PDA

View Full Version : Goede marshall amps?



Nocki
27 april 2008, 20:48
Hoi,

Normaal gezien ben ik totaal geen marshall fan. De enige goede die ik ooit gehoord heb is een hele oude zonder master voume. ben helaas kwijt welke dat was maar hij was in ieder geval 1 kanaals.

Zijn er ook echte juweltjes bij?

Ik zat toevallig op marktplaats te kijken en kwam bijvoorbeeld een 30th anniversary tegen waarvan veel mensen lyrisch zijn... Zijn er nog meer van dit soort amps

De DSL en TSL series vond ik bijzonder slechte amps zonder tone maar misschien zijn er ook wel juweeltjes...

Ook de JVM schijnt fantastisch te zijn maar de combo 2x12 versie die ik heb gehoord was maar redelijk op de 10 minuten dat ik m hoorde...

Zijn er echte Marshalls met een fantastische sound?

Ik zit dan echt te denken aan 3 of meer kanalen.. de wat modernere versies dus!

alvast bedankt!

drap
27 april 2008, 20:58
Mjah, ik kan tegenwoordig absoluut de Vintage Modern aanraden. Heb 'm net zelf gekocht en ben helemaal verliefd op dat ding. Alleen die is eigenlijk ook maar één-kanaals (en toch footswitchable, hoe kan het). Maar jij speelde toch met een zooi pedalen Nocki?

classicrooock
27 april 2008, 21:04
jvm 410 h
jvm 210 h
jvm 410 c
jvm 210 c
?? mischien ik ben heel blij met mijn jvm 410 h met mesa roadking 2x12

Nocki
27 april 2008, 21:12
Mjah, ik kan tegenwoordig absoluut de Vintage Modern aanraden. Heb 'm net zelf gekocht en ben helemaal verliefd op dat ding. Alleen die is eigenlijk ook maar één-kanaals (en toch footswitchable, hoe kan het). Maar jij speelde toch met een zooi pedalen Nocki?


Pedalen heb ik niet meer ( op een 4tal na wat in een rackje hangt in een looper.) en dit is gewoon interesse in dit product.
Eventueel zou ik namelijk een Marshall stackje neerzetten zodat ik niet hoef te slepen. Dit hoeft dus niet specifiek mijn eigen geluid te zijn maar gewoon een bekende sound. Zel was ik wel gecharmeerd van de AVT150 iv het complete pakket van geluiden en fx maar eentueel iets beters is ook leuk! vandaar dat k voorzichtig aan het rondkijken ben...

E-J
27 april 2008, 21:18
Kijk elke Marshall moet je gewoon flink opendraaien. Marshall DSL's met een betere trafo klinken bijzonder goed, check maar Jeff Beck en Gary Moore... gewoon een goede versterker die oude Marshalls prima benaderd en ook modern kan klinken. Net zoals de JCM900 (de EL34's)... gooi een Tubescreamer over het cleane kanaal (met daarvan de gain op max) en je hebt een heel sterk rockgeluid... ik zou jezelf gewoon opsluiten met een aantal verschillende Marshalls, oordoppen in, flink hard en testen maar...

Oja, een Marshall moet je gewoon in topvorm hebben :)

Lexvandoef
27 april 2008, 21:23
De AVT150 vond ik niet echt representaties voor het marshall geluid.

Ik heb zelf een cmw jmp 2203, die wat mij betreft echt een juweeltje is qua overdrive sounds. Niet echt een alles in 1 oplossing helaas, maar wel heerlijk.

Qua moderne alles-in-1 oplossing van Marshall zou ik kijken naar een jvm410, of een dsl (wat minder uitgebreid, maar die van Nielsje klinkt over zijn bogner 2x12 ook gewoon goed.

Nocki
27 april 2008, 21:26
Hoi, bedankt!

AVT is idd niet representatief voor tone maar dat is geen enkele marshall naar mijn idee vandaar dit topic. om marshall toch een beetje te rehabiliteren. misschien moet ik maar eens zo'n jvm kopen om te proberen...

Iemand nog een voorbeeld van een goede marshall?

drap
27 april 2008, 21:27
Voor alles in één versterkers zou ik over het algemeen ook niet echt aan Marshall denken, uitzonderingen daargelaten (JVM of een TSL bijvoorbeeld, maar daar moet je maar van houden).

edit: Ghehe, kopen om te proberen. Dat kan ook alleen een Nocki opmerking zijn :D

Nocki
27 april 2008, 21:29
Voor alles in één versterkers zou ik over het algemeen ook niet echt aan Marshall denken, uitzonderingen daargelaten (JVM of een TSL bijvoorbeeld, maar daar moet je maar van houden).

edit: Ghehe, kopen om te proberen. Dat kan ook alleen een Nocki opmerking zijn :D


oh.. ehh ja. :)

Lexvandoef
27 april 2008, 21:31
edit: Ghehe, kopen om te proberen. Dat kan ook alleen een Nocki opmerking zijn :D

hahaha, pssst Nocki, er zijn ook winkels waar je dingen kan proberen ;)

Een DSL100 is ook een prima alles-in-1 oplossing als je maar 2 kanalen nodig heb, zeker op een mooie cab! Hij moet alleen wel wat hard om het od kanaal echt fijn te laten klinken, maar das marshall-eigen.

