PDA

View Full Version : Uitboren



Silco
29 april 2008, 18:21
Ik hoop dat het hier goed staat....

Ik sta op het punt om m'n stemmechanieken toch te vervangen. Ik heb Vox Humana gemaild over welke mechanieken ik moet gebruiken. Er werd mij op Gotoh gewezen. Er is echter 1 probleempje: ik moet alle 6 de gaten uitboren naar 10 mm.

De rede waarom ik alle mechanieken wil vervangen is omdat die van de g-snaar 'lam' is en deze na spelen erg ontstemt is. De topkam vervang ik niet, omdat ik dat niet echt nodig vind.

Weten jullie of ik dit(samen met mn pa) makkelijk zelf kan doen, of kan ik het voor zo'n €35 beter laten doen door Vox Humana??

G.G.
29 april 2008, 18:53
, of kan ik het voor zo'n €35 beter laten doen door Vox Humana??

WTF??? €35 euro voor het uitboren van 6 gaatjes, 3 kleine gaatjes boren, 6 schroefjes en 6 moeren los en vast draaien???

hansli
29 april 2008, 19:06
sja, ben je erg handig?
en gaat het om een duur instrument?
bij een duur instrument zou ik niet snel zelf gaan prutsen, bovendien: als je het laat doen zit er in principe garantie op de ingreep.....

en hoeveel moet er opgeboord worden?

succes ermee

G.G.
29 april 2008, 19:26
bij een duur instrument zou ik niet snel zelf gaan prutsen,

Komop, het is geen hogere technische ingreep hoor. Gewoon een 10mm metaalboortje pakken. Die hebben een mooie hoekige kop en zoeken netjes met midden. Met een kolom even vanaf beide kanten voor de helft inboren en klaar is Kees. Als je geen kolom hebt, van beide kanten een paar mm doen, zo recht mogelijk uit de hand en dan met een ronde vijl of dremel het binnenste gedeelte doen.

Silco
29 april 2008, 19:34
Mijn pa is behoorlijk handig. Dus dat gaat wel lukken denk ik.

Het gaat niet om een duur instrument, maar het is (tot nu toe) wel mijn enige gitaar en ik wil die wel goed/netjes houden.

Tevens weet ik ook niet wat ik aantref als ik het uit elkaar haal. Ik heb nog nooit mechanieken vervangen...

@G.G: Voor €35 boren ze de gaten en zetten ze die mechanieken er in. Ik heb tenslotte toch geen garantie meer en ik ben ervan overtuigd dat het dan goed zit....

orreltak
29 april 2008, 19:42
mocht je het zelf gaan doen houdt dan wel rekening dat als je het met een standaard houtboortje doet met te lage toeren het gegarandeerd stukken hout eruit hapt en het zooitje verwoest.

ik zelf heb het zo gedaan.
een dun strookje hout gebruiken,boor daar een gat in van 10mm.
gebruik dit als mal en klem deze vast over je headstock met een lijmtang o.i.d.
en dan het 10mm gat pal over het gat dat je uitboort.
en vervolgens uitboren met een speedboor.
niet te veel druk er opzetten.

zal wel bekritiseerd worden maar mij hielp het wel.
netjes zonder happen en blussen eraf.

sommige gebruiken ook wel eens staalboortjes(1mm dikker per keer) en dan linksom ipv rechtsom draaien.

barno
29 april 2008, 20:40
was hier onlangs nog een topic over. herinner me een goeie tip om splinteren aan de rand te voorkomen: Boortje nemen van 10, mooi centreren, draairichting boor op linksom zetten en boren maar.

edit: orrel was me voor

Silco
29 april 2008, 21:20
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ga het zelf met mn pa proberen.

Enra
29 april 2008, 21:21
Ik begrijp er geen snars van! Wat voor gitaar heb je en hoezo moet je de gaten uitboren??

KoenB
30 april 2008, 11:34
Ik heb precies hetzelfde laatst gedaan, dat ging inderdaad prima met een staalboortje. Ik moest van 6 naar 10 mm, heb dit in 3 stappen gedaan, niet te veel nemen dan wordt de boor veel te heet, en het hout gaat kapot. boor linksom laten draaien is wel het beste anders heeft de boor heel sterk de neiging om de hals naar boven te trekken op de boor, met mogelijke gevolgen (gat scheef en te groot, stukjes eruit etc).

KoenB
30 april 2008, 11:36
Ik begrijp er geen snars van! Wat voor gitaar heb je en hoezo moet je de gaten uitboren??

