PDA

View Full Version : Standard Tele upgraden, of nieuwe kopen?



wikwakka
29 april 2008, 17:54
Ik heb een Fender Std Tele en het is een erg fijn ding, maar de afwerking/hardware valt toch wel tegen vergeleken met mijn Hagstrom super swede. Met dunnere snaren raakt hij redelijk snel out of tune en de potmeters voelen bijvoorbeeld een beetje losjes aan.

De neck is dan wel weer erg fijn. Denken jullie dat het het waard is om dingen zoals de tuners, pickups, pickguard te vervangen met bijvoorbeeld Guitarfetish spul? Ik zou er dan humbuckers inzetten. Of kan ik dan net zo goed een nieuwe, duurdere Tele/Duesenberg ofzo kopen?

jimihattricks
29 april 2008, 18:58
upgraden is niet alleen functioneel, het is ook nog eens heel leuk om te doen!

eerst zelf alle spulletjes uitzoeken en dan lekker knutselen.. heerlijk!

mijn standaard strat (mex) heeft ook een dergelijke transformatie ondergaan, en is naast mijn (duurdere) fenders nog steeds een favoriet! (mede door de hals, die inderdaad erg lekker is)

Chris Winsemius
29 april 2008, 19:00
Ik heb een Fender Std Tele en het is een erg fijn ding, maar de afwerking/hardware valt toch wel tegen vergeleken met mijn Hagstrom super swede. Met dunnere snaren raakt hij redelijk snel out of tune en de potmeters voelen bijvoorbeeld een beetje losjes aan.

De neck is dan wel weer erg fijn. Denken jullie dat het het waard is om dingen zoals de tuners, pickups, pickguard te vervangen met bijvoorbeeld Guitarfetish spul? Ik zou er dan humbuckers inzetten. Of kan ik dan net zo goed een nieuwe, duurdere Tele/Duesenberg ofzo kopen?

Eerst de basis aanpakken (stemmechanieken checken op braampjes, topkam checken, afstelling checken en montage potmeters checken) en (pas) daarna gaan "pimpen".

wikwakka
29 april 2008, 19:15
Eerst de basis aanpakken (stemmechanieken checken op braampjes, topkam checken, afstelling checken en montage potmeters checken) en (pas) daarna gaan "pimpen".

Weet ik, hij is ook redelijk goed afgesteld maar het gebeurt gewoon. Ik ga er weer 9s of 10s opzetten denk ik. Maar het geluid is ook eigenlijk iets te dun/fel. Ik wil iets strakkers en ik denk dat een HB in SC formaat me daar wel mee zou kunnen helpen.

En Jimmi, hoeveel heb je in totaal ongeveer uitgegeven? Ik heb hier nu 250 dollar liggen die ik kan gebruiken maar het hoeft niet allemaal op :P

Hebben jullie nog aanraders voor pickups? En zijn die GFS tuners een beetje goed, of kan ik beter een van die andere grote merken kopen?

BartL
29 april 2008, 19:35
Je geeft zelf aan dat je de hals lekker vindt. Als dat zo is, zou ik niet snel naar een nieuwe grijpen, maar eerder kijken wat je kan doen aan de kwaliteit van deze.

Eko
30 april 2008, 09:50
Een instrument wat je past als een handschoen kom je niet vaak tegen. Als je er dus een hebt, houwen! Voor ik zover begrijp speelt hij goed en zoek je alleen een specifieker geluid. Dat is inderdaad met andere elementen op te vangen.
Het ontstemmen en de andere problemen los je op door een andere topkam en eventueel andere stemmechanieken. Dat laatste denk ik nog het minst aan. Als je er nu .011 op hebt zitten kan het ontstemmen ook komen door een niet goed uitgevijlde topkam. Dat is simpel te laten verhelpen ( of zelf doen met het goede gereedschap). Een goede setup laten maken door een guitartech. kan ook geen kwaad.

wikwakka
30 april 2008, 10:57
Een instrument wat je past als een handschoen kom je niet vaak tegen. Als je er dus een hebt, houwen! Voor ik zover begrijp speelt hij goed en zoek je alleen een specifieker geluid. Dat is inderdaad met andere elementen op te vangen.
Het ontstemmen en de andere problemen los je op door een andere topkam en eventueel andere stemmechanieken. Dat laatste denk ik nog het minst aan. Als je er nu .011 op hebt zitten kan het ontstemmen ook komen door een niet goed uitgevijlde topkam. Dat is simpel te laten verhelpen ( of zelf doen met het goede gereedschap). Een goede setup laten maken door een guitartech. kan ook geen kwaad.

Tsja, het ontstemmen komt waarschijnlijk omdat er nu 8s opzitten want dat waren de enige die de winkel had. Ik zet er zsm weer 9s of 10s op.

Is het trouwens nou echt moeilijk om pickups te installeren? Ik moet dan waarschijnlijk ook nieuwe potmeters hebben maar ik heb totaal geen ervaring met solderen. Wel heb ik een erg handige vader dus dat helpt mischien. Guitartechs zijn hier in het Midden Oosten weinig te vinden, dus die kunnen mij ook niet helpen. Mijn gitaarleraar heeft een keer de intonatie en de hals aangepast, maar omdat er hier zo een groot verschil is in temperaturen heeft dat weinig geholpen.

