PDA

View Full Version : nieuw begin:voordelig of duur?



Frankyeddy
27 april 2008, 14:48
Ik ga binnenkort een nieuwe gitaar kopen bij La Guitarra Buena in de Amsterdamse Jordaan,een prachtzaak.Ik ben ooit begonnen op een Yamaha,die ik op een gegeven moment heb weggedaan omdat ik al
jaren niet meer speel,maar daar heb ik nu spijt van omdat het in wezen heel erg jammer is om zo'n mooie hobby verloren te laten gaan.Dus ga ik een nieuwe start maken met een nieuwe gitaar,een Stagg koffer en de methode Verlinden.Ik vraag me echter af wat ik het beste kan doen;een instapmodel nemen als de Esteve nr.1 of toch gaan voor een prachtig massief instrument
uit een duurdere prijsklasse?

Joppnl
27 april 2008, 14:58
mmm. Beste advies is natuurlijk: leg het instapmodel eens naast een wat duurdere en kijk wat je zelf vindt, klinkt ie beter, voelt ie beter aan etc.

Zeker omdat je dus al kennis met de gitaar gemaakt heb (en weer teruggekomen bent) zou ik in 1e instantie niet direct voor een instapmodel kiezen.

Of neem iemand mee die al wat verder is en je de verschillen kan uitleggen (of een goede adviseur in een winkel).

Yamaha heeft dan niet direct de emotie zoals een Lowden, Martin, Taylor etc maar ik vind ze heel veel waar voor je geld geven, ongeacht of het een Yamaha van 300 of 1 van 800 euro is.

En anders moet je eens hier bij gitaarmarkt kijken, er zijn altijd gitaristen met een GAS aanval en iets nws willen, kan jij weer je voordeel mee doen.

Veel plezier met gitaarspelen!

Pais
27 april 2008, 16:14
Esteve heeft prima instapmodellen en als je niet te veeleisend bent, kun je daar heel wat jaren veel plesier mee hebben. Mocht je er wat meer geld voor over hebben en je weet zeker dat je er niet na een maandje weer mee kapt, zou ik voor een wat luxere gitaar gaan. Deze behouden hun waarde ook meer dan een goedkope gitaar, dus mocht je ermee stoppen, kun je hem altijd nog verkopen.

Ik heb veel plezier gehad met mn instapmodel (Amada nogwat, wordt ook verkocht bij GuitarraBuena voor 200 ofzo) tot ik mn massieve gitaar kocht. Wanneer je een beter instrument leert kennen, vallen de zwakke punten van een goedkopere gitaar pas echt op.
Er is weinig mis met die beginnersgitaar die ik had en ik speel er nog steeds wel eens op, maar mijn tweede gitaar heeft gewoon een beter geluid en is beter geschikt voor wat ik erop speel (flamenco gitaar, nieuwwaarde ~ 850 )

sanderz
27 april 2008, 18:31
Ik ken je financiële situatie niet, maar mijn stelregel is:

"ik ben te arm om goedkoop te kopen" (m.a.w. twee keer iets minder goeds kopen is dúúr!)

Voorzover ik weet geldt met name bij Spaanse/Klassieke/Flamenco gitaren dat alles wat je (meer) betaalt ten goede komt aan de kwaliteit ervan; en dus niet aan uiterlijk, zoals bij 'westerngitaren' (of heb ik dat mis?).

Beste wat je doen kan is serieus overwegen hoe ver je wilt én kunt gaan, in Euro's, en dat gewoon besteden. De winkel waar je het over hebt zal je zeker iets kunnen aanbieden wat werkelijk overeenkomt met het geld dat je wilt besteden.