PDA

View Full Version : Linkshandig?



COAHC
27 april 2008, 17:22
Hallo,

Ik heb even een misschien hele domme vraag. Ik wil binnenkort een instrument erbij nemen en dat wordt zeker weten de gitaar. Nu ga ik hem zelf leren bespelen. Noten lezen enz weet ik wel want ik speel al 10 jaar piano. Nu is mijn vraag. Ik schrijf rechtshandig en ben dus gewoon rechts. Als ik piano speel speel ik de akkoorden met mijn linkerhand en de melodie met mijn rechterhand. Als ik een gitaar beet heb en ik wil proberen te spelen dan zit mijn rechterhand bij de hals zeg maar, en mijn linkerhand de snaren aan te slaan. Als ik het normaal rechtshandig andersom probeer voelt dit helemaal niet goed aan en zijn de dingen ook veel moeilijker. Is dit normaal? Moet ik nu een linkshandige gitaar kopen want het model dat ik op het oog heb bied zowel rechts als linkshandige gitaren.

Mvg, Jeroen

Jeroen_TRC
27 april 2008, 17:32
Dit is eigenlijk helemaal eigen keuze!
Ik zou je aanraden op rechts wat meer te proberen, misschien is het even wennen en gaat het daarna wel goed? Mocht dit links gewoon veel natuurlijker blijven dan zou ik gewoon een linkshandige gitaar kopen ja!

Het is net wat jij het fijnste vind!

Bram+
27 april 2008, 17:35
Welkom op het forum! Allereerst een handige tip: Dit onderwerp is natuurlijk al vele malen langsgekomen en die threads zijn makkelijk naar boven te toveren. Als je bovenin beeld op zoeken drukt en dan op uitgebreid zoeken, kun je met de zoekterm 'linkshandig' en met de keuze 'Zoek alleen door titels' al een hele hoop vinden.

Ten tweede: ik ben zelf een geboren linkspoot, maar ben begonnen met 'rechtshandig' gitaar spelen. Ik heb ook vooralsnog geen aanwijzingen of duidelijke argumenten gevonden waarom het technisch gezien voordeliger is als linkshandige 'linkshandig' te spelen of andersom. Sommige zeggen dat je moet gaan spelen op de manier waarop je het eerst een gitaar vastpakt, maar dat is m.i. nergens op gebaseerd: er is geen gen dat bepaalt of je nu een links- of rechtshandige gitaarspeler bent, in beide gevallen moet je het (en kun je het) leren.
Het grote economische voordeel om hoe dan ook gewoon voor rechtshandig te gaan is dat de keuze gitaren een stuk uitgebreider is. De gitaar die je nu wil is er misschien als linkshandige versie, maar die vlieger zal niet voor altijd opgaan in alle waarschijnlijkheid.

-=JEROEN=-
27 april 2008, 21:45
Welke hand is ritmisch het beste ontwikkelt?

COAHC
29 april 2008, 20:46
Bedankt voor al jullie tips!

Mijn rechterhand/vingers kunnen het snelst bewegen. Bedoelde je dat?

Mvg, Jeroen

G.G.
29 april 2008, 21:38
Bedankt voor al jullie tips!

Mijn rechterhand/vingers kunnen het snelst bewegen. Bedoelde je dat?

Mvg, Jeroen

Nee, ritmisch het strakst. Trommel eens een ingewikkeld ritme op je been. Met welke hand gaat dat het strakst?

-=JEROEN=-
30 april 2008, 08:05
Meestal (dus niet altijd) is de hand waarmee je schrijft, ook ritmisch beter. En dus is het aan te raden die hand als slaghand te gebruiken. Maar nix moet uiteraard.

Een heel andere reden om rechtshandig te spelen: De keus in linkshandige gitaren is behoorlijk minder.