PDA

View Full Version : Yeah! Ceriatone JTM45 binneN!



llahsraM
25 april 2008, 17:29
Woensdag kreeg ik te horen dat mijn Ceriatone JTM45 werd verstuurd uit Kuala Lumpur (Maleisië).. En nu al na 2 dagen heb ik de versterker binnen :D :D
Danku DHL :hippie: superrr snel zeg!! hij ziet er erg goed uit heel goed mooie afwerking. Binnenkort zal ik snel pics posten!! Vanavond ga ik hem is testen.

Ik heb alleen alvast even een vraag!

Hoe moet ik biasen?? Ik heb wel een klein beetje verstand van versterkers van binnen maar weet niet hoe ik precies moet biasen. Kan iemand mij een stap voor stap uitleg geven?

Ik heb een multimeter (Uni-t UT30B)

Alvast bedankt!! vanavond pics!

plaatje multimeter
http://img.alibaba.com/photo/11758994/Uni_Trend_Multimeter.jpg

MattellicA
25 april 2008, 17:51
Een nieuwe amp die niet gebiast is?? Of heb je er zelf buizen ingestoken?

Man, GAS!! :sssh: :sssh: :sssh:

EDIT: mss is dit iets? Klikkie! (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147)

Realeigo
25 april 2008, 17:56
Een nieuwe amp die niet gebiast is?? Of heb je er zelf buizen ingestoken?

Man, GAS!! :sssh: :sssh: :sssh:

EDIT: mss is dit iets? Klikkie! (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147)


Redelijk normaal als een amp naar een ander continent word verstuurd dat de buizen eruit worden gehaald en apart worden ingepakt.

llahsraM
25 april 2008, 18:39
Foto's!!!

http://img104.imageshack.us/img104/7350/dsc03204da7.jpg

http://img115.imageshack.us/img115/1779/dsc03208cs6.jpg

bluegate
25 april 2008, 18:41
Bias instellen met multimeter is mogelijk, maar je moet twee dingen weten om
de berekening uit te voeren.
1. PlateVoltage
2. Max. vermogen gebruikte buis.

Indien je de Plate Voltage weet, dan kun je deze link gebruiken.
http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Als je het Voltage niet weet, laat dit dan meten door iemand die weet wat hij
doet.
Een verkeerde aanraking en je haar staat zoals Leendert overeind of ze voeren je af tussen 6 plankjes!
:soul:

llahsraM
25 april 2008, 19:55
Bias instellen met multimeter is mogelijk, maar je moet twee dingen weten om
de berekening uit te voeren.
1. PlateVoltage
2. Max. vermogen gebruikte buis.

Indien je de Plate Voltage weet, dan kun je deze link gebruiken.
http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Als je het Voltage niet weet, laat dit dan meten door iemand die weet wat hij
doet.
Een verkeerde aanraking en je haar staat zoals Leendert overeind of ze voeren je af tussen 6 plankjes!
:soul:

Oké maar die PlateVoltage meet je toch tussen Pin 3 en 8 van de eindbuis? Hoeveel volt is dit meestal ongeveer?

Hoe meet ik het maximaal vermogen van de gebruikte buis?

Puerco
25 april 2008, 20:25
Gefeliciteerd man, ik heb precies dezelfde :D
Biassen is in principe niet nodig, Nik heeft ze al gebiast en vervolgens de buizen eruit gehaald en apart verpakt. Je kunt ze er dus gewoon inprikken en spelen.
Als je de bias wilt check dan deze video van eurotubes waar het duidelijk word voorgedaan: LINK (http://www.eurotubes.com/euro-Generic-Bias.htm)
Echt een geweldige amp, ik heb bijna alle gangbare mods er op uitgeprobeerd maar steeds weer terug gebouwd naar origineel, deze amp heeft zo een mooie sound dat alle mods hem alleen maar minder maken.
Zie dat je ook die ppimv hebt, die heb ik er zelf afgesloopt vanwege dezelfde reden, op lager volume mis je veel van je eindbuizen.
Verder is het echt een topamp en ik hoop (en weet zeker...) dat je er een hoop plezier van zult hebben.
Wat voor speakers heb je er eigenlijk bij?

llahsraM
25 april 2008, 21:03
met biasen meet je dus de platevoltage (rond de 400v????) en je moet het aantal mA meten van de eindbuis? bijvoorbeeld 44mA

400v x 0,044A = 17,6watt (een kt66 buis is toch 25watt?) en je moet op 70% uitkomen van 25watt is het niet? (17,5watt= 70%)

Even een belangrijke vraag!!

