PDA

View Full Version : bridge pickup gibson les paul studio kapot?



pannekoek
28 april 2008, 19:00
beste forumleden,

ik heb sinds een half jaar nu een gibson les paul studio gekocht, nooit problemen mee gehad maar sinds een paar dagen en vandaag was het helemaal erg, de bridge pickup lijkt mij kapot?

ik heb het even snel opgenomen en op youtube gezet:`

http://nl.youtube.com/watch?v=t2PvRQLcIqo

het probleem is niet goed te horen maar het geeft misschien een beetje meer duidelijkheid*

probleem:

mijn neck-picup doet het prima, pots open, goed strak geluid zoals altijd.

als ik de volume van mijn bridge pickup heb dichtgedraaid en van mijn neck-pickup naar de bridgepickup ga dan geeft de bridgepickip nog steeds geluid, terwijl volume en tone dichtgedraaid zijn.
soms als ik de volume/tone opendraai van mijn bridge pickup dan hoor ik nog steeds alleen dat schele/weinig gain/minder volume geluid.

als ik allebei mijn pickups selecteer met volume/tone open dan geeft ie weer dat rare geluid, en het dichtdraaien van mijn pots helpt ook niet.

ik heb het met verschillende kabels en versterkers geprobeert om toch uit te sluiten dat het aan me amp of bekabeling ligt.

waaraan ligt het probleem? global warming? kapotte volume pot, kapotte bridge pickup, rubberen badeenden die de wereld proberen over te nemen door alle bridge pickups te vernietigen?

gr, stephan!

Mr.Fingers
28 april 2008, 19:03
BlaBlaBla
waaraan ligt het probleem? global warming? kapotte volume pot, kapotte bridge pickup, rubberen badeenden die de wereld proberen over te nemen door alle bridge pickups te vernietigen?

gr, stephan!

Het feit dat het een Gibson is ;)

Als je zegt dat je nog een "lekgeluid" hebt, als je de tone & volume dichtdraait, doet me vermoeden dat de condensator kapot is. Het geluid op het youtube filmpje lijkt normaal (lijkt, want ik ben helemaal niet thuis in de LesPaul wereld)

pol
28 april 2008, 19:09
het kan aan de pickupswitch liggen.

maak die eens schoon met wat contactspray.

pannekoek
28 april 2008, 19:10
Het feit dat het een Gibson is ;)

Als je zegt dat je nog een "lekgeluid" hebt, als je de tone & volume dichtdraait, doet me vermoeden dat de condensator kapot is. Het geluid op het youtube filmpje lijkt normaal (lijkt, want ik ben helemaal niet thuis in de LesPaul wereld)

ja het viel me ook al op dat het in het filmpje niet te horen is, maar het geluid klinkt ineens met heel weinig gain en het volume word dan iets zachter, bovendien, er hoort helemaal natuurlijk geen geluid uit je gitaar te komen als de volume pot op 0 staat

gr, stephan

pol
28 april 2008, 19:16
denk eerder dat je ergens met een slecht contact in je bedrading zit, meet es door.

pannekoek
28 april 2008, 19:23
denk eerder dat je ergens met een slecht contact in je bedrading zit, meet es door.



uhm... door meten met wat... een liniaal? geodriehoek? duimstok? :satisfie:

haha :P

nee ik ben niet zo technisch dat ik dat zelf kan doen. daarvoor zou ik morgenochtend echt naar nederlandmuziek toe moeten :hippie:

petpas
28 april 2008, 19:41
Ik had t probleem ook maar dan met een fender strat. Ik heb de elementen opnieuw gesoldeerd en het probleem was verholpen.

Agent_Smith
28 april 2008, 19:58
Wat het ook is: niet je brugelement.

pannekoek
28 april 2008, 20:15
Wat het ook is: niet je brugelement.


het is het element dat tegen de brug van m'n gitaar aanligt...
toggleswitch op: rythm

no 1 hops
28 april 2008, 20:27
potmeter lijkt mij het probleem.

