PDA

View Full Version : Celestion blue alnico in Fender Blues Junior inbouwen!



Stepinto
26 april 2008, 02:15
Hallo allemaal,
ik heb sinds kort een "Fender Blues Junior" thuis staan (gekocht op de vintage beurs in Veenedaal) nu overweeg ik daar een Celestion Blue alnico 8 ohm 12 inch/15watt in te bouwen, heeft iemand dit al eens eerder gedaan voor zichzelf of voor een ander...graag wat adviezen/tips van jullie want ik kom 5mm inbouwdiepte te kort, is dit op te lossen? :???: bedankt voor het meedenken alvast....grtzzz,

'66 special
26 april 2008, 09:07
Ik heb wat foto's bekeken van de 'Blues Junior' en voor zover ik kan zien komt de luidspreker tegen de eindbuizen.

Als zelfbouwer zou ik zeggen maak een nieuwe kast, maar niet iedereen wil/kan dat.

Je kunt zo te zien niet omhoog of nog verder naar de zijkant dus dat helpt ook niet.

Wat misschien zou kunnen is het versterker gedeelte naar achteren schuiven en het backpanel vervangen door een plaatje geperforeerd metaal dat je direct op de versterker vast zet.

Een minder charmante oplossing is de baffle 5 mm naar voren te laten komen door opvulstrips (triplex) te gebruiken.

Succes.

Wilco
26 april 2008, 10:03
Vreemd, ik heb als experiment ook wel eens zo'n Celestion Blue in m'n Blues Junior gezet. Paste zonder problemen.
Was trouwens een erg lekkere speaker voor die versterker, maar nu zit 'ie weer terug in m'n 18Watt.
Baffle 5mm naar voren zetten is misschien nog wel minder onelegant dan gedacht, er is volgens mij wel iets meer ruimte. Let dan wel op dat de baffle wel netjes en "strak" gemonteerd blijft ivm voortgeleiding/resonantie van geluid.

Stepinto
26 april 2008, 13:03
Hallo "66" & Wilco..
Even een vraagje 66, :dontgeti: wat wordt bedoeld met de term "baffle", ik ben ook nog eens goed gaan meten Wilco, het chassis-versterkerdeel waar de buizen op staan meet een diepte van 145mm, de metalen beschermplaat die boven de buizen gemonteerd zit meet een diepte van exact 162mm tot de binnekant van de frontplaat, de magneetring van de originele speaker is 135mm en loopt ongeveer 20mm onder het laagste chassis-versterkerdeel door van 145mm, hoe is het jou gelukt om met deze inbouw hoogten/diepten de blue alnico celestion te monteren, ik kom naar mijn gevoel hier en daar ruimte tekort voor de blue alnico celestion want deze heeft een inbouwhoogte van 165mm volgens de fabrieksspecs, de originele Fender-speaker meet 130mm aan inbouwhoogte, als laatste vraagje Wilco, wat meet jou blue alnico exact aan inbouwhoogte en wat is de exacte diameter van de "coverbell " van jou Celestion ;) thanx for the info.

grtzz..Jan

'66 special
26 april 2008, 15:37
Met baffle bedoelen ze de plaat hout waar de luidspreker (en het doek) op vastgezet is. Zit vast met een paar schroefjes/boutjes.

Groet,
Petre

Wilco
26 april 2008, 21:28
Dat zal ik over een paar dagen eens moeten nameten, want ik heb zowel m'n Celestion blue, als m'n Blues Jr. nu niet bij de hand.
Is ook al een poosje geleden dat ik die celestion erin had gezet. Effe checken dat ik hem niet verwar met de Celestion G12H30, die ook in m'n 18Watt zit (alhoewel dat uiteraard zowel uiterlijk als qua sound zeer verschillende en eigenlijk niet te verwarren speakers zijn).

Stepinto
27 april 2008, 15:12
Bedankt 66 voor de Baffle-uitleg, een andere kast maken die dieper is zou het inbouw-probleem natuurlijk in één keer oplossen, maar lijkt me een tikkie kostbaar? want als ik zoiets zou laten maken moet het in mijn geval gelijk van toppie materiaal zijn (berkenhout of zo) met zwaluwverbindingen etc, je hebt denk ik dan wel direkt de beste super oplossing in handen... de oude originele kast met "Special Designed Emminence speaker" er in zou dan een nieuw leven als "externe speakerkast" in een Fender Blues Junior-style kunnen beginnen, dat misstaat niet naast elkaar denk ik...hmmmm :satisfie:

Wilco...als je wat maten weet verneem ik het wel, bedankt alvast voor de moeite.

grtzzz...Jan :cooler:

Wilco
6 mei 2008, 15:58
Beter laat dan nooit. Met nameten leek het net wel of net niet te kunnen, dus heb ik het maar gewoon uitgeprobeerd.
Het past dus niet! Ik moet me vergist hebben in welke speaker ik er ooit in heb gezet (in m'n 18W combo zit een G12H30 en een Blue alnico, zal dus de G12H30 geweest zijn). Mijn excuses voor de verwarring.
Van de andere kant: Je weet nu zeker dat het in het cabinet stock zeker niet gaat passen. Er zal dus een aanpassing aan het cabinet moeten volgen om dit te laten werken.
Ik hoop dat ik nog wat zinnigs heb bijgedragen. Succes!

