PDA

View Full Version : plectrum voor akoestische gitaar



Mattijs
29 april 2008, 21:43
Wat is het beste plectrum om op een akoestische gitaar te spelen?
Ik zie gitaristen altijd met een plectrum uit deze stof spelen,
http://media.zzounds.com/media/feed/large/FEN980351CM.jpg
maar is dit echt de beste?

Ace 1.15.19
29 april 2008, 22:01
De dikte van je plectrum is gewoon wat jij het fijnse vind spelen. Voor een akoustische gitaar gebruik ik persoonlijk liever een dunnere. Voor slagwerk gebruik ik ook liever een dunnere, solo's een hardere.

Het materiaal heeft ook invloed op je geluid. Bijvoorbeeld polycarbonaat geeft een heel andere klank als een muntstuk (wat Brian May van Queen bijvoorbeeld altijd gebruikt).

Er zijn tal van merken en kleurtjes. Ik zou zeggen: koop een paar plectrums van verschillende dikte's, en speel er even mee. Zo kom je erachter wat je liever gebruikt. Plectrums kosten niet veel dus je kan er zo een stuk of 5 à 6 pakken en testen.

Succes.

dadgad
29 april 2008, 22:25
Hallo,

Het hangt van een heleboel dingen af, je stijl van muziek
(jazz: vrij rond aan de punt, dik, stug; country flatpicking:
stevig, maar met duidelijke punt voor de felle attack;
gewoon akkoordjes "strummen": wat dunner...), je
handhouding, je gitaar (klinkt die van zichzelf nogal
helder, of mag het ietsje lichter worden ?) en nog een paar
zaken.

Ik vind zelf die Fender zoals afgebeeld een redelijk
compromis voor zo'n beetje alle stijlen - maar dan wel
even "subtiel" met de nagelvijl langs de punt: ietsje ronder
maken, en de 2 zijden bij de punt een beetje afschuinen.
Dat doe ik trouwens met al mijn plectra behalve die van
nylon (daar moet je soms wel - ook met de nagelvijl - de
gietnaad een beetje fatsoeneren). Qua dikte ga ik voor
0.8 of 1mm. Ik heb ook een buffelhoorn plectrum dat veel
dikker is, maar dat is meer geschikt voor jazz... Is iets hol,
dus ligt wel lekker tussen de vingers.

Het grote probleem met plectra is dat je ze zo makkelijk
kwijtraakt. Ze kosten wel (bijna) niks, maar als je er een
hebt die lekker speelt dan zul je zien dat 'ie helemaal uit
zichzelf aan de wandel gaat - en dan begint de zoektocht
opnieuw :(

Greetz,

Han.

gitaarvrouwtje
29 april 2008, 22:34
daarom koop ik ze bij musik produktiv per zakje, en heb ik dus echt OVERAL en nergens rondslingeren maar ik kan er daardoor wel ALTIJD eentje vinden :)

johantipker
29 april 2008, 22:56
zelf speel ik het liefst met de gypsy jazz pick 3,5 mm dik handgemaakt en 15 euro...

als je die hebt gevoeld en gehoord hebt... wil je nix anders meer...

te bestellen op www.wegenpicks.com (http://www.wegenpicks.com)


en zo klinkt ie... opgenomen met wegenpick (http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/demo/How insensative - Johan.mp3)

Whiplash
29 april 2008, 23:15
Ik speel al zo lang ik me kan herrineren op deze plectra:
http://images.miretail.com/products/optionRegular/DAndrea/326863jpg.jpg

zo als je al ziet krijg je van iedereen een andere reactie qua vorm/merk etc..het is gewoon iets persoonlijks, gewoon een paar vormen en diktes testen en je vind vanzelf iets wat je bevalt!

greencharlie
30 april 2008, 10:15
plectra van Fender zijn slecht: verslijten en breken.

Jim Dunlop heeft de betere, met geribbelde vingergrip, hoe dikker hoe donkerder de toon, hoe dunner hoe lichter en helderder de toon.

Daniël_san
30 april 2008, 11:45
Behalve als je weer ultex plectra koopt. Ik heb sinds kort een paar jazz III's van dat materiaal. Is erg leuk spul, klinkt wat meer alsof je met je nagels speelt.

