PDA

View Full Version : Een ander project: 3ch Marshallized Preamp



Realeigo
29 april 2008, 14:00
Het word me opeens duidelijk hoe het modden van versterkers moet. En dus dan ga je een 3 kanaals preamp maken met allemaal verschillende knopjes om de voicing aan te passen. Om later daar een passende poweramp bij te maken.

Het idee:
- 3 volledig aparte kanalen
- Kanaal een en twee worden hetzelfde.
- Kanaal drie word een hotrod kanaal met een extra gain stage.
- Schakelaars voor High/low/bright/niet bright/enzovoorts...
- Om de signal chain zo kort en clean mogelijk te houden word er waarschijnlijk veel gebruik gemaakt van opto koppelaren of relais.
- Kanalen schakelen met een footswitch.
- Totaal komt dan geloof ik op 7 a 8 buizen.....

Dit is het idee, nu nog de praktijk... :D

Als eerste stuit je dan op de volgende problemen:

- Watvoor voeding moet ik gebruiken?
- Ik weet niks van footswitchschakelingen af.
- Is het niet wat over the top?

Oftewel nog veel uit te zoeken. Alle hulp is gewenst!

Realeigo
29 april 2008, 14:14
Over footswitch schakelingen:
Volgens mij kan ik hetvolgende wel ongeveer overnemen:
$oldano Preamp (http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/schematics/x88r.pdf), op pagina 2 en 3 staat en schakeling.

SimonS
29 april 2008, 22:27
op basis van welke schema's/modellen worden de kanalen?

trouwens, wat is de reden om 2 identieke kanalen te hebben? kun je niet af met twee schakelbare gainpots+mastervolumepots?
(dus: G1,G2,Tre,Mid,Bas,Mv1,Mv2)

in ieder geval een erg tof project! wordt 't een 19" rack?

die Soldano kanaalschakeling ziet er bruikbaar uit.

wat betreft voeding: welke B+ wil je, reken de stroom (voor hoogspanning+gloei) uit, zoek een geschikte trafo etc. In een kleine behuizing zou ik kiezen voor een toroid.

Realeigo
30 april 2008, 00:13
op basis van welke schema's/modellen worden de kanalen?

trouwens, wat is de reden om 2 identieke kanalen te hebben? kun je niet af met twee schakelbare gainpots+mastervolumepots?
(dus: G1,G2,Tre,Mid,Bas,Mv1,Mv2)
Op basis van een JTM45/Plexi preamp en het derde kanaal eigenlijks zoiets als de preamp van slash zijn plexi van apetite for destruction.

Waarom 2 aparte?
Omdat ik een paar voicings schakelaartjes wil toepassen en ik daardoor wel 2 verschillend gevoicede kanalen creeer.



in ieder geval een erg tof project! wordt 't een 19" rack?

die Soldano kanaalschakeling ziet er bruikbaar uit.

wat betreft voeding: welke B+ wil je, reken de stroom (voor hoogspanning+gloei) uit, zoek een geschikte trafo etc. In een kleine behuizing zou ik kiezen voor een toroid.

Het word idd 19" 2he hoog. Die schakeling heb ik ff uitgepluisd en lijkt voor mij perfect te werken.

Ik wil evenveel B+ als een marshall eigenlijk. Maar ik hoef dus geen Power amp buizen te voeden, maar wel een aantal extra preamp tubes. Ik wil dus ongeveer 250-300vdc bij de B+ van de preampbuizen.

Edit: Heb je een linkje naar een beknopt faqje over hoe ik een voeding schakeling knutsel? Dus welke elcos en welke weerstanden gebruik ik om vervolgens de volgende B+ te krijgen.

Realeigo
30 april 2008, 07:43
Ik heb in een data sheet opgezocht hoeveel power een 12ax7 trekt. Daar staat in dat hij ongeveer 300ma trekt. Is dat voor de hele buis of voor 1 triode?

caliban
30 april 2008, 12:13
Ik denk voor een hele buis, want de buis wordt niet per triode gegloeid.

