PDA

View Full Version : Wat is het verschil van al die casters?



iBVD
26 april 2008, 11:43
Hallo ik ben een jongen van 15 jaar en heb een grote passie voor gitaar spelen nu speel ik al een tijdje akoestisch om later ook elektrisch te gaan spelen nu heb ik alvast gekeken naar elektrische gitaren maar daar word je dood gegooid met verschillende termen als stratocaster en telecaster etc. nu zijn is soorten elektrische gitaren maar is dit alleen te merken aan de vorm of zit daar qua geluid etc. ook nog verschil in? Graag zou ik van iemand willen weten wat elke soort voor specificaties hebben omdat ik dit niet kon vinden op google etc. alvast bedankt!

Bram

G.G.
26 april 2008, 11:47
Hallo ik ben een jongen van 15 jaar en heb een grote passie voor gitaar spelen nu speel ik al een tijdje akoestisch om later ook elektrisch te gaan spelen nu heb ik alvast gekeken naar elektrische gitaren maar daar word je dood gegooid met verschillende termen als stratocaster en telecaster etc. nu zijn is soorten elektrische gitaren maar is dit alleen te merken aan de vorm of zit daar qua geluid etc. ook nog verschil in? Graag zou ik van iemand willen weten wat elke soort voor specificaties hebben omdat ik dit niet kon vinden op google etc. alvast bedankt!

Bram

Sorry hoor, maar dan heb je echt NIET goed gezocht,

Welkom hier...

Mr.Fingers
26 april 2008, 11:48
strat-vorm: (meestal) 3 singlecoil-elementen, 5way switch, 2 cutaway's, gecontourde body, tremolo, 3 potmeters (draaiknoppen)
tele-vorm: (meestal) 2 singlecoil-elementen, 3way switch, 1 cutaway, 'slab' body (gewoon een rechte plank), 2 potmeters
Les Paul-vorm: (meestal) 2 dubbelspoels (humbucker) elementen, 3 way switch, 4 potmeters, bolle bovenkant, 1 cutaway (en liefst een loodzware gitaar)
...

zoek gewoon google eens op op Telecaster, Stratocaster, Les Paul, SG, ES335, Jazzmaster, Jaguar, ...

classicrooock
26 april 2008, 11:50
njha het je kan ze herkennen aan de vorm,maar het grootste vershil is de sound
:telecaster is meer gericht op,countery rock blue's en noem maar op
:stratocaster:voor de rocksound vooral de vintage strats vind ik goed klinken maar er kunnen verscheidene stijlen mee gespeelt worden
:les paul is wat meet voor metal rock de nieuwere stijlen maar ook de iets wat oudere stijlen geschikt
:sg heb ik geen ervaring mee sorry
:verder heb je nog andere gitaring zoals hollowbody,,semi,,rr,en alle andere :hippie



:::dit is een persoonlijke mening geen commentaar::: :stop:

Jeroen_TRC
26 april 2008, 12:30
Misschien dat het zo wat herkenbaarder wordt:

Fender Stratocaster: o.a. Eric Clapton. Dit zijn misschien wel de meest gangbare gitaren, helemaal als je 2 singlecoils en 1 humbucker hebt. Hier kun je alle kanten mee op.
Fender Telecaster: o.a. Led Zeppelin. Een wat scherpere klank dan de stratocaster.
Gibson Les Paul: Guns 'n Roses (Slash). Zware sound, goed voor stevige rock en metal.
Gibson SG: Ac/Dc Een wat fellere sound de Les Paul.

En zo zijn er nog 300 soorten gitaren met allemaal een andere klank.
Zoals gezegd is de meest 'standaard' gitaar nog wel de stratocaster.
Deze leent zich voor veel muzieksoorten, echter niet voor de wat extremere vormen (bijv. metal). Al 'kan' het natuurlijk ook.

Gewoon veel uitproberen zou ik zeggen!
(en blijf weg van Stagg gitaren!)

HotRat
27 april 2008, 10:43
Graag zou ik van iemand willen weten wat elke soort voor specificaties hebben omdat ik dit niet kon vinden op google etc. alvast bedankt!
Op wikipedia bijvoorbeeld staat bij stratocaster, les paul, tele enz een waslijst aan info en zelfs lijsten van wie met welke gitaren speelt (soms staat zelf bij op welke platen enz)


Fender Telecaster: o.a. Led Zeppelin. Een wat scherpere klank dan de stratocaster.
Led zeppelin associeer ik toch echt met les paul eigenlijk...

