PDA

View Full Version : Bias JCM 800



Johnny Ramone
30 april 2008, 00:53
Ik heb vandaag een Marshall JCM 800 4210 Combo 50 Watt gekocht en nu wil ik graag de versterker optimaal hebben. Ik wil dan ook de eindbuizen biassen, alleen het probleem is: Hoe doe je zoiets???

Ik zo'n buizenvoetje, een multimeter en een bias-trimpot in mijn versterker.

Bij mijn Fender is het heel simpel, je hebt een ondergrens (mA/mV) en een bovengrens, daar tussenin zit je technisch altijd goed. Dus buizenvoetje ertussen, multimeter er aanhangen en met een schroevendraaier de trimpot zo instellen dat je tevreden bent over het geluid, en vooral niet te heet biased en de buizen exploderen.

Vast en zeker gedt dit ook voor deze Marshall, maar ik kan nergens informatie vinden over minimale en maximale mA.

Is er in dit forum iemand met een JCM 800 die dit weet?

Realeigo
30 april 2008, 06:55
De jcm 800 heeft EL34´s misschien kom je dan verder in google

Johnny Ramone
30 april 2008, 09:35
De jcm 800 heeft EL34´s misschien kom je dan verder in google

Dat wist ik

Google geeft geen antwoord op mijn vraag

Simpele vragen worden vaak met onnodig moeilijke antwoorden voorzien

Chris Winsemius
30 april 2008, 10:12
Zonder de anode-spanning (spanning pin 3 eindbuis tov. massa) te weten is er NIETS te zeggen over de juiste bias-stroom.

Ik kan wel wat richtwaarden aangeven maar daar heb je weinig aan als je bovenstaand niet weet, spanningen op dat punt zitten meestal ergens tussen de 370 en 400 Volt in 'n 50 Watter uit die tijd...

Johnny Ramone
30 april 2008, 13:59
Zonder de anode-spanning (spanning pin 3 eindbuis tov. massa) te weten is er NIETS te zeggen over de juiste bias-stroom.

Ik kan wel wat richtwaarden aangeven maar daar heb je weinig aan als je bovenstaand niet weet, spanningen op dat punt zitten meestal ergens tussen de 370 en 400 Volt in 'n 50 Watter uit die tijd...

Dus:
Versterker = Class A/B
Buizen = EL34
Plate spanning = 400???

Als ik deze waarden in geef in de Bias calculator dan krijg ik ideale waarde 43.7 mA/mV

Het formulier dat bij mijn Bias tester zat geeft aan als beste range: 35 - 40+

Als ik de spanning nu meet dan kom ik uit op 26,8 voor de éne eindbuis en 27,5 voor de andere.

Ik kan dus de bias opschroeven, of niet???

Chris Winsemius
30 april 2008, 14:19
Dus:
Versterker = Class A/B
Buizen = EL34
Plate spanning = 400???

Als ik deze waarden in geef in de Bias calculator dan krijg ik ideale waarde 43.7 mA/mV

Het formulier dat bij mijn Bias tester zat geeft aan als beste range: 35 - 40+

Als ik de spanning nu meet dan kom ik uit op 26,8 voor de éne eindbuis en 27,5 voor de andere.

Ik kan dus de bias opschroeven, of niet???

Nee/onbekend...

BIASEN is het instellen v/h VERMOGEN wat de buis verwerkt in rust.
vermogen = spanning maal stroom...
voor het instellen v/d stroom moet je dus die spanning op de anode weten....

Johnny Ramone
30 april 2008, 14:23
Nee/onbekend...

BIASEN is het instellen v/h VERMOGEN wat de buis verwerkt in rust.
vermogen = spanning maal stroom...
voor het instellen v/d stroom moet je dus die spanning op de anode weten....

Als ik de bias tester tussen de buizen socket en de buis plaats dan meet ik toch de (anode) spanning? Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?

Puerco
30 april 2008, 14:48
Als je op DEZE LINK (http://www.eurotubes.com/euro-Generic-Bias.htm) klikt krijg je een uitleg met video te zien waarin precies wordt uitgelegd hoe je een JCM800 moet biassen.
Als je het nog niet snapt breng dat ding dan naar een goede tech (zoals Chris - CMW amps in vleuten :D)

Chris Winsemius
30 april 2008, 18:10
Als ik de bias tester tussen de buizen socket en de buis plaats dan meet ik toch de (anode) spanning? Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?

Je meet de spanningsval over 'n weerstand tussen de cathode en massa, je meet dus de cathode-stroom (= anodestroom [+ keerroosterstroom]).

