PDA

View Full Version : firebird of explorer?



altin
27 april 2008, 19:34
Hallo,
Ben van plan om een nieuwe gitaar te kopen. Ik vind de firebird en explorer heel mooi. Mijn budget is rond de 1000€
Welk is kwalitatief het beste van de twee?
Ik weet nog niet of het een gibson of epiphone wordt (en ja, ik weet dat epiphone minder goed zal zijn).
Zijn er misschien alternatieve merken, die voor een betere prijs vergelijkbare gitaren maken?

Bedankt!

Jay75
27 april 2008, 19:38
Gibson natuurlijk en een Firebird!

josszee
27 april 2008, 19:38
explorer van ltd mischien een firebird maar dan wel van epi... Een gibson zit er voor 1000 euro niet in een 2dehands gibson explorer wel. :hippie: :hippie:

Sinner1980
27 april 2008, 19:38
Gezien je budget zou ik lekker voor een Gibson explorer gaan.
Prima gitaar en een mooi model, niks mis mee

Zag hem net voor €937 staan, mooie prijs :)

Sinner1980
27 april 2008, 19:39
explorer van ltd mischien een firebird maar dan wel van epi... Een gibson zit er voor 1000 euro niet in een 2dehands gibson explorer wel. :hippie: :hippie:

Zit er dus wel in :satisfie:

josszee
27 april 2008, 19:41
ja een nieuwe explorer wel maar een nieuwe of 2dehandse firebird niet!! (ik dacht dat een nieuwe explorer van gibson 1100 of meer koste maar alsins niet boven de 1200 euro) :hippie: :hippie: sorry

Mr.Fingers
27 april 2008, 19:57
Gibson natuurlijk en een Firebird!
G*dv*rd*mm* JA!!!!

FB is way much sexier dan een Xplorer

cardinal
27 april 2008, 20:05
Ik zou voor een occasie firebird gaan. Uiterlijk is natuurlijk smaakgebonden (firebird vind ik persoonlijk veel en veel mooier) maar ik heb het vermoeden dat de firebird wat waardevaster is als de explorer.

Zou wel voor een gibson gaan.

Arvoitus
27 april 2008, 20:12
Duidelijk de gibson!

almarvk
27 april 2008, 20:14
Met zo'n budget zou ik gewoon op een boel gitaren gaan spelen en dan pas een keuze maken...

Ace 1.15.19
27 april 2008, 20:27
Duidelijk de gibson!

en duidelijk een Firebird ;)

Wiellem
27 april 2008, 20:44
Ik vind de Explorer van Gibson mooier :)

niekb
27 april 2008, 20:48
Het zijn wel 2 heel verschillende gitaren, ligt er dus aan wat je wil. Als je het geld hebt zou ik zeker voor een Gibson gaan.

Bart_Blueprint
27 april 2008, 20:58
Met zo'n budget zou ik gewoon op een boel gitaren gaan spelen en dan pas een keuze maken...

En wat nou als ie dat al gedaan heeft en een Firebird of een Explorer wil? :D

Mesjoggah
27 april 2008, 21:39
Tsja wat is wijsheid: een Epi of een Gibson een explorer of een thunderbird?

Thunderbird is een typisch jaren '60 model, doet me op een of andere manier altijd aan dikke amerikaanse auto's denken, is momenteel aan een soort revival bezig want je ziet ze overal opduiken, denk dus vooral niet dat je dan wat bijzonders in handen hebt.

Ik zou voor een Explorer gaan (sterker nog, ik ben aan het rondkijken) maar of je dan een Epi of een Gibson moet kopen weet ik niet, las pas weer ergens dat het met 'goedkopere' Gibsons weleens erg triest gesteld kan zijn met de afwerking e.d. Ik zou dan dus ook zeker naar bijvoorbeeld een ESP gaan kijken.

Wickerman
27 april 2008, 21:42
Het zijn wel 2 heel verschillende gitaren, ligt er dus aan wat je wil. Als je het geld hebt zou ik zeker voor een Gibson gaan.

Oppassen, beter een dure Epi dan een goedkope Gibby.

Silco
27 april 2008, 21:47
Sowieso een Explorer, deze moet je dan van Gibson nemen :cooler:

Alternatief merk is ESP (ltd)....

Succes

altin
27 april 2008, 22:31
hoeveel kost een ESP explorer?
De explorer staat me wel meer aan, ik speel ook vooral metal ...