Realeigo
30 april 2008, 13:22
Echt wel, er zitten 2 triode´s in een buis en beide hebben aparte voeding. De ene word door pin 4 gevoed en de andere door pin 5, en hebben een gezamelijke - zijde op pin 9. Dus trekt 1 triode 150ma of 1 triode 300ma..

Chris Winsemius
30 april 2008, 13:24
300 mA voor de GLOEISTROOM bij 6.3V ~ PER VOLLEDIGE ECC83 buis

Anode/cathode-stroom per helft v/e ECC83: ongeveer 1 mA, 7mA max.

Realeigo
30 april 2008, 13:29
Ik had al door dat het de GLOEISTROOM was!

En bedankt voor het antwoord op mijn vraag :D

Realeigo
30 april 2008, 17:36
Ff meedenken graag: Als ik een trafo zou gebruiken die 250vac (125-125 (120ma)) secondary levert. Die aansluit op een Full wave Diodebrug waarbij de CT niet geaard is. Dan zou ik in principe dus 250*1.414= 353 vdc krijgen.

Toch?


Berekeningen op basis van:
http://www.yesterdaysrevolt.com/sloclone/viewtopic.php?f=3&t=750


correct me if i'm wrong but i seem to remember the schematics showing a hammond trasnformer with 150-0-150 with the two 150V taps connected to a bridge rectifier (via a couple of zener diodes i think) and the 0V tap not being grounded. After the BR the schematics show something in the region of 420V. Wrong?


Well if you don't ground the CT and use a diode Graetz bridge you'll get 190*2*1.414 = 537VDC max. So you'll need to drop that to get closer to X88R voltages !

Chris Winsemius
30 april 2008, 18:13
Ff meedenken graag: Als ik een trafo zou gebruiken die 250vac (125-125 (120ma)) secondary levert. Die aansluit op een Full wave Diodebrug waarbij de CT niet geaard is. Dan zou ik in principe dus 250*1.414= 353 vdc krijgen.

Toch?


Berekeningen op basis van:
http://www.yesterdaysrevolt.com/sloclone/viewtopic.php?f=3&t=750

Ongeveer ja :)

Realeigo
30 april 2008, 18:49
maar wel in de buurt van 350 dus? En de stroom zou in principe nog steeds genoeg blijven?

Chris Winsemius
30 april 2008, 19:00
maar wel in de buurt van 350 dus? En de stroom zou in principe nog steeds genoeg blijven?

Ja, +/- 350V
Max. dc-stroom is wat lager dan de max. ac-stroom maar nog steeds voldoende voor 'n stapel ECC83s.

Realeigo
1 mei 2008, 10:57
Kan ik de powersupply van de X88r (http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/schematics/x88r.pdf) gebruiken als model voor mijn eigen ps?
Dus de weerstanden aanpassen voor de gewenste voltages en bijvoorbeeld de elco's aanpassen naar marshall stijl? (50uF) of zal dit dan zeer fout gaan?

En kan iemand me vertellen wat dat Filament reference doet?

caliban
1 mei 2008, 11:36
Kan ik de powersupply van de X88r (http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/schematics/x88r.pdf) gebruiken als model voor mijn eigen ps?
Dus de weerstanden aanpassen voor de gewenste voltages en bijvoorbeeld de elco's aanpassen naar marshall stijl? (50uF) of zal dit dan zeer fout gaan?

En kan iemand me vertellen wat dat Filament reference doet?
Net voor de filaments zit er een Vref, de filament reference vormt denk ik deze referentiespanning. Ik snap het ook niet goed, in mijn CAE clone, heb ik op het aanraden van mr. CMW, vermits mijn 6.3V een middentak heeft, rechtstreeks de gloeispanning aangelegd, en de middentak naar de grond.
Ik denk dat je die voeding zeker wel kan gebruiken, maar waarom de spanningen nog aanpassen. De elco's vergroten weet ik niet wat dat gaat doen, maar 50uF denk ik niet dat je amp om zeep gaat doen. Als ik jou was zou ik eens wat voedingen vergelijken. Op sloclone zijn de meeste schema's zeer correct.
Een voorbeeld wat ik zou vergelijken is die van de CAE3+ preamp. Joey van sloclone heeft me gezegd dat de voeding die in het schema dat op het internet het meeste ronddwaalt, de voeding is zoals in de amp zelf. Een heel aantal topics geleden heb ik het schema hier nog gepost.

