PDA

View Full Version : M-Audio Fast Track Pro vs. Line 6 Toneport UX2



Raushosen
26 april 2008, 22:12
Op mijn klassieke gitaar heb ik wat nummers geschreven die ik in de nabije toekomst ook wil opnemen via mijn laptop met Vista (Ik weet dat Vista kut is, maar ja...). Met zang erbij.

Ik heb de rubriek 'recording' bekeken en heb gezien dat jullie enthousiast zijn over de Line 6 Toneport UX2. Ik heb de indruk dat dit dingetje interessanter is voor de elektrische gitarist. Of zie ik dat verkeerd?

Wat mij opvalt is dat jullie het helemaal niet hebben over de M-Audio Fast Track Pro. Is hier soms iets mis mee?

Als jullie in mijn schoenen stonden en jullie willen eenvoudig zang en een klassieke gitaar opnemen. Kiezen jullie dan voor M-Audio of Line 6? Of is er een alternatief?

Alvast bedankt.

harrie-beton
26 april 2008, 23:10
De toneport is inderdaad naast een goede audio interface speciaal bedoeld voor een electrische gitaar. De m audio is ook goed maar iets goedkoper is de ALESIS IO 2, deze kan hetzelfde en is 139 euro.
Als je alleen akoestische gitaar plus je zang gaat opnemen zou ik niet zo zwaar letten op de audio interface, de m audio, alesis, is allemaal prima zolang ze maar phantoomvoeding hebben en 2 sporen tegelijk. Focus op een goede microfoon voor je zang en gitaar. Daar ben je meer geld aan kwijt dan aan een audio interface. Vista is niet slecht maar voor audio is XP stukken stabieler en bredere ondersteuning qua software.

Raushosen
27 april 2008, 15:14
Bedankt!

De Alesis IO/2 scheelt maar 60 euro met de M-Audio Fast Track Pro, dus ik denk dat ik toch maar voor die laatste ga.

En voor wat ik wil (akoestische gitaar plus zang opnemen) is de AKG Perception 100 geschikt?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Bedankt!

fransoos
27 april 2008, 15:22
de Toneport UX2 heeft ook 2x Fantoomvoeding en hierbij
kun je je gitaar ook via de microfoonaansluitingen opnemen.
de bijgeleverde gearbox met diverse moddelers heeft ook
microfoon instellingen.
zelf heb ik mijn acoustische gitaar zowel via de microfoon alswel de
directe aansluiting hier verschillende keren meer dan bevredigend mee opgenomen.
zou deze Toneport toch zeker een keer IRL checken.
(ooit zul je zeker ook een keer electrisch willen opnemen )

fivelastwords
27 april 2008, 18:48
Ik heb lange tijd de M-Audio FastTrack Pro gebruikt (en doe dit soms nog op locatie). Het is een prima ding voor de prijs die je ervoor betaalt. Kan hem aanraden voor de doeleinden die je noemde!

Roman
27 april 2008, 21:40
Ik zou ook eerder voor de M-audio gaan. Goed spul.

harrie-beton
28 april 2008, 09:57
qua mic 99 €, tja. Wat ik er van lees is de AKG Perception 100 een microfoon die het goed doet zolang je maar geen keiharde dingen op gaat nemen. Je moet er twee he, als je zang en gitaar op gaat nemen. Denk ook om een spuugkapje.

review van de 200 gevonden, is bijna net als de 100. De 100 is een uitgeklede 200. http://www.soundonsound.com/sos/aug06/articles/perception.htm

Raushosen
28 april 2008, 10:14
Bedankt voor de tip van dat spuugkapje.

Wat betreft die twee mics, ik denk dat ik het er maar bij 1 houd. Dan kun je toch ook prima opnemen lijkt me. En: als ik eerst gitaar en dan pas zang wil opnemen, dan heb ik er aan 1 genoeg. Of zie ik dat verkeerd.

Han S
28 april 2008, 10:32
Bedankt voor de tip van dat spuugkapje.

Wat betreft die twee mics, ik denk dat ik het er maar bij 1 houd. Dan kun je toch ook prima opnemen lijkt me. En: als ik eerst gitaar en dan pas zang wil opnemen, dan heb ik er aan 1 genoeg. Of zie ik dat verkeerd.

Er is een wisselwerking tussen je spel en je zang en het mooiste is het meestal als je beiden tegelijk doet. Het opnemen van akoestische gitaar en zang echter is nog helemaal niet zo eenvoudig. Met een zachte stem is het niet zo'n groot probleem, maar als iemand hard zing heb je veel overspraakk van de zang op de gitaarmicrofoon en omdat je daar nogal eens EQ op gebruikt krijgt de zang een heel smerig randje.