Een les paul met p90's vind ik tot nu toe het meest veelzijdig, van mooi clean naar een heftige scheur en alles er tussenin (metal valt er wat buiten, maar dat speel ik toch niet echt, als het 'paranoid'/'enter sandman'-niveau van distortion nog wat klinkt, is het ok 8-) )

Squier4ever
27 april 2008, 10:47
Zeppelin is idd veel Les Paul, maar hij heeft ook echt een aantal nummers zo niet zelfs albums op zn tele gespeeld.

MarkV
27 april 2008, 10:56
Zeppelin is idd veel Les Paul, maar hij heeft ook echt een aantal nummers zo niet zelfs albums op zn tele gespeeld.

Led Zeppelin I is op een Tele ingespeeld. Daarna heeft Page op diverse albums de Tele wel gebruikt, maar de hoofdmoot is toch wel een LP hoor.

Jeroen_TRC
27 april 2008, 10:59
Led Zeppelin I is op een Tele ingespeeld. Daarna heeft Page op diverse albums de Tele wel gebruikt, maar de hoofdmoot is toch wel een LP hoor.

Hmmm dat klopt ook wel :) zo zie je maar weer: het is niet gemakkelijk.
Welke mainstream band is dan eigenlijk wel 100 % tele? Ik kan zo niets bedenken!

Pepe
27 april 2008, 11:11
Hmmm dat klopt ook wel :) zo zie je maar weer: het is niet gemakkelijk.
Welke mainstream band is dan eigenlijk wel 100 % tele? Ik kan zo niets bedenken!

Status Quo comes to mind

Mr.Fingers
27 april 2008, 11:31
Status Quo comes to mind

Booker T. & The MG's

MarkV
27 april 2008, 11:36
Hmmm dat klopt ook wel :) zo zie je maar weer: het is niet gemakkelijk.
Welke mainstream band is dan eigenlijk wel 100 % tele? Ik kan zo niets bedenken!

Ehm Rolling Stones, The Police en Bruce Springsteen?

Veel muzikanten hebben ooit de Telecaster gebruikt. Vaak lees je ook dat gitaristen, die je live met andere gitaren ziet spelen, in de studio de telecaster gebruiken voor opnames.

Voor de TS: gebruik eens wikipedia (http://www.wikipedia.org/) en zoek op de verschillende types. Er staan vaak ook interessante links en geluids voorbeelden van de gitaren.

barno
27 april 2008, 11:58
Hmmm dat klopt ook wel :) zo zie je maar weer: het is niet gemakkelijk.
Welke mainstream band is dan eigenlijk wel 100 % tele? Ik kan zo niets bedenken!

beter dan mainstream čn Tele :)

Albert Collins
Danny Gatton
Brent Mason
Prince

Kakihara
27 april 2008, 12:02
George Harrisson speelde ook best aardige deuntjes op een tele

Jeroen_TRC
28 april 2008, 14:06
Ehm Rolling Stones, The Police en Bruce Springsteen?


Natuurlijk! Hoe kon ik Bruce vergeten! :)

Rormo
28 april 2008, 14:24
Ehm Rolling Stones, The Police en Bruce Springsteen?

Veel muzikanten hebben ooit de Telecaster gebruikt. Vaak lees je ook dat gitaristen, die je live met andere gitaren ziet spelen, in de studio de telecaster gebruiken voor opnames.

Voor de TS: gebruik eens wikipedia (http://www.wikipedia.org/) en zoek op de verschillende types. Er staan vaak ook interessante links en geluids voorbeelden van de gitaren.

Idd Springsteen en Keith Richards hebben zowat uitgevonden hoe je op een tele moet spelen (ieder op hun karakteristieke eigen manier).

Arjan12
28 april 2008, 14:55
*mierenneuken* Bruce speelt op een Esquire :p .

Keith Richards speelt trouwens ook regelmatig op andere gitaren dan een Tele.

Rormo
28 april 2008, 15:33
regelmatig zou ik het niet willen noemen en het karakteristieke stones geluid op al die bekende hits is een telecaster.

Tubescreamer
28 april 2008, 15:41
regelmatig zou ik het niet willen noemen en het karakteristieke stones geluid op al die bekende hits is een telecaster.
Keith ging pas eind jaren '70/begin '80 bijna exclusief op telecasters spelen.
Midden/eind jaren '60 tot halverwege '70 was het voornamelijk Gibson Les Paul! En tussendoor uiteraard af & toe een Tele, een Strat, z'n Armstrong Plexiglass natuurlijk, en de custom Tony Zemaitis en Ted Newman-Jones gitaren. Kijk maar naar foto's uit die periode.

pannekoek
29 april 2008, 00:36
Hmmm dat klopt ook wel :) zo zie je maar weer: het is niet gemakkelijk.
Welke mainstream band is dan eigenlijk wel 100 % tele? Ik kan zo niets bedenken!


underoath!! hahaha :P

http://www.youtube.com/watch?v=6vZwZjH-v4c