Hoe meet je de PlateVoltage ((toch op Pin 3 en 8 van de eindbuis??))

en

Hoe meet ik het aantal mA van de eindbuis?? (welke pinnen?)

Moet ik dus bij beide eindbuizen doen??

Alvast bedankt!!

Realeigo
25 april 2008, 21:07
Zitten er toevallig 1 ohm weerstandjes tussen pin 1,8 en de massa?

JeroenSchaaf
25 april 2008, 21:42
Kostdat?

Mag ook PM hoor :)

Mooi ding man :)

Puerco
25 april 2008, 22:26
met biasen meet je dus de platevoltage (rond de 400v????) en je moet het aantal mA meten van de eindbuis? bijvoorbeeld 44mA

400v x 0,044A = 17,6watt (een kt66 buis is toch 25watt?) en je moet op 70% uitkomen van 25watt is het niet? (17,5watt= 70%)

Even een belangrijke vraag!!

Hoe meet je de PlateVoltage ((toch op Pin 3 en 8 van de eindbuis??))

en

Hoe meet ik het aantal mA van de eindbuis?? (welke pinnen?)

Moet ik dus bij beide eindbuizen doen??

Alvast bedankt!!
Platevoltage kun je meten op pin 3
mA is het makkelijkst te meten door middel van zo een 1Ω weerstandje. Ik weet niet of die er standaard opzitten maar denk het niet. Normaal loopt tussen pin 1 en 8 een verbinding die doorloopt vanaf daar naar het chassis. Als je die verbinding naar het chassis vervangt door een 1Ohm weerstandje kun je door aan beide zijden van die weerstand het aantal mV te meten je mA bepalen want die zijn gelijk aan elkaar.
Een andere mogelijkheid is zo een bias adapter, dat hoeft niet zo een duur ding te zijn maar zo een simpele die je op je multimeter aansluit voldoet goed genoeg. Ook daar meet je het aantal mV wat ook hier weer gelijk is aan mA.
Pas wel op als je de spanning op pin3 wilt meten, die is ongeveer tussen de 400 tot 450 Volts en daar kun je een doodklap van krijgen of je multimeter mee opblazen als hij op een verkeerde stand staat.

@Joene: Prijzen staan gewoon op de site (in USD) en verzendkosten ook.
Ook in NL kun je zoiets kopen zoals bij cmw amps of vernet, kost ietsje meer (niet veel) maar heb je wel een NL product met garantie hier in NL.

bluegate
25 april 2008, 23:29
Bedoeling is Plate Voltage meten.

Gegevens invullen in de website die ik heb gegeven.
Dan met de Bias potmeter het aangegeven mA's instellen.

Dit kan alleen als je 1 Ohm weerstanden zijn gemonteerd of een
speciale Bias-rite aanschaffen waar dit inzit.
Die sluit je aan op de Multimeter, zet deze op DC mV.
De aangegeven waarde is het aantal mA's.

Chris Winsemius
25 april 2008, 23:47
@Joene: Prijzen staan gewoon op de site (in USD) en verzendkosten ook.
Ook in NL kun je zoiets kopen zoals bij cmw amps of vernet, kost ietsje meer (niet veel) maar heb je wel een NL product met garantie hier in NL.[/size]

Even 'n correctie voordat er onduidelijkheid over CMW amps ontstaat:
- CMW modificeert bestaande CT kits/amps
- CMW amps bevatten Mercury Magnetics transformatoren en eigen tweaks/circuits. Chassis en custom-boards komen van CT voor de Plexi + en de Plexi Junior.

