PDA

View Full Version : Pinnetje afgebroken



veelen
30 april 2008, 11:54
Moet ik dit nu gaan uitboren, of zijn er betere oplossingen?

http://home.wanadoo.nl/veelen/Vester%20stage%20series%20gebroken%20pin.jpg

Grtz,

JW

Mr.Fingers
30 april 2008, 12:07
probeer ze eens langs de binnenkant eruit te duwen (desnoods zacht met een klein hamertje eruit proberen te tikken)

Enra
30 april 2008, 12:09
Heel simpel!!

Pak een klein blokje hout en druk via het klankgat met het blokje hout tegen de onderzijde van de pin. Zorg dat je - als dat ding erg vast zit - wat tegendruk op de brug geeft met je andere hand.

Succes (verzekerd!)

veelen
30 april 2008, 12:15
Daar had ik ook al aan gedacht, maar mijn klankgat is volledig afgesloten, en de gitaar is maar 4 cm dik... (semi-acoustisch)

mvanroermund
30 april 2008, 12:20
Met en 2 mm boortje een gaatje in het midden boren en een houtschroefje erin draaien, tot je eraan kunt trekken?

Succes!

Martijn

Gitaarbouwer
30 april 2008, 12:21
Daar had ik ook al aan gedacht, maar mijn klankgat is volledig afgesloten, en de gitaar is maar 4 cm dik... (semi-acoustisch)

Nou ja, als je er niet bij kunt, dan gaatje 3mm erin boren. Daar een schroef erin draaien (klein stukje, zover tot je net genoeg grip hebt). Vervolgens kun je schroef incl pinnetje er met handkracht uittrekken, evt m.b.v. tangetje.

johanb
30 april 2008, 12:21
misschien met een klein boortje een gaatje maken ,dan een schroefje erin draaien en met een tang eruit trekken. Als je de pin er alleen helemaal uitboort heb je kans dat je het originele gat ruimer maakt en dan past de nieuwe pin niet. succes

johanb
30 april 2008, 12:23
twee zielen op dezelfde tijd de zelfde gedachten

Gitaarbouwer
30 april 2008, 13:01
twee zielen op dezelfde tijd de zelfde gedachten

Brr.... eng hè:)

liesje
30 april 2008, 13:52
Heb je gezien dat je er zelf ook leuk op staat??
Is de operatie nog gelukt?
Ons eerst ongerust maken en daarna niks meer laten horen.... :dance:
Zoo werkt het niet op dit forum!

veelen
30 april 2008, 14:51
Heb je gezien dat je er zelf ook leuk op staat??
Is de operatie nog gelukt?
Ons eerst ongerust maken en daarna niks meer laten horen.... :dance:
Zoo werkt het niet op dit forum!

Heeft wel wat van zo'n 'tuin-Laaf' vindt je niet?

Loop de hele dag de vrijmarkt af te struinen :) Maar zodra ik er mee bezig ben geweest laat ik weer wat van me horen.

Mephistocles
1 mei 2008, 11:07
Ik heb zitten proberen en ik denk dat ik een idee heb.

Maak iets duns met een weerhaak (mijn moeder is coupeuse dus die had het een en het ander liggen, naalden met een gebogen punt bijv.), kijk of je het tussen de pin en schacht krijgt. Dan kun je peuteren (in de richting van je pin!!!) en mocht dat niet werken, neem een zo klein mogelijk boortje, en boor middenin. Mocht je bang zijn dat je uitschiet, peuter dan met je naald in het midden een gaatje (mij lukte het ook met een schroevendraaien voor electronica om een kuiltje te 'boren'), en boor recht naar beneden. Dan pak je je naald met die weerhaak (des noods buig je een weerhaak), neem wel een grote, die in het gat pas, maar ook goed vast te houden is. De rest spreekt voor zich, je steekt m erin en je geeft er een ruk aan, en dat ding schiet er uit.

Succes.

liesje
1 mei 2008, 13:39
een piepklein drupje olie voor het glijen misschien?

veelen
2 mei 2008, 12:33
Nou het is gelukt. Had geen klein boortje liggen, niet kleiner dan 5 mm, dus heb het wat resoluter aangepakt; Een klein schroefje er een stuk ingedraaid, en toen met een tang er uit getrokken... Niets aan het handje.
Wat kan een mens zich toch druk maken he...

Mephistocles
2 mei 2008, 12:41
Nou het is gelukt. Had geen klein boortje liggen, niet kleiner dan 5 mm, dus heb het wat resoluter aangepakt; Een klein schroefje er een stuk ingedraaid, en toen met een tang er uit getrokken... Niets aan het handje.
Wat kan een mens zich toch druk maken he...
Wat een opluchting! Goed dat het is gelukt. zo. nu weten wel allemaal wat ons te doen staat als het ons overkomt :)