Stepinto
8 mei 2008, 23:13
Ik ben een stuk wijzer geworden van de reacties op mijn inbouwvoornemen
van een Celestion Blue Alnico, ik zal nog eens goed overwegen wat ik zal gaan doen om een "Speaker Up-grade Blues Junior " uit te voeren...bedankt voor zover allemaal.

grtzz..Jan. :cooler:

no 1 hops
9 mei 2008, 12:04
er is een site die een externe speaker heeft gemaakt voor de BJ
http://home.comcast.net/~machrone/bjr/bjrextspeaker.htm

is natuurlijk ook een optie

Stepinto
19 mei 2008, 19:53
:) Bedankt voor de BJ-webtip no1, daar is veel info te vinden over deze kleine krachtpatser, geweldig mooie extensiecab-foto's...daar zal ik zeker op mijn gemak nog eens de teksten/foto's door nemen om de Blues Junior beter te leren kennen, want het is een prachtige compacte amp met fantastische klank-mogelijkheden....maar ts'ja die "Blue Alnico-wens" in de amp zelf bouwen, is een gedachte die toch sterk leeft bij mij, een extern cabinet is toch weer een kast er bij...en hoe zit het dan met de "Speaker-Impedantie" op de Power-uitgang!, mijn "Fender Special Design by Eminence" speaker is 8 ohm, nog een 8 ohm speaker er bij op deze Power-uitgang en ik heb parallel 4 ohm, of in serie 16 ohm :???: :dontgeti: ben er nog niet helemaal uit over hoe of wat ik zal doen...misschien zijn er vergelijkbare speakers met een zelfde inbouwhoogte van 135mm als de originele "Fender Special Design"? heeft iemand misschien een goeie suggestie....:cooler:

grtzzz...Jan

Stepinto
11 april 2009, 01:51
http://www.slide.com/homeview

:cooler:http://www.slide.com/homeview

Via de bovenstaande link is een een foto-slide-show te bekijken van de Celestion Blue Alnico speaker-inbouw die ik vorige week heb uitgevoerd in mijn Fender Blues Junior 15 watt tube-amp.

Ik kocht 28 maart j.l. op de Vintage Beurs in Veenendaal bij de stand van Marble Amps, de meesten onder ons wel bekend denk ik, een splinternieuwe Celestion Blue Alnico 15 watt speaker voor een mooie beursprijs.

Met Arie Jan Folkerts heb ik het e.e.a. besproken over de inbouwmogelijkheden in mijn Fender Blues Junior, met de conclusie....dat het verwijderen van de coverbell die over de Alnico-magneet heen is geschroefd, wel eens voldoende zou kunnen! zijn om mijn speaker-inbouw-wens te verwezenlijken.
Van Arie kreeg ik de tip om de coverbell-sticker met een föhn warm te maken om deze netjes te verwijderen, de m6 schroef die daar onder zit kun je dan losdraaien, deze kan behoorlijk vast zitten....een goed! passende platte schroevendraaier is een must voor dit klusje.:ok:
Verwarming van de coverbell was ook noodzakelijk, want deze zit nogal stevig om de basis op de magneetrand geklemd, het materiaal zet door de warmte ietsies uit waardoor de coverbell zich wat makkelijker laat verwijderen,
monteer eerst! de speaker in de versterkerkast om meer grip op de coverbell te hebben, want de speaker zelf is te licht van gewicht om op zijn plaats te blijven liggen...aan de binnenkant van de coverbell was ook wat lijm/schel-lak aangebracht, ik denk om vervelende coverbell-resonantie geluiden tegen te gaan, deze lijmsubstantie werd door het verwarmen wat zachter en maakte daardoor het verwijderen van de coverbell wat gemakkelijker, denk er om dat het enige kracht vergt om de coverbell los te wrikken en te draaien, dit verwijderklusje gaat absoluut niet vanzelf.:soinnocent:

Na het verwijderen van de kap bleek het versterkerdeel zonder moeite in de versterkerkast te passen, en was mijn inbouwvoornemen uiteindelijk door deze simpele ingreep toch verwezenlijkt.
De Blue Alnico klinkt clean als een klok...fantastisch mooi helder hoog die niet irriteert aan je oren, gecombineert met een rijk midden en laag weergave....wat een prachtige mooie ronde cleane sound heeft dit beestje toch!
Overstuurd is er dat heerlijke korrelige randje die de papieren conus van de Blue Alnico voortbrengt,
de speakerconus breekt mooi in als de voorversterker wat meer volume wordt gegeven, ik zette de volumeknop van de voorversterker zo een beetje rond standje 8/9....(dit is de knop naast de jackingang), en begon de mastervolumeknop vanuit stand 1 langzaam op te voeren, totdat het geluid van de speakerconus net aan inbrak en een lekker korrelig randje op
huiskamerniveau liet horen.
Ik ga de komende tijd deze Blue Boy eerst wat rustig inspelen om straks het beste in deze "Blauwe Jongen" naar boven te halen, bedankt allemaal voor het meedenken met mij....en Arie Jan Folkerts van Marble Amps uit Renkum voor zijn inbreng en service bij dit inbouwprojektje van mij.

tot een volgende klus manne....bedankt, Jan:strat:

even
11 april 2009, 10:43
Ik heb een Alnico blue in mijn Mesa 22+ zitten. Bij de Mesa is de speaker front mounted. Daarvoor zit dan een passende plaat multiplex waar het speakerdoek op is bevestigd. Dus om het nog een keer op een andere manier uit te leggen; Je schroeft eerst de frontplaat met speakerdoek eraf. Dan kijk je eigenlijk tegen de "echte" baffle aan waar de speaker dus vanaf de voorkant in gemonteerd zit. Hierdoor is de inbouwdiepte dus zo'n 18 mm minder. Misschien lukt zo'n constructie bij de Fender ook.

Succes, Erwin.