Even gezocht:
http://img260.imageshack.us/my.php?image=indexphpppgh3.png
Heb je misschien wel iets aan.

Realeigo
1 mei 2008, 12:06
Net voor de filaments zit er een Vref, de filament reference vormt denk ik deze referentiespanning. Ik snap het ook niet goed, in mijn CAE clone, heb ik op het aanraden van mr. CMW, vermits mijn 6.3V een middentak heeft, rechtstreeks de gloeispanning aangelegd, en de middentak naar de grond.
Ik denk dat je die voeding zeker wel kan gebruiken, maar waarom de spanningen nog aanpassen. De elco's vergroten weet ik niet wat dat gaat doen, maar 50uF denk ik niet dat je amp om zeep gaat doen. Als ik jou was zou ik eens wat voedingen vergelijken. Op sloclone zijn de meeste schema's zeer correct.
Een voorbeeld wat ik zou vergelijken is die van de CAE3+ preamp. Joey van sloclone heeft me gezegd dat de voeding die in het schema dat op het internet het meeste ronddwaalt, de voeding is zoals in de amp zelf. Een heel aantal topics geleden heb ik het schema hier nog gepost.

Even gezocht:
http://img260.imageshack.us/my.php?image=indexphpppgh3.png
Heb je misschien wel iets aan.

Mijne heeft geen middenaftakking op de HT. En de van de CAE lijk behoorlijk op de X88r Alleen gebruikt de CAE iets meer buizen zo te zien, en dus grotere elco's. Maken de gebruikte elco's trouwens veel uit in het geluid van je amp?

caliban
1 mei 2008, 13:14
Mijne heeft geen middenaftakking op de HT. En de van de CAE lijk behoorlijk op de X88r Alleen gebruikt de CAE iets meer buizen zo te zien, en dus grotere elco's. Maken de gebruikte elco's trouwens veel uit in het geluid van je amp?
Ik dacht eens boven een bepaalde waarde dat het niet zo veel meer uitmaakt. Waarschijnlijk zal er wel degelijk een hoorbaar verschil zijn daarom zou ik juist de verschillende voedingen van amps die je kent vergelijken, en wat je het liefst wil maak je in je eigen amp.

Realeigo
1 mei 2008, 17:07
Ik ga denk ik gewoon de x88r voeding gebruiken. En heb ook goed nieuws.
Opeens ben ik 2 buizen minder nodig. Ik heb ff wat dingen op een rijtje gezet aan features die erin komen:

Van voor naar achter in de signaal keten:
- Enkele Input
- Schakelbare High low per kanaal behalve #3 (moet nog ff uitzoeken hoe!)
- Schakelbare kathode van v1 Tussen 820/250uf en 2k7/0,68
- "Bright" schakelt tussen 100pf/geen/5nf cap over de volume pot.
- "Brighter" doet een 500pf/geen/1nf cap over grid weerstand van v2
- Bij kanaal 3 komt er nu 1 extra gain stage.
- EQ: 1ste kanaal JTM45 Style, 2de kanaal JMP style, 3dekanaal JMP Club & Country Style (met mid sweep)
- Alle 3 kanalen hun eindvolume.

caliban
1 mei 2008, 19:51
Hoeveel gainstages doe je per kanaal, en waarschijnlijk een cathodevolger. Is 5nF over de volumepot trouwens niet superveel.

Realeigo
1 mei 2008, 20:10
Hoeveel gainstages doe je per kanaal, en waarschijnlijk een cathodevolger. Is 5nF over de volumepot trouwens niet superveel.

Evenveel gainstages als normaal is. Dus 3 (1,5 buis) voor de eerste 2 en 4 9 buizen) voor het derde kanaal. En dan nog extra gain als ik de buffer buis over de zeik help.

5nf is heel erg normaal. Groote deel van de Superleads had dit.