PDA

View Full Version : keyboard+macbook+reason LIVE



JvD.
27 april 2008, 23:28
De toetsenist van mijn band heeft altijd gedoe live. dat ligt niet aan die gast zelf, maar vooral aan het eeuwige ge-emmer met het aansluiten van de macbook.

- Op wat voor manieren kunnen we het macbook aansluiten live?

- Wat is de beste manier (als die er is)?

- Wat heb je hier allemaal voor nodig?

Ik wil altijd graag op alles voorbereid zijn, als we gewoon de spulletjes kopen die we nodig hebben voor elke manier van het aansluiten scheelt dat een hoop gestress. Veel geluids mannen weten echt geen raad met een macbook.

[benieuwd hoe dit klinkt? check dan www.hailinfinity.com (http://www.hailinfinity.com/)]

bert k
27 april 2008, 23:32
. Veel geluids mannen weten echt geen raad met een macbook.

[benieuwd hoe dit klinkt? check dan "]www.hailinfinity.com (http://www.hailinfinity.com/)]
Dit is echt onzin. Een uitgang is een uitgang. Zorg dat je wat verloopsnoertjes hebt, bv. stereo minijack naar twee keer tulp, of twee keer jack, dan ben je klaar.

JvD.
28 april 2008, 01:29
Dit is echt onzin. Een uitgang is een uitgang. Zorg dat je wat verloopsnoertjes hebt, bv. stereo minijack naar twee keer tulp, of twee keer jack, dan ben je klaar.
op het podium waar we vrijdag speelden stond een gigantische katrol met allemaal xlr ingangen, dit was een verlengbak voor de console.
wij hadden een minijackmale->jackfemale en daar een jackmale->xlr op. en in dat ding geprikt.
de techneut zij toen dat hij bij zijn console ook weer een xlr->jack nodig had want "de lijn ingang klinkt beter voor dit soort zaken".
ik heb er geen verstand van. maar die man heeft toen 20 minuten naar dat snoertje gezocht. dat was echt een drama.

Swan
28 april 2008, 09:12
gewoon n goeie usbinterface er tussenhangen

guhlenn
28 april 2008, 10:34
Een lijn signaal is idd wel beter op z;n plek bij een line ingang. maar gelukkig is dat zijn probleem. Dus niet het jouwe. Zolang jij alle formaten kan aanbieden is het zijn zaak dat het ook in mengpaneel goed terecht komt. Kom nou... Laat hem maar zoeken.

bert k
28 april 2008, 10:49
Ik zou kijken naar een verloop met tweemaal monojack, dat is het meest voorkomende plugje voor lijnsignaal. (En dat is wat er uit je mac komt.) Vervolgens moet de technicus er een DI tussenhangen, als hij daar de spullen niet voor heeft is het een prutser.


Een andere goeie gewoonte is om een paar dagen voor de gig effe te bellen met de zaaltechnicus om over de aansluitingen te praten. Ook kan je een lijstje uitprinten met alle instrumenten en aansluitingen wat je dan van te voren naar de zaal stuurt.

bass blom
28 april 2008, 10:51
ik zou ook een interface met pro aansluiting er aan hangen.
alles wat uit 3,5mm plugjes komt is zeer gevoelig voor beweging..
het contact oppervlak van die dinkies is gewoon te klein.

harrie-beton
28 april 2008, 11:29
Het is een klein plugje maar het probleem hier lijkt me dat er geen DI is gebruikt. Een line ingang mag toch niet direct op een xlr via een verloop?

Je zou zelf 2 DI's kunnen kopen, deze levert een XLR die iedereen kan gebruiken.

JvD.
28 april 2008, 12:56
Er wordt gereageerd op een manier van: dit is toch geen probleem?!
Dat is het ook niet. Maar die man had geen di's en hij was dus zijn snoertje kwijt die hij speciaal voor ons had mee genomen. (hij wist dat we kwamen met dat macbook)
punt is: ik wil op alles voorbereid zijn, ook een techneut die zijn dag niet heeft.
dingen als: "dat is zijn probleem" heb ik niets aan.

maar het beste is: macbook->splitkabetje->2xDI->sterio-snoertje ?

ik weet niets van DI's, alleen dat ik kut geluid heb als ik het associeer met gitaar.

bert k
28 april 2008, 13:12
Zoals je het noemt is het een goeie manier: mac>splitsnoertje>2xDI>2x microfoonkabel naar PA.

Je zou twee snoertjes kunnen maken: een splitsnoertje naar jack, voor in de DI, en een splitsnoertje naar XLR, dan kan je zonder DI naar de tafel.