VanBiLL.com
28 april 2008, 20:40
Potverju, gaat bij jou alles naar de klote binnen afzienlijke tijd??? :nervous:

Maar wat je probleem betreft, lijkt me ook doorslag van een van de electronische componenten. Meest waarschijnlijk de troggle switch of de pot (lijkt me persoonlijk het meest logisch). Ik zou die eens doormeten (met een multimeter dus en niet een lineaal ofzo...)

pannekoek
28 april 2008, 20:56
Potverju, gaat bij jou alles naar de klote binnen afzienlijke tijd??? :nervous:

Maar wat je probleem betreft, lijkt me ook doorslag van een van de electronische componenten. Meest waarschijnlijk de troggle switch of de pot (lijkt me persoonlijk het meest logisch). Ik zou die eens doormeten (met een multimeter dus en niet een lineaal ofzo...)


hehe ik heb alleen geen multimeter bij de hand, op school hebben ze het wel maar daar kan ik ook niet bij op dit moment :hippie:

bass blom
28 april 2008, 21:44
switch kapot of vuil in zo korte tijd lijkt me sterk.
als ik volume van brugpup dicht doe hoor ik ook nog iets.
op de ene amp meer dan op de andere..
youtube doet t niet dus ik heb niet kunnen luisteren.
maar wat doe je met je tonepot dicht?

en best warrig verhaal, switch op stand rythm geeft toch neck pup? :chicken:

pannekoek
28 april 2008, 21:52
switch kapot of vuil in zo korte tijd lijkt me sterk.
als ik volume van brugpup dicht doe hoor ik ook nog iets.
op de ene amp meer dan op de andere..
youtube doet t niet dus ik heb niet kunnen luisteren.
maar wat doe je met je tonepot dicht?

en best warrig verhaal, switch op stand rythm geeft toch neck pup? :chicken:

oh dan ben ik verward omdat ik dan bridge/neck pickup door elkaar haal, ik vind het maar verwarrend,

even voor de duidelijkheid dus:

toggle op treble: bridgepickup (pickup tegen het fretboard van de gitaar aan)

toggle op rythme: neckpickup (pickup tegen de brug van de gitaar aan)

lijkt mij niet echt logisch, maarja.

iig, vaak draai ik de volume pot dicht als ik stop met spelen, i.v.m eventuele feedback of iritante geluiden als ik mijn snaren aanraak of voorover buig om even met mijn laptop bezig te zijn.

drap
28 april 2008, 21:56
In het Engels is neck eh... ja nek eigenlijk. Wat dan zou betekenen dat de neck pickup is, wat in het Nederlands ook wel nek element heet. En je gelooft het of niet, die zit nog bij de nek ook, bizar! En zo ook met bridge pickup, wat dan weer in het Nederlands brug element heet. En nu komt het, die zit bij de brug! Hoe gek wil je het hebben! :eek:

bass blom
28 april 2008, 21:58
heb nu de video gezien en dan heb je het over de bridge en de toggle staat in de stand neck..
ik kan er nix van bakken :chicken:

pannekoek
28 april 2008, 22:03
In het Engels is neck eh... ja nek eigenlijk. Wat dan zou betekenen dat de neck pickup is, wat in het Nederlands ook wel nek element heet. En je gelooft het of niet, die zit nog bij de nek ook, bizar! En zo ook met bridge pickup, wat dan weer in het Nederlands brug element heet. En nu komt het, die zit bij de brug! Hoe gek wil je het hebben! :eek:

dat is weer het tegenovergestelde als wat bas blom zei...

dit lijkt mij logisch klopt dat?

http://img360.imageshack.us/img360/5134/naamloosvw7.jpg

Chris Winsemius
28 april 2008, 22:05
dat is weer het tegenovergestelde als wat bas blom zei...

dit lijkt mij logisch klopt dat?

http://img360.imageshack.us/img360/5134/naamloosvw7.jpg

maar dan TEBLE en RYHM omdraaien

Kakihara
28 april 2008, 22:06
dat is weer het tegenovergestelde als wat bas blom zei...

dit lijkt mij logisch klopt dat?

http://img360.imageshack.us/img360/5134/naamloosvw7.jpg
Klopt niet ...
Toggle Rythm = halselement (neckpickup)
Toggle Treble = brugelement (bridgepickup)

drap
28 april 2008, 22:09
dat is weer het tegenovergestelde als wat bas blom zei...

Begrijpend lezen is niet altijd even makkelijk. Maar dat geeft niks hoor!

pannekoek
28 april 2008, 22:10
maar dan TEBLE en RYHM omdraaien

haha, dus dan moet ie zo kloppen:

http://img81.imageshack.us/img81/2135/naamloossb5.jpg

in dat geval gaat het om de neck pickup!

met volume pot uit geeft ie nog geluid(schel met weinig gain), als je dan de volume weer aandraaid, geeft ie alsnog dat schelle weinig gain geluid!

pannekoek
28 april 2008, 22:11
Begrijpend lezen is niet altijd even makkelijk. Maar dat geeft niks hoor!

nee dit heeft niets met begrijpend lezen te maken, dit heeft te maken dat ik op dit moment helemaal verward ben met die termen.

drap
28 april 2008, 22:15
Maar daarom zegt Bass nog niet iets anders.