Nocki
27 april 2008, 21:48
tja.. volume moet gewoon laag kunnen. blijft belangrijk!
Wat etreft proberen... tja. blijft moeilijk... probeer het liever een weekje thuis met mn eigen gear... Ik heb de combo al gehoord maar was neit onder de indruk...

Lexvandoef
27 april 2008, 21:57
Het clean van een dsl klinkt ook gewoon goed op laag volume, od alleen niet.

mijn jmp klinkt trouwens ook meer dan prima op laag volume, maar daar zit een ppimv in (niet standaard in marshalls)

Helter Skelter
27 april 2008, 22:07
Ik heb afgelopen maand een hele rits versterkers getest: Boogie's, Engl, Kochjes, Orange, Brunetti's, Rivera's etc. maar uiteindelijk toch gekozen voor een JVM. Je moet ook een beetje door de Marshall-sound 'heen' kunnen luisteren als je in een testhok of thuis een beetje in je eentje staat te pielen, dan klinken ze vaak niet zo geweldig.

Maar zet een Marshall op een podium, doe er wat (erg) luidruchtige muzikanten bij en je weet precies waarom je 'm hebt gekocht.

ben vanhoof
27 april 2008, 22:26
Op youtube staat een vergelijkingsfilmpje van de jvm en de 6100 30th an. De 6100 klinkt wat scherper en heeft beduidend minder mids aanwezig. Ook klinkt de jvm minder ruis achtig. Wel vind ik dat op dat filmpje het jvm crunch kanaal er niet zo goed uitkomt. Hetgene dat er met de 6100 van crunch getoont wordt kan de jvm naar mijn mening ook mits andere instellingen. Het lead kanaal daarintegen is van de jvm beduidend strakker en beter.

Wel n klein prijsverschil tussen beide; +/- 1400 voor de jvm410, terwijl de 6100 soms 2dehands voor 650 voorbij komt. Beide zijn midi bestuurbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=9M0MF_ROQUY

Je vind normaal ook wel andere filmpjes waar het lead geluid van de 6100LM in voorkomt...

Nocki
27 april 2008, 22:57
hee bedankt! toevallig had ik m net gezien idd en de jvm kwam ook naar mijn idee beter uit de bus!

Helter Skelter
27 april 2008, 23:03
Die 6100LM heb ik ook gehad en het leadkanaal van de JVM is inderdaad stukken beter dan de lead van de 6100. Het crunch van de 6100 was wel lekker, vooral 'mode' 2 & 3 waren erg bruikbaar. Mode 2 was eenkanaals JCM-800-achtig terwijl mode 3 veel beter was dan de originele JCM-900 waar dit kanaal op geïnspireerd was. De verschillende modes zijn helaas niet voetschakelbaar maar verder zit alles erop wat de veeleisende gitarist nodig heeft: midi, onafhankelijke toneregeling, overall master, 100/50/25 watts switch etc.

Let er wel op dat er een aantal versie's van de 6100 bestaan, je hebt zowel een 6L6 (5881) als een EL34-uitvoering en een LM (Lead Mod) variant met nog meer gain (!) op het leadkanaal. Er is trouwens ook een 1x12 comboversie van de 6100 maar die zou ik links laten liggen, veel teveel techniek op een hele kleine ruimte en met 4 gloeiende buizen vlak boven de printplaat is dat vragen om problemen.

Nocki
27 april 2008, 23:08
Welke cab zou er leuk passen bij die JVM?

Ik zie vaak de normale cabs die ik al een keer of 5 heb gehad maar de versie met de v30 heb ik nog niet gehad. beter? anders?

Agent_Smith
27 april 2008, 23:40
Als jij een DSL slecht vind dan denk ik dat je een DSL401 ofzo hebt geprobeerd. Zet een DSL50 (of 100) op een greenback cab (en een LP inpluggen :) ) en meer heb je niet nodig.
JMP's (vooral ook MV) vind ik ook super.
Ik heb een keer zo'n 6100 geprobeerd maar was niet echt onder de indruk.

pannekoek
28 april 2008, 00:11
marshall jvm 410h!

ontzettend goede amp waaruit je zoveel verschillende goede geluiden haald!

drap
28 april 2008, 06:09
Ik vind die JVM410 wel een beetje een rage hoor. Of niet pannekoek :roll:

Les Paul R8
28 april 2008, 09:14
Echte juweeltjes:
Studio 15
2061X + de 2061X kloon van CMW

Maar de DSL100 die ik zelf heb, bevalt me erg goed. Misschien een kwestie van instellen en wat je er van verwacht. Die van mij staat altijd op het cleane kanaal, met de gain van dat kanaal open. Extra gain haal ik dan uit overdrive pedaaltjes. Les Paul er in en de boel rockt precies zoals ik dat wil.