Luke-wannabe
27 april 2008, 22:36
hoeveel kost een ESP explorer?
De explorer staat me wel meer aan, ik speel ook vooral metal ...
Dan moet je vooral NIET voor een Firebird gaan.

altin
27 april 2008, 22:54
Dan moet je vooral NIET voor een Firebird gaan.

Ok dan, een explorer.
Maar iemand zegt hier dat de goedkope gibsons niet goed afgewerkt zijn. En ik heb ergens gelezen dat ESP goedkoop hout gebruikt (dit geldt voor de ex-260 in elk geval).

Welke explorer raden jullie aan?

Bedankt!

Sinner1980
27 april 2008, 23:13
Explorer dus, hier een mooie aanbieding voor je!

http://www.thomann.de/nl/gibson_explorer_76.htm

Heb ik vd week mn les paul standard besteld, krijg m morgen binnen (joehoe!)

Mooie aanbieding van een bedrijf met een goede service, beveel ik je sterk aan.
Misschien zijn de pickups uiteindelijk niet wat je zoekt maar die zijn zo vervangen.

Je hebt in ieder geval voor een leuk bedrag een mooie explorer, en een Gibson, en dat is ook wel wat waard. Ik zou die Epis even lekker links laten liggen :satisfie:

Wizz
27 april 2008, 23:19
Gibson Firebird Studio ?

Wizz

pannekoek
28 april 2008, 00:48
duidelijk de gibson explore! firebird vind ik maar een gedrocht en dat is nu slechts een rage om er 1 te hebben...

gibson explore for the win!

rickert
28 april 2008, 00:53
Rage??????

pannekoek
28 april 2008, 01:05
Rage??????
ja, het valt me op dat veel mensen de laatste tijd firebirds kopen, je ziet steeds meer pro-firebird fans, terwijl ik enkele maanden dit zelfde zag met tele's

Danielovich
28 april 2008, 01:06
ja een rage, omdat iedereen er in een keer een heeft of op het punt staat om er een te kopen. Net als met de baja's.

Luke-wannabe
28 april 2008, 01:20
duidelijk de gibson explore! firebird vind ik maar een gedrocht en dat is nu slechts een rage om er 1 te hebben...

gibson explore for the win!
Nou sorry hoor, maar ver voor die rage was ik al op zoek. Ik zie het trwns alleen maar op dit forum.

rickert
28 april 2008, 01:23
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1181830&postcount=35

februari 2007 begon de rage dus blijkbaar al...

pannekoek
28 april 2008, 01:40
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1181830&postcount=35

februari 2007 begon de rage dus blijkbaar al...

ik zie niet aan die ene post van jouw dat die rage er toen al was?

Luke-wannabe
28 april 2008, 01:43
ik zie niet aan die ene post van jouw dat die rage er toen al was?
Ooit van sarcasme gehoord?

rickert
28 april 2008, 01:44
ik zie niet aan die ene post van jouw dat die rage er toen al was?
Jij bent echt nog dommer dan je naam doet vermoeden.

G.G.
28 april 2008, 01:46
Jij bent echt nog dommer dan je naam doet vermoeden.

Whahahahahhah.























G.G. gaat ff een schone onderbroek aantrekken, deze zit vol.

pannekoek
28 april 2008, 01:55
sarcasme vinden in een paar lettertjes op t internet is moeilijker dan als je gewoon met iemand praat. dus sommige dingen kan je verkeerd opvatten.

:hippie:

Luke-wannabe
28 april 2008, 01:58
sarcasme vinden in een paar lettertjes op t internet is moeilijker dan als je gewoon met iemand praat. dus sommige dingen kan je verkeerd opvatten.

:hippie:
Ik vond het er toch redelijk dik bovenop liggen..

Ace 1.15.19
28 april 2008, 02:48
hoeveel kost een ESP explorer?
De explorer staat me wel meer aan, ik speel ook vooral metal ...

Alhoewel mijn eerste reactie 'Firebird' was, zou ik na deze opmerking ik toch zeggen: Explorer.

altin
28 april 2008, 19:09
Zijn de ESP eplorers vergelijkbaar met de gibsons?
Uiteindelijk betaal je vaak een groot deel voor de naam bij grote merken, en ik zie dat er ESP explorers zijn voor 800€ (ex-400 is zoiets).
Welk is beter?

