PDA

View Full Version : slagplaat afschermen



fenderben
29 april 2008, 20:07
Na het afschermen van de slagplaat geeft m'n Fender Strat. een 'tikkend' geluid als de slagplaat wordt aangeraakt. Heeft dit met aarding te maken? Het betreft hier een Fender strat. mij met Texas specials elementen. Ik lees trouwens veel negatieve post van de Texas specials maar naar mijn bescheiden mening klinken deze toch wel heel goed (wel de elementen niet te dicht op de snaren afstellen). gr. FB

ps. dit hoort misschien bij 'zelfbouw/rep.' ?

RoelTM
29 april 2008, 20:12
klinkt wel alsof het met de aarding te maken heeft..
ik hoor ook wel ens zoiets als ik de brug van m'n strat(achtige) aanraak....

jerome
30 april 2008, 20:33
Dat tikken gebeurt meestal alleen als je over een niet geaard stopcontact speelt.
Dan kunnen de kleine reststroompjes niet weg.
Behalve als je de snaren aanraakt, dan kunnen deze stroompjes via je lichaam naar aarde stromen en dan hoor je een tik...

nevyn292
30 april 2008, 22:03
alleen na het afschermen? dat is wel heel erg raar....

zou toch raar zijn als voor je er voor het shielden nog geen last van had!

jerome
1 mei 2008, 01:15
Niet echt raar.
Als de slagplaat geshield is met metaalfolie en deze folie verbonden is met massa (dus verbonden met de brug, de snaren, de min van de pluggen, enz.) en de slagplaatschroefjes zitten door deze folie krijg je dus als je een van de schroefjes raakt ook een tik te horen (als je over een niet geaard stopcontact speelt...)

Aca Ilic
1 mei 2008, 08:18
het heeft niet echt iets met Texas specials te maken, ook zijn ze niet door iedereeen geprezen, zo slecht zijn ze nou ook weer niet.Ik zou maar zeggen"shielden".

nevyn292
1 mei 2008, 10:18
Niet echt raar.
Als de slagplaat geshield is met metaalfolie en deze folie verbonden is met massa (dus verbonden met de brug, de snaren, de min van de pluggen, enz.) en de slagplaatschroefjes zitten door deze folie krijg je dus als je een van de schroefjes raakt ook een tik te horen (als je over een niet geaard stopcontact speelt...)

die manier, maar mijn gitaren zijn allemaal al geaard aan de brug, dus vandaar

fenderben
2 mei 2008, 22:06
Het stopcontact is wel geaard! Dus die theorie gaat niet op. M'n andere strat. (strat+) heeft hier geen last van..ook niet bij een niet geaard wcd.
Misschien ontstaat het probleem omdat de shielding (tape) misschien niet overal aan aarde (lees massa) ligt?

no 1 hops
2 mei 2008, 22:36
Het stopcontact is wel geaard! Dus die theorie gaat niet op. M'n andere strat. (strat+) heeft hier geen last van..ook niet bij een niet geaard wcd.
Misschien ontstaat het probleem omdat de shielding (tape) misschien niet overal aan aarde (lees massa) ligt?
als je een multimeter hebt is dat gauw na te kijken.
leg bv eens een meetpen op de brug en een op de massa op de volumepot.
en van die volumepot op de delen van de shield
dan moet er geleiding zijn

G.G.
3 mei 2008, 08:33
Het stopcontact is wel geaard! Dus die theorie gaat niet op. M'n andere strat. (strat+) heeft hier geen last van..ook niet bij een niet geaard wcd.
Misschien ontstaat het probleem omdat de shielding (tape) misschien niet overal aan aarde (lees massa) ligt?

Strat Plus heeft toch noiseless singlecoils?

fenderben
8 mei 2008, 20:07
Strat Plus heeft toch noiseless singlecoils?

Ja die heeft lace sensors, die zijn wel 'noiseless'. Bedoelde eigenlijk in mijn post opening niet dat de Texas specials dit probleem veroorzaken maar dat het gewoon 'bere' goede pick-ups zijn die menig SD oid kunnen evenaren. Lees veel negatiefs over Fender pick-ups maar denk dat het ook wel voor een groot deel ligt aan de plaatsing. Hetzelfde geldt voor de lace sensors, ook perfect mits goed afgesteld. Heb de veelgeprezen Kinmans gehoord naast de texas specials....nou ik zou de texas specials kiezen. Maar het is natuurlijk mijn 'bescheiden'mening...