PDA

View Full Version : Daar gaan we weer



MarkV
28 april 2008, 22:49
Ik zoek een nieuwe versterker.

Dan eerst maar een verklaren waarom: mijn huidige versterker, een Peavey Classic 30, heeft teveel 'extra werk' nodig. In andere woorden, er moet het e.e.a. aan gebeuren (speaker, effects loop verbeteringen, etc), voordat ik er echt gelukkig van kan worden.

Daarnaast heb ik gewoon GAS in het algemeen.

De C30 heeft, m.i., een 'Fender achtig' clean en een wat meer Marshall gevoicede overdrive. Maar het is het allemaal eigenlijk net niet.

Ik zoek een echte 2 kanaals versterker, bij voorkeur met effects loop. Mag een top of combo zijn, alhoewel ik tot nu alleen maar combo's heb gehad.

Ik zoek eigenlijk een hedendaagse versterker (effects loop, master volume) maar die een goed clean heeft en een meer vintage overdrive heeft.

Idee van de muzieksoorten:

Raconteurs: http://www.youtube.com/watch?v=7lL1CW140FQ (silvertone versterker, beetje Fender achtig)
Jet: http://www.youtube.com/watch?v=DYbZNamJQ5g (lijkt me Marshall zo aan de clip te zien)

Maar het mag soms ook minder vintage, Wolfmother achtig:
http://www.youtube.com/watch?v=nWvdKPpVWzw (Orange versterker)

Nu zoek ik dat eigenlijk in 1 versterker (soort van dan), zonder teveel compromissen. Ik heb meerdere gitaren met zowel single coils als humbuckers.

Ik zat te denken aan de volgende:

Marshall JVM (2** of 4** serie)
Marshall VM (maar die is eigenlijk 1 kanaals)
Orange Thunderverb
H&K statesman

Heeft iemand anders nog een goed alternatief?

pannekoek
28 april 2008, 22:57
aan je stijl te zien zat ik te denken aan een marshall dsl50/100 omdat je een 2 kanaals bak zoekt.

zoek je toch een wat moderenere sound en wil je ook wat zwaardere werk en meer veelzijdigheid hebben, dan zou ik voor de marshall jvm410 gaan!

Squier4ever
28 april 2008, 23:03
hoor veel goed over Rivera. doet wat je classic doet maar dan beter. check bv de clubster en chubster.

morroow
29 april 2008, 08:00
orange is volgens mij ook wel een mer wat al die bandjes kan doen.
je moet wel van die sound houden maar probeer het eens zou ik zeggen.
de rocker 30, de AD30HTC, en de rockerverb 50 zullen dan misschien wel aan je eisen voldoen

MarkV
29 april 2008, 08:03
hoor veel goed over Rivera. doet wat je classic doet maar dan beter. check bv de clubster en chubster.

En als je voor de topjes gaat, wat is dan het verschil tussen de rake, fandango en Knucklehead? Al die Rivera's lijken zo op elkaar (qua techniek), maar er zullen toch wel verschillen zijn?



aan je stijl te zien zat ik te denken aan een marshall dsl50/100 omdat je een 2 kanaals bak zoekt.

DSL vind ik toch wel erg kut klinken clean, uit een JVM, die clean me beter beviel, moet toch juist ook wel een wat meer klassiek Marshall geluid te halen zijn.

Vergeten te vermelden wat het budget is: er is geen budget eigenlijk. Wil gewoon iets wat beter past, maar uiteindelijk houdt het wel ergens op bij 2000 euro.

Marc Oblivian
29 april 2008, 08:40
Ik denk dat de VM (evt met een boostertje) beter bij jou past dan de JVM.
Ik bedoel: de high gain kanalen van de JVM zul jij zo te horen toch nooit gebruiken.
Thunderverb ook goede verhalen over gehoord. Wel een aparte voicing en errrrg luid heb ik me laten vertellen.
Zijn de meer vintage getinte versterkers van Bogner niks voor je?
Of zo'n Fenderbak met meer gain (Supersonic geloof ik)

MarkV
29 april 2008, 09:58
Ik denk dat de VM (evt met een boostertje) beter bij jou past dan de JVM.
Ik bedoel: de high gain kanalen van de JVM zul jij zo te horen toch nooit gebruiken.
Thunderverb ook goede verhalen over gehoord. Wel een aparte voicing en errrrg luid heb ik me laten vertellen.
Zijn de meer vintage getinte versterkers van Bogner niks voor je?
Of zo'n Fenderbak met meer gain (Supersonic geloof ik)

Tja ik blijf bij de VM uitkomen. Bogner is wellicht een slagje te duur. Zo'n Supersonic lijkt me in principe ook wel wat, maar nog nooit gehoord. Er zijn ook maar weinig positieve verhalen over te vinden.

pasqual
29 april 2008, 18:59
vind jij 2000 euro géén budget? voor dat geld kan je echt wel iets moois kopen zonder compromises te moeten doen. zou je niet eerst eens voor je zelf uitmaken of je een top met cab of een combo wilt? zit toch wel een behoorlijk verschil in qua sound ( in het algemeen ). ik had laatst ook een top met cab maar ben weer terug gegaan naar een combo vanwege de sound.

succes en groeten pasqual.