Even zonder gekheid, wanneer krijg je meer treble in je sound, da's als je het brug element gebruikt. De rest spreekt voorzich (denk ik).

Chris Winsemius
28 april 2008, 22:34
Bij Les Pauls is het heel simpel:

als je ritme speelt zet je 'm op rythm, als je treble speelt zet je 'm op treble en als je niet weet wat je moet/wilt spelen zet je 'm in de tussenstand

als je volume wilt draai je aan de volumeregelaar en als je tone wilt draai je aan de toneregelaar

Ace 1.15.19
28 april 2008, 22:58
Simpel zat toch? :chicken:

Squier4ever
28 april 2008, 23:02
we hebben de p
we hebben de a
we hebben de n
we hebben de n
we hebben de n
we hebben de e
we hebben de k
we hebben de o
we hebben de e
we hebben de k

pannekoeken!!

pannekoek
28 april 2008, 23:02
Simpel zat toch? :chicken:

ja ik begrijp hem nu, met de pickups wist ik waar ze zazten bridge/neck maar met de toggle switch raakte ik even verward, meestal als ik ritme speel en een wat vollere sound wil dan gebruik ik het rythm gedeelte (en ik dacht dat ik dan de bridge pickup activeerde, hardstikke fout dus, maarja weer wat geleerd)

maar nu even weer ontopic, heeft iemand een idee waardoor mijn neckpickip zo raar doet? het geluid uit die pup is echt waardeloos lijkt wel op een low gain crunch kanaal ipv een high gain scheur geluid dat ik normaal gebruik :hippie:

Squier4ever
28 april 2008, 23:05
klinkt als een slecht contact ergens in je wiring. dus je switch of kapotte volume potmeter.

pannekoek
28 april 2008, 23:08
klinkt als een slecht contact ergens in je wiring. dus je switch of kapotte volume potmeter.

ik heb de sterke vermoedens dat het me switch is.

als ik van treble naar ''allebei de pups'' ga en dan pas naar rythm dan doet de neck pickup het niet, maar als ik in 1x van treble naar rythm ga dan heb ik minder last van het probleem.

Squier4ever
28 april 2008, 23:12
als je kunt solderen is het snel zelf te vervangen, anders ff naar de winkel.
en nog een tip: wat minder gain (en treble zover ik kan horen) in je sound doet wonderen. dit is echt vreselijk om naar te luisteren IMO.

Agent_Smith
28 april 2008, 23:26
het is het element dat tegen de brug van m'n gitaar aanligt...
toggleswitch op: rythm

No worries, ik weet hoe een LP in elkaar zit. :)

marter544
28 april 2008, 23:40
Wacht ff... Je hebt een peperdure Marshall, een peperdure Gibson, maar je weet niet welke kant van de toggle switch voor de neck-pup is en welke voor de brugpup, en je hoort het verschil ook niet? :seriousf:

pannekoek
28 april 2008, 23:41
als je kunt solderen is het snel zelf te vervangen, anders ff naar de winkel.
en nog een tip: wat minder gain (en treble zover ik kan horen) in je sound doet wonderen. dit is echt vreselijk om naar te luisteren IMO.

in het echt klinkt het een stuk beter! ik sta ook voor de cam met mijn amp achter me, dat verneukt het geluid ook een stuk! aangezien mijn cam al een rot microfoon heeft

gain heb ik op 13:30 uur en treble op 12:00 uur

pol
29 april 2008, 08:12
neem een stukje schuurpapier en veeg de contactplaatjes van de switch even schoon, en plooi ze ook wat naar binnen toe zodat ze beter contact maken.

ik had dit probleem ook met een gibson SG, die switchen hebben dat wel vaker.

no 1 hops
29 april 2008, 08:28
en gebruik liever geen contactspray
gewoon zols gezegt hierboven
wat fijn schuurpapier doet wonderen

pannekoek
29 april 2008, 11:35
Wacht ff... Je hebt een peperdure Marshall, een peperdure Gibson, maar je weet niet welke kant van de toggle switch voor de neck-pup is en welke voor de brugpup, en je hoort het verschil ook niet? :seriousf:


wacht ff... ik heb een peperdure marshall, een peperdure gibson, en ja ik hoor het verschil echt wel.... alleen ik raakte even verward met al die termen...

damn..... word een beetje geiriteerd ervan

bass blom
29 april 2008, 11:48
btw.. gillen je elementen toevallig ook als je de amp goed hard zet?
het viel me op in het filmpje als je met je plectrum er op tikte dat ze microfonisch lijken te zijn.

