PDA

View Full Version : Probleem met ENGL



happynjitram
29 april 2008, 15:10
Sinds een dag mijn eerste buizenamp. Een Ritchie Blackmore met een marshall 1936 kabinet. Heb alleen een probleem en kan met de search functie niets vinden.

Ik laat de versterker eerst even opwarmen. Als dit gebeurt is begin ik wat te spelen over clean. Voor zo'n 20 seconden geen probleem. (Op geen enkel kanaal) Daarna een zacht piepend geluid, wordt steeds hoger. Maakt niet uit of ik speel of niet, of dat mijn gitaar is ingeplugd of niet. Dat piepend geluid wordt steeds harder totdat hij overgaat in een hard ruizend geluid.

Geen flauw idee wat het probleem is. Heb al wel wat dingetjes geprobeert.

- Probleem heb ik op beide gitaren.
- Gebeurt ook als er geen gitaar aan de amp hangt.
- Reageert op de volumeknop.
- Piepend geluid en ruis is alleen op 1ste kanaal. (clean en crunch) maar de ruis op het OD kanaal lijkt ook een beetje toe te nemen.
- Met een potlood overal even op getikt maar lijkt niet uitversterkt te worden.

Iemand die me kan helpen? :chicken:

Edit: Moet ik het geluid anders even opnemen?

Jimwoud
29 april 2008, 15:12
Even voorbuizen wisselen, of nieuwe erin.

JeanPaul du Vinnie
29 april 2008, 15:28
- Piepend geluid en ruis is alleen op 1ste kanaal. (clean en crunch)

Klinkt inderdaad als een probleem met je voorbuizen.

happynjitram
29 april 2008, 15:41
Moet ik nieuwe kopen of ze alleen van plaats verwisselen? De voorbuzien zijn de kleine buizen toch?

JohnLord
29 april 2008, 15:48
Soms helpt het als je de V1 en V4 verwisselt, maar ik wil je geen valse hoop geven. Bovendien kosten voorbuizen niet zoveel.

happynjitram
29 april 2008, 16:21
klik (http://www.thomann.de/nl/engl_tube_ecc_83_select.htm)

Het probleem zit dus waarschijnlijk in deze buisjes? Ik zal straks even proberen om nummer 1 met nummer 4 te wisselen. Als dat niet lukt met ik zo'n ecc83 bestellen? Dan heb ik er waarschijnlijk maar 1 nodig toch?

H.G. Kaufman
29 april 2008, 16:23
Vreemd dat het op het clean kanaal voorkomt, de blackmore staat bekend om zijn onverbetelijke ruis op de leadkanalen, maar het lijkt me sterk dat zoiets ook op het clean kanaal zou voorkomen (al is hij nooit helemaal stil, kan ik uit eigen ervaring zeggen).

happynjitram
29 april 2008, 16:30
Nou het is niet echt te vergelijken met normale ruis. Eerder een steeds hogere pieptoon en dan gekraak.

JohnLord
29 april 2008, 16:43
klik (http://www.thomann.de/nl/engl_tube_ecc_83_select.htm)

Het probleem zit dus waarschijnlijk in deze buisjes? Ik zal straks even proberen om nummer 1 met nummer 4 te wisselen. Als dat niet lukt met ik zo'n ecc83 bestellen? Dan heb ik er waarschijnlijk maar 1 nodig toch?
Buizen moeten wel met elkaar matchen, dezelfde eigenschappen hebben. Vervang ze dus gewoon allemaal.

Jimwoud
29 april 2008, 16:51
Buizen moeten wel met elkaar matchen, dezelfde eigenschappen hebben. Vervang ze dus gewoon allemaal.
Hoeft met voorbuizen niet. mogen verschillende types en merken door elkaar zijn.

happynjitram
1 mei 2008, 22:04
Ik heb geprobeert om het geluid even op te nemen, maar dat is niet gelukt. Het is dus een piepende toon die na een halve minuut komt opzetten. De toon wordt hoger, ook harder. Dan begint het te ruizen. Af en toe houdt het op, of het wordt ruis met een pieptoon.

Is dit normaal als er iets mis is met de voorbuizen? Weten jullie het zo goed als zeker? Dan bestel ik morgen even nieuwe.

Ik ben hier echt een leek in. Als ik dan nieuwe buizen bestel. (volgens mij ecc83) Welke moet ik dan hebben?

een van deze? (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=ecc+83&x=4&y=1)

Vind die van ENGL namelijk wel prijzig. Hoeveel heb ik er nodig trouwens? 4? of 1? Of waarschijnlijk 1 maar 2 voor de zekerheid?

Alvast bedankt. Hoop dat jullie me nog even kunnen helpen, zodat ik voordat ik naar frankrijk ga nog even nieuwe buizen kan bestellen.

The_Darkness
1 mei 2008, 22:52
Ik denk een microfonische voorversterkerbuis.
Ik heb het ook gehad met mijn engl powerball. Voorbuizen vervangen en het probleem is opgelost (bij nij dan he)

happynjitram
2 mei 2008, 12:58
Moet ik perse de engl ecc83 hebben of kan ik ze ook van een ander merk nemen?

TimmU
2 mei 2008, 13:01
Moet ik perse de engl ecc83 hebben of kan ik ze ook van een ander merk nemen?
Geen punt , kun je zelfs mee experimenteren.

pol
2 mei 2008, 13:05
die Engl buisjes zijn veel te duur, thomann is ook niet de plaats om buisjes te bestellen.

kijk es bij tubetown of banzaieffects

happynjitram
2 mei 2008, 13:27
is dit wat? (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p51_EH-12AX7---ECC83-Balanced.html)

pol
2 mei 2008, 13:34
zou deze nemen.

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p868_Tung-Sol-12AX7---ECC83-Reissue.html

of deze, allebei heel tevreden van.

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p23_JJ-12AX7---ECC83S.html

balanced raden ze aan voor de fasedraaier, maar volgens mijn tech is dit onzin in gitaaramps, gewone zijn evengoed.

je hebt ook de V1 versies, die zouden speciaal geselecteerd zijn op goeie gain en microphonie, maar die neem ik ook nooit en dat werkt ook prima.

happynjitram
2 mei 2008, 13:36
Ok! dankjewel :)

JohnLord
2 mei 2008, 20:16
Een paar tientjes, te duur voor zo'n dure amp?

heavy-metal-thunder
2 mei 2008, 21:32
ik zou toch eerst ff de buisjes omwisselen vooraleer ik nieuwe zou kopen.
voor het cleane kanaal zou'k JJ's durven aanbevelen. Ik vind het cleane (en crunch) toch nogal Marshally klinken en JJ's misstaan daarin niet.

heavy-metal-thunder
2 mei 2008, 21:33
de Blackmore klinkt nogal scherp, mss een voorbuisje die wat warmer klinkt? Enige suggestie (heb ook vorige week een RB aangeschaft, vandaar mijn interesse).

BTW: wat zegt de verkoper van jouw probleem?

Geoffrey
3 mei 2008, 13:54
Heb je die Engl nieuw gekocht trouwens?

MichaelSS
3 mei 2008, 14:15
Zit je niet gewoon te dicht met je gitaar bij de versterker? Ik heb een gitaar met 2 humbuckers en single element. Als ik daarbij vlakvoor de versterker hang krijg ik ook een piep geluid. Als ik er naast ga zitten is het weg.