De kits zijn gewoon het goedkoopst als je zelf daar direct besteld.

Puerco
26 april 2008, 02:10
Sorry Chris, ik wilde niet zeggen dat ze hetzelfde zijn. De onderdelen die jij gebruikt zoals genoemde trafo's, de elko's en de caps zijn wel degelijk een upgrade tov de Ceriatone componenten. Ceriatone levert best goed spul maar Mercury trafo's schijnen toch wel een van de beste te zijn.
En zoiets mag natuurlijk best iets meer kosten, zelf had ik al een Ceriatone gekocht voordat ik wist dat er in NL zoiets te koop was en zelfs nog met betere onderdelen.

llahsraM
26 april 2008, 03:50
Nik zeg dit maar begrijp het niet helemaal :chicken:

You will be checking across the 1R resistor, installed on each power tube.

You check one tube at a time, ie one lead to red, and the other to black. Set multimeter to DC V. You will read mV but due to resistors inside, it can be said as mA.

Shoot for 35-40mA

Plate Voltage meet je tussen pin 3 en de aarde toch?

bluegate
26 april 2008, 11:55
Hier wordt uitgelegd hoe je de bias instelt niet hoe je de PLate Voltage moet
meten.
Om die te meten moet je het chassis uit de behuizing halen, de betreffende
Pin opzoeken voor de eindbuisconfiguratie en meten.

Daarna kun je via Biaspunten aan de buitenkant van het chassis hetgeen
meten zoals in je post beschreven.
Of als die punten er niet zijn, intern met open chassis via 1 Ohm weerstanden.
Als die er niet zijn, blijf er dan vanaf en laat het doen!
Kost niet heel veel geld en elke tech kan het binnen 15 minuten doen.

Chris Winsemius
26 april 2008, 11:58
Puerco: no hard feelings, het zijn gewoon andere amps, OOK qua circuits/tweaks (verschillen 20 Watters zijn bijvoorbeeld hier te zien (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104990&page=22&pp=10))
llahsraM: kom anders na 6 mei even langs, volgens mij zitten er meetpunten op het chassis rond de eindbuizen en de bias-pot zit er tussen.

Meter op milli volts zetten en dan tussen de middelste "pin" * en 1 v/d buitenste "pinnen" * meten. Buizen d'r in laten zitten en de luidspreker aangesloten houden, normale regelaars op nul.
Dan draaien tot ie op 40 mV komt.

* meetpen aansluiting, kleuren zijn volgens mij rood aan de buitenkanten en zwart in het midden

Er zijn ook andere meetmethodes maar deze is behoorlijk veilig, je hoeft niet in het chassis zelf te meten.

llahsraM
26 april 2008, 12:54
He Chris!

Er zit geen externe bias op heb ik gezien. Er zit alleen een trimpot op de 'printplaat' in de chassis. 6 mei gaat helaas niet lukken. ik heb alleen nog volgende week tijd en dan 2 weken niet.. erg druk met studie..

Ik begreep dat je eerst de PlatVoltage moet meten. Dat is tussen Pin3 van de eindbuis en de aarde is het niet?(rode draad van je multimeter op Pin3 en zwarte draad van je multimeter op het chassis?)

Als ik die PlateVoltage heb kan ik die hier invullen
http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Wat ik daarna moet doen begrijp ik niet echt.. ik moet dan toch het aantal mA instellen van de eindbuis met behulp van de bias trimpot?
Hoe meet ik het aantal mA van de eindbuis? tussen welke 'pinnen'??

Even een voorbeeldje:

PlateVoltage is 420volt. Als ik dat op die website invul krijg ik 41,6mA.. Ik moet dan dus de eindbuis instellen op 41,6mA met behulp van de trimpot.
Als ik dit heb gedaan, ben ik dan klaar met biasen??

