PDA

View Full Version : nieuwe apparatuur



Tggr
29 april 2008, 17:29
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Momenteel speel ik in 2 bandjes op accoustische en electrische gitaar. Over mijn accoustische heb ik niks te klagen, maar de elec. is een probleem. (niet zozeer de gitaar, maar de rest wel). Ik heb als versterktje ooit een Roland cube-60 gekocht, leuk om een beetje mee te prutsen en voor in de oefenruimte, maar verder niet.

Nu zoek ik het volgende:
Ik wil een floorcontroller hebben met voorgeprogrammeerde geluidjes (bijv een yamaha MFC10). Deze geluidjes moeten eigenlijk alle soorten kunnen zijn (mooi clean tot metal-achtig etc.) Nu heb ik mij laten vertellen door iemand die ik hoog heb zitten, dat de TC-elec. g-major een mooi apparaat hiervoor is, maar ik kan daar (volgens mij) niet de overdrive/distortion uit halen. Daarnaast wil ik eigenlijk ook dat er een ingebouwde tuner bij zit.

Wat raden jullie mij aan? Ik wil het graag simpel maar effectief houden en niet al teveel fratsen erbij. En wat voor versterker oid zou hierbij passen?

R.J
29 april 2008, 21:28
pfoe, laatst een demootje bijgewoond van een line 6 pod die uitgetest werd vlak naast waar ik aan het testen was..... klonk zeer goed.

Was alleen geen goedkoop beestje, met expressiepedaal en 6-9 pedaaltjes voor andere effecten o.O

maar dat ding liet een gio ibanez gewoon goed klinken, en dat zegt wat imho.

ps, de gebruikte amp was een marshall valvestate.

Tggr
1 mei 2008, 10:50
dank,

had zelf ook al ff naar line 6 gekeken, maar heb er ook mindere verhalen over gehoord (vond de nwe spider ook wel kewl klinken btw).

Wat zeg je van:
-Behringer FCB1010
- Line 6 Pod / behringer V-amp (??)
- Marshall valvestate

En dan gooi ik er een tuner tussen.

Il_Falco
1 mei 2008, 11:04
GT-10
ME-50
Vox Tonelab

Riky
1 mei 2008, 12:07
dank,

had zelf ook al ff naar line 6 gekeken, maar heb er ook mindere verhalen over gehoord (vond de nwe spider ook wel kewl klinken btw).

Wat zeg je van:
1.-Behringer FCB1010
2.- Line 6 Pod / behringer V-amp (??)
3.- Marshall valvestate

En dan gooi ik er een tuner tussen.

1. dat is een midi controller... daar zitten dus geen effecten in, maar daar kun je je midi rack mee bedienen

2. 2 totaal verschillende dingen.. de een is een goede effect processor en de ander een kut amp.

3. wil je nu een andere amp of effect apparaat?? Heb zelf laatst over een valvestate combo moeten spelen. Ik vond het 3x niks... nog slechter dan mijn spider ha dik het idee. Hij wou niet echt lekker met mijn tonelab samen, maar ik had ook geen tijd om de amp goed in te stellen. Publiek vond het prima klinken zeiden ze. Kortom: daar kan ik geen niks zinnig over zeggen....

Ik heb zelf een tonelab le en ik vind het echt een super apparaat die het geld dubbel en dawrs waar is... Ik ken geen amp die zo goed klink met zulke goede effecten voor 400,-...

succes

ChazyChaz
1 mei 2008, 14:34
3. wil je nu een andere amp of effect apparaat?? Heb zelf laatst over een valvestate combo moeten spelen. Ik vond het 3x niks... nog slechter dan mijn spider ha dik het idee.

nou ik speel zelf al een tijdje over een marshall valvestate vs102r combootje.. en daar krijg ik echt elke sound uit die ik wil hoor! ik speel met m'n ene band alternative rock/nu-metal, met m'n andere funk en rock en met m'n andere band akoestische covers en als je er even de tijd voor neemt krijg je er alles uit!!

maar nu even on-topic; zlef hou ik absoluut niet van multipedalen etc.(zie signature;)), maar de zanger/gitarist van 1 van mn bandjes heeft de boss me-50.. en daar krijg je heel wat uit! (en heeft een tuner)

dunnoaname
2 mei 2008, 12:28
1. dat is een midi controller... daar zitten dus geen effecten in, maar daar kun je je midi rack mee bedienen

2. 2 totaal verschillende dingen.. de een is een goede effect processor en de ander een kut amp.

3. wil je nu een andere amp of effect apparaat?? Heb zelf laatst over een valvestate combo moeten spelen. Ik vond het 3x niks... nog slechter dan mijn spider ha dik het idee. Hij wou niet echt lekker met mijn tonelab samen, maar ik had ook geen tijd om de amp goed in te stellen. Publiek vond het prima klinken zeiden ze. Kortom: daar kan ik geen niks zinnig over zeggen....

