PDA

View Full Version : Ondersteuning bij oude Cubase



Arandem
29 april 2008, 23:06
Beste allemaal,
Ik wil heel erg graag zo af en toe wat muziek gaan opnemen en bewerken met Cubase VST32 5.2. Naast mijn zeer drukke baan bij de brandweer speel ik samen met Roy en Pascal leuke nummers en we willen wat verder komen. Er is ruim voldoende "gear" aanwezig. Ook geluidskaarten hebben we in 3 soorten. Inmiddels voorzien van een halve meter aan literatuur loop ik echter nog steeds vast met dit programma. Ook andere software geprobeerd, maar Cubase heeft binnen mijn budget vooralsnog de beste mogelijkheden (Midi, audio en VST).
Wat ik zoek is iemand bij wie ik bijvoorbeeld per e-mail te rade kan als ik weer eens vastloop. Natuurlijk kijk ik veel op deze site, maar ik zie vaak dat er of beginnersvragen zijn of dat de info van zo'n hoog nivo is, dat ik er niks meer van snap. Ertussen lijkt er een grijs gebied te zitten. Het handboek van Harrie Beton is fantastisch, maar ook daarmee red ik het niet.

Wat we willen:
* Muziek opnemen (2 gitaren, bas, keyboard/synth, zang en nep-drum)
* Dit bewerken met een editor en vst (effecten, etc.)
* Evt. muziek maken en opnemen met de VST-instrumenten (mellotron?)
* Sound on sound opnemen

Wat we hebben:
* 2x Fenders (Strat en Tele)
* 3x Acoustische gitaren, waarvan 2 met piezo element.
* 2x 12 snaar (elektr. en acoustisch)
* Roland JV50
* Pre-amp en Compressor/limitter
* Terratec DMX6Fire 24/96
* Maxi Isis Breakout (Oud, maar leuk en veel ingangen!)
* E-mu 0404 (krijg ik NIET aan de praat, klereding)
* Dynacord Eminent 200 (Prachtig loeder met echo/galm, geweldig!)
* Marshall gitaarversterker
* Een voor dit doel bruikbare computer (niet super snel, maar om te proberen moet dat lukken...)
* 2 Nagtegaaltjes van stemmen
* Een oefenruimte.

Wie wil en kan me helpen om me met Cubase op weg te helpen? We lopen nu steeds tegen dingen aan waardoor ook het enthousiasme wordt ondermijnd. En dat is jammer. En als toch hele volksstammen hiermee kunnen stoeien en ikke niet, mis ik toch ergens een punt. Toch?
Als we eenmaal een beetje op weg zijn, kunnen we best gaan investeren in dure spulletjes, mooie microfoons en snelle computer....en zo.

Al vast bedankt, Groet, Arandem

bert k
30 april 2008, 00:20
Hoi, een paar opmerkingen. Dump de Isis. Veel te oud, hij werkt echt niet meer in een moderne computer. (Ik heb hem ook gehad, heel lang geleden, en ik had er altijd problemen mee.) De Terratec is ook een verouderd ding, weg ermee. De E-mu is wat moderner, maar dat is slechts een tweesporenkaart, dus je kan effectief maar 1 stereosignaal opnemen.

Sowieso is het vragen om moeilijkheden als je drie verschillende kaarten naast elkaar wilt gebruiken.

Kan je een paar vragen beantwoorden? Wat voor computer is het precies? Hoeveel geheugen, hoe oud is hij, en welk besturingssysteem zit erop?

En verder, hoe ga je opnemen? Elk instrument apart of iedereen tegelijk, live als het ware. Die laatste manier stelt veel meer eisen aan je spullen, je hebt dan meer ingangen nodig, en een snellere computer.

Jason34
30 april 2008, 11:25
Ik kan wel redelijk om gaan met Cubase maar weet ook niet alles, daarom kan je misschien het beste op dit forum juist de vragen stellen, dan heb je meer kans op een antwoord dan dat je er 1 persoon voor aan stelt, dat zou dan wel een expert moeten zijn, het is een behoorlijk uitgebreid programma namelijk. Er zijn ook tutorial dvds overigens.