MarkV
29 april 2008, 19:36
vind jij 2000 euro géén budget? voor dat geld kan je echt wel iets moois kopen zonder compromises te moeten doen. zou je niet eerst eens voor je zelf uitmaken of je een top met cab of een combo wilt? zit toch wel een behoorlijk verschil in qua sound ( in het algemeen ). ik had laatst ook een top met cab maar ben weer terug gegaan naar een combo vanwege de sound.

succes en groeten pasqual.

Ik bedoelde met geen budget: er is niet echt een limiet. Maar meer dan 2000 euro wil ik er niet aan uit geven.

Tja ik heb altijd combo's gehad. Maar wil nu weleens een top+cab proberen. Ik heb een 2x12 combo gehad en de druk die dit gaf beviel me wel, maar het gewicht wat minder :satisfie:

pannekoek
29 april 2008, 20:47
Ik bedoelde met geen budget: er is niet echt een limiet. Maar meer dan 2000 euro wil ik er niet aan uit geven.

Tja ik heb altijd combo's gehad. Maar wil nu weleens een top+cab proberen. Ik heb een 2x12 combo gehad en de druk die dit gaf beviel me wel, maar het gewicht wat minder :satisfie:

en een cabinet is lichter volgens jouw omdat???

:hippie:

drap
29 april 2008, 20:48
Wel 's een 2 x 12 combo lopen sjouwen? :sssh:

MarkV
29 april 2008, 21:13
en een cabinet is lichter volgens jouw omdat???

:hippie:

Omdat de natuurkunde ons leert dat een combo bijna(!) even veel weegt als een top en een 2*12 cab ineen.

Zeker als ie een treble/rhythm switch heeft.... :sssh:

pasqual
29 april 2008, 21:24
ik had een top van 21 kg ( LC Bulldog ) en een cab van zo'n 35 kg. en dat is 2 keer lopen. nu heb ik een combo van 32 kg ( peavey valveking 212 ) en dat is één keer lopen. en ik vind het geluid beter. heb ik een kleiner optreden, pak ik mijn fender performer, ik dacht zo'n 23 kg, scheelt ook weer. :)

groeten Pasqual.

drap
29 april 2008, 21:31
Maar dat was dan geen 2 x 12 cab naar ik aanneem? Zo zwaar is die van mij in ieder geval niet. Ik vond destijds een AVT275 al niet te tillen en dat was nog maar een transistor versterker.

pasqual
29 april 2008, 21:39
inderdaad een 412. maar eigenlijk vind ik dat gewicht niet de doorslag geeft voor mij, maar het geluid. ik heb gekozen voor het geluid en als achteraf blijkt dat de amp loeizwaar is, jammer dan. er zijn natuurlijk grenzen....

groeten pasqual.

drap
29 april 2008, 21:55
Ja, maar het ging om een 2 x 12. Prima dat je voor het geluid gaat, maar allicht dat een 4 x 12 veel zwaarder is.

@MarkV: Die VM is inderdaad een één-kanaals versterker, maar je hebt een soort van twee kanalen over één kanaal. Beetje moeilijk uit te leggen, maar je kan echt gewoon schakelen tussen cleaner en scheur. Het is zelfs footswtichable. De scheur is ook redelijk vintage, met moderne mogelijkheden. En ik weet niet of het van belang is voor je, maar ook op lager volume klinkt ie meer dan acceptabel.

Axelll
29 april 2008, 23:13
Ik denk idd dat een Marshall VM het wel doet voor je. Alhoewel de JVM ook erg vet is vind ik zelf (speel muziek als Jet e.d gewoon lekkere (garage)rock n roll) ff iets moderner maar er zit een heerlijke crunch in. Orange moet je echt van houden, rivera vind ik persoonlijk niet echt iets en ik denk dat een fender het ook niet gaat doen.
Misschien ook eens kijken naar echt oude Marshalls of nieuwe maar dan vintage gericht (zoals die 18 watter of bluesbreaker of iets dergelijks)? Dan heb je geen 2 kanalen maar je kan er altijd een tubescreamer of iets dergelijks eroor zetten. Om een clean/crunch te creeeren. Met zon budget zou ik persoonlijk voor dingen als Jet voor een oude marshall gaan. Misschien is de CW JCM888 wel iets voor je.

Axelll
29 april 2008, 23:16
Ohja Vox niet vergeten! Speel ik zelf over, met een les paul kan je er een heerlijke crunch uit halen (denk aan Dirty Sweet) maar met een tubescreamer ervoor valt er ook met single coil gitaren een lekkere rock n roll geluid uit te halen.

MarkV
6 mei 2008, 22:41
Ohja Vox niet vergeten! Speel ik zelf over, met een les paul kan je er een heerlijke crunch uit halen (denk aan Dirty Sweet) maar met een tubescreamer ervoor valt er ook met single coil gitaren een lekkere rock n roll geluid uit te halen.

Goede tip. Ik heb eindelijk eens een Vox AC15 getest (met de Alnico Blue speaker dat wel) en dat klonk toch wel erg lekker hoor. De AC-30 was net wat minder, wat vlakker m.i. maar dat kan aan de speaker hebben gelegen (was een CC1 1*12). De AC30 daarentegen heeft een fx loop en is wat veelzijdiger als je de twee inputs doorlust....

En ik wil binnenkort die Blackstar Artisan's eens gaan proberen.

Ik heb nu een lijstje met de volgende versterkers om te testen / vergelijken:

Marshall Vintage Modern
CMW Plexi+
Vox AC15 of AC30
Blackstar Artisan A15/A30

Dank iedereen tot zover.