Ik heb zelf een tonelab le en ik vind het echt een super apparaat die het geld dubbel en dawrs waar is... Ik ken geen amp die zo goed klink met zulke goede effecten voor 400,-...

succes

1. Een midicontroller kan je ook gebruiken om de effecten van je POD mee te switchen
2. De V-amp is een Pod-namaak, stukken minder geluid imo. Het is dus egen versterker maar, net als de pod, een modeling effect apparaat.
3. Als je een modeling apparaat aanschaft kan je het best een vrij neutrale versterker nemen, keyboardversterkers werken vaak erg leuk. Als je een gitaarversterker gebruikt, zet dan de speakersimulatie op je modeler uit.

Je kan ook kijken naar de nieuwe spider valve in combinatie met een line 6 floorboard. Ik vond de geluiden een stuk beter te pruimen dan die uit de oude spiders, zelfs mischien wel beter (wel gelimiteerder) dan die uit de flextone serie.

Overigens ben ik er zelf achter dat veelzijdigheid in geluid niet hoeft te betekenen dat je veel verschillende geluiden hebt, het kan ook betekenen dat je een paar hele goede geluiden hebt die je op verschillende manieren kunt inzetten. Een goede meerkanaals buizenversterker met een delay erbij en een boostertje ofzo erbij kan ook heel veelzijdig zijn.

Nitefly7
2 mei 2008, 13:35
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Momenteel speel ik in 2 bandjes op accoustische en electrische gitaar. Over mijn accoustische heb ik niks te klagen, maar de elec. is een probleem. (niet zozeer de gitaar, maar de rest wel). Ik heb als versterktje ooit een Roland cube-60 gekocht, leuk om een beetje mee te prutsen en voor in de oefenruimte, maar verder niet.

Nu zoek ik het volgende:
Ik wil een floorcontroller hebben met voorgeprogrammeerde geluidjes (bijv een yamaha MFC10). Deze geluidjes moeten eigenlijk alle soorten kunnen zijn (mooi clean tot metal-achtig etc.) Nu heb ik mij laten vertellen door iemand die ik hoog heb zitten, dat de TC-elec. g-major een mooi apparaat hiervoor is, maar ik kan daar (volgens mij) niet de overdrive/distortion uit halen. Daarnaast wil ik eigenlijk ook dat er een ingebouwde tuner bij zit.

Wat raden jullie mij aan? Ik wil het graag simpel maar effectief houden en niet al teveel fratsen erbij. En wat voor versterker oid zou hierbij passen?

Een MFC10 is een midi-controller die 'iets' moet aansturen, via MIDI..

als je 't simpel en effectief wilt houden zou ik zo lang mogelijk bij 19" apparatuur vandaan blijven.. het is 'eenvoudig', maar ik denk dat jij in jouw geval meer hebt aan 'n dijk van 'n versterker, eventueel met wat leuke effectjes..
tegenwoordig zijn er ontzettend veel versterkers die zeer bruikbare effecten ingebouwd hebben.. in jouw situatie zou ik daarvoor gaan:
gitaar + versterker (met ingebouwde FX), en dan ben je klaar (behalve dan de -bijbehorende- footcontroller op de vloer..

een Pod of V-amp zou ik niet doen, die klinken leuk door 'n hoofdtelefoon, of door actieve (PA) speakers, maar het is een gesleep en gedoe om 't snel en goed klaar te zetten..
19" rack kan erg eenvoudig zijn, maar het is altijd groter dan je eerst gepland had (het zijn ook minstens 3 extra kabels die je weer nodig hebt..)

ok, dit zijn IMO een paar mooie voorbeelden:

Je zou eerst moeten kiezen of je 'echt modelling' wilt, of 'bijna modelling' :
met 'echt modelling' kies je je versterker model met daarbij wat leuke effectjes, maar zul je soms een 'net niet' ervaring hebben omdat sommige versterkers alleen maar 'nadoen' en geen eigen 'lekker geluid' kunnen geven, als je er naar luistert (is ook erg subjectief)..
'Echt modelling' noem ik de Line6 Spiders, Flextones en natuurlijk de monster-Vetta.. Andere modellers zijn de Vox-VT of AD-versterkers (heerlijke bakkies); ik zou de Vox AD-50 eens proberen als ik jou was, vaak 2ehands te koop en 't ding klinkt erg lekker, ook met effecten..

Bijna modelling noem ik dingen als de Hughes & Kettner Attax en Switchblade-series, die niet 'doen alsof ze Mesa of Marshall zijn', maar die 4 (!) lekkere geluiden hebben, afgemaakt met fijne effecten, waar je flink mee vooruit kan..