Mbt de pickups dacht ik aan een lil puncher Modern Vintage in de brug en iets dergelijks in de neck. Iemand ervaring met deze pickups?

no 1 hops
30 april 2008, 11:13
Mijn gitaarleraar heeft een keer de intonatie en de hals aangepast, maar omdat er hier zo een groot verschil is in temperaturen heeft dat weinig geholpen.


vraag mij echt af of dat puur aan de temp wisseling ligt?
als je engels goed beheerst zou ik een goed boek kopen
bv dat van dan erlewine waarin behalve stevig gitaar onderhoud tot refretten aan toe ook staat beschreven hoe je een gitaar afsteld.
niet alleen kosten besparend maar zoals ook in jouw geval makkelijk als er geen gitaar techs in de buurt zijn en je het zelf kan.


wat betreft pickups, het is niet alleen maar de pickup die je geluid maakt.
alles van jezelf tot aan de speaker waar het geluid uitkomt zijn van invloed op je 'tone'

neem arlow west met zijn pinecaster
http://www.youtube.com/watch?v=tfsa5VxJp58&feature=related

en wat steviger
http://www.youtube.com/watch?v=llvSMuJ650c&feature=related

pure single coils

wikwakka
1 mei 2008, 09:13
vraag mij echt af of dat puur aan de temp wisseling ligt?
als je engels goed beheerst zou ik een goed boek kopen
bv dat van dan erlewine waarin bhelave stevig gitaar onderhoud to refretten aan toe ook staat beschreven hoe je een gitaar afsteld.
niet alleen kosten besparend maar zoals ook in jouw geval makkelijk als er geen gitaar techs in de buurt zijn en je het zelf kan.



Engels moet geen probleem zijn, ik spreek het waarschijnlijk beter dan Nederlands. Maar is het het nou waard om een boek te kopen als er zoveel websites zijn die het grondig uitleggen?

Die linkjes die je postte, klinken erg goed. Maar toch is het niet de muziek waar ik mijn tele voor wil gaan gebruiken :) Ik begrijp natuurlijk dat het ook aan de rest van je gear ligt, maar ik heb nu een Zoom G2.1U en een Roland cube 30 en niet genoeg geld om een grotere versterker te kopen (en die verkopen ze hier in de omgeving dus ook niet )

Zijn locking tuners echt veel beter dan normale? En welke van bijovorbeeld GFS moet ik hebben om ze zonder boren te kunnen installeren?

En ik zoek dus een strakker geluid, met iets meer low end en minder schelheid.

no 1 hops
1 mei 2008, 10:08
websites zijn ook goed, alleen leest het allemaal niet zo prettig.
http://www.amazon.com/Guitar-Player-Repair-Guide-Erlewine/dp/0879302917
bijna 300 pagina's

met afstel gegevens van martin fender en gibson gitaren.
extra verhalen over de gitaar tech van SRV, een aantal blues gitaristen zoals BB king, buddy guy.
basis info over gitaar electronica, maar heel uitgebreid hoe je een gitaar afsteld, hoe je fret problemen opheft, kleine beschadigingen van de lak tot een hele uitleg hoe je een vintage cherry sunburst of de pensa suhr van knopfler
en dan uitgelegd door 1 persoon maar met input van nog andere techs.

maar het blijft dus persoonlijk, de ene heeft aan inet genoeg de ander gaat er liever even voor zitten met een boek. ;-)

wikwakka
3 mei 2008, 14:07
Hmm. Ik denk erover dit te orderen:

http://img396.imageshack.us/img396/8492/gfsorderae5.th.gif (http://img396.imageshack.us/my.php?image=gfsorderae5.gif)

Ik heb GFS ge emailt, en Jay zei dat ze geen tuners hebben die zonder boren op mijn tele passen. Ik hoorde ook dat je van die Tone caps nodig hebt, maar waar zijn die voor?

Een zwarte pickguard met zwarte body en chrome hardware leek me wel een mooie combi. Ik hoop alleen dat die humbuckers een beetje oke klinken als ze gesplit zijn en dat het solderen niet te moeilijk is :P

no 1 hops
3 mei 2008, 17:02
Hmm. Ik denk erover dit te orderen:

http://img396.imageshack.us/img396/8492/gfsorderae5.th.gif (http://img396.imageshack.us/my.php?image=gfsorderae5.gif)

Ik heb GFS ge emailt, en Jay zei dat ze geen tuners hebben die zonder boren op mijn tele passen. Ik hoorde ook dat je van die Tone caps nodig hebt, maar waar zijn die voor?

Een zwarte pickguard met zwarte body en chrome hardware leek me wel een mooie combi. Ik hoop alleen dat die humbuckers een beetje oke klinken als ze gesplit zijn en dat het solderen niet te moeilijk is :P
eerlijk gezegt vraag ik mij af of die bijna 8 dollar te horen zullen zijn die je aan die tonecaps uitgeeft
wat zal je er bij de electronica winkel voor kwijt zijn , 2 euro?
maar er zijn natuurlijk mensen die het verschil tussen deze dure en goedkopere wel horen

wikwakka
3 mei 2008, 17:24
eerlijk gezegt vraag ik mij af of die bijna 8 dollar te horen zullen zijn die je aan die tonecaps uitgeeft
wat zal je er bij de electronica winkel voor kwijt zijn , 2 euro?
maar er zijn natuurlijk mensen die het verschil tussen deze dure en goedkopere wel horen

Oh want GFS raadde mij aan om Tonecaps te nemen, dus ik ging er van uit dat ze ook echt nodig zijn. Maar ik heb ze dus niet nodig om die nieuwe elementen te installeren?

G.G.
3 mei 2008, 17:38
Oh want GFS raadde mij aan om Tonecaps te nemen, dus ik ging er van uit dat ze ook echt nodig zijn. Maar ik heb ze dus niet nodig om die nieuwe elementen te installeren?

Ne hoor, je kan bij de electronicazaak op de hoek ook voor € 0.40 de jiuste condensators kopen. Hoewel ik die dingen van GFS ook besteld heb voor veel teveel geld. Ik wil ze gewoon ff testen.