caliban
29 april 2008, 11:52
wacht ff... ik heb een peperdure marshall, een peperdure gibson, en ja ik hoor het verschil echt wel.... alleen ik raakte even verward met al die termen...

damn..... word een beetje geiriteerd ervan
Ik snap dat de namen verwarren, rythm dingen moet je over de treble elementen spelen of het gaat modderig klinken, wie heeft ooit die namen uitgevonden. En ja ik weet het antwoord zelf al, iemand die nog nooit gehoord had van een amp met veel oversturing.

pannekoek
29 april 2008, 18:46
btw.. gillen je elementen toevallig ook als je de amp goed hard zet?
het viel me op in het filmpje als je met je plectrum er op tikte dat ze microfonisch lijken te zijn.

nee hij gilt niet zo heel erg, wacht, toch wel maar dat is gewoon de normale feedback als ik mijn amp flink open draai, dicht in de buurt van de amp sta met mijn handen niet bij de snaren.

overigens heb ik mijn gitaar vandaag afgegeven bij nederlandmuziek en ze zouden hem wel maken en kijken of de reparatie binnen de garantie valt..

ik mag aannemen van wel, ik heb het ding net 7-8 maanden en ik heb de gitaar niet laten vallen ofzo dus dit hoort toch gewoon binnen de garantie???

gr, stephan

VanBiLL.com
29 april 2008, 19:06
nee hij gilt niet zo heel erg, wacht, toch wel maar dat is gewoon de normale feedback als ik mijn amp flink open draai, dicht in de buurt van de amp sta met mijn handen niet bij de snaren.

overigens heb ik mijn gitaar vandaag afgegeven bij nederlandmuziek en ze zouden hem wel maken en kijken of de reparatie binnen de garantie valt..

ik mag aannemen van wel, ik heb het ding net 7-8 maanden en ik heb de gitaar niet laten vallen ofzo dus dit hoort toch gewoon binnen de garantie???

gr, stephan

Verstandig joh! Als je geen held met het solderen / kneutselen aan de "spaggetti" binnen in de gitaar moeten je er ook niet aan kneutselen. En een Gibbie van 7 maanden, dat mag idd nog wel onder garantie toch? Laat ons wel weten wat het nu was he? Ik blijf bij of een slecht werkende troggle switch of een kapotte (vol) pot met eventueel een slecht contact in samenwerking met een boze aardstraal wat het lijkt me dat je daar ook last van hebt (gezien alle brokken aan je gear...) :satisfie:

Hopelijk komt het weer snel goed...

pannekoek
29 april 2008, 20:21
Verstandig joh! Als je geen held met het solderen / kneutselen aan de "spaggetti" binnen in de gitaar moeten je er ook niet aan kneutselen. En een Gibbie van 7 maanden, dat mag idd nog wel onder garantie toch? Laat ons wel weten wat het nu was he? Ik blijf bij of een slecht werkende troggle switch of een kapotte (vol) pot met eventueel een slecht contact in samenwerking met een boze aardstraal wat het lijkt me dat je daar ook last van hebt (gezien alle brokken aan je gear...) :satisfie:

Hopelijk komt het weer snel goed...


alle brokken aan me gear? :Z :p

ik had maar 1x hiervoor een probleem met me gear en dat was de zekering uit me tsl100 die ik maar snel heb omgewisseld voor mijn huidige jvm410 die ik wat beter/veelzijdiger vond klinken

VanBiLL.com
29 april 2008, 20:52
(gezien alle brokken aan je gear...)

haha, ik had beter kunnen zeggen, "gezien alle discussies over alle brokken aan je gear"... maargoed, je snapt me wel! :) 'T blijft een boze aardstraal op de een of andere manier... :angry:

pannekoek
29 april 2008, 20:54
haha, ik had beter kunnen zeggen, "gezien alle discussies over alle brokken aan je gear"... maargoed, je snapt me wel! :)
ja ik snap het wel haha, ben pas net een jaar met gitaren bezig dus ik heb van veel dingen nog niet zoveel kennis en maak af en toe (lees=regelmatig) wat stomme foutjes :hippie:

kassie
29 april 2008, 22:11
ja ik snap het wel haha, ben pas net een jaar met gitaren bezig dus ik heb van veel dingen nog niet zoveel kennis en maak af en toe (lees=regelmatig) wat stomme foutjes :hippie:

De pannekoek begint nu aardig meer op een flensje te lijken!!








:hippie:

pannekoek
29 april 2008, 22:19
De pannekoek begint nu aardig meer op een flensje te lijken!!








:hippie:


flensje? o.0

ik haat flensjes!