Hij heeft gewoon tuners die in een gat zitten van x mm, en nu heeft hij nieuwe tuners gekocht, die een gat van 10 mm nodig hebben. x < 10 dus hij moet opboren ;) (djeeses t lijkt wel wiskunde)

chubbyfan
30 april 2008, 11:47
mocht je het zelf gaan doen houdt dan wel rekening dat als je het met een standaard houtboortje doet met te lage toeren het gegarandeerd stukken hout eruit hapt en het zooitje verwoest.

ik zelf heb het zo gedaan.
een dun strookje hout gebruiken,boor daar een gat in van 10mm.
gebruik dit als mal en klem deze vast over je headstock met een lijmtang o.i.d.
en dan het 10mm gat pal over het gat dat je uitboort.
en vervolgens uitboren met een speedboor.
niet te veel druk er opzetten.

zal wel bekritiseerd worden maar mij hielp het wel.
netjes zonder happen en blussen eraf.

sommige gebruiken ook wel eens staalboortjes(1mm dikker per keer) en dan linksom ipv rechtsom draaien.
ik denk dat je beter een staalboortje rond 10 kunt pakken dan een speedboor omdat er al een gat inzit ,anders klappert het zo,en dan van BEIDE kanten inboren,anders beschadig je de achterkant misschien(zo heb ik het gedaan)

Enra
30 april 2008, 12:04
Hij heeft gewoon tuners die in een gat zitten van x mm, en nu heeft hij nieuwe tuners gekocht, die een gat van 10 mm nodig hebben. x < 10 dus hij moet opboren ;) (djeeses t lijkt wel wiskunde)

Hé KoenB, ik snap wel dat dat probleem zou kunnen ontstaan. Maar Silco is daar niet erg duidelijk in. Bovendien zijn er ook andere types mechanieken waardoor de gitaar geen customizing behoeft. Grover heeft op dat vlak een en ander, maar ook Gotoh, Schaller en Boston.

jan jansen
30 april 2008, 13:01
ik denk dat je beter een staalboortje rond 10 kunt pakken dan een speedboor omdat er al een gat inzit ,anders klappert het zo,en dan van BEIDE kanten inboren,anders beschadig je de achterkant misschien(zo heb ik het gedaan)


idd GEEN speedboor gebruiken,gaat geheid fout.Gewoon een scherp staal of houtboortje gebruiken waarbij je de openingskant afdekt met een ander stuk hout,wat voorkomt dat er op de randen delen wegschieten,

jj

oknarb180
1 mei 2008, 00:34
idd GEEN speedboor gebruiken,gaat geheid fout.Gewoon een scherp staal of houtboortje gebruiken waarbij je de openingskant afdekt met een ander stuk hout,wat voorkomt dat er op de randen delen wegschieten,

jj

Hey,

Volgens mij (en ik ben nu even te lui om naar de schuur te lopen om het te controleren!) heeft een speedboortje niet de rechte zijden naast de geleidepunt, maar volgens mij ide speedboortje 10mm de enige die a.h.w. een geslepen punt is. Dat moet volgens mij geen probleem geven, tenzij ie niet scherp is! Gevoelsmatig denk ik dat een staalboortje misschien een beetje maareen houtboor zeker meer in het hout hapt!

vr.gr.

Branko

chubbyfan
1 mei 2008, 07:26
Hey,

Volgens mij (en ik ben nu even te lui om naar de schuur te lopen om het te controleren!) heeft een speedboortje niet de rechte zijden naast de geleidepunt, maar volgens mij ide speedboortje 10mm de enige die a.h.w. een geslepen punt is. Dat moet volgens mij geen probleem geven, tenzij ie niet scherp is! Gevoelsmatig denk ik dat een staalboortje misschien een beetje maareen houtboor zeker meer in het hout hapt!

vr.gr.

Branko
onzin,gewoon een metaalboor gebruiken :stop:

Silco
1 mei 2008, 16:39
Hé KoenB, ik snap wel dat dat probleem zou kunnen ontstaan. Maar Silco is daar niet erg duidelijk in. Bovendien zijn er ook andere types mechanieken waardoor de gitaar geen customizing behoeft. Grover heeft op dat vlak een en ander, maar ook Gotoh, Schaller en Boston.

Ik heb mn post ff terug gelezen, maar ik vind hem niet onduidelijk.

De tuners die ik wil gaan bestellen zijn wel Gotoh's.