- Hughes & Kettner Attax-nieuwe serie: 4 kanalen, van superclean naar over the top bruut- 'metal'achtig', met geweldige effecten waar je erg lang mee vooruit kan.. Kanalen zijn op zichzelf al dik in orde, effecten maken het 'af'..
Vaak zijn effecten bedoeld om 't wat 'gladder' te laten klinken, maar dit gaat soms ten koste van je geluid in 'n band...
check dit maar even: (http://hughes-and-kettner.com/products.php?hus=d03d1c5f63ab78a4ce4f5799ab724b4d&mode=prod&id=126)

- Hughes & Kettner Switchblade: idem als hierboven, maar dan in plaats van transistor/solid-state, heb je bij de Switchblade een buizenamp die nog warmer en heftiger zal klinken; ik heb deze ooit eens bespeeld en ik had er bijna mijn Koch Studiotone + pedalboard voor verkocht.. Bijna, omdat de Koch wel 'n stuk handzamer is (ik vind meer dan 20 kg te zwaar om steeds 2 verdiepingen omlaag te tillen, met 'n zwaar pedalboard en een dubbele gitaartas :B ) en deze is ook voor thuis/opnames wat beter te temperen.. 50w buizen is erg veel, het maakt niet uit wat 'men' zegt.. 50w is snoeihard..!

-VOX VT of AD-series; lekker klinkende modelling amps met een wat warmer geluid dan de Line6's

-Line6 Spider: in orde dingetje, en voor live best te gebruiken, maar niet zo uitgebreid als de bovenstaande modellen

-Linet6 Flextone: eigenlijk een Pod met speakers: als je van Pod-geluiden houdt, of als je even de tijd neemt om in te stellen, is ook dit een goed apparaat...

even tussendoor: ook de Cube 60 kan erg bruikbaar zijn in 'n bandje hoor!
Misschien als je er een Eq-pedaal bij gebruikt.. ?

shortlist om te checken:
Eur1000> H&K Switchblade
Eur500> H&K Attax (nieuwe serie met effecten)
Eur300> Vox AD of VT-serie
Euro200> Vox AD

Il_Falco
2 mei 2008, 18:15
+1 voor de Switchblade!

Liquid_Metal
4 mei 2008, 12:45
Zelf maak ik gebruik van de Boss GT-8. Het is mijn tweede multi-FX pedaal, maar de eerste was een Digitech RP80 dus die tel ik niet geheel mee.
De GT-8 heeft vrijwel alles dat ik nodig heb. Ik gebruik de pre-amp (Dual Mono) en loop door naar de effect return van mn versterkers (L en R). Zo bypass ik de preamp van mn versterker en gebruik ik alleen de poweramp. Als je de preamp van je amp wilt gebruiken moet je de 4-kabelmethode toepassen.
Tevens gebruik ik de chorus, delay en reverb. ze doen wat ze moeten doen en meer verwacht ik ook niet. ik heb geen extra bijzondere chorus o.i.d. nodig.
Qua effecten gebruik ik alles wel, maar met mate. Ik schrijf mn eigen muziek (prog metal) en in specifieke stukjes passen specifieke effecten (bv een octaver, phaser, flanger, slicer, rotary speaker). Ook de ingebouwde wah is voorlopig naar mn smaak. misschien haal ik er nog een externe bij (later).
Ik gebruik dus per song een patch. de boss heeft 160 user patches (of zoiets) en je kunt per patch een preamp kiezen en alle effecten. Overdrive/distortion, chorus, wah, delay en reverb zijn per patch in te stellen en daarbij kun je per patch 2 effecten kiezen (dus bv een phaser en octaver, of een flanger en slicer). Ook kun je de manual mode aanzetten waarbij je 6 knoppen extra hebt waar je functies mee aan/uit kunt zetten. deze functies staan vast in het systeem dus zijn niet per patch te veranderen (als je knop 1 in patch 1 voor overdrive gebruikt, doet hij in patch 80 hetzelfde). Toch zijn deze 6 extra knoppen knoppen zo functioneel dat mijn GT-8 ALTIJD op manual staat. Ik gebruik het scrollwiel om van patch te wisselen.

Ik heb een standaardkanaal gemaakt dat ik gebruik bij repetities en nieuwe nummers. Hier heb ik mijn standaard-functies in gezet en deze patch kopieer ik ook naar de patches die ik ga gebruiken voor nieuwe songs. Zo heb ik dezelfde basis en is mijn sound toch herkenbaar. In feite gebruik ik altijd dezelfde preamp, chorus, wah en distortion. De distortion haal ik niet uit de GT-8. Hoewel er zo'n 50 smaken inzitten, zijn ze allemaal niet helemaal to my liking. Daarom heb ik een Blackstar Distortion X (12AX7 buis) en die is het hélemaal.

Met losse pedalen zou ik er niet komen omdat de presets van mn phaser in song 1 radicaal anders zijn dan de phaser in song 2. Ik ben dus erg tevreden met mijn multi-fx, en eventuele tekortkomingen (tot nu toe alleen de Distortion) vang ik op met losse effecten.
Je moet overigens wel gestudeerd hebben om wat van zo'n multi-fx te maken :P