Bernstien
28 april 2008, 09:57
marshall jvm 410h!

ontzettend goede amp waaruit je zoveel verschillende goede geluiden haal(d)t!


Wat ook niet onbelangrijk is aan de JVM dat-ie in tegenstelling tot de meeste andere Marshalls overstuurd wel behoorlijk klinkt op lagere volumes. Is een belangrijke pre wat mij betreft. Ook is het onwaarschijnlijk dat je meer gain nodig zult hebben dan dat de 410 beschikbaar heeft. Het is denk ik de moeite waard om de H of de C wat langer dan 10 min te testen.
Ik heb overigens een Combo die ik meestal met een een gemod 1960A cab als '3/4 stack' gebruik. Vind ik toch behoorlijk goed klinken. De V30 en de Greenback Heritage die in de Combo zitten zijn niet verkeerd.

Voor wat betreft de Cab. Daar is volgens mij al veel over geschreven. Ikzelf heb een cab met 2 T75's in X met twee V30's in combi met de genoemde speakers in de combo. Heeft natuurlijk behoorlijk wat mid-hoog en misschien voor sommigen wat te veel. Ik zou in ieder geval om de Mesa Rectifier cabs heen sturen. Die klinken met de JVM veel te rufterig.

RedBuell
28 april 2008, 10:52
Wat ook niet onbelangrijk is aan de JVM dat-ie in tegenstelling tot de meeste andere Marshalls overstuurd wel behoorlijk klinkt op lagere volumes. Is een belangrijke pre wat mij betreft. Ook is het onwaarschijnlijk dat je meer gain nodig zult hebben dan dat de 410 beschikbaar heeft. Het is denk ik de moeite waard om de H of de C wat langer dan 10 min te testen.
Ik heb overigens een Combo die ik meestal met een een gemod 1960A cab als '3/4 stack' gebruik. Vind ik toch behoorlijk goed klinken. De V30 en de Greenback Heritage die in de Combo zitten zijn niet verkeerd.

Voor wat betreft de Cab. Daar is volgens mij al veel over geschreven. Ikzelf heb een cab met 2 T75's in X met twee V30's in combi met de genoemde speakers in de combo. Heeft natuurlijk behoorlijk wat mid-hoog en misschien voor sommigen wat te veel. Ik zou in ieder geval om de Mesa Rectifier cabs heen sturen. Die klinken met de JVM veel te rufterig.

Ik heb weleens gelezen dat een JVM410H niet echt geschikt is voor NU metal, maar lees ook dat een JVM meer gain heeft dan je ooit nodig zou hebben.
Ik ben wel erg gek op het Marshall (hard)rock sound maar ik wil ook die zware metal sound om Godsmack, Lamb of god, Godsmack, Rammstein te spelen, de 5150/6505 richting zeg maar.

Kortom ik wil graag dit geluid: http://www.youtube.com/watch?v=EChGrmhnLPo

En ik wil dit geluid: http://www.youtube.com/watch?v=q3Ckw4t_YuA
http://www.youtube.com/watch?v=ONmuTS2tCRw

Is dat uit een JVM te halen? De clean van mijn dsl401 is clean genoeg dus daar ben ik een jvm niet bang voor maar ik denk dat een 5150 de clean van mijn dsl401niet gaat halen.

Zou een Marshall 1936 2x12 met eventueel V30's een mooie kast zijn in combinatie met de JVM voor de sound die ik zoek?

Ibanez RG 770 met EMG 60/85
LTC EC1000VBK EMG 60/81

Sorry voor het kapen btw :)

Bernstien
28 april 2008, 13:04
Ik heb weleens gelezen dat een JVM410H niet echt geschikt is voor NU metal, maar lees ook dat een JVM meer gain heeft dan je ooit nodig zou hebben.
Ik ben wel erg gek op het Marshall (hard)rock sound maar ik wil ook die zware metal sound om Godsmack, Lamb of god, Godsmack, Rammstein te spelen, de 5150/6505 richting zeg maar.

Kortom ik wil graag dit geluid: http://www.youtube.com/watch?v=EChGrmhnLPo

En ik wil dit geluid: http://www.youtube.com/watch?v=q3Ckw4t_YuA
http://www.youtube.com/watch?v=ONmuTS2tCRw

Is dat uit een JVM te halen? De clean van mijn dsl401 is clean genoeg dus daar ben ik een jvm niet bang voor maar ik denk dat een 5150 de clean van mijn dsl401niet gaat halen.

Zou een Marshall 1936 2x12 met eventueel V30's een mooie kast zijn in combinatie met de JVM voor de sound die ik zoek?

Ibanez RG 770 met EMG 60/85
LTC EC1000VBK EMG 60/81

Sorry voor het kapen btw :)


Mmmja, met welnemen van de TS dan (misschien heeft-ie hier ook wat aan):

Die bands die jij noemt vind ik nogal ver uit elkaar liggen qua sound eerlijk gezegd. De High gain van de JVM is slecht te vergelijken met high gain a la 5150 of rectifiers. De JVM heeft een meer 'organische' high gain wat betekent dat-ie snel wat minder strak en vierkant klinkt en dat-ie wat onvergefelijker is voor onstrak spel. Heeft te maken met de gainstructuur en de kompressiekarakteristiek van de amp bij veel voortrap oversturing, heb ik me laten vertellen. Valt overigens nog aardig wat aan te sleutelen met externe compressie en eq. Ik zie overigens dat jij een EMG-man bent. Dat zijn redelijk vlakke/strakke pickups en die zullen ook weer behoorlijk anders klinken dan de Duncan Invader-achtige picks die Godsmack gebruikt bijvoorbeeld. Proberen dus...

Sounds a la Godsmack (Marshall en Diezel in combi geloof ik) en Airbourne (Marshall) zijn goed te benaderen. Met LOG en Rammstein (Mesa Mrk IV/rectifiers meen ik) zul je wat meer moeite hebben.

V30's kunnen zoals gezegd snel schel klinken met de JVM. Het is niet voor niets dat Marshall voor zijn combo genoemde speakercombinatie heeft geselecteerd. Is een kwestie van smaak uiteindelijk dus dat wordt gewoon uitproberen.

In het algemeen is het overigens geen goed idee om een amp uit te kiezen op een 'signature sound' van een of meerdere van je helden. Je moet niet vergeten dat veel van die mannen (vooral Rammstein en Godsmack) heel wat extra trucjes uithalen om tot hun eindsound te komen dan alleen hun amp.

Je kunt beter de amp kiezen die je gewoon zelf het best vindt klinken/lekker vindt spelen.

RedBuell
28 april 2008, 14:12
Mmmja, met welnemen van de TS dan (misschien heeft-ie hier ook wat aan):

Die bands die jij noemt vind ik nogal ver uit elkaar liggen qua sound eerlijk gezegd. De High gain van de JVM is slecht te vergelijken met high gain a la 5150 of rectifiers. De JVM heeft een meer 'organische' high gain wat betekent dat-ie snel wat minder strak en vierkant klinkt en dat-ie wat onvergefelijker is voor onstrak spel. Heeft te maken met de gainstructuur en de kompressiekarakteristiek van de amp bij veel voortrap oversturing, heb ik me laten vertellen. Valt overigens nog aardig wat aan te sleutelen met externe compressie en eq. Ik zie overigens dat jij een EMG-man bent. Dat zijn redelijk vlakke/strakke pickups en die zullen ook weer behoorlijk anders klinken dan de Duncan Invader-achtige picks die Godsmack gebruikt bijvoorbeeld. Proberen dus...

Sounds a la Godsmack (Marshall en Diezel in combi geloof ik) en Airbourne (Marshall) zijn goed te benaderen. Met LOG en Rammstein (Mesa Mrk IV/rectifiers meen ik) zul je wat meer moeite hebben.

V30's kunnen zoals gezegd snel schel klinken met de JVM. Het is niet voor niets dat Marshall voor zijn combo genoemde speakercombinatie heeft geselecteerd. Is een kwestie van smaak uiteindelijk dus dat wordt gewoon uitproberen.

In het algemeen is het overigens geen goed idee om een amp uit te kiezen op een 'signature sound' van een of meerdere van je helden. Je moet niet vergeten dat veel van die mannen (vooral Rammstein en Godsmack) heel wat extra trucjes uithalen om tot hun eindsound te komen dan alleen hun amp.

Je kunt beter de amp kiezen die je gewoon zelf het best vindt klinken/lekker vindt spelen.

Ik vind geluid altijd erg moeilijk te beschrijven, vandaar dat ik dus enkele voorbeelden van bands gaf. Ik ben dus gek op de hardrock sound van Marshall
maar ik hou ook van gedowntunede metal met wat laag. Een amp die lekker reageert op palmmutes met lekker wat ooomph maar ook een amp die dus een sound kan voortbrengen wat lijkt op die van Airbourne. Meestal is het 1 van de 2, maar goed ik ga eens een keertje een dagje testen.

ben vanhoof
28 april 2008, 17:03
Hm met de jvm haal ik op OD 2 met de mids wat weg en de bas open wel een vettige machine head sound, godsmack is ook wel haalbaar. Zoals hierboven al gezegd is, is jou spel ook een enorm belangrijke factor.

Dude
28 april 2008, 17:06
nou gaat die ineens weer voor een marshall.... nocki, vriend... je spoort niet !

neem mijn advies aan joh... je hebt je geld hard nodig en als die kleine net zo kieskeurig is op het gebied van luiers en hapjes als dat jij dat bent met gitaarshit dan staat je een extra zware tijd te wachten !!





(ontopic.... JVM JVM JVM!!!)

Nocki
28 april 2008, 17:17
nou gaat die ineens weer voor een marshall.... nocki, vriend... je spoort niet !

neem mijn advies aan joh... je hebt je geld hard nodig en als die kleine net zo kieskeurig is op het gebied van luiers en hapjes als dat jij dat bent met gitaarshit dan staat je een extra zware tijd te wachten !!





(ontopic.... JVM JVM JVM!!!)


Je weet toch dat het bij mij niet "of" "of" is... Maar dat het gaat om bepaalde projecten of bands waar het voor gebruikt gaat worden... Mn mark Iv blijft gewoon bestaan en blijft mijn geluidje maar voor de dingen waar ik m niet voor gebruik wil ik iets wat daarbij past.

Dit topic is ook meer een marshall rehabilitatie topic dan om er serieus 1 te kopen... Maar als nu blijkt dat een marshall stackje beter gaat klinken of beter is voor wat ik wil dan wat ik nu heb voor dit project gaat komt ie er ook zeker voo rin de plaats...

Tis even kijken dus...

ben vanhoof
28 april 2008, 17:50
Dit is denk ik OD 2 met de gain vrij laag, downtuned en met een goeie brughumbucker : http://www.youtube.com/watch?v=qfhssptzaEA&feature=related

Als dit niet ruig klinkt weet ik het niet meer. De gain staat echt wel vrij laag, dus wil je het heavier draai je die wat open

Kamiess
28 april 2008, 18:40
"Let er wel op dat er een aantal versie's van de 6100 bestaan, je hebt zowel een 6L6 (5881) als een EL34-uitvoering en een LM (Lead Mod) variant met nog meer gain (!) op het leadkanaal. Er is trouwens ook een 1x12 comboversie van de 6100 maar die zou ik links laten liggen, veel teveel techniek op een hele kleine ruimte en met 4 gloeiende buizen vlak boven de printplaat is dat vragen om problemen."

Welke zou je dan het beste kunnen pakken > de 5881 of de El34.

Mijn eerste idee zou zijn de el34 omdat alle amps die hij beloofd te kunnen evenaren op el34 draaien.

Sorry trouwens dat ik even van dit topic gebruik maak, maar ik kon het niet met de zoekfunctie vinden...

skabouter
28 april 2008, 19:02
jeetje nocki.....marshall amps heeft genoeg juweeltjes! zou je moeten weten!
eigenlijk alles voor de jcm900 (al moet je ze wel goed uitzoeken).
die 6100 vind ik ook lang niet verkeerd, evenals de 2100.
de JVM heb ik NOG STEEDS niet echt gehoord, maar ik hoor er niemand over klagen.......

maargoed, doe mij nog steeds maar een 2204 met een TS9 ervoor! GOUDEN combi!

pannekoek
28 april 2008, 19:35
Wat ook niet onbelangrijk is aan de JVM dat-ie in tegenstelling tot de meeste andere Marshalls overstuurd wel behoorlijk klinkt op lagere volumes. Is een belangrijke pre wat mij betreft. Ook is het onwaarschijnlijk dat je meer gain nodig zult hebben dan dat de 410 beschikbaar heeft. Het is denk ik de moeite waard om de H of de C wat langer dan 10 min te testen.
Ik heb overigens een Combo die ik meestal met een een gemod 1960A cab als '3/4 stack' gebruik. Vind ik toch behoorlijk goed klinken. De V30 en de Greenback Heritage die in de Combo zitten zijn niet verkeerd.

Voor wat betreft de Cab. Daar is volgens mij al veel over geschreven. Ikzelf heb een cab met 2 T75's in X met twee V30's in combi met de genoemde speakers in de combo. Heeft natuurlijk behoorlijk wat mid-hoog en misschien voor sommigen wat te veel. Ik zou in ieder geval om de Mesa Rectifier cabs heen sturen. Die klinken met de JVM veel te rufterig.
ik gebruik mijn jvm410h icm met een 1960tv cab(greenbacks dus!)
uber vette combinatie, met v30's is de jvm ook zeer goed te bespelen!

RedBuell
28 april 2008, 19:57
Dit is denk ik OD 2 met de gain vrij laag, downtuned en met een goeie brughumbucker : http://www.youtube.com/watch?v=qfhssptzaEA&feature=related

Als dit niet ruig klinkt weet ik het niet meer. De gain staat echt wel vrij laag, dus wil je het heavier draai je die wat open



Die klinkt wel lekker, vooral dat laatste stukje vind ik wel lekker klinken. Ik ga er maar eens eentje testen. Heb eigenlijk best weinig verstand van amps testen, hoe kan je eigenlijk het beste wat amps testen. Ik zou graag een JVM, 6505+ en een Engl Blackmore testen. 3 verschillende amps, 3 x meerdere kanalen dan heb je nog verschillende cabs, met V30's of toch niet.... pfff. Eigen gitaren meenemen maar ook enkele efecten om te kijken hoe de clean van die 6505+ is met een chorusje? Ik kijk volgende maand wel ff als ik eens wat tijd heb zoek ik een zaak met van die test cabines.

Ace 1.15.19
28 april 2008, 23:05
Ik zat toevallig op marktplaats te kijken en kwam bijvoorbeeld een 30th anniversary tegen waarvan veel mensen lyrisch zijn... Zijn er nog meer van dit soort amps?

Bedoel je die paarse half-stack of was het een zwarte?

Naar die zwarte zat ik vandaag ook te koekeloeren, ben aan het mailen geweest met die gast. Ben best wel geïnteresseert.

Zijn goede amps toch? Wat is zo'n Marshall 30th Anniversary eigenlijk waard?

Nocki
28 april 2008, 23:07
het ging mij om een blauwe maar paars kan een andere benaming zijn voor blauw en blauw kan een andere benaming zijn voor paars :)

Ace 1.15.19
28 april 2008, 23:08
het ging mij om een blauwe maar paars kan een andere benaming zijn voor blauw en blauw kan een andere benaming zijn voor paars :)

Ja inderdaad ;) Ik dacht nog, zal ik blauw/paars typen in plaats van paars :p

kassie
29 april 2008, 09:09
ik ken iemand met een 30th anniversary combo, maar die haalt het niet bij mijn 25th anniversary combo. textuur van de sound is anders, en ik vind hem korreliger. Misschien is dat ook een kwestie van smaak heur.

Ik vind die nieuwe vintage modern ook een goed ding. Heb ook een jcm900 maar die vind ik veel te scherp.

Helter Skelter
29 april 2008, 09:47
Wat is zo'n Marshall 30th Anniversary eigenlijk waard?

tja, wat de gek er voor over heeft...

meer dan €650 - 800 zou ik er niet voor over hebben, en dat is ook ongeveer de prijs waarvoor de heads weg gaan op MP.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 10:52
tja, wat de gek er voor over heeft...

meer dan €650 - 800 zou ik er niet voor over hebben, en dat is ook ongeveer de prijs waarvoor de heads weg gaan op MP.

Ik kreeg er één aangeboden voor € 1000,-. Top + cabinet. Ik heb er meer op marktplaats zien staan waarvan de vraagprijs nog wel (enkele honderd euro) hoger was...

Nocki
29 april 2008, 10:53
Bedankt voor alle info!

Ace 1.15.19
29 april 2008, 10:54
Bedankt voor alle info!

Nog sorry dat ik een beetje stiekem gebuik maak van je topic :sssh:

:D:D:D

kassie
29 april 2008, 11:10
Bedankt voor alle info!

hey nocki, ben je er zo langzamerhand al uit naar je zoektocht naar de 'juweel marshall'???

Wat je zo'n beetje al duidelijk is geworden misschien is dat elk type marshall weer eigen karakteristieken heeft. Daarom vind ik de term 'de marshall sound' altijd zo vraagtekenswaardig. Aan de hand van je smaak zou je dus een type kunnen uitzoeken. Misschien zou je wat meer info kunnen geven over welke sound je te gek vind van een bepaalde artiest.

iig sla je met een anniversary amp of een VM nooit de plank mis. Over alle andere modellen hoor ik toch vaak wisselende berichten, alhoewel de jvm ook goed schijnt te zijn, van dat model weet ik zelf niet zoveel van af.

JCM 900 en hoger schijnen vooral erg schel te zijn, en met name die tsl en dsl vind ik onnatuurlijk klinken. Niet erg geschikt voor toonpuristen lijkt me.

Verder zijn er vele combinaties van gear en buizen mogelijk die je textuur van de sound mede bepalen.

Wil je bijv een veelzijdige marshall, dan zou ik voor de 30th anniversary gaan. Wil je DE marshall dan zou ik voor een 25th anniversary gaan.
Wil je een interessante marshall waar je vernieuwende en nostalgische sounds uit kan halen dan zou ik voor de VM gaan, ik heb overigens ook het idee dat deze amp uitstekend is maar wel een compleet andere voicing heeft dan wat doorgaans de 'Marshall sound' genoemd wordt.

Helter Skelter
29 april 2008, 11:21
Ik kreeg er één aangeboden voor € 1000,-. Top + cabinet. Ik heb er meer op marktplaats zien staan waarvan de vraagprijs nog wel (enkele honderd euro) hoger was...

da's een nette prijs! Het ligt er ook aan of de amp goed onderhouden is, een onderhoudsbeurtje plus volledige retube kost (als je het profi laat doen) dik €200,- er zitten nogal wat buizen in die 6100.

Als ik een 6100 zou kopen die nog nooit gereserviced is dan tel ik dat bedrag altijd bij de aankoopprijs op. Het is sowieso wijs om een Anniversary goed te onderhouden, kortsluiting of een andere electronisch mankement kan het midi-circuit beschadigen en dan is het ook gelijk einde midiverhaal, want die onderdelen worden niet meer door Marshall gemaakt.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 11:24
da's een nette prijs! Het ligt er ook aan of de amp goed onderhouden is, een onderhoudsbeurtje plus volledige retube kost (als je het profi laat doen) dik €200,- er zitten nogal wat buizen in die 6100.

Uit de advertentie:

In zeer goede staat, Buizen (Svetlana EL34) zijn al een keer vervangen.

Helter Skelter
29 april 2008, 11:25
Uit de advertentie:

In zeer goede staat, Buizen (Svetlana EL34) zijn al een keer vervangen.

mooi toch? kopen dat ding!

kassie
29 april 2008, 11:29
ACE vraag dan ook ff naar een onderhoudsboekje evt, en breng hem direct door naar een techneut voor een volledige check-up. Maakt je leven op de lange termijn een stuk plezieriger :hippie: .

Ace 1.15.19
29 april 2008, 11:35
ACE vraag dan ook ff naar een onderhoudsboekje evt, en breng hem direct door naar een techneut voor een volledige check-up. Maakt je leven op de lange termijn een stuk plezieriger :hippie: .

Bedoel je dat ik hem even naar een gitaarboer moet brengen (die dus ook verstand heeft van versterkers) om hem even na te laten kijken?

Soort APK'tje ofzo :D

Useless
29 april 2008, 12:55
Als je echt op zoek bent naar het Marshall geluid, dan moet je de Splawn Quick Rod uitproberen.
geen enkele Marshall kan je hier mee vergelijken.

Jimwoud
29 april 2008, 13:10
Als je echt op zoek bent naar het Marshall geluid, dan moet je de Splawn Quick Rod uitproberen.
geen enkele Marshall kan je hier mee vergelijken.
Is dat niet een beetje vreemd, dat je als je het marshall geluid wilt hebben, dat iemand dat moet zoeken in een splawn??

Ace 1.15.19
29 april 2008, 13:11
Als je echt op zoek bent naar het Marshall geluid, dan moet je de Splawn Quick Rod uitproberen.
geen enkele Marshall kan je hier mee vergelijken.

Lijkt me ook niet verwonderlijk als je het over een Splawn hebt.

Helter Skelter
29 april 2008, 13:13
Als je echt op zoek bent naar het Marshall geluid, dan moet je de Splawn Quick Rod uitproberen.
geen enkele Marshall kan je hier mee vergelijken.

sigworthy! :D

Ace 1.15.19
29 april 2008, 13:14
sigworthy! :D

Eigenlijk wel hè ;)

Kim Wilson
29 april 2008, 13:55
Als je echt op zoek bent naar het Marshall geluid, dan moet je de Splawn Quick Rod uitproberen.
geen enkele Marshall kan je hier mee vergelijken.
Wat een advies. Je nickname geeft de bruikbaarheid van deze post wel aan. :seriousf:

Ace 1.15.19
29 april 2008, 14:01
Wat een advies. Je nickname geeft de bruikbaarheid van deze post wel aan. :seriousf:

België hè :satisfie:

kassie
29 april 2008, 14:03
Bedoel je dat ik hem even naar een gitaarboer moet brengen (die dus ook verstand heeft van versterkers) om hem even na te laten kijken?

Soort APK'tje ofzo :D

ja precies zoiets, of nog liever naar een techneut die er zowiezo verstand van heeft. Hoeft het ook niet via een gitaarshop, en verdienen zij er ook nog eens een keer aan. Heb je ook persoonlijk contact met de techneut.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 14:28
ja precies zoiets, of nog liever naar een techneut die er zowiezo verstand van heeft. Hoeft het ook niet via een gitaarshop, en verdienen zij er ook nog eens een keer aan. Heb je ook persoonlijk contact met de techneut.

De gitaarboer in ons dorp is een bertrouwbare kerel :cooler:

Lexvandoef
29 april 2008, 14:35
De gitaarboer in ons dorp is een bertrouwbare kerel :cooler:

Ja, maar die weet waarschijnlijk lang niet zo veel van buizenamps als een speciale technieker.

kassie
29 april 2008, 14:37
De gitaarboer in ons dorp is een bertrouwbare kerel :cooler:

ja nouja, de gitaarboer in ons dorp niet.

Useless
29 april 2008, 19:12
Is dat niet een beetje vreemd, dat je als je het marshall geluid wilt hebben, dat iemand dat moet zoeken in een splawn??

Wat ik bedoel is, dat de meesten zitten zoeken naar het Marshall geluid, dat ze op cd's horen.
Dit kan je bijna uit geen enkele Marshall halen.
De Splawn heeft juist dat ietsje meer drive zonder hard en scherp te worden.
Het is niet omdat ik op zo ééntje speel dat ik dat zeg.
Ik heb zelf ook alle Marshalls bijna gehad ( JCM 800, Vintage Modern, 1959 Plexi....) tot ik bij de Splawn uit kwam
echt een fantastische versterker

Dude
29 april 2008, 19:35
erg leuk... maar waar is dat in nederland te vinden dan ? ik zit namelijk een strakke plasser te kweken op die site van dat spul :chicken:

drap
29 april 2008, 19:36
Het Marshall geluid kan je bijna uit geen enkele Marshall halen... Deze gaat bij iemand in z'n sig belanden, wat ik je brom.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 19:53
Het Marshall geluid kan je bijna uit geen enkele Marshall halen... Deze gaat bij iemand in z'n sig belanden, wat ik je brom.

Zal ik die dan maar nemen? :D

Maar jij was natuurlijk het eerst... :p

drap
29 april 2008, 19:58
Be my guest! Ik ben zuinig op mijn sig :cooler:

Useless
29 april 2008, 20:26
Zal ik die dan maar nemen? :D

Maar jij was natuurlijk het eerst... :p

ok, je kan de boel verneuken zoals je wil
wou enkel maar helpen.
maar misschien is het leuker om elkaar wat af te zeiken, whatever

Ace 1.15.19
29 april 2008, 20:27
ok, je kan de boel verneuken zoals je wil
wou enkel maar helpen.
maar misschien is het leuker om elkaar wat af te zeiken, whatever

Kom op zeg, je moet tegen een lolletje kunnen op dit forum... En ik ben écht niet de eerste die er wat van zegt.

[edit] Ik heb er een hekel aan als mensen beginnen te zeiken, dus om een hoop gezeur aan m'n kop te besparen drop ik m'n sig. Hij was van korte duur :D.

pannekoek
29 april 2008, 20:43
Wat ik bedoel is, dat de meesten zitten zoeken naar het Marshall geluid, dat ze op cd's horen.
Dit kan je bijna uit geen enkele Marshall halen.
De Splawn heeft juist dat ietsje meer drive zonder hard en scherp te worden.
Het is niet omdat ik op zo ééntje speel dat ik dat zeg.
Ik heb zelf ook alle Marshalls bijna gehad ( JCM 800, Vintage Modern, 1959 Plexi....) tot ik bij de Splawn uit kwam
echt een fantastische versterker

dan klopt er iets niet....

als de splawn dat geluid heeft dat ietjes meer drive zonder hard en scherp te worden dan is dat een ''splawn'' geluid, als een gitarist daadwerkelijk dat geluid zoekt met dat ietsje ''minder'''drive en iets scherper dan is DAT het marshall geluid!

you cant beat marshall at his own sound!

Ace 1.15.19
29 april 2008, 20:57
Ik steek er geen energie meer in...

Useless
29 april 2008, 21:02
dan klopt er iets niet....

als de splawn dat geluid heeft dat ietjes meer drive zonder hard en scherp te worden dan is dat een ''splawn'' geluid, als een gitarist daadwerkelijk dat geluid zoekt met dat ietsje ''minder'''drive en iets scherper dan is DAT het marshall geluid!

you cant beat marshall at his own sound!

je hebt daar een punt.
Wat ik wil zeggen: Splawn was vroeger iemand die Marshalls modde.
Daarna heeft hij zijn eigen lijn op de markt gebracht, waarbij hij de originele karakteristiek van een Marshall behouden heeft, maar daar op vele vlakken wat ik vind, een serieuze verbeteringen aangebracht heeft

Ace 1.15.19
29 april 2008, 21:15
je hebt daar een punt.
Wat ik wil zeggen: Splawn was vroeger iemand die Marshalls modde.
Daarna heeft hij zijn eigen lijn op de markt gebracht, waarbij hij de originele karakteristiek van een Marshall behouden heeft, maar daar op vele vlakken wat ik vind, een serieuze verbeteringen aangebracht heeft

Een soort PRS/Gibson verhaal dus?

Nocki
29 april 2008, 21:24
Tja. Toch Betwijfel Ik Of Een Leek Het Verschil Hoort In Een Rokerig Kroegje...

Ace 1.15.19
29 april 2008, 21:25
Tja. Toch Betwijfel Ik Of Een Leek Het Verschil Hoort In Een Rokerig Kroegje...

Denk Het Eerlijk Gezegd Niet...

Kim Wilson
29 april 2008, 21:27
Tja. Toch Betwijfel Ik Of Een Leek Het Verschil Hoort In Een Rokerig Kroegje...
Een leek kan de vinger er misschien niet exact opleggen, maar het publiek hoort wel het verschil tussen een band die een goed geluid heeft en een band die dat net niet heeft.

kassie
29 april 2008, 21:56
Een leek kan de vinger er misschien niet exact opleggen, maar het publiek hoort wel het verschil tussen een band die een goed geluid heeft en een band die dat net niet heeft.

ben ik met je eens. de meeste mensen in het publiek weten het verschil niet eens tussen een basgitaar en een gewone gitaar. Ze weten echter wel of iets goed klinkt. Iedere leek kan voor zichzelf bepalen welke versterker goed klinkt of niet. Het hoe en waarom echter is een ander verhaal.

Jellyfish00
29 april 2008, 22:08
ben ik met je eens. de meeste mensen in het publiek weten het verschil niet eens tussen een basgitaar en een gewone gitaar. Ze weten echter wel of iets goed klinkt. Iedere leek kan voor zichzelf bepalen welke versterker goed klinkt of niet. Het hoe en waarom echter is een ander verhaal.
Ze kunnen het wel horen, maar ze letten er vaak niet op.. Vaak als je iemand na afloop vraagt hoe je, of een andere gitarist, klonk, weten ze het niet meer of hebben ze er niet op gelet.

pannekoek
30 april 2008, 00:09
Ze kunnen het wel horen, maar ze letten er vaak niet op.. Vaak als je iemand na afloop vraagt hoe je, of een andere gitarist, klonk, weten ze het niet meer of hebben ze er niet op gelet.


het algemene publiek let vooral op het totaal plaatje, de drummers zullen op de drums letten, de zanger(e)s(sen) op de zanger(es) en de gitaristen op de gitarist(e)