PDA

View Full Version : akkoorden op een bas



Ronald
18 februari 2003, 12:35
ik ben eigenlijk een gitarist dus ik weet nie zoveel van een bas af. maar ik ben zelf muziek aan het schrijven met guitar pro (dus ook voor de bas)en ik had dit gemaakt:

------------------------
-2---6---3---5----------
-x---x---x---x----------
-0---4---1---3----------

is dit eigenlijk wel te spelen op een bas ( ja is mischien domme vraag hoor )

en nog iets , kan je met een bas het zelfde soort distortiongeluid krijgen als op een gitaar? en kan da alleen met een pedaal of gewoon met de versterker?

AntY
18 februari 2003, 12:57
op de meeste basversterkers zit geen distortion

je kan wel t zelfde geluid bereiken (luister eens naar t intro van for whom the bell tolls van metallica - das een bas!!)

of t speelbaar is? geen id t is niet echt standaard of zo :razz: als je begrijpt wat ik bedoel

sickpunk
18 februari 2003, 14:15
dat speel je op de gitaar..... meestal speel je dan met de bass:
------------------------
------------------------
------------------------
-0---4---1---3----------

Semafoor
18 februari 2003, 14:31
Aangezien het telkens octaven zijn kan het wel en het is simpel te spelen, vooral als je de a snaar buiten beschouwing laat.

AntY
18 februari 2003, 14:34
of t mooi klinkt is een tweede....

je kan misschien beter maar enkele noten doublen om ze meer accenten te creeren

maar t is jouw liedje, ik weet niet waar t in zit :smile:

Rhinus
18 februari 2003, 15:09
Op 2003-02-18 12:57, schreef AntY:
je kan wel t zelfde geluid bereiken (luister eens naar t intro van for whom the bell tolls van metallica - das een bas!!)


Ik snap dat niet. Dat klinkt als een elecgitaar. Heb je een bas speel je nog op z'n gitaars. KOOP DAN VERDOMME EEN GITAAR! Dat denk ik altijd.

Emeth
18 februari 2003, 15:22
Duidelijk te merken dat je een gitarist bent.
:wink:

Ronald
18 februari 2003, 15:36
ah het is schijnbaar wel mogelijk , want bij no one's there van korn doet de bassist net zoiets , en ook in distortion

als je zeg maar poweracoords doet op een bas dan klinkt het vaak niet , maar als je het zelfde doet maar dan 1 snaar overslaat zoals ik dus heb gedaan dan klinkt het erg goed hoor :smile:

en de gitaar doet op dat zelfde moment al iets anders trouwens

maar kwou alleen weten of het mogelijk is, aangezien ik nooit een bas heb vastgehouden. kdacht dat het mischien te lastig was omdat de snaren zover uitelkaar liggen

basswasp
18 februari 2003, 16:13
Euh... ik weet niet hoeveel je van muziektheorie afweet, maar powercords bestaan uit een grondtoon en een kwint. Door zoals je zegt 'een snaar over te slaan' krijg je nu de grondtoon en de octaaf... Da's dus logisch dat het dan wel klinkt.

Powerchords op bas kunnen wel, alleen klinken ze gangbaarder als je ze hoger speelt (en dat is idd ongeveer vanaf het gitaarbereik).

Wat je getabt hebt is trouwens gewoon te spelen.

basswasp
18 februari 2003, 16:14
Op 2003-02-18 14:15, schreef sickpunk:
dat speel je op de gitaar..... meestal speel je dan met de bass:
------------------------
------------------------
------------------------
-0---4---1---3----------



Meestal? In punk wel ja, maar jazz...?

sickpunk
18 februari 2003, 17:36
nee, maybe nie met jazz... maar luister ook nie naar jazz... weet wel, dat je dat nie echt speelt op de bass...

basswasp
18 februari 2003, 18:05
Jazz gaat prima op bas hoor... weleens van Pastorius gehoord?

sickpunk
18 februari 2003, 18:14
met dat "weet wel dat je dat nie echt speelt" doelde ik op dat stukkie van hem.. weet dat je jazz wel op een bass kan spelen.. :wink: nee ken ik nie.. luister niet nar jazz... luister eigenlijk alleen naar punk.. en wat ouwe LP's van me ouders(eagles meatloaf enz)

Phyrexian
18 februari 2003, 18:14
Op 2003-02-18 18:05, schreef basswasp:
Jazz gaat prima op bas hoor... weleens van Pastorius gehoord?