@harrybeton: ja hoor, dat mag best, als je netjes ongebalanceerd gaat. Dus signaal aan pen 2, en aarde aan pen 1, doorverbonden met pen 3.
De gain van de mengtafel moet je dan wel flink terugdraaien, want je komt op de microfooningang binnen, maar op zich kan het.

JvD.
28 april 2008, 13:19
is het dan niet beter om de macbook mono te gebruiken? meestal zijn er 2 microfoons aangesloten. de eene gaat naar mijn zang. de andere dan via di naar macbook? dan zitten we altijd goed?
helaas kunnen we dan niet spelen met een dinamisch steriobeeld. maar dat bedenk ik ook nu pas.

bert k
28 april 2008, 13:50
Nou ben ik je ff kwijt. Ik dacht dat het om de uitgang van de mac ging. Dus dat er geluid van de mac naar de PA liep. Nou begrijp ik dat je een mic naar de mac stuurt. Wat doe je precies?

JvD.
28 april 2008, 13:54
Nou ben ik je ff kwijt. Ik dacht dat het om de uitgang van de mac ging. Dus dat er geluid van de mac naar de PA liep. Nou begrijp ik dat je een mic naar de mac stuurt. Wat doe je precies?
die tech man, zit heel ver weg, als wij snoeren gaan mee nemen hebben we een kilometer snoer nodig. op het podium staan meestal twee microfoons. 1 microfoon zing ik door. de andere microfoon kunnen we los kopelen en dan het snoer gebruiken voor het mac book? dan is het maar mono.
ik wil gewoon eigenlijk niet dat zo'n techguy hoeft na te denken.

er moet dan dus een di tussen?
kun je een suggestie doen? want ik heb geen idee wat voor di we moeten gebruiken.

guhlenn
28 april 2008, 16:14
tsja, dat is de omgekeerde wereld natuurlijk. JE kan imho niet ales voorzien, zelfs als je je eigen geluidsman regelt (lijkt nog de meest voordehand liggende oplossing).

Oftewel, wat een rare vraag; want eigenlijk wil je op alles voorbereid zijn... dan moet je alle verloop pluggen meenemen ?

bert k
28 april 2008, 16:19
Ik vraag het nog een keer. Gaat er nou een microfoon naar de Mac? En hoe gaat het geluid van de mac dan verder? Beschrijf het eens precies wat je allemaal doet, want ik snap je niet. (En ik weet echt wel wat van dit onderwerp af)

Noem gewoon alle geluidsbronnen, dus hoeveel mics, en wat doe je precies met die computer, dan kom ik er wel achter.

JvD.
28 april 2008, 17:35
Ik vraag het nog een keer. Gaat er nou een microfoon naar de Mac? En hoe gaat het geluid van de mac dan verder? Beschrijf het eens precies wat je allemaal doet, want ik snap je niet. (En ik weet echt wel wat van dit onderwerp af)

Noem gewoon alle geluidsbronnen, dus hoeveel mics, en wat doe je precies met die computer, dan kom ik er wel achter.
ik heb alleen die mic genoemd omdat die aanwezig is. als je de mic er af trekt heb je een XLR die van het podium naar de console van die dude loopt. als we daar de laptop op aankunnen sluiten, met een DI? dan hoeft die man niets te doen dan volume en EQ, en hoeft hij geen verloop stekkertjes en dergelijken te hebben.

ik noem die mic alleen omdat er op elk podium waar ik ooit gestaan heb twee mics waren aangesloten. dus als we 1 van die 2 snoeren kunnen gebruiken voor de macbook hoefd de techneut niets aan te passen, en kunnen wij vrij snel spelen.

dit topic start ik omdat we echt 20 minuten te laat begonnen zijn door dat zo'n man een snoertje niet had. dit was een festifalletje waarop je +- 15 min had om aan te sluiten en te gaan. de band na ons moet heel kort spelen wegens geluidsoverlast gezijk. we kunnen niet de hele nacht door spelen dankzij de buren.

bert k
28 april 2008, 17:42
O, nou begrijp ik je... ik dacht dat je een mic op de computer aan ging sluiten.

Nee, je verhaal klopt als een bus, als je een verloopje maakt van mini-jack naar male XLR dan heb je voor nood altijd een verloopje.
Maar maak de aansluitingen goed! Je moet idd van stereo naar mono. Dat betekent dat je de twee signaaldraadjes vanaf de mini-jack (Waarschijnlijk rood en wit) allebei op pin 2 van de XLR moet solderen. De aarde/ommanteling soldeer je aan pin 1, en pin 3 soldeer je door naar pin 1. Zo krijg je een nuttig snoertje voor noodgevallen. Dat werkt best zonder DI.

JvD.
28 april 2008, 17:44
O, nou begrijp ik je... ik dacht dat je een mic op de computer aan ging sluiten.

Nee, je verhaal klopt als een bus, als je een verloopje maakt van mini-jack naar male XLR dan heb je voor nood altijd een verloopje.
Maar maak de aansluitingen goed! Je moet idd van stereo naar mono. Dat betekent dat je de twee signaaldraadjes vanaf de mini-jack (Waarschijnlijk rood en wit) allebei op pin 2 van de XLR moet solderen. De aarde/ommanteling soldeer je aan pin 1, en pin 3 soldeer je door naar pin 1. Zo krijg je een nuttig snoertje voor noodgevallen. Dat werkt best zonder DI.

MAAR! die man bij de console wilde niet de XLR gebruiken maar een lijningang anders werd het lelijk volgens hem. dus als we een minijack->XLR hebben en een XLR->Jack zijn we voorgoed uit de zorgen?

solderen gaat mij wel goed af.

guhlenn
28 april 2008, 18:59
in dat geval wel. (al ligt dat aan zijn console, vaak hebben mixers een knopje om van mic naar line te gaan ipv een fysiek andere ingang) Maar de volgende keer misschien niet. Op prusters is het moeilijk voorbereiden. alheowel bert's (?) suggestie van een rider en telefoontje vooruit dan nog het handigst is. Moet ie wel die rider lezen :rolleyes: .

JvD.
28 april 2008, 19:03
in dat geval wel. (al ligt dat aan zijn console, vaak hebben mixers een knopje om van mic naar line te gaan ipv een fysiek andere ingang) Maar de volgende keer misschien niet. Op prusters is het moeilijk voorbereiden. alheowel bert's (?) suggestie van een rider en telefoontje vooruit dan nog het handigst is. Moet ie wel die rider lezen :rolleyes: .

de man was op ons voor bereid, maar na 7 andere bands gehad te hebben, was het allemaal nietzo overzichtelijk meer. ik heb niet het gevoel dat die man een prutser was. we hebben gewoon pech gehad.
Ik ga een miniJack->XLR en een XLR->Jack maken.

bert k
28 april 2008, 19:54
Ja, de vent lult uit zijn nek, hij kan gewoon de gain op zijn mengtafel terugdraaien. Als hij zijn snoertje vergeten is moet hij improviseren. Maar helaas lopen er onder de technici heel wat snoerloze runderen rond.

Han S
28 april 2008, 20:00
Koop een DI en bied de man een XLR signaal aan, klaar.

bert k
28 april 2008, 20:58
Ja, moet hij dan de spullen gaan kopen die een geluidsman bij zich hoort te hebben?

JvD.
28 april 2008, 21:01
Ja, moet hij dan de spullen gaan kopen die een geluidsman bij zich hoort te hebben?
dat is wel waar ik om vraag. wat mij nerveus maakt bij gigs is het afhankelijk zijn van anderen.
ik zoek zo wel dat DI topic van twee weken terug door, voor welke ik moet hebben. ik heb echt geen flauw idee.

bert k
28 april 2008, 22:43
Dat zou je kunnen doen, maar dan kan je zooi blijven kopen, straks tref je een geluidsman die iets anders vergerten is, en sta je weer voor paal. Echt waar, iedere technicus hoort een paar DI's bij zich te hebben.

guhlenn
29 april 2008, 08:44
idd. als je nerveus word kan je beter je eigen PA regeken, wat je voorsteld is een beetje don quichotte achtig. tenzij je altijd in het hetzelfde jeughonk speelt.

Maar idd twee phonic DI's doen de truuk. hoef je niet te zoeken.

harrie-beton
29 april 2008, 09:37
Ik snap het beetje. Als je inderdaad altijd de macbook op de installatie wilt aansluiten zonder in de problemen te komen is het bezitten van 2 DI's (als je stereo speelt) wel handig. Uiteraard plus de goede kabels van je macbook naar de DI.

Ik heb tijdje geleden een afrikaans bandje gezien waarvan de percussionist zijn eigen losse phantoomvoeding en condensator mic gebruikte, hij wist dat veel geluidsmensen condensator microfoons niet in het "standaardpakket" hebben, veel drums worden versterkt met dynamische microfoons en deze percussieman vond de toon daarvan te neuzig. Hij had inderdaad een prima geluid...