PDA

View Full Version : FX loop



blademan
28 april 2008, 17:18
als no-no op het gebied van techniek etc. vraag ik me af wat de functie van de FX loop is tov de effecten voor de amp . Ik heb een Marshall Guvnor 2, een Ibanez chorus/flanger en een Wah van Dunlop. Welke kan ik het beste in de loop zetten? Ik heb een Laney VC 30 212

Rude Perception
28 april 2008, 17:22
UTFS!


http://gprime.net/flash.php/postingandyou
Modulatie+delay in fx is gebruikelijk.

blademan
28 april 2008, 17:33
tja, rude? what's in a name. Altijd fijn dat er zulke hulpvaardige mede forumleden zijn. Ik had al gezocht, FYI!

Rude Perception
28 april 2008, 17:49
Graag gedaan. Ik geloof dat ik antwoord heb gegeven op je vraag. Meer details kunnen niet, want dat is puur persoonlijk. Bovendien is er een volgorde topic, daar zijn alle effecten al vaak zat langsgekomen, zal niemand vervelend doen en kan jij deze vraag ook posten.

Fuhgawz
28 april 2008, 17:55
Sommige effecten klinken gewoon niet lekker als je ze voor een distortion gooit. Een delay bijvoorbeeld klinkt veel beter NA je distortion. Voor mensen die geen apart distortionpedaal gebruiken, maar hun distortion uit hun amp halen is er de FX loop. Alles wat je in je FX loop gooit komt qua volgorde NA je preamp waaruit je amp distortion haalt en VOOR je poweramp, die het signaal enkel versterkt. Effecten die over het algemeen met de FX loop geassocieerd worden zijn modulatie (chorus/flange dus), delay en reverb. Over phasers zijn de meningen verdeeld.

Hoe jij je effecten indeelt ligt aan hoe jij ze het beste vindt klinken. Als je de algemene vuistregels volgt zou je het dus het volgende moeten doen:

Gitaar -> Wah -> Guvnor -> Preamp -> loop met Chorus -> Poweramp.

Ik zou als ik jou was echter proberen of het echt veel verschil uitmaakt of je chorus in de FX loop zet of ervoor. Dat scheelt je namelijk aan kabels.

Mitch
28 april 2008, 19:08
Vriendelijk was het niet, to the point wel. Alleen al in de sticky bovenaan over volgorde van pedalen staat de functie van de loop regelmatig beschreven, vanuit verschillende perspectieven.

Rude Perception
29 april 2008, 15:55
Excuses, ik las m'n post nog even door en het was inderdaad harder dan nodig. Vat het niet persoonlijk op, maar de informatie waar je om vroeg is al vaak langs gekomen.