PDA

View Full Version : Waarde-daling niet orginele fender



Saf
28 april 2008, 18:27
Ik zit met de volgende vraag. Ik heb een fender musicmaster (bas) uit 1975. deze gebruik ik eigenlijk meestal als back up voor mijn andere musicmaster bas.

Nu komt mijn probleem om de hoek kijken, toen ik deze kocht had hij een telecaster bashumbucker, door vele geliefd maar ik vind het een kut element. Veel te wollig en een veel te hoge output. Nu heb ik deze eruit geschroefd en wil ik er iets anders inzetten moet nog even kijken wat, misschien nog wat experimenteren. heb nog een GHF Lipstick humbucker liggen en krijg binnenkort een variotone switch binnen eeens kijken hoe dat op een bas werkt. Heb ook nog het element uit een squier bronco bas liggen wat nagenoeg hetzelfde klinkt als die uit mijn nog wel orginele musicmaster, maar dan heb ik twee identiek klinkende bassen das ook wel saai.

Er zit nu dus al een veel groter gat dan standaard onder de slagplaat, mijn vraag is dan ook of de waarde meer afneemt als ik er nog een gat bijfrees wat ook onder een orginele slagplaat valt of dat de waarde die hij nu heeft niet minder word door nog een ander gat. Hij blijft in beide gevallen immers optisch wel in orginele staat terug te brengen.

of is het zelfs zo als ik hem nu totaal verbouw, dus zeg output-jack aan de zijkant (als les paul) piezobrug erop etc etc dat de waarde niet meer verder daald. Zo van niet orgineel is niet orgineel. Of gaat het toch meer om het nog optisch in orginele staat te brengen zijn of niet.

Ik ga er niet echt vanuit deze bas nog eens te verkopen maar toch, voor het geval dat. Het is iets wat ik eigenlijk al een tijdje afvraag.

Mr.Fingers
28 april 2008, 18:29
ik denk een 6-700€ (het is een niet-populair model, short-scale, en ook niet meer origineel, maar wel een lefty (redelijk zeldzaam, ben ze nog niet vaak tegengekomen))

Zolang de bas cosmetisch er nog goed uit ziet (mits andere slagplaat ziet ze er terug origineel uit) is er niet echt een probleem, het wordt natuurlijk wel anders als je er zichtbare gaten enzo in gaat boren. een aangepaste routing onder de slagplaat doet de waarde dalen, maar veel minder als een zichtbaar gat.

Saf
28 april 2008, 18:34
de totale waarde doel ik eigenlijk niet op het zijn beide lefty.Het gaat mij meer om de daling als ik er nog een gat bijfrees onder de slagplaat.

een is uit 76 en nog orginele heb ik ooit 350 voor betaald en die met de humbucker dacht ik 550 maar dat weet ik niet mee rzeker was een combi met een lefty strat.

kom ze helaas ook nagenoeg nooit tegen als lefty, ik heb na al l die jaren intensieve marktplaats en ebay scanning nog maar vier exemplaren gezien. de twee die ik heb een in austalie en een in canada die laatste twee deden allebei niet aan verzending naar nederland.

Vind het echt de fijnste bassen waarop ik ooit heb gespeeld. en heb inmiddels al op veel bassen gespeeld.

Mr.Fingers
28 april 2008, 18:40
Mja, als de routing al "fucked-up" is, zal er niet echt een waardedaling zijn (wat maakt het uit of de routing rond, vierkant, zeskantig,... is, niet origineel is niet origineel). Een extra gat onder de slagplaat zal je misschien 20€ kostten indien je ze voort verkoopt, maar het is "zo drastisch niet meer", omdat er al een niet-origineel gat onder de plaat zit.

En inderdaad, Musicmaster-basjes zijn heerlijke plankjes (heb zelf leren bassen op zo eentje, spijtiggenoeg vekocht :()

Saf
28 april 2008, 19:23
Heb buiten deze twee lefty's, nog twee rechtshandige gehad en drie squier vista series musicmasters, die zijn ook heel erg goed. En nog drie bronco basgitaren. heb van een daarvan nog de hals (das een echt fijn halsje) en mijn vrouw speelt op een ander de batz maru versie (hello kitty)

Vind het echt fijne bassen. Heb zelf meerdere short-scale bassen in mijn bezit en heb er nog heel wat meer gehad maar het halsprofiel van die eerste serie musicmaster bassen is wat mij betreft onovertroffen. Vond het profiel van de later versie (met de strat potmeter knoppen en de olifantsoor mechanieken) ietsje minder. Die halzen hebben ee nnet wat voller cq dikker profiel.