PDA

View Full Version : noise makers!



ChazyChaz
27 april 2008, 23:59
ik ben op zoek naar wat leuke pedaaltjes die eigenlijk alleen maar lawaai maken.. en dan denk ik aan dingen als de korg kaoss pad, ibanez phase modulator, zvex fuzz factory dat soort grapjes. ook heb ik veel interesse in die vage mike einziger achtige filter en delay effecten.

als iemand ideetjes heeft laat het me weten!!

tubeonly
28 april 2008, 08:01
Whammy, Fender Phaser reissue, ZVEX Machine (als je echt VET wilt gaan samen met een fuzz), Shin Ei tornado surf sirene (sirene (luchtalarm!) en white noise), Ibanez DFL flanger, misschien eens een ring modulator (moog) proberen? octaver (extra bas octaaf?)

Ik vind eigenlijk dat wanneer je noise maakt je -voor het contrast- ook ambient moet maken, lol, dus daar horen ook swell volumes, dikke reverbs, Chorussen, flangers en delays bij.

Have fun!

;-)

tubeonly
28 april 2008, 08:11
Ah ja, oscilleren van delays (ibanez ad 80!) of gewoon een oude tape delay waarvan je de motor aan en uit zet. Boss DD6 voor reverse delay is ook leuk. Heb je ondertussen een aardig shopping lijstje?

;)

bastiaanvanbeek
28 april 2008, 08:56
De BOSS SYB-5 Bass Synthesizer, eigenlijk voor bass, maar je kunt m ook voor elektrische gitaar gebruiken, echt n maf pedaal waar je n hoop herrie mee kunt maken.

Bernardduur
28 april 2008, 10:22
De BOSS SYB-5 Bass Synthesizer, eigenlijk voor bass, maar je kunt m ook voor elektrische gitaar gebruiken, echt n maf pedaal waar je n hoop herrie mee kunt maken.

SYB-3 is nog veel vetter! Ooit mijn basversterker mee opgeblazen........

leuk pedaal!

Bigfoot414
28 april 2008, 11:00
Die SYB-3 heb ik ook, je moet idd oppassen dat je m niet te ver opendraait.
Alhoewel denk ik dat mn Trace wel een stootje kan hebben.

Bernardduur
28 april 2008, 11:16
Vond het vooral leuk dat iedereen op de eerste rang zijn handen voor zijn oren deed vanwege de geluidsdruk..........

Hmmmmm, dat was leuk EN noise want het sloeg nergens op............ oh ja, er zat ook nog een muff achter.........

Fuhgawz
28 april 2008, 12:23
Mijn favoriete combi en niet eens exclusief of duur: Ibanez PM-7 Phase Modulator (dus NIET de PH-7 Phaser) en Ibanez DML (/10/20) Digital Modulation Delay. Beide apparaten geven op scheve instellingen heeel aparte geluiden! Check voor de PM-7 maar eens de clips op de Ibanez website. De DML kan modulatie (chorus/flange) toevoegen aan elke gedelayde noot wat een heel apart effect geeft. Naast de 'normale' prijs hebben deze apparaten ook als voordeel dat je ze ook als 'gewone' phaser en delay kunt gebruiken.

Mijn favoriete wel-exclusieve noisemaker: de DOD Buzz Box. Een distortion en octaver (2x down) in elkaar. Je weet nooit precies wat voor geluid hier uit komt en hij 'fuckt' je signaal gegarandeerd 'up' om maar eens uitheemse termen te gebruiken. Nadeel is dat er gezien de beperkte vraag maar weinig gebouwd waren en sinds bekend is dat die dude Sunn0))) er een gebruikt gaan ze online soms voor absurde prijzen. Je moet ook niet proberen ze met een batterij te gebruiken want hoe leger de batterij wordt hoe meer noise hij ook door je bypass signaal bloedt.

Verder kun je kijken naar octave-up fuzzen. De hele 'boutique-markt' staat vol met dit soort dingen. Een goede niet dure is de Danelectro French Toast, maar Dunlop maakt ze ook niet te prijzig geloof ik. Halselement aan en rond de 12e fret spelen krijg je van die Jimi Hendrix - Purple Haze solo achtige geluiden, maar als je het ding meerdere noten tegelijkertijd voert gaat hij over zijn nek.

Tenslotte heb ik zelf nog een vraag. Ik las pas dat iemand een soort 'master volume' in zijn feedback loop had. Ik kan echter niet meer vinden wie dat precies was. Heeft iemand hier soms een schema van ofzo? Deze functie lost namelijk meteen het grootste nadeel van zo'n feedback loop op.

Mitch
28 april 2008, 12:53
Mijn favoriete combi en niet eens exclusief of duur: Ibanez PM-7 Phase Modulator (dus NIET de PH-7 Phaser) en Ibanez DML (/10/20) Digital Modulation Delay. Beide apparaten geven op scheve instellingen heeel aparte geluiden! Check voor de PM-7 maar eens de clips op de Ibanez website. De DML kan modulatie (chorus/flange) toevoegen aan elke gedelayde noot wat een heel apart effect geeft. Naast de 'normale' prijs hebben deze apparaten ook als voordeel dat je ze ook als 'gewone' phaser en delay kunt gebruiken.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Over de bass synths: de Iba SB7 is naar mijn idee makkelijker in te stellen en een stuk simpeler een freaky, maar toch bruikbare sound uit te krijgen dan de Bossjes.
Maar doe ook even een search binnen dit subforum op 'freaky', er zijn pas twee topics over geweest met veel bruikbare tips.

imlikeajungle
28 april 2008, 13:52
Tenslotte heb ik zelf nog een vraag. Ik las pas dat iemand een soort 'master volume' in zijn feedback loop had. Ik kan echter niet meer vinden wie dat precies was. Heeft iemand hier soms een schema van ofzo? Deze functie lost namelijk meteen het grootste nadeel van zo'n feedback loop op.

Dat was ik.
Info:



In het schema (p.2 van http://forum.offstage.be/showthread.php?t=7401 , onderaan) staan er 2 DPDT's en een 3PDT. Met die 3PDT kan je gewoon je loop schakelen als een standaard TB-bakje zonder dat de pots je signaal beïnvloeden. De 2 DPDT's kan je samenvoegen tot een 4PDT, waarmee je dan de feedback functie inschakelt.





On topic: Alles kan noise maken als je dat wil. Dingen die uit zichzelf noise maken zonder meer zijn per definitie beperkt.

Fuhgawz
28 april 2008, 15:19
Hartelijk dank!! :) De reden dat ik mijn feedback loop vaak niet gebruik is omdat hij soms echt gigantische hoeveelheden volume toevoegt (vooral icm mijn PM-7), maar daar hoef ik nu dus niet meer bang voor te zijn. ;) Ik ga meteen onderdelen bestellen en bouwen.

hugo123
28 april 2008, 15:46
Wat kun je nou met een feedback loop. Kun je er tonen langer mee laten doorklinken, of wat?

Fuhgawz
28 april 2008, 16:04
Hoe een feedback loop klinkt is afhankelijk van wat je erin duwt. Stel je duwt er een phaser en een delay in. De feedback loopt voert het gitaarsignaal wat al gephased en gedelayed is weer terug in de phaser en de delay. De feedback knop regelt hoeveel je terug in je pedalen voert. Dikke kans dat je delay dan gaat oscileren en je phaser kan dan bijvoorbeeld gaan piepen, dat gaat vervolgens weer terug in je phaser en delay etc etc etc en na een tijdje kan het helemaal uit de hand lopen.
Maar nogmaals, hoe het klinkt hangt helemaal af van wat je erin duwt en is van tevoren heeel moeilijk te voorspellen. En hoe meer pedalen je erin doet, hoe meer plezier je hebt! ;) Als noise maken je ding is tenminste..

tubeonly
28 april 2008, 18:22
Als je toch een feedback loop maakt vind ik dat er ook een stutter aan toe moet voegen!

:gitarist:

(knop waarmee je het signaal zeer snel aan / uit / aan kunt trappen, snel en ritmisch, net zoals de knop op een les paul)

ChazyChaz
28 april 2008, 18:38
haha ik merk nu dat ik mischien van te voren had moeten melden wat ik al in huis heb!! maar hier zitten nu al wel een paar hele mooie ideen tussen!! ben erg benieuwd naar die Shin Ei tornado surf sirene?? heeft iemand mischien en filmpje of soundclip??

alvast bedankt allemaal!

Mitch
28 april 2008, 19:12
Clips niet, ervaring wel. Er zitten een paar suffe dingen in, zoals een ruis-generator (jawel!) die je met het voetpedaal door een filtertje kan halen waardoor het klinkt als het huilen/ruisen van de wind. En dan natuurlijk nog de sirene, eigenlijk nog het meest bruikbaar :D Het filtertje is ook nog los bruikbaar, dus zonder ruis. Een wah zou ik het echter niet willen noemen, dat mag geen naam hebben. Als volumepedaal kan -ie geloof ik ook nog werken, maar dan begin je wel standaard met tone-suck.

Je gear-opsomming mag ook naast elkaar trouwens, dat scheelt weer een halve pagina beeld :sneaky:

VanBiLL.com
28 april 2008, 19:44
ook heb ik veel interesse in die vage mike einziger achtige filter en delay effecten.

Mike gebruikt vaak een H&K Rotosphere II icm een twee Boss Super Phasers (PH-2)(één in mode I en de tweede in mode II)., Boss RV-3 (in die volgorde). Voor zover ik weet gebruikt hij geen delay alleen de reverb. Verder als het om noise gaat staat hij natuurlijk bekent om het gebruik van de Gronkulator van DOD (FX-13). Je hebt er niets aan, en moeten nog veel geld tweedehands kosten ook maar een bak freaky geluiden komen er wel uit!...Tegenwoordig gebruikt hij ook een Electrix Filter Factory aan het begin van z'n lus.

ChazyChaz
4 mei 2008, 14:01
leek me leuk om even te melden dat het voor nu toch de pm7 is geworden!
ben echt verliefd geworden op dat apparaatje..
heb ook nog een gaaf oud "analoog" delaypedaaltje gekocht wat gaat oscileren als een gek als je de mix open draait!
voor mij dus (nog) geen feedbackloop maar wel hartelijk dank voor de tips!!

greetz

1959SLP
4 mei 2008, 14:20
ik ben op zoek naar wat leuke pedaaltjes die eigenlijk alleen maar lawaai maken.. en dan denk ik aan dingen als de korg kaoss pad, ibanez phase modulator, zvex fuzz factory dat soort grapjes. ook heb ik veel interesse in die vage mike einziger achtige filter en delay effecten.

als iemand ideetjes heeft laat het me weten!!

Gewoon iets van Electro Harmonix pakken, noise gegarandeerd.

ChazyChaz
5 mei 2008, 00:53
ja die EHX pedaaltjes bevallen mij ook bestwel ja.. heb 't alleen niet zo met
de betrouwbaarheid van die dingen (zou zelf namelijk voor originele "vintage" modellen gaan denk ik), laat staan de alternatieve stroom toevoer
die je vaak nodig hebt ;)
als iemand trouwens meer info heeft over de korg kaoss pad (mini).. ben heel erg benieuwd, iemand ervaring mee??
is voor mij denk ik de volgende stap in m'n sound..