PDA

View Full Version : Jazzmaster, hoge snaren dood?



Chroxy
29 april 2008, 17:23
Hallo

Ik heb al een tijdje een Japanse Jazzmaster; in principe is hij nog zoi goed als origineel (op een nieuwe brugpickup na)..

Nu stoor ik me ontzettend aan het feit dat bij de hogere regionen van mn gitaar (zeg 12e fret en hoger) mn hoge E/B/G snaar vrij snel doodvallen..

Ik heb nu megaverse 0.11's erop en nog.. de actie is niet ontzettend laag.. ligt het dan aan de brug? en wie heeft nog ?

Mr.Fingers
29 april 2008, 18:08
Ik heb ook een Japanse Jazzmaster, met 0.010 Flatwounds, en de mijne klinkt hoegenaamd niet dood vanaf de 12e positie...

Speulert
30 april 2008, 01:22
Wat ik van mijn gitaarleraar heb geleerd is dat je bij aankoop van een gitaar altijd op "dode plekken" op de hals moet letten, dat betekent dat de dichtheid van het hout op die plek niet goed is waardoor de tonen zachter klinken.

of het ook aan de brug kan liggen weet ik niet.lijkt me dat je er dan over de gehele snaar er last van hebt en niet alleen vanaf de 12de

Mr.Fingers
30 april 2008, 10:26
Vergeet ook niet dat het een Jazzmaster is, en dat je bij dat type gitaren (Jazzmaster & Jaguar) geen eindeloze sustain moet verwachten als bij een Les Paul. De sustain is merkelijk korter bij deze gitaren, maar echt dood klinken m'n snaren niet hoor.

Wizz
30 april 2008, 10:43
Het zou aan slechte intonatie kunnen liggen, en aan zadeltjes die maar op één van de twee inbusjes staan (de ander is dan losgetrild). Als het zadeltje stevig op beide pootjes staat, is 'ie vaak opmerkelijk scheef. Toen ik gitaarverkoper was zei ik altijd : Op Jazzmasters en Jaguars geef ik geen garantie. Was een beetje een grap, maar wel met een bodem : De brug zuigt gewoon, en het is niet voor niets dat bijna alle bekende bespelers er uiteindelijk een Les Paul- of Mustangbrug op zetten.

Wizz

Chroxy
30 april 2008, 12:15
ik heb de gitaar nu al een maand of 10, het maffe is dat het sneller doodvallen pas een maand of 2 is? Dode plekken lijken me dus wat raar.

Daarnaast ben ik idd van bewust dat een jazzmaster geen ellelange sustain heeft: maar stel: ik pak mn D snaar op de 15e fret klinkt ie 2x zolang door als mn B snaar op de 15e fret.

Intonatie is daarnaast perfect; alleen het vrij snel doodvallen dus van de snaren.. Ligt dit ook aan de brug?

chubbyfan
30 april 2008, 12:21
misschien moet je dan toch maar proberen om de actie wat te verhogen?(misschien raakt de snaar in zijn trilling iets een fretje)

Wizz
30 april 2008, 12:47
Ik houd het op de brug.

Wizz

Wabbie
30 april 2008, 15:12
Jazzmasterbruggen zijn nogal temperamentvol inderdaad. Ik heb uiteindelijk mij brug ook maar gewoon vervangen door een mustang brug, maar dat was meer omdat ik de snaren uit de zadels sloeg dan wat anders.

Misschien dat ze op het offsetforum nog wat nuttige tips hebben voor je:

Offsetforum (http://www.offsetguitars.com/forums/index.php)

Rocketman
30 april 2008, 16:24
Ik heb eigenlijk nog nooit geleerd dat je moet letten op "dode plekken" op de hals bij de aanschaf van een gitaar. En ik heb er toch tientallen gehad.

Het is nieuw voor mij, zo zie je maar je bent nooit te oud om te leren. Aan de andere kant voordat ik een gitaar koop heb ik de meeste plekken op de hals wel gezien/gehoord. Maar nooit dode plekken tegengekomen.

Speulert
30 april 2008, 17:11
Ja tís al meer dan 10 jaar geleden dat ik een gitaarleraar had.Maar door dit topic toch maar even gegoogled op dode plekken op de hals.En kom dan toch inderdaad tegen dat dit te maken heeft met de dichtheid van het hout,dus slecht hout.Maar het lijkt me vriij zeldzaam omdat je mag aannemen dat bij de houtselectie zulke stukken hout niet gebruikt worden.
Dus een slechte brug lijkt me aannemelijker.
maar toch het vermelden waard lijkt me