Moet ik dit bij beide eindbuizen doen? Alvast bedankt

Edit: Hoe lager het aantal mA van de eindbuis.. Hoe hoger de PlateVoltage?
De PlateVoltage is niet hetzelfde als de B+ neem ik aan? B+ is toch de transformator?

Chris: Bij oude JTM45s zit de B+ rond de 440-450 Volt
Moet ik de B+ ook nog meten? Zoja hoe kan ik dat doen?

Alvast bedankt!!

Chris Winsemius
26 april 2008, 13:08
Hey Niels

Ik denk dat het handiger is dat ik het je hier in de werkplaats uitleg, vooral ivm. de veiligheid.

Als je versterker nu gewoon werkt, niet enorm bromt en als de eindbuizen "niet achterlijk rood opgloeien" zou ik me even geen zorgen maken over het biasen, dat komt allemaal goed.

Voedingsspanning (de B+) is ietsje hoger dan de anode-spanning. B+ geeft 'n "globale indicatie" wat betreft vermogen/etc. maar voor het biasen is eigenlijk alléén de anode-spanning en de (anode)stroom van belang.

mVg,

Chris

llahsraM
26 april 2008, 13:21
Ha Chris,

Dat is het juist de lampen gloeien echt hard. Bijna rood gewoon. Dus ik weet niet of dit goed is.. Het enige wat ik nodig heb is een stap voor stap instructie :cooler:

Ik moet weten hoe ik die mA van de eindbuis uitreken/meet.

Edit: Niet bijna rood echt rood de bovenkant van de buizen is zelfs blauw :nervous:

skabouter
26 april 2008, 13:24
mooooie amp!! felici :)

llahsraM
26 april 2008, 15:28
Is die blauwe weerstand de 1 ohm weerstand?

http://img516.imageshack.us/img516/8255/dsc03215nr1.jpg

Realeigo
26 april 2008, 16:08
Dat is hem!

llahsraM
26 april 2008, 16:38
moet ik dan meten op pin 1 en 8 of tussen de weerstand ?

Realeigo
26 april 2008, 17:03
rode probe van mm op pin 8 zwarte probe aan de andere kant van de 1 ohm weerstand

llahsraM
26 april 2008, 17:17
mooooie amp!! felici :)

Thnx!! ben er ook zeer blij mee:D

llahsraM
26 april 2008, 17:17
rode probe van mm op pin 8 zwarte probe aan de andere kant van de 1 ohm weerstand

Thnx ik ga de bias is ff na checken dinsdag

llahsraM
26 april 2008, 17:48
Ik heb hem net gebiast:D:D!! ging perfect!

PlateVoltage is 420volt en buizen staan op 40,1mA

dit is toch goed??

Chris Winsemius
26 april 2008, 17:50
Is ok!

+ wat tekens

llahsraM
26 april 2008, 17:53
Chris ik kan 6 mei toch wel!:) gelukkig maar dit ik toch kan :)

is het goed als ik dan langs kom of denk je dat dit niet meer nodig is?


Edit: Chris wat bedoel je met is ok!

+ wat tekens ?

Realeigo
26 april 2008, 17:59
Dat je hem goed hebt gebiased, en dat zijn bericht korter zou worden dan 10 tekens dus doet hij er nog wat achteraan.

En nu zsm soundclips!

En tot 6 mei!

llahsraM
26 april 2008, 18:16
ik zat net van beide buizen de bias te checken en volgens mij heb ik niet echt een gematched paar :p

ik heb nu platevoltage 421 volt en 1 buis op 43,2 mA en de andere 40mA

Is dit goed?

(nadat de amp 15minuten aanstaat is het platevoltage 420 volt en de bias op buis 1 43mA en op buis 2 40mA

llahsraM
26 april 2008, 18:31
Dat biasen is best leuk :chicken:

Realeigo
26 april 2008, 18:35
Is bij mijn plexi ook zo dat het per buis wat uiteen loopt.
Gewoon ff de middenweg vinden!
Ik ben dan wel een buizenampheldopsokken maar ik denk dat het geen kwaad kan.

