PDA

View Full Version : Hoe moet ik mijn hals kleuren?



Kriske
28 april 2008, 02:25
Ik ben de neck van mijn London City aan het afschuren. Nu ontdek ik dat het hout onder de vernis heel licht van kleur is. Hoe krijg ik dit in de gewenste kleur?
Kan dat gewoon met beits of gekleurde olie? of met vernis?

En in welke fase doe ik de decall erop?

Foto1: mijn afgeschuurde neck
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/STP61853.jpg
Foto 2: het einddoel
http://i271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/headstock.jpg

G.G.
28 april 2008, 07:42
kijk eens in de lak faq

Mr.Fingers
28 april 2008, 12:01
Als je echt terug voor die "vintage"-tint wil gaan, moet je gekleurde lak nemen (liefst nog NitroCellulose, als je daar nog aan kan geraken). Je schuurt de headstock dus af tot het blote hout, schuurt het fijn (korrel 320 is geen overbodige luxe), legt een eerste laklaag, laat deze volledig uitharden, schuurt deze terug lichtjes op met een korrel 320, legt een tweede laklaag, laat deze ook volledig uitharden, je plaatst de decal, laat deze volledig drogen (10 ŕ 12h wachten), en legt dan terug een laklaag erover, uitharden, opschuren met 320, terug een laklaag, uitharden, opschuren,... tot als je de randjes van de decal niet meer ziet (na zo'n 8-9 lagen). Indien dat gebeurd is gewoon opschuren vanaf 320 tot een 1200-1500 (of lichtjes met staalwol).

Een decal kleeft niet op onbewerkt hout (heb ik tot m'n scha & schande ondervonden), een eerste laklaag (om het hout af te sluiten) is noodzakelijk.

fred dons
28 april 2008, 12:09
als je echt vintage gaat dan moet de decal over de lak en niet onder, en inderdaad hij plakt slecht op hout maar dat is niet het grootste probleem, een groter nadeel is dat je de decal met water op blank hout aanbrengt waardoor door het water de nerf van het hout uitzet en het hout weer ruw wordt waardoor je decal er onregelmatig gaat uitzien :D .

het meest succes om lak of hout te tinten heb ik met colourtone of transtint dye, dit trekt zelfs in lak maar verdunt met water of alcohol is het een perfecte hout stain, je moet hier hiervoor wel de volledige lak verwijderen omdat de verdunde tint anders onregelmatig intrekt
transtint kun je ook gebruiken om je cellulose te tinten alleen moet je daarvoor natuurlijk wel een spuitinstallatie hebben (in ieder geval minimaal een airbrush)
heb je dit alles niet dan zou ik volledig kaal schuren, clou waterbeits geel met waterbeits eiken mengen en dit op het kaalgeschuurde hout aanbrengen, vervolgens met blanke lak aflakken

Mr.Fingers
28 april 2008, 13:41
Ja fred, pré 1970 instrumenten hebben de decal gewoon boven op de laklaag, maar die zijn zo kwetsbaar & teer dat ik ze liever bescherm met een paar laklagen.

fred dons
28 april 2008, 13:46
doe ik ook hoor, zeker bij huisgemaakte decals, het ging er alleen om of hij "echt" vintage wilde of alleen voor de looks ging

btw decals die over de lak gaan spuit ik eerst een laag cellulose over voordat ik ze los maak van hun backing, dat maakt ze veel sterker en ook makkelijker te gebruiken

Mr.Fingers
28 april 2008, 13:51
Bedankt voor de tip! Ik heb op m'n strat een decalvelletje vernageld bij het afschuiven... Nu is het wel goed gelukt (3e keer goede keer)... Lakken voor je ze "in vorm knipt", of erna?

fred dons
28 april 2008, 14:35
ik doe het voordat ik knip, ik print eerst een heel vel vol met decals, lak ze en bewaar ze dan tot ik ze nodig heb
"officieel" is het beter te lakken na het knippen omdat je dan ook de zijkant sealt en je niet bang hoeft te zijn dat het water je inkt weg spoelt echter ik heb nog nooit problemem gehad bij de eerste methode

wel wat meer afstand bewaren als je sprayed omdat je eigenlijk alleen een lak nevel nodig hebt