Bedankt!

~Dimitri~
28 april 2008, 19:25
Altijd Firebird natuurlijk :rockon:

Maar de Gibson firebird studios , schijnen wel "ok" te zijn , maar dat is ook alles.
Misschien dan toch kijken voor een Explorer , is misschien wel wat beter qua kwaliteit dan de firebird studio van Gibson.

Anders een epi ...(?)

Dimi

Tapirdier
28 april 2008, 22:16
Zijn de ESP eplorers vergelijkbaar met de gibsons?
Uiteindelijk betaal je vaak een groot deel voor de naam bij grote merken, en ik zie dat er ESP explorers zijn voor 800€ (ex-400 is zoiets).
Welk is beter?

Bedankt!
Nee, qua vorm zitten er overeenkomsten in, maar de gibson explorer bevat passieve elementen en de esp ltd's hebben emg pickups. En hoewel de goedkopere modellen van ltd ook passieve hebben lijken mij die sowieso niet het overwegen waard. Probeer ze gewoon allemaal. Een mooie epiphone kopen en daar nieuwe pickups in (laten) zetten is ook een aantrekkelijke optie.

altin
29 april 2008, 00:00
Nee, qua vorm zitten er overeenkomsten in, maar de gibson explorer bevat passieve elementen en de esp ltd's hebben emg pickups. En hoewel de goedkopere modellen van ltd ook passieve hebben lijken mij die sowieso niet het overwegen waard. Probeer ze gewoon allemaal. Een mooie epiphone kopen en daar nieuwe pickups in (laten) zetten is ook een aantrekkelijke optie.


Is deze bijvoorbeeld zij geld waard?
http://www.thomann.de/be/epiphone_explorer_1958_korina_blk.htm

En wat voor pickups zou ik er dan in moeten laten zetten? (ik weet daar niks van, heb eigelijk geen idee wat je bedoelt met passieve elementen)

En is het dan beter die epiphone te kopen, of een ESP met gelijkaardige prijs?

Bedankt!

Ace 1.15.19
29 april 2008, 00:02
Is deze bijvoorbeeld zij geld waard?
http://www.thomann.de/be/epiphone_explorer_1958_korina_blk.htm

En wat voor pickups zou ik er dan in moeten laten zetten? (ik weet daar niks van, heb eigelijk geen idee wat je bedoelt met passieve elementen)

En is het dan beter die epiphone te kopen, of een ESP met gelijkaardige prijs?

Bedankt!

Die Epiphone heeft eigenlijk best wel stijl...

Passieve elementen worden niet voorversterkt. Actieve elementen wel en hebben dus een batterijtje nodig, anders doen ze het niet.

Mij lijkt het beter om een Epi te kiezen dan een ESP. Al zijn ESP's misschien meer bekend om hun 'metal-image' (als ik het zo mag noemen).

pannekoek
29 april 2008, 00:06
Die Epiphone heeft eigenlijk best wel stijl...

Passieve elementen worden niet voorversterkt. Actieve elementen wel en hebben dus een batterijtje nodig, anders doen ze het niet.

Mij lijkt het beter om een Epi te kiezen dan een ESP. Al zijn ESP's misschien meer bekend om hun 'metal-image' (als ik het zo mag noemen).

hoewel ik een gibson veel beter vind scheuren dan een esp, sommige esp's vind ik nog wel gaan, maar die zijn gewoonweg niet voor iedereen te betalen, en die zitten ook niet in het budget van de topicstarter, in die prijsklasse zou ik eerder gaan voor een gibson, dure epiphone.
(eigenlijk zal ik altijd eerder gaan voor een gibson dan een esp)

Ace 1.15.19
29 april 2008, 00:07
hoewel ik een gibson veel beter vind scheuren dan een esp, sommige esp's vind ik nog wel gaan, maar die zijn gewoonweg niet voor iedereen te betalen, en die zitten ook niet in het budget van de topicstarter, in die prijsklasse zou ik eerder gaan voor een gibson, dure epiphone.
(eigenlijk zal ik altijd eerder gaan voor een gibson dan een esp)

Zijn er ook ESP's die (veel) duurder zijn dan Gibsons of Epi's?
Ken het merk niet zo goed, vandaar...

Squier4ever
29 april 2008, 00:14
die zijn er wel ja, hoewel CS gibsons er wss overheen gaan.

