PDA

View Full Version : decal aanbrengen + lak vraagje



jimihattricks
28 april 2008, 13:10
hey guys,

stel, ik heb een perfect gelakte allparts hals klaarliggen om op een strat te zetten, maar wil er een fender decal opplakken...

moet ik dan per se eerst de headstock strippen, de decal aanbrengen, en opnieuw lakken..?

of kan ik hem er ook gewoon opleggen, en een paar dunne laagjes lak erover heen spuiten..?

ik heb nl. begrepen dat fender in sommige gevallen zelf niet eens de moeite deed om lak over de decal te spuiten nadat deze was aangebracht..

Mr.Fingers
28 april 2008, 13:43
Neen, zeker niet strippen

als ze perfect gelakt is gewoon de decal aanbrengen (decalvel 20 secondjes weken in 40°C water), aanbrengen, luchtblaasjes eruit duwen met een wattenstaafje, 10/12h laten drogen, en dan opnieuw lakken (dat de decal ingesloten wordt).

Vroegervroeger (1950-1970) werd de decal gewoon boven de laklaag aangebracht, met als gevolg dat na een paar jaar de decal begon af te brokkelen. Als je de echte vintage-toer op wil, moet je dat doen, anders gewoon "sealen" met 2-3 laklaagjes

jimihattricks
28 april 2008, 14:42
Neen, zeker niet strippen

als ze perfect gelakt is gewoon de decal aanbrengen (decalvel 20 secondjes weken in 40°C water), aanbrengen, luchtblaasjes eruit duwen met een wattenstaafje, 10/12h laten drogen, en dan opnieuw lakken (dat de decal ingesloten wordt).

Vroegervroeger (1950-1970) werd de decal gewoon boven de laklaag aangebracht, met als gevolg dat na een paar jaar de decal begon af te brokkelen. Als je de echte vintage-toer op wil, moet je dat doen, anders gewoon "sealen" met 2-3 laklaagjes

Cool!

Ik neem aan dat die allparts met poly worden gelakt, dus ook beter met polyurethaan aflakken dan..?

of kan ik er ook met een beetje motip acrylaatlak overheen gaan?

zonee waar kan ik een busje blanke poly het best kopen?

fred dons
28 april 2008, 15:30
2 componenten poly in een spuitbus is bagger dus zou ik je zeker niet aan raden maar je kunt verder iedere lak over poly doen.

jimihattricks
28 april 2008, 15:35
2 componenten poly in een spuitbus is bagger dus zou ik je zeker niet aan raden maar je kunt verder iedere lak over poly doen.

okay, bedankt fred, dus sealen met 2-3 laagjes motip acrylaatlak zou moeten werken

--

overigens: het gaat om een Made in Japan Squier (2ehands gekocht, geen JV) projectje waar ik mee bezig ben (de hals was kut, dus die heb ik eraf gehaald):

- olympic white body
- mint green slagplaat + fender cs69 pickups (pickguard heb ik nog volledig assembled hier liggen en komt zo van mijn 60's Player strat, waar ik inmiddels een vd Haar pickguard en DiMarzio Area 58/61 pickups op heb gezet)
- allparts 60's strat hals (van the String)
- Fender 1963-1964 decal
- setje Klusons die ik nog moet bestellen

Heeft iemand trouwens nog een handige tip voor het aftekenen van de gaten voor de halsbevestiging? Gewoon de hals in de pocket schuiven, snaren uitlijnen zodat alles mooi recht staat, en dan van achteren door de neckpocket-gaten heen met een potlood of i.d de gaten die geboord moeten worden noteren..?

Mr.Fingers
28 april 2008, 15:43
Ik heb een afgekeurd allparts halsje (lakfoutje op de kop) op de kop (haha, what's in a word) kunnen tikken voor 40€, heb de kop afgeschuurd, twee lagen "Motip Hoogglans Vernis (spuitbus 400mL)" (artnr: 01603) gegeven, decal geplakt, laten drogen, en weer drie lagen gegeven...

Met dit als resultaat:

http://img177.imageshack.us/img177/7863/imag0628on1.jpg

http://img134.imageshack.us/img134/851/imag0629xq8.jpg

Kleur is iets meer "geler" in het echt (meer een vintage tint). Ik suck echt zwaar met schilderen (spuiten), maar deze is druipervrij & zeer strak gespoten (geen bobbeltjes, stofdeeltjes,...)

Voor die hals, de manier die jij zegt, zo heb ik het gedaan, en ze staat er kaarsrecht in.

EDIT: ik merk dat je een '63-'64 decal aanbrengt... om het helemaal "Vintage Correct" te doen, moet je de decal niet overlakken, dus gewoon plakken & klaar. Nadeel is echter dat het minste dat je dan met een scherp voorwerp een krasje maakt, je de decal scheurt, en je dus een "relic" krijgt... Na een tijdje verkleurt de lak rondom de decal o.i.v. U.V. straling (vooral als je NitroCellulose lak gebruikt, zoals op de vintage fenders), en blijft de lak onder de decal z'n gewone kleur behouden, waardoor je het hard ziet dat het een decal is (lelijk, maar wel vintage-correct)

http://www.stratcollector.com/scnimages/63/63head.gif
Originele 1963 Strat head.

EDIT2: Ik suck echt op gebied van foto's trekken... Ik hoop dat m'n resultaat wat duidelijk is.

fred dons
28 april 2008, 15:47
2-3 lagen motip zou voldoende moeten zijn maar kijk maar tijdens het spuiten of het voldoende is

als ik een neck installeer dan zet ik de neck in de pocket en als er geen ruimte in de pocket over is dan boor ik direct de gaten in de neck (dus zonder hem er af te halen) door de oorspronkelijke hielgaten (wel even met een stukje tape de lengte van je boor aangeven, zodanig dat je niet door de toets weer naar buiten komt)
is er wel ruimte dan zet ik de hoge en lage e er alvast op (zet ik vast met een capo, verder lichte spanning) ik controleer of geen van beiden snaren er al lopen en doe hetzelfde als bij stap 1

jimihattricks
28 april 2008, 16:48
OK, duidelijk, bedankt allebei!