PDA

View Full Version : Hoe kan je het gefluit van je versterker tegengaan?



anoniem
6 december 2001, 17:23
Hoi, op onze repetitieruimte hebben we net genoeg plaats om alles op te stellen. Dit geeft dus het probleem dat ik vlak voor mijn gitaarcombo sta. Als ik dan vervolgens solo speel en mijn distortion mooi heb afgesteld qua klank, begint alles te fluiten. (dit is wanneer ik de snaren niet demp) Kent er iemand een makkelijk middel om dit tegen te gaan? Misschien wat minder reverb geven? alvast bedank. Tom.

JV
6 december 2001, 17:28
oscillatie noemt men het. moet je gewoon je gain wat terugdraaien of verder van je versterker gaan staan

Jeroen
6 december 2001, 17:37
als je zo'n kleine ruimte hebt, verwissel dan eens van plek. Ga jij voor de basversterker staan en de bassist op jouw plekkie. Staan jullie allebei verder van de amp af.

idono
7 december 2001, 09:18
Hey

Ik weet niet hoe het met electrische gitaren zit, maar bij semi-acoustisch heb je daar een apparaatje voor, anti-feedback, van boss. Je kan even nakijken of zoiets ook bestaat voor electrische gitaar.

Greetz Henk

anoniem
7 december 2001, 10:25
Alvast bedankt voor de hulp iedereen! Kent iemand van jullie misschien zo'n feedbacktoestelletje voor de elektrische gitaar?

Chiel
10 december 2001, 09:55
Het rondzingen van je versterker ofwel oscilleren (thanks JV) heeft m.n. te maken met de hoeveelheid gain én bas die je hebt ingesteld. Veel gitaristen maken de fout door een hoop gain in hun geluid te draaien. Dit bevordert het gemak van soleren doordat er meer sustain in het geluid komt, maar met als gevolg dat je geluid erg chaotisch wordt en het rondzingen van je elementen toeneemt.
Wanneer je thuis in je ééntje je geluid afstelt, maak je snel de fout om er een hoop bas in te draaien. Dit klinkt lekker vet en het lijkt de dynamiek ten goede te komen. Echter, wanneer je samen muziek gaat maken zit je én de bassist in de weg én bij hogere volumes zal je versterker beginnen te oscilleren. Wellicht heb je het zelf nog niet zo bekeken, maar wacht maar totdat je een keer over een PA speelt. Je zal dan meteen kritiek van de geluidsman krijgen, daar hij jou niet fatsoenlijk uitversterkt krijgt.
Ten slotte, alle ‘anti’ randapparatuur als anti-feedback, noise suppressors etc. komen je geluid echt niet ten goede. Zo belemmerd een noise suppressor de dynamiek en sustain door bepaalde frequenties te elimineren en de doorlooptijd van bepaalde gitaarsignalen in te korten. Anti-feedback apparatuur filtert bepaalde frequenties wat de kwaliteit van het oorspronkelijke gitaarsignaal echt niet ten goede komt.
Kortom, minder bas en minder gain in je geluid. In het ergste geval kan het ook zo zijn dat je elementen niet of niet goed genoeg ingewakst zijn. Maar dit is slechts een schraal voorkomend verschijnsel. Hiervoor zal ik moeten weten wat voor’n gitaar en versterker je bespeeld. Good luck .

SteavisSmokin
10 december 2001, 14:54
sinds wanneer heet feedback oscillatie?!? Feedback is het rondzingen (zoals het in het NL heet) van apparatuur doordat bv de gitaar hetzelfde signaal opvangt uit de speakers als wat het uitzendt en zo krijg je dus feedback. Oscillatie is volgens mij nog altijd een ander woord voor trillen, slingeren, iets in een op en neer gaande beweging en is dus wat anders dan feedback. Als je bovenblad van je gitaar oscilleert door het opvangen van het signaal van je versterker kan je feedback krijgen. Het heeft wel iets met elkaar te maken maar het zijn dus wel 2 verschillende dingen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2001-12-10 15:05 ]</font>

Chiel
13 december 2001, 11:25
Wanneer je gitaar speelt produceert hij geluid (wat een speurwerk hè). Geluid is eigenlijk niets anders als één of meerdere trillingen in de lucht. Het aantal trillingen dat geproduceerd wordt kan uitgedrukt worden in het aantal trillingen per tijdseenheid (meestal seconden) wat in de volksmond Hz (Hertz) wordt genoemd.
Indien je gitaarelementen dezelfde frequentie ontvangt als dat deze verzendt, komen beide frequentie curven op elkander te liggen. Kort komt het er op neer dat hierdoor de zooi gaat rondzingen. De fluittoon lijkt ogenschijnlijk één frequentie, maar op een oscilloscoop zou je kunnen zien dat het twee curves zijn welke elkander naadloos volgen als een deinend springkoord. Feitelijk ligt het allemaal een beetje anders, maar daar ga ik niemand mee vermoeien.
Oscillatie, ofwel: ”heen en weer of op en neer gaande beweging” lijkt verdacht veel op het beschreven springtouw waardoor rondzingen, ofwel feedback, ook wel als oscillatie wordt aangeduid.
Feit blijft inderdaad dat het natuurkundig niet helemaal correct is, maar het beestje moet nu éénmaal een naam hebben en daarom zei ik oscillatie. Dus, dan weet eenieder dat ook weer.

Ic3gl0vE
15 december 2001, 23:39
DE oplossing tegen feedback:
zet je versterker uit.

maar ja, daar zitten ook weer nadelen aan hè

anoniem
24 december 2001, 19:52
Nee hoor, niet als jij je versterker uitzet. Sorry, kon het niet laten :smile:

griffin
25 december 2001, 11:39
Zelf draai ik altijd meteen mijn volume knop op de gitaar dicht...tijdens het spelen demp ik af en toe met de rechterhand.

Ik vind dat als je met vette distorion speelt, je feedback MOET krijgen...probeer het onder controle te krijgen...speel er mee, merk op dat je door een stap naar rechts te doen, of iets naar links te draaien, andere frequenties kan krijgen...kortom gebruik het! Je kunt er leuke dingen mee doen...(maar dat is natuurlijk niet altijd gewenst :wink:

Ibanez
6 januari 2002, 13:19
Op 2001-12-15 23:39, schreef Ic3gl0vE:
DE oplossing tegen feedback:
zet je versterker uit.

maar ja, daar zitten ook weer nadelen aan hè
Whaha :grin: lol

Ic3gl0vE
6 januari 2002, 14:52
waxpotted elementen zorgen er ook voor dat je geen feedback hebt

Ibanez2001
13 januari 2002, 19:45
Zoeg gewoon dat je een dubbelspoels element (humbucker) hebt, minder snel feedback als bij een enkelspoels (singlecoil) element.

poeyerke
13 januari 2002, 20:02
Mijn single coils hebben ook nauwelijks last van feedback, tenzij je extreem dichtbij je versterker gaat staan.

Ze zijn inderdaad 'waxpotted', dus dat werkt echt. Gewoon goede elementen en je ben t er vanaf.

Marshallover
28 januari 2002, 19:31
Ga op een Gibson Les Paul Studio met tweeAlnico Magnet Humbuckers spelen !!!

Succes !!!