@ pannekoek: Gibbies scheuren niet per definitie beter, maar eerder anders. ESP heeft door de EMG's een typerend karakter, wat gibsons niet hebben door passieve elementen. dit is smaakgebonden. (heb je het verschil tussen EMG's en passieve pups wel eens zelf gehoord?)

Ace 1.15.19
29 april 2008, 00:15
(heb je het verschil tussen EMG's en passieve pups wel eens zelf gehoord?)

Denk je dat hij uit z'n nek lult dan? :D

rickert
29 april 2008, 00:16
Denk jij van niet dan?

Squier4ever
29 april 2008, 00:16
@ Ace: nee totaal niet :chicken:

altin
29 april 2008, 00:43
En welke zijn dan beter voor metal, actieve of passieve?

Is het trouwens verstandig een explorer te nemen, als het ook veel voor solos zal worden gebruikt?

Squier4ever
29 april 2008, 00:47
beide maakt geen fuck uit, is net wat jij vetter vind klinken. je moet naar een winkel gaan en zoveel mogelijk testen, dan kom je er vanzelf achter.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 00:49
Denk jij van niet dan?


@ Ace: nee totaal niet :chicken:

Ik kan niet in zijn hoofd kijken waar hij wel of geen verstand van heeft :D

Whaha, lol :chicken:

Squier4ever
29 april 2008, 00:55
ik ook niet maar gezien eerdere uitspraken groeit mijn vermoeden :D

Ace 1.15.19
29 april 2008, 01:07
ik ook niet maar gezien eerdere uitspraken groeit mijn vermoeden :D

Hahaha, ge-wel-dig :D

Sssttt :sssh: En ik denk wel van meer mensen...

Squier4ever
29 april 2008, 01:14
niet doorvertellen he, ons geheimpje!

pannekoek
29 april 2008, 01:14
die zijn er wel ja, hoewel CS gibsons er wss overheen gaan.

@ pannekoek: Gibbies scheuren niet per definitie beter, maar eerder anders. ESP heeft door de EMG's een typerend karakter, wat gibsons niet hebben door passieve elementen. dit is smaakgebonden. (heb je het verschil tussen EMG's en passieve pups wel eens zelf gehoord?)


jazeker en ik vind actieve pickups zeker goed klinken!hoewel ik een grotere fan ben van gibsons passieve werken.... maar de goedkopere esp/ltd : 1000 euro en goedkoper dus vind ik algemeen niet zo goed en dat heeft dan niet alleen met de pups te maken.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 01:14
niet doorvertellen he, ons geheimpje!

Ja stil zijn hè! Dadelijk hoort de juffrouw het :sssh:

Ace 1.15.19
29 april 2008, 01:16
jazeker en ik vind actieve pickups zeker goed klinken!hoewel ik een grotere fan ben van gibsons passieve werken.... maar de goedkopere esp/ltd : 1000 euro en goedkoper dus vind ik algemeen niet zo goed en dat heeft dan niet alleen met de pups te maken.

Probeer eens aan te geven waar het dan nog meer aan kan liggen? Misschien is het ook wel persoonlijke keuze...

pannekoek
29 april 2008, 01:20
Probeer eens aan te geven waar het dan nog meer aan kan liggen? Misschien is het ook wel persoonlijke keuze...
materiaal keuze van de overige onderdelen... jaaa... een gitaar bestaat uit meer dan alleen pups.... houtkeuze, bespeelbaarheid van de gitaar.. neck, gewicht.
overige hardware zoals tuners, bruggen, afwerking, kwaliteit etc etc

Ace 1.15.19
29 april 2008, 01:21
materiaal keuze van de overige onderdelen... jaaa... een gitaar bestaat uit meer dan alleen pups.... houtkeuze, bespeelbaarheid van de gitaar.. neck, gewicht.
overige hardware zoals tuners, bruggen, afwerking, kwaliteit etc etc

GOED ZO! :hippie:

Je bent goed op weg jonge... ;)
Ik zeg: Cheapo! Ga zo door!

Marc Oblivian
29 april 2008, 09:24
Chapeau......

pol
29 april 2008, 10:09
Ik had een Gibson Explorer, prima gitaar hoor, speelde comfortabel en klonk lekker dik, heb ze enkel weggedaan omdat ik goedkoop een les paul Classic kon kopen en die lag me net iets beter.