... AKA MOON!

dumBASS
18 februari 2003, 19:26
[/quote]

Ik snap dat niet. Dat klinkt als een elecgitaar. Heb je een bas speel je nog op z'n gitaars. KOOP DAN VERDOMME EEN GITAAR! Dat denk ik altijd.
[/quote]

Je hebt het wel over de almachtige Burton he? :wink:

basswasp
18 februari 2003, 19:55
Op 2003-02-18 18:14, schreef sickpunk:
met dat "weet wel dat je dat nie echt speelt" doelde ik op dat stukkie van hem.. weet dat je jazz wel op een bass kan spelen.. :wink: nee ken ik nie.. luister niet nar jazz... luister eigenlijk alleen naar punk.. en wat ouwe LP's van me ouders(eagles meatloaf enz)


Mhowkeej dan :smile:

AntY
19 februari 2003, 12:21
Op 2003-02-18 18:14, schreef sickpunk:
luister eigenlijk alleen naar punk.. en wat ouwe LP's van me ouders(eagles meatloaf enz)


idd. een brede muzikale ontwikkeling, daar houden we van... dan heb je tenminste wat vergelijkingsmateriaal, leer je wat verder kijken dan je neus lang is

AntY
19 februari 2003, 12:22
Op 2003-02-18 19:26, schreef dumBASS:
Je hebt het wel over de almachtige Burton he? :wink:


JUIST!!! eindelijk iemand die t snapt :smile:

Rhinus
19 februari 2003, 14:53
Onze Clif kon vast wel goed en snel bassen. Maar een bas (solo) met disortion is gewoon niet leuk. Toch? Ik heb zo'n MP3tje van 'm waar ie een solo doet met disortion. Klonk maar K*T hoewel 't er gaaf uitzag. En dan denk ik zet die disortion af! Waarschijnlijk vond God dat ook en is ie daarom dood :smile:.

sickpunk
19 februari 2003, 14:59
Op 2003-02-19 12:21, schreef AntY:


Op 2003-02-18 18:14, schreef sickpunk:
luister eigenlijk alleen naar punk.. en wat ouwe LP's van me ouders(eagles meatloaf enz)


idd. een brede muzikale ontwikkeling, daar houden we van... dan heb je tenminste wat vergelijkingsmateriaal, leer je wat verder kijken dan je neus lang is

is vandaag weer wta bijgekomen.. beegees(ff cd van gekocht) een een verzamel CD met jazz(3 CD's) whoei...:razz:

AntY
19 februari 2003, 15:01
Op 2003-02-19 14:53, schreef Rhinus:
Onze Clif kon vast wel goed en snel bassen. Maar een bas (solo) met disortion is gewoon niet leuk. Toch? Ik heb zo'n MP3tje van 'm waar ie een solo doet met disortion. Klonk maar K*T hoewel 't er gaaf uitzag. En dan denk ik zet die disortion af! Waarschijnlijk vond God dat ook en is ie daarom dood :smile:.



Ik vind t ook verneukt klinken
punt is wel, t is briljant bedacht
dezelfde soort composities hoor je ook in orion terug, maar dan zonder distortion

en t geluid? luister star sprangled banner of eruption..... smaken verschillen

t gaat mij meer om hoe t geschreven is
bovendien is t retecool om te spelen

wannabefieldy
21 februari 2003, 11:59
ah het is schijnbaar wel mogelijk , want bij no one's there van korn doet de bassist net zoiets , en ook in distortion
<---- dat zijn helemaal geen accoorden...d8 ik...want hij speelt het volgens mij zow--->
Intro
G ---------------------------------
D ---4--3--2------4--7-5-4--3--
A 0-------------0-----------------
E ---------------------------------
A ---------------------------------

en ik heb ook een 5 snarige ibanez...en daarop klink het bijna hetzelfde.... want er zit ook dikke actieve elektronica in :razz:

mazzul.....

skabouter
21 februari 2003, 16:37
wat is de bas in dat nummer ? die "solo" of die zware aanoudende akkoorden ?

je hebt 8/12/18 string voor de bassisten die een beetje gitaarwerk willen :smile: