PDA

View Full Version : Londoncity, ohmage vraag



DaTa
28 april 2008, 12:03
Hee hallo,
Ik heb een london city dea 70 mark V. Origineel zaten er 4 buizen in, maar nu nog maar 2. Het vermogen is gehalveerd. Nu heb ik gelezen dat ook het ohmage gehalveerd is. Betekent dit nu, dat mijn 16 ohm speaker-uitgang 8 ohm, is geworden?
Ik gebruik een brunetti dual cab met vintage 30's erin.(8 ohm mono, 16 ohm stereo) Moet ik nu dus de 16 ohm uitgang op mijn LC gebruiken???

Groet
DaTa

Chris Winsemius
28 april 2008, 12:27
Hee hallo,
Ik heb een london city dea 70 mark V. Origineel zaten er 4 buizen in, maar nu nog maar 2. Het vermogen is gehalveerd. Nu heb ik gelezen dat ook het ohmage gehalveerd is. Betekent dit nu, dat mijn 16 ohm speaker-uitgang 8 ohm, is geworden?
Ik gebruik een brunetti dual cab met vintage 30's erin.(8 ohm mono, 16 ohm stereo) Moet ik nu dus de 16 ohm uitgang op mijn LC gebruiken???

Groet
DaTa

2 buizen d'r uit, 16 ohm box: amp op 8 ohm
2 buizen d'r uit, 8 ohm box: amp op 4 ohm

DaTa
28 april 2008, 12:42
Bedankt Chris,.

Als ik het goed begrijp, dan moet ik dus mijn 8 ohm box aansluiten op de 16 ohm uitgang van de LC?

Chris Winsemius
28 april 2008, 12:45
Bedankt Chris,.

Als ik het goed begrijp, dan moet ik dus mijn 8 ohm box aansluiten op de 16 ohm uitgang van de LC?

Nee:
2 buizen d'r uit, 8 ohm box: amp op 4 ohm

DaTa
28 april 2008, 13:08
:noob: Okay,

Ik ben zeker heel dom,maar ik snap het nog steeds niet :???:

Mijn versterker heeft 2 uitgangen, 16 ohm en 8 ohm.
Welke moet ik nu gebruiken in combi met mijn 8 ohm box??
Jij hebt het de hele tijd over 4 ohm op m'n amp, maar daar zit helemaal geen 4 ohm uitgang op.

Ik voel me echt zo dom:noob:

the sure thing
28 april 2008, 13:19
Tsja, ik ben ook dom, maar op basis van bovenstaand verhaal zou het dus niet kunnen... Toch?

DaTa
28 april 2008, 13:23
Tsja, ik ben ook dom, maar op basis van bovenstaand verhaal zou het dus niet kunnen... Toch?


nou precies, dat dacht ik dus ook.

Tenzij de 8 ohm uitgang nu gehalveerd is naar 4 ohm, en de 16ohm uitgang naar 8 ohm. Dan zou ik dus toch mijn 8 ohm box moeten aansluiten op de 16 ohm uitgang, die nu 8 ohm is???

Realeigo
28 april 2008, 13:24
Of je moet er weer 4 buizen in laten zetten, of ook maar de helft van de speakers gebruiken. :D

Oftewel JE KAN NIET je 8 ohm box aansluiten op je london city.
Je kan WEL ÉÉN van de 16 ohm stereo helften aansluiten op een 8 ohm output

DaTa
28 april 2008, 13:29
Of je moet er weer 4 buizen in laten zetten, of ook maar de helft van de speakers gebruiken. :D

Oftewel JE KAN NIET je 8 ohm box aansluiten op je london city.
Je kan WEL ÉÉN van de 16 ohm stereo helften aansluiten op een 8 ohm output


WTF, :mad: Ik heb al een tijdje (lees 2mnd) mijn box aangesloten op de 8 ohm uitgang, gewoon omdat ik niet beter wist, maar jij zegt dus dat 't eigenlijk niet kan?
Wat is het ergste dat kan gebeuren als ik mijn 8 ohm box aansluit op de 8 ohm uitgang?

Realeigo
28 april 2008, 13:37
Dit bepaalde mismatch kan eigenlijk niet veel kwaad. Van 4o naar 8o speakers.
Maar van 8o naar 4o zou je eindtrafo opblazen. Dus wel voorzichtig zijn.

Chris Winsemius
28 april 2008, 13:43
:noob: Okay,

Ik ben zeker heel dom,maar ik snap het nog steeds niet :???:

Mijn versterker heeft 2 uitgangen, 16 ohm en 8 ohm.
Welke moet ik nu gebruiken in combi met mijn 8 ohm box??
Jij hebt het de hele tijd over 4 ohm op m'n amp, maar daar zit helemaal geen 4 ohm uitgang op.

Ik voel me echt zo dom:noob:

Ok,

dan moet je de box "half stereo" gebruiken, dus 1 speaker van de box (16 ohm) en dan die box op de 8 ohm uitgang v/d versterker aansluiten. 'n Vintage 30 kan 60 Watt aan dus qua vermogen zit je goed met je amp op 50 Watt.

(4 ohm zit ergens verborgen aan de binnenkant, vereist wat soldeer werk omdat te kunnen gebruiken)

DaTa
28 april 2008, 13:50
Ok,

dan moet je de box "half stereo" gebruiken, dus 1 speaker van de box (16 ohm) en dan die box op de 8 ohm uitgang v/d versterker aansluiten. 'n Vintage 30 kan 60 Watt aan dus qua vermogen zit je goed met je amp op 50 Watt.

(4 ohm zit ergens verborgen aan de binnenkant, vereist wat soldeer werk omdat te kunnen gebruiken)


Bedankt chris,

Het is nu wel duidelijk. Of ik moet maar de helft van mijn speakerkast gebruiken, of solderen of een nieuwe speakerkast.

Thanks allemaal voor de reacties

Realeigo
28 april 2008, 14:00
Bedankt chris,

Het is nu wel duidelijk. Of ik moet maar de helft van mijn speakerkast gebruiken, of solderen of een nieuwe speakerkast.

Thanks allemaal voor de reacties

Of alle buizen gebruiken.

Han S
28 april 2008, 22:07
Vind ik ook, waarom moeilijk doen, er horen vier vuurflessen in dus koop er twee en ram ze er in, problem solved.


Overigens: ik heb een Fender Hotrod en daar sluit ik allerlei speakerkasten op aan en dat ding doet het gewoon altijd, of er nou een 4 ohm of een 16 ohm kast op zit, geeft geen krimp en er valt aan die amp niks te verstellen zoals bij een Marshall bijvoorbeeld.

savale
29 april 2008, 12:09
Vrees alleen dat je al snel 4 nieuwe buizen moet of je moet ze kunnen vinden met dezelfde eigenschappen, want een LC heeft maar 1 potmeter om alle eindbuizen te biassen.

DaTa
30 april 2008, 13:29
Er zitten op mijn versterker 2 uitgangen per ohmage. Dus 2 uitgangen voor 8 ohm en 2 voor 16 ohm.

Kan ik nu beide 8 ohm uitgangen gebruiken op de stereo 16 ohm-ingang van de speakerkast???

Alvast bedankt voor jullie expertise!!