Zo'n adapter is alléén goed te gebruiken als je de anode-spanning WEET.

Ik dacht dat in 'n topic over 'n ceriatone jtm45 'n ok-je bias-manier werd uitgelegd, neem voor EL34s met 'n Pa max van 25 Watt ongeveer 17 Watt in rust per buis.

Als je amp nu goed klinkt, voldoende sustain heeft en niet al te schel klinkt ('t blijft wel 'n 80s Marshall :)) dan zou ik het zo laten.

Johnny Ramone
30 april 2008, 22:56
Als je op DEZE LINK (http://www.eurotubes.com/euro-Generic-Bias.htm) klikt krijg je een uitleg met video te zien waarin precies wordt uitgelegd hoe je een JCM800 moet biassen.
Als je het nog niet snapt breng dat ding dan naar een goede tech (zoals Chris - CMW amps in vleuten :D)

Een kind kan de was doen! Bedankt!

Chris Winsemius
30 april 2008, 23:05
Een kind kan de was doen! Bedankt!

Aardige lijst van die site maar; meten is weten (bij 50 Watt JCM800s heb ik waardes tussen de 370 en 400 Volt gemeten) en soms heb je ook amps die niet klasse AB zijn waarbij dit:
Musicman amps in the high power mode will hit 700pv - 25 to 28mA.
NIET opgaat (10 mA per buis is daar beter)

Gewoon de spanning op pin 3 v/d eindbuis naar massa meten (met speaker aangesloten, regelaars op nul en 1 hand achter de rug).

Dan "moet" de stroom 17,5 gedeeld door die spanning zijn.

Johnny Ramone
30 april 2008, 23:33
Aardige lijst van die site maar; meten is weten (bij 50 Watt JCM800s heb ik waardes tussen de 370 en 400 Volt gemeten) en soms heb je ook amps die niet klasse AB zijn waarbij dit:
Musicman amps in the high power mode will hit 700pv - 25 to 28mA.
NIET opgaat (10 mA per buis is daar beter)

Gewoon de spanning op pin 3 v/d eindbuis naar massa meten (met speaker aangesloten, regelaars op nul en 1 hand achter de rug).

Dan "moet" de stroom 17,5 gedeeld door die spanning zijn.

Ja, ik ga natuurlijk meten, nu weet ik hoe en waar. Maar even iets anders: waar komt de 17,5 vandaan???

Chris Winsemius
30 april 2008, 23:44
Ja, ik ga natuurlijk meten, nu weet ik hoe en waar. Maar even iets anders: waar komt de 17,5 vandaan???

70% van 25 Watt, de "Pa max" v/e EL34, lager kan ook en soms zelfs ietsje hoger maar dit gaat meestal goed op in zulke Marshalls.

Johnny Ramone
1 mei 2008, 00:21
70% van 25 Watt, de "Pa max" v/e EL34, lager kan ook en soms zelfs ietsje hoger maar dit gaat meestal goed op in zulke Marshalls.

Oké duidelijk, ik ga morgen nogeens de amp uit elkaar halen en alles nogeens goed doen, kan ik ook meteen de potmeters en buizenvoetjes schoonmaken, kraken nogal.

Bedankt!

Johnny Ramone
1 mei 2008, 13:51
Klaar!

Dat ding stond zo koud als een diepvries gebiassed. Uit de berekening kwam 39,9 mv, de bias was ingesteld op max 27,5. Nu is dat 37! Wat een verschil, alles doet het nu beter, veel meer toon, veel meer ballen!

Ik ben erg blij met deze versterker van al weer 25 jaar oud, hij is nog compleet onbeschadigd, 100 % origineel, afgezien van de buizen dan.

En dat voor 400 Euro!!! Zo wordt muziek maken wel weer heel leuk!

Puerco
1 mei 2008, 17:55
Damn, dat is nog eens een mooie prijs zeg. Maareh na 25 jaar word het waarschijnlijk wel heel hoog tijd voor een capjob waarbij alle electrolyten vervangen worden. Slechte elko's kunnen de werking van je amp flink verminderen en in het ergste geval kunnen ze uit elkaar knallen waarna de hele binnenkant van je amp onder een vieze smurrie zit.
Chris zal je hier meer over kunnen vertellen en evt in overleg ook de juiste spullen leveren of het klusje voor je uitvoeren.
Dan kan ie er weer een aantal jaartjes tegenaan, zo een mooie amp verdient best een beetje goede verzorging!!!