PDA

View Full Version : Fineer reinigen (vet/harsvrij)



Metfuk
27 april 2008, 01:11
Hallo mensen,

Tijdje niet geweest hier. Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon zo gauw niks vinden.

Ik heb een stuk Rio Palissander fineer en ik heb me laten vertellen dat ik dat moet reinigen voordat ik het op de headstock ga lijmen. Dit lijkt me ook logisch, want zoals het er nu uitziet denk ik ook niet dat het erg goed gaat blijven zitten.

Maar nu de vraag: Met wat moet ik dat reinigen?

Ik heb iets gehoord over pure alcohol, maar ik weet niet waar ik dat kan kopen. Ik heb vandaag een beetje in de Gamma rondgelopen maar dat schiet ook niet op. Ze hebben daar natuurlijk wel wasbenzine, maar dat heb ik toch maar niet gedaan want ik wou eerst zeker weten of dat wel kon.
Dus, ik hoop dat ik hier een antwoord kan vinden.

Javaca
27 april 2008, 01:28
Wasbenzine, whitespirit, aceton, speeksel.
Allemaal mogelijk.

Alcohol ontvet weer slechter. Eigenlijk alleen lichaamseigen vet. Minder geschikt dus voor de etherische oliën die in Palissander zitten.

Metfuk
27 april 2008, 01:30
aceton...gewoon die zooi die in de nagellak remover van ma zit of echt een aparte fles voor hebben?

Mattia
27 april 2008, 09:42
Euh, waarom wil je het nou reinigen? Vanwege de olieen?

In mijn ervaring hoef je daar niks voor te doen. Gewoon lijmen die handel. Blijft wel goed zitten met titebond of epoxy (of polyurethaanlijm, als het een beetje goede is...).

Metfuk
27 april 2008, 13:44
De houthandelaar heeft toch echt gezegd dat ik het moest reinigen. En ik wil natuurlijk niet dat het uiteindelijk toch loskomt.

Mattia
27 april 2008, 14:53
De houthandelaar heeft toch echt gezegd dat ik het moest reinigen. En ik wil natuurlijk niet dat het uiteindelijk toch loskomt.

Tja, kan, maar als je even verschillende VS fora (denk: MIMF.com) op naleest zul je merken dat er maar weinig mensen zijn die ontvetten voordat ze back/sides verlijmen, bijvoorbeeld. Sommigen gebruiken aceton, maar dan moet je zeker weten dat het goed verdampt is (trekt eigenlijk ook olien weer naar boven).

Ik hou het altijd op even schrapen voordat je lijmt (of licht opschuren, of schaven), en ervoor gaan. Test het anders even uit met een lost stukje fineer, merk je vanzelf of het de neiging heeft om los te laten. Volgens mij wordt er veel 'gewiped' uit traditieoverwegingen, terwijl het lang niet altijd een goed idee is. Ik bedoel, met een getand schaafblad een lijmoppervlak 'grof maken' is ook hartstikke traditioneel, ook voor beenderlijm, maar is en blijft hartstikke idioot en nutteloos. Of dat schuren een betere lijmverbinding geeft dan schaven (voor epoxy wel, trouwens, maar da's een buitenbeentje onder de lijmsoorten...werkt gewoon heel anders).

Metfuk
27 april 2008, 15:47
Tja, kan, maar als je even verschillende VS fora (denk: MIMF.com) op naleest zul je merken dat er maar weinig mensen zijn die ontvetten voordat ze back/sides verlijmen, bijvoorbeeld. Sommigen gebruiken aceton, maar dan moet je zeker weten dat het goed verdampt is (trekt eigenlijk ook olien weer naar boven).

Ik hou het altijd op even schrapen voordat je lijmt (of licht opschuren, of schaven), en ervoor gaan. Test het anders even uit met een lost stukje fineer, merk je vanzelf of het de neiging heeft om los te laten. Volgens mij wordt er veel 'gewiped' uit traditieoverwegingen, terwijl het lang niet altijd een goed idee is. Ik bedoel, met een getand schaafblad een lijmoppervlak 'grof maken' is ook hartstikke traditioneel, ook voor beenderlijm, maar is en blijft hartstikke idioot en nutteloos. Of dat schuren een betere lijmverbinding geeft dan schaven (voor epoxy wel, trouwens, maar da's een buitenbeentje onder de lijmsoorten...werkt gewoon heel anders).


Ah ok, bedankt voor de toelichting.