Ik heb de meest vreemde constructies gezien om dit probleem in te tomen, James Taylor gebruikte een plexiglazen schild tussen de gitaar en zijn bovenlichaam. Een andere techniek is de fig 8 mirofoon op de gitaar en dan de blinde kant van die 8 op de mond van de zanger richten. Een fig 8 microfoon is aan de zijkant doof.

bert k
28 april 2008, 10:51
Er is een wisselwerking tussen je spel en je zang en het mooiste is het meestal als je beiden tegelijk doet. .
Volkomen niet mee eens. Spelen en zingen tegelijk is aanzienlijk moeilijker dan apart, er zijn maar weinig muzikanten die het goed kunnen. (Ik spreek uit ervaring, ik heb het jaren moeten doen.) Apart opnemen is in veel gevallen veel eenvoudiger, en geeft een beter resultaat.

Han S
28 april 2008, 11:44
En toch zijn er veel singer songwriters die het tegelijk willen. Je kunt je een blueszanger hopelijk wel voorstellen die zichzelf begeleidt op de gitaar, dat werkt het beste als het in een keer wordt opgenomen en dat kan verdomd lastig zijn.

Raushosen
28 april 2008, 11:51
Klopt Bert, als ik speel en zing tegelijk moet ik teveel op de tekst concentreren en word slordig met spelen. Daarom is het beter als ik die dingen apart opneem.

Maar ik zou het wel heel graag tegelijkertijd even goed willen kunnen.
Dus voorlopig 1 mic en als er verbetering optreedt, komt die 2e mic vanzelf wel.

Morgen ga ik naar Feedback! (Wilde vandaag gaan, maar kwam erachter dat ie dicht is op maandag...)

Raushosen
30 april 2008, 09:21
Kraak
Gisteren heb ik de M-Audio Fast Track Pro gehaald en de AKG Perception 100. Erg tevreden. Alleen zit er een kraak in de opnames. Komt dit bekend voor?

Vertraging
Gitaar en zang neem ik apart op. Eerst speel ik de gitaarstukken in en dan pas zang. Bij zang hoor ik door mijn koptelefoon de eerder ingespeelde gitaarstukken. Als ik meezing zing, zing ik correct mee qua maat. Echter, als ik de twee daarna tegelijk afspeel zit er in mijn zang een vertraging. Erg vervelend!

Live 6
Ik gebruik nu live 6, maar zijn er betere programmaatjes? Voor alle duidelijkheid, voor mij moet het gewoon eenvoudig zijn. Dus geen Cubase en zo. Is Audacity beter dat jullie weten?

Alvast bedankt!!!

harrie-beton
30 april 2008, 12:00
probeer eerst eens op te nemen met het gratis programma "audicity". Deze heeft minder kracht nodig dan live 6.
Is het er dan nog? Kraak is het vollopen van de buffers, dit is meestal te wijten aan een te drukke pc of een slome pc. Zet zoveel mogelijk achtergrond programma's uit, downloads, e-mail, skype, msn, ook stekker van je webcam eruit. Als dit niet helpt zou ik een verse installatie van xp proberen.
vertraging - dat zou best met boven te maken kunnen hebben. Veel latency zou over moeten zijn met de goede drivers van de m audio.

Raushosen
30 april 2008, 13:05
Super bedankt. Ik ga het eens met Audacity proberen. Je hoort dus nog hoe dat is verlopen.

Spiroze
18 maart 2009, 13:55
Super bedankt. Ik ga het eens met Audacity proberen. Je hoort dus nog hoe dat is verlopen.

hey raushosen ik ben nu ook aan het twijfelen tussen die toneport & fast track pro :) is het gekraak al verdwenen want ik ben atm na het lezen van sommige reviews etc van plan om de fast track pro te kopen! nog problemen ermee nu of werkt hij nu perfect?

Chocola
18 maart 2009, 15:08
hey raushosen ik ben nu ook aan het twijfelen tussen die toneport & fast track pro :) is het gekraak al verdwenen want ik ben atm na het lezen van sommige reviews etc van plan om de fast track pro te kopen! nog problemen ermee nu of werkt hij nu perfect?

Hahaha grapig dat ik je nu tegenkom in een andere thread :p.

Ik zie je vanavond wel weer op MSN :-).

@Raushosen: Cubase is zeer gemakkelijk, niet zo gemakkelijk als Live uiteraard maar Live is een kut programma en met Cubase SX kan je tenminste nog wat...
Als je het gekraak wil mimimaliseren kun je de buffergrootte aanpassen. Je geheugen loopt als het ware vol met al dat geluid. Wat je kunt doen:
- Buffergrootte zeer klein maken en dus veel van je CPU (central processing unit) laten afhangen
- Buffergrootte zeer groot maken en dus veel van je RAM laten afhangen
Het eerste geeft een kleinere latency terwijl het tweede vaak wat minder zwaar voor je computer is. Mijn laptop kan bijvoorbeeld door het grote geheugen en sterke CPU met gemak een buffer van 4MB gebruiken terwijl mijn latency <0.2 is, helaas heeft niet iedereen een vrij snelle computer.

bert k
18 maart 2009, 15:33
(Topic is al bijna een jaar oud...:))

Chocola
18 maart 2009, 15:39
(Topic is al bijna een jaar oud...:))

Inderdaad lal, waarom reageerde iemand erop lol :p.