PDA

View Full Version : drive pedaal



Luctor
25 april 2008, 18:12
Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Zoom G2.1 multieffect. Op zich is het een prima ding maar ik denk erover om naast die Zoom nog een drive pedaal te kopen.
Nu ben ik aan het rondkijken welk pedaal geschikt zou zijn. Ik speel veelal jazz met soms een bluesrandje erin. Geen vette rock dus....
Ik opteer de volgende pedalen: Boss overdrive, Boss Blues Driver of een Tubescreamer.
Het is om een randje aan het clean te geven. Per slot van rekening speel ik het meeste clean.
Ik speel over een transistor PA systeem (Torque). Mijn gitaar is een Ibanez AFS75T met 0.13 Tomastik setje of een Epiphone Howard Roberts (met oval hole) en 0.12 D'addaio (beide flatwounds).
Wie wil zijn mening geven over de pedalen in deze set?

MarkV
25 april 2008, 18:20
Ik opteer de volgende pedalen: Boss overdrive, Boss Blues Driver of een Tubescreamer.
Het is om een randje aan het clean te geven. Per slot van rekening speel ik het meeste clean.

Alle drie de pedalen doen juist dat: een lekker randje geven. Ik vind zelf de Bluesdriver en de Tubescreamer wat lekkerder klinken over een standaard clean geluid.

Hoe het precies uitwerkt op een transistor PA is wel een vraagteken natuurlijk...

Luctor
25 april 2008, 18:32
Ik heb in deze setting wel een heel mooi warm jazz geluid.
Zoek ik het dan in de verkeerde hoek en zijn er andere middelen om een licht boost te geven aan het geluid?

MarkV
25 april 2008, 20:28
Ik heb in deze setting wel een heel mooi warm jazz geluid.
Zoek ik het dan in de verkeerde hoek en zijn er andere middelen om een licht boost te geven aan het geluid?

Je zit helemaal in de goede hoek, als je een buizen versterker had. Pedalen als de tubescreamer en de Boss overdrive zijn goede en niet al te dure keuzes, maar klinken m.i. helemaal niet lekker over een transistor versterker. Maar misschien, kwestie van uitproberen dus, voor jou wel.

Luctor
25 april 2008, 21:04
Als ik tussen de regels doorlees houdt dat eigenlijk in dat, volgens jou, er geen enkele geschikte pedaal te vinden is die vergellijkbaar is....?

R.J
25 april 2008, 21:09
Als je hem kan vinden mag ik je ook een dean markley overlord aanraden.

Een echt oude buizen-od, die ik voor precies hetzelfde gebruik, clean met een drive.

En ik speel op een transistorbak, een oude sessionette 75.
Mijn gitaar is wel een heel ander beestje dan die van jou, nml een ibanez RG320FM. Echter hebben we dit pedaal ook gebruikt met de western, en dat klinkt erg lekker.

Luctor
26 april 2008, 17:59
Ik heb even gezocht maar die zijn volgens mij moeilijk te vinden. Wel één om te onthouden. Je weet nooit waar je nog 's tegen aan loopt.

Iemand anders nog een idee?

shredneck
26 april 2008, 19:52
Hoi,

Ik denk dat je eens moet kijken naar het merk Tech 21 / Sansamp etc. Zij hebben pedalen die analoog zijn en zo de p.a. in kunnen. Een MesaBoogie V-Twin is ook een goed ding voor jou doel, kun je ook de p.a. mee in.

Verder kun je met een Hughes and Kettner Redbox ( of een Behringer Ultra-G ) met daarvoor een tubescreamer ook heel goed bereiken wat jij wilt.


Hughes and Kettner heeft de Tubeman, Koch de Pedaltone etc. Daar kan het ook allemaal mee, maar die zijn wederom wat duurder.

De goedkoopste oplossing is de Behringer Ultra-G in combi met een Bad Monkey (digitech).


Overigens, kijk eens naar de demo's op digitech.com, met sommige van die drivepedalen kun je rechtstreeks de p.a. in vanwege de aanwezige, instelbare, speakersimulatie.

Ik heb meerdere van deze setups getest, werken allemaal en je keuze is slechts een kwestie van smaak en je beurs.

Succes!

TimmU
26 april 2008, 20:14
Een ontzettend lekker randje, daar heb ik een goud gevaarte voor. Rocktron Austin Gold overdrive.

Mitch
26 april 2008, 20:21
De pedalen die je noemt zijn erg algemeen en naar mijn idee inderdaad niet geschikt voor jouw specifieke gebruik. Als ik je goed begrijp wil je de drive gebruiken in combinatie met een cleane setting van de Zoom?
Drive pedalen die heel transparant de klank doorlaten zijn dan de aangewezen pedalen. Barber LTD, Menatone Red Snapper, Fulltone OCD, dat werk. Maar die zijn niet ech goedkoop.
De goedkoopste en meest transparante drive blijft wat mij betreft een gemodde Ibanez SML of MS10, maar daar blijf ik roepende mee in de woestijn geloof ik... met de zoekfunctie vind je er wel een topic over.

Luctor
27 april 2008, 21:42
He super, deze reacties.
Hier ga ik wat mee doen. Ik was al even bang dat wat ik wilde niet kan of klinkt. Maar zie daar: een aantal goede prettige reacties met goede mogelijkheden. Mijn hartelijke dank aan allen.

bastiaanvanbeek
28 april 2008, 08:50
De MAXON OD808 OVERDIVE!
een geweldig pedaal, hij behoud het karakter van je versterker en geeft een mooie warme overdrive. Hij klinkt wel het mooist over een buizen versterker, dan komt ie beter tot zijn recht. hij is heel geschikt voor jazz, blues en rock.