PDA

View Full Version : Zeggen ohms iets over volume?



Bolder
28 april 2008, 21:11
Geeft 1 x 16 ohms (50 watt) meer volume dan 2 x 8 ohms (50 watt)? :gitarist:

Han S
28 april 2008, 22:19
Nee, een 8 ohm speaker ontlokt meer vermogen aan de versterker en twee speakers maken meer lawaai dan één.

Als die twee 8 ohm speakers in serie staan heb je 16 ohm, staan ze parallel dan heb je 4 ohm.

drap
28 april 2008, 22:21
Niet in het geval van evenveel watt. Of je nou 1 x 150 watt hebt, of 2 x 75, dat maakt in volume niet uit. Blijft hetzelfde.

Han S
28 april 2008, 22:23
We moeten er wel vanuit gaan dat je het over dezelfde speakers hebt, maar met een andere impedantie. Heb je het over verschillende speakers, bijvoorbeeld een Celestion en een JBL, dan heb je het ook over een verschil in rendement en gaat het hele verhaal de mist in.

drap
28 april 2008, 22:29
Gaat voor twee verschillende typen speakers het rendement verhaal wel op? Echt een serieuze vraag. Het heeft in het geval van speakers er toch alleen mee te maken wat ze kunnen hebben en niet wat ze leveren en dus ben je dan qua volume toch afhankelijk van de versterker en gaat dan het rendement verhaal van de speaker niet op? Ik weet het niet, het is zo ff een theorie uit het blote bolletje. Ik heb niet erg veel verstand van speakers, dus het zou zo kunnen dat ik mis zit.

BlackSun
28 april 2008, 22:35
Je ziter inderdaad een beetje naast;)

Elke speaker heeft een bepaald rendement. Dit betekent gewoonweg dat er een x aantal joule (Watt = joule/s) aan energie van de versterker omgezet wordt in geluidsenergie (trillingen van de lucht). De rest van de energie die de versterker uitspuugt in de vorm van een electrische stroom, zal omgezet worden in warmte/mechanische verliezen.

Han S
28 april 2008, 22:37
Het rendement van speakers kan zeer verschillen, de natuurwetten zijn altijd hetzelfde. Als je wilt weten hoeveel lawaai een speaker maakt met een bepaalde versterker dan is er maar één formule: 10LogP en de uitkomst daarvan tel je op bij het rendement. Met 100 watt is dat 20dB plus het rendement van de speaker en een Celestion heeft een behoorlijk hoog rendement. Zet je gitaaramp eens op een laag volume met je speakerkast en probeer het vervolgens eens met een hi fi speaker. Die zal een stuk zachter gaan dan de gitaarspeaker. Zet je er een goede PA speaker op dan zal die weer harder gaan dan je gitaarspeaker.

Het rendement van hi fi speakers ligt tussen de 80 en 90 dB bij één watt, gemeten op een meter afstand. PA speakers zitten meestal boven de 100dB/w/m.

Zo werkt dat.

drap
28 april 2008, 22:40
Ah, oké, dat wist ik dus inderdaad niet. Zo leert men bij :)

Han S
28 april 2008, 22:53
Pak eens je zakjapannertje met wetenschappelijke functies en kijk naar de Log van 100, komt 2 uit en vermenigvuldigd met 10 is dat dus 20. Heb je een speaker met een rendement van 90dB/w/m dan maak je met 100 watt dus 110dB op een meter afstand.

Reken nu eens het verschil uit tussen 100 watt en 1000 watt en je zult zien dat het verschil maar 10 dB is.

Ik schat het rendement van een Celestion G12 dichter bij de 100 dan bij de 90 dB. Een 100 watt Marshall met 4*12" Celestion komt echt wel bij 120dB op een meter. (4 speakers gaan veel harder dan één)

robinvanloenen
29 april 2008, 01:56
Hm gisteren A/B-testte ik hier thuis een Orange 2x12 (16 ohm) en een Bogner 2x12 (8 ohm), en er zat wel degelijk een groot verschil in volume, terwijl ze beide V30's bevatten..

kan iemand dat verklaren?

Mitch
29 april 2008, 09:13
De kast in combinatie met de akoestiek van de ruimte? Twee verschillende kasten, twee verschillende sounds.

Han S
29 april 2008, 11:01
Hm gisteren A/B-testte ik hier thuis een Orange 2x12 (16 ohm) en een Bogner 2x12 (8 ohm), en er zat wel degelijk een groot verschil in volume, terwijl ze beide V30's bevatten..

kan iemand dat verklaren?

Klopt, het vermogen wat de versterker moet leveren is twee keer zo veel en als je het volume niet hebt veranderd gaat die 8 ohm speaker 3 dB harder, als we er voor het gemak vanuit gaan dat het rendement van die V30's gelijk is dan.

Bolder
29 april 2008, 12:26
Hm gisteren A/B-testte ik hier thuis een Orange 2x12 (16 ohm) en een Bogner 2x12 (8 ohm), en er zat wel degelijk een groot verschil in volume, terwijl ze beide V30's bevatten..

kan iemand dat verklaren?


Welke was harder dan?

koentjo
29 april 2008, 12:48
Pak eens je zakjapannertje met wetenschappelijke functies en kijk naar de Log van 100, komt 2 uit en vermenigvuldigd met 10 is dat dus 20. Heb je een speaker met een rendement van 90dB/w/m dan maak je met 100 watt dus 110dB op een meter afstand.

Reken nu eens het verschil uit tussen 100 watt en 1000 watt en je zult zien dat het verschil maar 10 dB is.

Ik schat het rendement van een Celestion G12 dichter bij de 100 dan bij de 90 dB. Een 100 watt Marshall met 4*12" Celestion komt echt wel bij 120dB op een meter. (4 speakers gaan veel harder dan één)

mag ik u er op attenderen dat dit db(A)'s zijn, en niet db's. (menselijke schaal factor)

en 10 db(A) verschil van 100 naar 1000 Watt, veel is als je er van uit kunt gaan dat 3 db(A) extra een verdubbeling van de intensiteit betekend.

Han S
29 april 2008, 12:52
mag ik u er op attenderen dat dit db(A)'s zijn, en niet db's. (menselijke schaal factor)

en 10 db(A) verschil van 100 naar 1000 Watt, veel is als je er van uit kunt gaan dat 3 db(A) extra een verdubbeling van de intensiteit betekend.

Joh......................

Hubrecht
29 april 2008, 17:25
Welke was harder dan?

Raar genoeg was de Orange van 16ohm harder!

En ontlokt een 16ohm speaker nou meer vermogen bij een versterker dan een 8ohm speaker? Zou in principe logisch zijn toch omdat die 16ohm speaker minder "doorlaat" dan een 8ohm speaker of zit ik er nu erg naast?

BlackSun
29 april 2008, 20:13
Een 16 ohm speaker op een 8 ohm output zal resulteren in een lager afgegeven vermogen, de weerstand is immers 2 keer zo groot.
Een 16 ohm speaker op een 16 ohm output zal hetzelfde vermogen verbruiken als een 8 ohm speaker op een 8 ohm uitgang. Hier zijn juist de verschillende uitgangen(of impedance switch) op een versterker voor gemaakt.

Het feit dat de orange meer volume produceerde kan liggen aan:
* de geluidsspreiding van de kast
* de verliezen als gevolg van kastconstructie
* de frequentiekarakteristiek van de kast (sommige frequenties zijn voor het menselijk oor beter waarneembaar)
* etc etc