Chris Winsemius
26 april 2008, 18:37
Chris ik kan 6 mei toch wel!:) gelukkig maar dit ik toch kan :)

is het goed als ik dan langs kom of denk je dat dit niet meer nodig is?


Edit: Chris wat bedoel je met is ok!

+ wat tekens ?

Bias is ok: bias is goed.
Gemeten waardes kunnen per meter wat verschillen/etc., wat wel leuk is om te zelf checken:
- klinkt ie nu (wat) anders?
- heb je meer of minder sustain?
- gloeien de eindbuizen harder of zachter?
- heb je veel moeten draaien om de bias goed te krijgen?

Dinsdag 6 mei zou net/even kunnen maar ik ik denk dat het niet persé nodig is puur voor de biasing, voor andere dingen of mods zou je vanaf eind mei contact op kunnen nemen, dan hoop ik wat meer tijd te hebben.

+ tekens is nodig op dit forum want je moet minimaal 10 karakters intypen anders wordt het niet geplaatst.

llahsraM
26 april 2008, 18:41
Owja en nog wat.. Ik vind de PPIMV niet echt geweldig klinken :p als die op de helft staat klinkt die nog wel oke maar eronder is niet zo best vind ik zelf.
(dan worden de bassen flubberig en klinkt de amp te vies mollig)

Heeft de PPIMV nog invloed op de sound als ik hem volledig opendraai? of is die dan precies hetzelfde als zonder PPIMV?

Puerco
26 april 2008, 18:43
De aarde loopt gewoon naar het chassis, je kunt dus je zwarte draad van je multimeter gewoon aan het chassis vastklemmen dan heb je een hand vrij. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je als bezig bent met hoge spanningen om maar 1 hand tegelijk in het chassis te steken!!! Krijg je nu een elektrische schok dan zal de spanning niet via je hart lopen en heb je grote kans dat je er ongeschonden vanaf komt. Heb je beide handen in het chassis dan kan de spanning via je armen, via je lichaam (en je hart) naar de andere hand stromen en dit kan fataal zijn!!!
Ik zeg dit niet om je af te schrikken, als je voorzichtig bent is er niks aan de hand zolang je maar goed weet waar je mee bezig bent.
Met de zwarte draad van je multimeter aan het chassis meet je dus de spanning op pin 3 die rond de 400 a 450 Volt zal zijn en de spanning aan de buiskant van je blauwe weerstand in miliVolt. Het aantal gemeten mV zal gelijk zijn aan het aantal mA.
Vervolgens vermenigvuldig je de gevonden getallen met elkaar dus bv bij een anodespanning van 450 volt en een 40mA (=0.040 A)gemeten aan die weerstand krijg je: 400 X 0.040 = 16 Watts.
Een KT66 buis heeft een maximaal Wattage van 25Watt en jij moet proberen om rond de 60 a 70% te komen dus rond de 17.5Watt voor 70% (70% klinkt het lekkerst, hoger brand je buizen te snel op en lager klinkt vrij kil maar je buizen gaan wel langer mee).
Nogmaals; Nik stuurt de amps gebiast de deur uit maar de buizen worden los verpakt om transportschade te voorkomen dus maak je geen zorgen.
Een vrij felle oranje gloed met een lichte blauwe gloed waarvan die blauwe gloed wat feller word als je flink speelt is normaal voor deze buizen.
Die oranje gloed dat zijn die gloeidraden in je buizen, als andere metalen delen opgloeien (red plating) is er iets goed mis en kun je meestal ook je buizen weggooien.
Nog een tip: als je bij Chris langsgaat laat hem dan zo een externe bias mod toevoegen, je krijgt dan een trimpot op je chassis tussen je buizen en meetpunten. Ik heb zoiets ook en kan in 5 minuten de buizen vervangen en biassen zonder chassis te verwijderen.

anodespanning meet ik door de buis een paar milimeter omhoog te schuiven, net genoeg om mijn multimeter ertussen te krijgen en dan gewoon aan pin 3. heb je niet van mij hoor, proberen op eigen risico

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0222-1.jpg
Zo ziet die externe bias mod eruit, tussen de buizen zit de bias pot (gewone pot zonder knop erop) met daarachter het negatieve meetpunt (1stuks) en naast de buizen, die rode knopjes zijn de positieve meetpunten voor de beide buizen. De mijne komt overigens van Nik, die van Chris kan iets anders zijn.

edit: wat typen jullie snel......... in de tijd dat ik dit intypte hebben jullie 12 keer gepost.....

