PDA

View Full Version : Speakersimulator



wimmeltje
18 februari 2003, 11:20
Ik had een vraag over speaker simulators. Ik heb een marshall JMP-1 met een Speakersimulator out erop en vroeg me af of ik daarop een gewone palmer speakersimulator kan hangen en dan rechtstreeks naar de PA kan sturen. Ik kan mijn effecten unit dan op de fx loop aansluiten en volgens mij kan ik dan gewoon gaan spelen zonder een eindtrap en speakerkast erbij te hangen. Is er iemand die hier wat meer vanaf weet? Het zou dan namelijk misschien ook wel makkelijk zijn bij onze nieuwe opnamens van ons bandje.

telecastermaster
18 februari 2003, 16:23
Ja dat kan hoewel je er geen wonderen van moet verwachten. De meeste speaker simulators zijn toch een soort van equalizer die de specifieke gitaar frequenties repliceren. Apparaten die dit doen zijn o.a. Hughes & Kettner Red box, ADA Microcab en Palmer heeft er ook een (weet niet welk type). Het probleem is echter dat de distortion die gitaristen graag willen hebben afkomstig is van vervorming in de eindtrap van een buizen versterker en dit is niet eenvoudig te simuleren. Zoals je zelf misschien wel gemerkt zal hebben klinkt de distortion uit alleen de voorversterker tamelijk kut.
Ik gebruik zelf een ADA Ampulator, een buizen eindtrap emulator + speaker simulator (voorafgegaan door een ADA MP-1 preamp), maar deze zijn duur (400-500 Euro) en moeilijk te vinden. Als je dat er niet voor over hebt zou ik kijken naar een ADA Microcab op Ebay.de.
Hier zijn wat soundsamples te beluisteren van de Microcab en Ampulator:

http://www.ada-mp1.com/

groeten,

Peter

telecastermaster
18 februari 2003, 16:24
Lees ook dit eens:

http://www.adadepot.com/downloads/ADA-Ampulator-Guitar-Player-Magazine-january-1995.pdf

Rectifier
18 februari 2003, 18:38
Mmm, als je JMP1 al een speakersimulator (Emulation OUT) heeft, dan heeft het geen zin om hem naar een Palmer Speakersim. te sturen want dan is ie al bewerkt.
De bedoeling hiervan is dus om meteen naar de PA te sturen.
Wat je met een Palmer Speakersim./Powerbrake wel zou kunnen doen, is om die aan te sluiten op je poweramp, die op 10, en dan de line-out ervan naar de PA. Dat klinkt meestal wel beter door de eindtrap-buizen dan rechstreeks vanaf pre-amp naar PA.

kokeleko
18 februari 2003, 20:06
Klopt je speakersimulator is al voorzien van een filter , hoef je dus geen palmer meer tussen te hangen, en dus ook geen eindtrap en speakers mee te slepen , heb zelf ook zon ding gehad werkt wel goed voor op names, succes.