Firebird heb ik nog nooit op gespeeld, zal ook wel goed zijn, je zit alleen met die minihumbuckers, is nogal vervelend als je andere pickups wil.


occassie betaal je een explorer ook maar rond de 700-800, is toch niet zoveel.

ltd's vallen ook nog wel mee, ik vind ze wel wat missen tegen een gibson, het is allemaal wat netjes en zo nieuw he.

Evil-Payasos
29 april 2008, 10:45
1 woord,

EXPLORER!

Bas

dunnoaname
29 april 2008, 11:43
Je kan ook naar de epi designer modellen kijken, zoals de prophecy dingen.

Ace 1.15.19
29 april 2008, 11:49
Chapeau......

Haha, sorry :D

nathandan
30 april 2008, 12:41
ga naar musicstore (duitsland) daar vind je voor 1000 euro een gibson explorer nieuw dat is normaal de 2de handse prijs als je hem hier koopt.

Wizz
30 april 2008, 12:45
ga naar musicstore (duitsland) daar vind je voor 1000 euro een gibson explorer nieuw dat is normaal de 2de handse prijs als je hem hier koopt.

Dat is gelul, in Nederland zijn Gibsons over het algemeen goedkoper dan in Duitsland, en Explorers, V's ed zijn nou net de gitaren die je nooit ongezien moet kopen.

Wizz

pol
30 april 2008, 12:53
idd ja, wat is dat toch altijd met Duitsland, het is daar niks goedkoper als hier, af en toe doen ze wat leuke acties met spullen die ze massaal inkopen en dat is het.

tweedehands explorers vind je wel rond de 700 - 800, ik heb er eens eentje voor 600 gekocht op Duitse Ebay, maar dan moet je ook het risico nemen om ongezien te kopen.

Mr.Fingers
30 april 2008, 13:06
idd ja, wat is dat toch altijd met Duitsland, het is daar niks goedkoper als hier, af en toe doen ze wat leuke acties met spullen die ze massaal inkopen en dat is het.

Vergeleken met België toch wel hoor (merkte ik zelf)

Ik heb gisteren een Fender "Classic '60" Telecaster gekocht voor 518€ in Duitsland, terwijl een vergelijkbaar exemplaar hier over de 650€ kost...

pol
30 april 2008, 13:45
dan ga je naar een dure winkel.
ik heb tot nu toe bij de Belgische winkels waar ik ga altijd aan die Duitse prijs of zelfs iets lager kunnen kopen.

Je kan ook altijd eerst vragen of ze je die gitaar of versterker aan dezelfde prijs kunnen leveren, zo doe ik dat altijd.

Wizz
30 april 2008, 13:51
Opmerkelijk dat de meeste landverraders juniormembers zijn. Het devies : Neem adviezen van juniormembers met een flinke korrel zout, de meesten lullen maar wat uit hun nek en hebben zelf nog een lange, vaak pijnlijke leerschool te gaan voor ze werkelijk wat voor anderen kunnen gaan betekenen.

Wizz

pannekoek
30 april 2008, 13:57
Vergeleken met België toch wel hoor (merkte ik zelf)

Ik heb gisteren een Fender "Classic '60" Telecaster gekocht voor 518€ in Duitsland, terwijl een vergelijkbaar exemplaar hier over de 650€ kost...
tja, maar is er dan iets mee dan kan je niet terug naar de winkel

als er iets is met mijn gibson (zoals 2 dagen geleden)
dan breng ik hem gewoon naar nl muziek in mijn plaatsje, geen gezeur en ze maken het ''waarschijnlijk'' meteen voor me ^^

ExplorerNut
1 mei 2008, 10:02
Ik weet niet of de keuze al gemaakt is maar ik heb zelf een Epi Korinna Explorer. En ik ben dik tevreden, deze week nog even naar de muziekwinkel geweest om hem na te laten kijken en afstellen en die gast was lyris over dat ding. En ik moet zeggen, ik heb deze en in principe hoef ik geen andere gitaar meer. Hij ligt me goed, ben tevreden over het geluid en ziet er supervet uit!

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/EXP2KOGH1.JPG

Mijn ervaring is dus dat je geen superdure gitaar nodig hebt om tevreden te zijn. Want daar lijkt het af en toe wel op.

En voor jou budget kun je in één koop de Firebird én de Explorer kopen :harmony: