PDA

View Full Version : Versterker en speaker evenveel Watt



Vonk
29 april 2008, 11:00
Goedendag heren

Eindelijk een vraag waar ik niet meteen Google voor wil raadplegen maar de experts hier.

Stel dat ik een Peavey 5150 (120 Watt) aansluit op mijn zelfbouwcab 1x12 met daarin een Eminence Manowar (120 Watt)
http://www.eminence.com/guitar_speaker_detail.asp?model=MANOWAR&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=4
hoe gaan die 2 componenten dan samenwerken?

Is het een kwestie van niet helemaal de volumeknop opendraaien om ongelukken te voorkomen, of gaat het sowieso niet werken?

Verder een vraag omdat ik nieuwsgierig ben:
De formule luidt P=I*V
Hoeveel volt en ampere gaat er nou eigenlijk maximaal naar een speaker? Ik neem aan dat de volumeknop alleen het voltage beinvloed.

Kim Wilson
29 april 2008, 11:37
Als je er 120 watt naartoe stuurt op een 8 ohm speaker, kom je volgens mij op 15 volt (P=UxI) en bijna 2 ampere (U=IxR). Je volumeknop regelt het vermogen.

Een 120 watt amp op een 120 watt speaker werkt trouwens prima. Beetje opletten dat je het niet helemaal over de kop draait (kun je meestal wel horen), maar zo hard ga je hem waarschijnlijk toch nooit zetten.

LP_CL
29 april 2008, 12:08
Zelfs dan mag het geen probleem opleveren.

Vonk
29 april 2008, 12:51
Als je er 120 watt naartoe stuurt op een 8 ohm speaker, kom je volgens mij op 15 volt (P=UxI) en bijna 2 ampere (U=IxR). Je volumeknop regelt het vermogen.

Dat is toch gek? Je komt nu op 15V en 2A. Als dat uit de amp komt wordt er een vermogen van 30W gecreerd (P=U*I).

Maar bedankt in ieder geval voor de geruststelling mensen!

Kim Wilson
29 april 2008, 13:19
Oh, dan kloppen mijn berekeningen niet. Je kunt de hoeveelheid volts uitrekenen aan de hand van het maximum vermogen en je aantal ohms (impedantie).


EDIT>
Ook hier klopt niks van. Ik ben nog even aan het zoeken hoe je e.e.a. moet berekenen...

Kim Wilson
29 april 2008, 13:44
Ik ben eruit!

I = stroom (ampere)
U = spanning (volt)
R = weerstand (ohm)
P = vermogen (watt)

Eerst a.d.h.v. je vermogen en weerstand de stroom berekenen:

I = wortel ( P/R )
I = wortel ( 120/8 )
I = wortel 15
I = 3,87 ampere

Dan de spanning berekenen:

U = I x R
U = 3,87 x 8
U = 30,96 volt

Uitgaande van een 8 ohm speaker, trouwens.

Vonk
29 april 2008, 14:04
Zit jij nou op je werk Kim? Of heb je al vakantie?

Haha het is nu wel duidelijk. Volgens mij kloppen je berekeningen.

pasqual
29 april 2008, 18:35
hoi Vonk,

ik heb onlangs een manowar speaker in mijn fender performer gezet ( 100 watt ). ondanks dat de speaker 120 watt is heb ik toch het idee dat de speaker het nét niet helemaal trekt. bij oefenruimte volume ( master op 3 á 4 ) wil ie wel eens protesteren bij lage powercords. verder klinkt ie niet verkeerd. bij clean spelen kan ik 'm minder hard zetten als met de orginele fabrieksspeaker ( die ik op knullige wijze vermoord heb ). ik denk dat je er goed aan doet om een krachtigere speaker aan te schaffen of een 212 cab er van te maken en dan serie/paralel te schakelen.
dit is enkel mijn ervaring en het kan zijn dat het bij jouw combinatie wel werkt.

groeten Pasqual.

Kim Wilson
29 april 2008, 21:13
Die Performer levert wel een hoop sublaag, en ik kan me voorstellen dat die speaker daar een beetje moelijk over doet, vooral bij die lage powerchords.

pasqual
29 april 2008, 21:34
klopt Kim, maar ik doelde een beetje op het feit dat het verschil waarschijnlijk net iets te weinig is tussen uitgangsvermogen en het vermogen van de speaker, ondanks het vele laag van de amp. de topicstarter heeft het over een amp van 120 watt met deze manowar speaker van 120 watt. uiteindelijk kom hij in een situatie waar hij iets meer gas moet geven en dan komt deze speaker er niet aan omdat de amp teveel power levert voor deze speaker.
voorbeeld: meestal speel je op een strat met een vrij lage output en ineens besluit je op een gitaar met humb. te gaan spelen met hoge output; dan kom je er achter dat je volume en/of bas terug moet draaien om niet te oversturen.

groeten Pasqual.

Vonk
29 april 2008, 21:39
Hallo Pasqual

Bedankt voor je waarschuwing. Ik zal de eerste periode rustig met hem omgaan om bepaalde bijgeluiden snel te herkennen. Ik gebruik de manowar alleen thuis (dus lagere volumes), in de oefenruimte komt er een 4x12 aan te hangen.

Kim Wilson
29 april 2008, 21:47
klopt Kim, maar ik doelde een beetje op het feit dat het verschil waarschijnlijk net iets te weinig is tussen uitgangsvermogen en het vermogen van de speaker, ondanks het vele laag van de amp. de topicstarter heeft het over een amp van 120 watt met deze manowar speaker van 120 watt. uiteindelijk kom hij in een situatie waar hij iets meer gas moet geven en dan komt deze speaker er niet aan omdat de amp teveel power levert voor deze speaker.
voorbeeld: meestal speel je op een strat met een vrij lage output en ineens besluit je op een gitaar met humb. te gaan spelen met hoge output; dan kom je er achter dat je volume en/of bas terug moet draaien om niet te oversturen.

groeten Pasqual.
Ja, dat klopt ook wel, maar sublaag vinden die speakers gewoon niet lekker. Als je er minder rommel in je sound hebt, is 120 watt voor die speaker geen probleem.

pasqual
29 april 2008, 22:35
orgineel gepost door kim wilson:Ja, dat klopt ook wel, maar sublaag vinden die speakers gewoon niet lekker. Als je er minder rommel in je sound hebt, is 120 watt voor die speaker geen probleem.

en dan speel ik alleen met de gain van de performer zonder pedalen. deze speaker ( manowar dus ) kan minder hebben als de orginele van fender.

groeten Pasqual.

JohnLord
3 mei 2008, 00:00
Een 120 watt amp op een 120 watt speaker werkt trouwens prima. Beetje opletten dat je het niet helemaal over de kop draait (kun je meestal wel horen), maar zo hard ga je hem waarschijnlijk toch nooit zetten.
Dat geldt neem ik aan ook voor een JCM 900 50Watt op twee Greenbacks?

Lexvandoef
3 mei 2008, 00:04
Dat geldt neem ik aan ook voor een JCM 900 50Watt op twee Greenbacks?

Jep! Kan prima!

Lenweë Míriel
3 mei 2008, 01:38
Ik wil nu toch mar eens mijn twijfels uitspreken over hoe nou je het moet nemen met die vermogens.
Want volgens mij is het vermogen wat er uit een versterker komt tewijl die volledig open gedraaid wordt wel eens wat hoger dan het aangegeven cijfer.
En ook vraa ik me af of je de speaker echt meteen sloopt als je er een hoger vermogen over hee laat gaan.
maar voor de duidelijkheid het zijn twijfels en aangezien ik geen technische kennis heb om het te onder bouwen niet van mijn woord uit gaan.

guitarnijboer
3 mei 2008, 09:51
Ik ben geen speaker expert maar volgens mij hangt het niet alleen maar af van het vermogen of een speaker kapot kan gaan of bijgeluiden gaat produceren. Je hebt natuurlijk de constructie, stijfheid van de ophanging etc. die mee bepalen of de luidspreker ook op hoge volumes nog in staat is het geluid goed weer te geven, maar daar weet ik niet alles van. Wat ik wel eens gelezen heb, ook op de site van celestion dacht ik, is dat speakers in open back kasten en combos minder vermogen kunnen handelen dan dezelfde speaker in een closedback kabinet. Dit omdat de speaker meer luchtweerstand in een closed back kabinet ervaart en daardoor de uitslag van de conus niet zo snel te groot wordt.

Misschien heb ik het mis en had ik het toch niet helemaal begrepen, maar het klinkt voor mij logisch.

Kim Wilson
4 mei 2008, 18:16
Ja, dat klopt helemaal. In een open back combo moet de versterker in zijn eentje de speaker in bedwang houden (hoe groter de trafo, hoe beter), in een dichte kast helpt de onder- en overdruk ook mee, dus kun je die speaker meer belasten voordat hij ongecontroleerd gaat flapperen.

JohnLord
6 mei 2008, 22:45
Het is toch zo dat een speaker pas maximaal wordt belast als je ook daadwerkelijk dat vermogen er doorheen stuurt? Dan zou het in theorie geen probleem moeten zijn om met 100 watt buizen op slaapkamervolume over twee Greenbacks te spelen, of is dat niet aan te raden? (als tijdelijke noodoplossing)

Kim Wilson
7 mei 2008, 07:27
Op slaapkamervolume is dat idd geen probleem. En iets harder is ook niet erg. Je moet alleen goed opletten dat je je speakers niet overstuurt.

jerome
7 mei 2008, 08:58
Het is toch zo dat een speaker pas maximaal wordt belast als je ook daadwerkelijk dat vermogen er doorheen stuurt? Dan zou het in theorie geen probleem moeten zijn om met 100 watt buizen op slaapkamervolume over twee Greenbacks te spelen, of is dat niet aan te raden? (als tijdelijke noodoplossing)

Ik speel al meer dan 15 jaar met een Marshall 100 Watt JMP top over een 40 Watt Vox halfopen cab back met 2 x 20 Watt silver alnico speakers.
Een zalige dynamische sound van warm dynamisch clean (met een lekker randje) tot een vette, vanuit het laag, grommende heavy brulsound
Tijdens optredens zorg ik dat de master van de amp niet boven de 4 komt.
Ik heb m 1 keer op 5 gehad maar toen hoorde ik de speakers protesteren en over hun zeik gaan.
Nu is dit grenspunt bij elke amp anders dus bouw het voorzichtig op luister goed naar je speakers dan blaas je ze heus niet zomaar op.
Ik vind dat sommige type speakers juist erg lekker gaan klinken als ze redelijk hard moet werken. Een beetje de sound alsof de amp flink openstaat, een vette dynamische sound maar dan bij een relatief laag volume.
Maar er zijn ook speakers die echt rommelig en als een krant gaan klinken als ze relatief veel vermogen krijgen. Experimenteren dus....
Neem ook een veiligheidsmarche want als je hard aanslaat komt er meer vermogen op je speakers...