Arandem
30 april 2008, 16:58
Beste Jason en Bert ( en andere lezers, natuurlijk)

Bedankt voor jullie reactie!
Ik gebruik maar één kaart tegelijk. Voor de Isis kan je trouwens niet met XP aan de gang, dus daar hebben we een oud barrel voor draaien met 98 2e editie. Maar inderdaad, dat is oud. Daarna heb ik in een dolle bui een nieuwe E-mu 0404 aangeschaft om van het gezeik af te zijn, maar zoals gezegd: ik krijg het loeder niet aan de gang. Wel geluid op de speakers, maar niet op een ingang te zien. Van pure nijd en desillusie toen de Terratec gekocht en die doet het wel! Verse drivers erbij gezet.
De computer is een standaard desktop met 1.2 Ghz en 480 Mb RAM. Er zitten 2 harde schijven in met totaal geheugen van 50 Gb. Geen idee hoe oud dat ding is.

Het zou natuurlijk leuk zijn om het hele zwikje eens in één keer op te nemen, maar dan heb je inderdaad sowieso minimaal 6 ingangen nodig. Vandaar de pogingen met de Isis! Maar wellicht beter om gewoon eens met 2 ingangen te gaan beginnen? Ik ben best bereid (zou het ook leuk vinden) om ooit naar beter spul te gaan uitzien, maar dan moet ik wel de eerste hobbels genomen hebben. M.a.w. ik ben nog nooit veel verder gekomen dan het startscherm!! En da's goed frustrerend. Dus.

erwin_ve
30 april 2008, 17:46
Ik gebruik zowel cubase vst 5.2 pb als Emu0404. Geen enkel probleem.
Andere interne geluidskaarten moet je uit je hardwareprofiel verwijderen, anders wil die niet samen met de EMU. De Emu handleiding is een must, doorlezen dus: mn. de installatievolgorde en routing opties.

Han S
30 april 2008, 20:53
Wat is er mis met de DMX6fire? Ik gebruik hem nog steeds met zeer goede resultaten. De best klinkende DAT recorder van de vijf die ik heb is de oudste, van eind jaren 80, heeft de lekkerst klinkende convertor, hoezo 'verouderd'?

bert k
30 april 2008, 21:38
Niks mis mee, maar twee verschillende kaarten tegelijk is ellende. Dus moet er een keuze gemaakt worden. Dan zou ik voor de nieuwste gaan, die is iig 24/96, ik weet niet of de Terrarec dat al haalt.

Han S
30 april 2008, 22:27
Niks mis mee, maar twee verschillende kaarten tegelijk is ellende. Dus moet er een keuze gemaakt worden. Dan zou ik voor de nieuwste gaan, die is iig 24/96, ik weet niet of de Terrarec dat al haalt.

Jawel hoor, de DMX6fire draait met 24/96 als een tierelier. :D

bert k
30 april 2008, 22:38
O, das mooi, dan heb je toch 6 inputs. Hup, aan de Terrortec dan maar.

Arandem
30 april 2008, 23:26
Oke, maar zoals gezegd, gebruik ik geen kaarten naast elkaar. Dan in eerste instantie dan toch de Terratec. Toevallig zag ik vandaag bij Homerecording.be een item staan over de E-mu 0404, waarin 2 artikelen werden vermeld, met daarin oplossingen voor problemen met deze kaart. Blijkbaar hebben meerdere mensen dezelfde ellende hiermee?
Ik ben ook wel op zoek gegaan naar meer tutorial materiaal voor mijn Cubase versie; maar de dvd's kwamen pas later op de markt. Heb ik, denk ik, niet zoveel aan? We zijn ook nog op een ééndagscursus geweest, maar dat werd een drama. Eenmaal thuis wisten we absoluut niet meer waar de beste man het over heeft gehad, laat staan dat we dat in de praktijk konden brengen. Een typisch geval van verschillende golflengtes.

Erwin, ook bedankt voor je reactie. Ik had de E-MU in het configuratiescherm aangewezen als de geluidskaart, was dat voldoende of moet ik de geintegreerde kaart op het moederbord nog ergens uit mikken? Het hardwareprofiel, waar vind ik dat? Het is goed te lezen dat jij met hetzelfde werkt, en dat dit dus gewoon kan.
De handleiding van de E-MU had ik uitgeprint en wel 5 keer grondig gelezen, denk ik. De artikelen die ik vond bij de belgen staan op:
www.cgoff.fsnet.co.uk/patchmix
www.soundonsound.com/sos/nov05/articles/emupatchmix.htm
Wie weet heeft iemand er wat aan...

Groet!