-Yves-
1 mei 2008, 08:19
Hangt inderdaad van een hele hoop dingen af.
Gewoon verschillende proberen en kiezen wat voor jou het beste speelt. De duurdere zijn nooit per definitie de beste. Nogmaals, het hangt af van je voorkeur.

Harald
1 mei 2008, 09:37
Blijft persoonlijk, dus gewoon van alles uit proberen, of gelijk een Wegenpick kopen. Kost wat meer, maar je zorgt er ook wel voor dat je ze niet verliest. Slijten doen ze eigenlijk niet, gaan dus wel even mee. De plectrums van Michel Wegen zijn geweldig. Ik gebruik meestal een M150, die is ook lekker voor hybrid picking. De Gipsy Jazz is voor jazz idd erg lekker. Heb er een van 3 en een van 5 mm. Geweldige sound op een akoestische :)

jacobhdejong
17 mei 2008, 22:27
zelf speel ik het liefst met de gypsy jazz pick 3,5 mm dik handgemaakt en 15 euro...

als je die hebt gevoeld en gehoord hebt... wil je nix anders meer...

te bestellen op www.wegenpicks.com (http://www.wegenpicks.com)


en zo klinkt ie... opgenomen met wegenpick (http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/demo/How insensative - Johan.mp3)

Hee Johan,

Mooi gespeeld hoor.
Ik ben zelf ook op zoek naar een lekkere fijne plectrum
Alleen speel ik meer Jazz zoals Jesse van Ruller, Maarten van der Grinten etc.
Is daar die Gipsy jazz Pick ook goed voor denk je?

Gr Jacob

zeiler
17 mei 2008, 22:59
ik heb nu voor acoustische gitaar van Dunlop van die speciale "lijkt-erg-op-nagel-plectrums!" Ik weet niet wat voor materiaal die van zijn, maar die zijn echt superfijn en zorgen voor een veel mooier geluid dan als ik met een gewoon plectrum van dezelfde dikte speel!!!

hanzeman
18 mei 2008, 00:29
Gebruik altijd Dugain plectra, gemaakt van bot. Kosten iets meer dan een tientje per stuk, maar geeft echt een hoorbaar betere attack en sustain en het voelt lekker in je vingers door de ergonomische vorm.

Laser
22 mei 2008, 21:51
Gebruik altijd Dugain plectra, gemaakt van bot. Kosten iets meer dan een tientje per stuk, maar geeft echt een hoorbaar betere attack en sustain en het voelt lekker in je vingers door de ergonomische vorm.

Akkoord;
als ik dat geluid wens gebruik ik eigengemaakte benen plectrum.
Als ik meer jazzy klank wens gebruik ik een vilten plectrum (zie musicstore koln)
Of voor ritme: een eenvoudig dun plastic plectrum.
Een ossenhoornen plectrum ( zelfgemaakt) houdt het midden tussen been en vilt, als je het dik genoeg maakt.

Kwestie dus van experimenteren, en als je kan zelf materialen bewerken - met wat schuren en dremel geraak je een eind - je kan alles gebuiken ( soms een afgedankte bankkaart met schaar knippen voor en soepel ritsende akkoordbegeleiding). Er is wat dat betreft geen norm; tenzij je eigen oor.

Woml
22 mei 2008, 22:43
je kan alles gebuiken ( soms een afgedankte bankkaart met schaar knippen voor en soepel ritsende akkoordbegeleiding). Er is wat dat betreft geen norm; tenzij je eigen oor.

Dusseeh... als ik mijn oor als plectrum wil gebruiken is dat not done? Nou was ik dat niet van plan; kan er sowieso niet zo goed bij, maar toch...

Janduizend
26 mei 2008, 18:55
Waarom zoveel geld uitgeven aan die dingen ?

gwoon Dunlopje,, zo dun mogelijk ? najah,, iig lekker dun : .38mm
wat een heerlijk helder geluid! met een fatsoenlijke steelstring kan je dan wel genieten van je eigen gepingel.

JipStoop
26 mei 2008, 19:23
Ik speel acoustisch met een grijs 1 mm geval, volgens mij van Dunlop

RoelTM
26 mei 2008, 19:24
Ik speel acoustisch met een grijs 1 mm geval, volgens mij van Dunlop
die is toch zwart?

sinty
26 mei 2008, 20:38
ik ben de maker van de plectrums welke dus echt handgemaakt en op wens gemaakt worden ,zowel voor accoustisch,electrisch, jazz,klassiek gipsy jazz, en eigenlijk alle stijlen
wat ik even wil zeggen dat is dat vaak vergeten wordt hoe belangrijk een plectra is wij spelen zelf profesioneel en een plectra bepaalt zeker accoustisch voor 80 % de klank van je gitaar en wat ik doe dat is een plectra maken die niet dat krassende geluid geeft bij het aanslaan , in ieder geval kan ik elk gewenst plectra maken ook aan de hand van een eigen ontwerp alles mogenlijk, zelfs met een eigen logo of foto dat is mogenlijk als er vragen zijn hoor ik het graag
ik zie dat in de post hierboven een website vermelding staat dus dan neem ik aan dat ik dat ook mag?
zo niet dan hoor ik dat en verwijder het
http://www.star-gipsyplectrums.nl

Vakama
26 mei 2008, 20:43
Ik heb zelf een dunne plectrum van Gibson en Fender.
Dunne plectrums vind ik gewoon fijner spelen ipv. dikke..

sinty
26 mei 2008, 20:49
een dunne plectrum kan perfect klinken en spelen zolang het materiaal maar voldoet , de meeste dunne plectrums zijn flexibel wat dan een flappend geluid geeft sommige vinden dat mooi ,maar een zuivere toon krijg je dan niet

Vakama
26 mei 2008, 20:52
een dunne plectrum kan perfect klinken en spelen zolang het materiaal maar voldoet , de meeste dunne plectrums zijn flexibel wat dan een flappend geluid geeft sommige vinden dat mooi ,maar een zuivere toon krijg je dan niet
Ik vind eerder dat je bij een dikke plectrum meer een "botsend" geluid krijgt, maarja dat is eigen keuze natuurlijk

sinty
26 mei 2008, 21:01
dat is juist het verschil van wat voor materiaal het gemaakt is
en wat ook vaak vergeten wordt dat is dat een plectrum van bij wijze van spreken 4mm of 5mm wel vrij dik is maar het gedeelte waar je juist mee speelt de speelpunt zeg maar ,dat is geen 5 mm
als je die speelpunt ook echt 5mm zou maken dan krijg je een dof geluid
waar het om gaat dat is dat de verhouding moet kloppen om het gewicht van de totale plectrum te verdelen het is moeilijk om zo even uit te leggen maar het komt hier op neer dat in iedere dikte hoe dik of hoe dun een plectrum gewoon een zuivere toon moet geven en snel over de snaren kan bewegen en ook zit er een wereld van verschil tussen hoe het speel gedeelte geslepen wordt het lijkt een simpel dingetje maar er zijn een heleboel belangrijke punten als je echt op een toon en snelheid let

gerritje tralalalala
26 mei 2008, 21:44
Heb er een van 3 en een van 5 mm. Geweldige sound op een akoestische :)

:o 5mm :o , dat je dat in je hand kan houden.
Ik moest van mijn leraar een keer wat dikker proberen, dat zou makkelijker spelen volgens hem, maar uiteindelijk keer ik toch weer terug op tortex 0.60jes.
Die dingen zijn egt dik chill. :rockon:

sinty
26 mei 2008, 21:58
valt mee ,het is alleen even wennen
wij zelf spelen met vrij grote plectrums en vooral voor ritme spelen we met de dikke plectrums

1e rocker
31 mei 2008, 11:01
ik vind een dikkere plectrum het beste, want bij die dunne hoor je bij elke snaar tik. dat is bij een acoustische niet mooi.
gr 1e rocker

richwoodplayer
31 mei 2008, 11:53
licht er ook aan of je op nylon of stale snare speelt toch?
ik speel zelf liever met harde, zachte breken bij mij heel snel ;p