Realeigo
26 april 2008, 18:55
Dat voorval van superrode buizen heb ik gehad, foutje in een ppimv schema van iemand op het metroamp forum. Die had ff een aarde getekend waar het niet hoort!
Maar met kundige hulp van chris ben ik erachter gekomen hoe het wel moet, daarna was hij helemaal goed.
eerst klonk hij ff als een superbass xxl maar naar ff aanstaan werd het geluid normaal. En geeft hij een superblues tone en ook een vette rockscheur*


*Mits je het volume ver opdraait. Anders heb word hij wat schel.

Chris Winsemius
26 april 2008, 19:19
Owja en nog wat.. Ik vind de PPIMV niet echt geweldig klinken :p als die op de helft staat klinkt die nog wel oke maar eronder is niet zo best vind ik zelf.
(dan worden de bassen flubberig en klinkt de amp te vies mollig)

Heeft de PPIMV nog invloed op de sound als ik hem volledig opendraai? of is die dan precies hetzelfde als zonder PPIMV?

Die van CT 'n beetje ivm. het originele circuit.
Er zijn andere versies v/d ppmv die (imho! beter werken) maar door de hoeveelheid laag in 'n JTM45-circuit heb je bij oversturing gewoon (meer kans op) flubber, zelfs met 'n "goeie" ppmv.

Merk/type buizen, tarfo's hebben ook invloed op het laag en (daarom die vraag van mij) ook de hoogte v/d voedingsspanning.

Puerco
26 april 2008, 19:34
Bij mij gaf het (PPIMV van Ceriatone) een lichte brom als hij open stond en als hij onder de helft kwam een ruksound.
Ik geloof graag dat er betere zijn en zeker die van Chris maar ik heb de mijne eraf gehaald. Ik was er klaar mee en heb nu een attenuator, dat bevalt wat beter maar werkt ook maar tot op zekere hoogte. Verwacht geen huiskamervolume zonder dat je inlevert aan klank.
Het blijft dus blazen maar mijn buren doen niet moeilijk zolang ik alleen overdag het volume opengooi.

llahsraM
26 april 2008, 20:17
He Puerco ik ga de PPIMV er ook af halen want ik vind het maar niets.. je hoeft zeker alleen die draden los te maken die naar de PPIMV lopen en die 2 mallory caps terug te plaatsen?(solderen)

Ik vind de versterker wel erg goed klinken tot nu toe :D rolling thunder:D

Puerco
26 april 2008, 20:52
Ja als je die draden losmaakt en die 2 mallory caps terug soldeert ben je er vanaf. Daar die caps echter op een andere plek gemonteerd zitten zijn ze bij jou waarschijnlijk net als bij mij te kort afgeknipt om zomaar teruggezet te worden.
Dus of 2 nieuwe caps bestellen of er een stevig stukje draad tussen solderen.
Mallory's hebben in principe geen richting in tegenstelling tot de elko's (die laatste wil je niet verkeerd om aansluiten!!)

llahsraM
28 april 2008, 20:45
He Puerco!

Ik heb 2 mallory caps besteld krijg ze morgen binnen.. Gelijk maar solderen. Ik heb nu ook de beker elco's vervangen voor F&T (was JJ) en ik heb bij de presence control ook een mallory cap gesolderdeerd. Daar zat een FMT cap. Ook ga ik deze week alle kleine elco's van de 'print' vervangen voor Sprague Atom (http://www.audiokit.it/ITAENG/Condensatori/SpragueAtom/spragu2.jpg) elco's (krijg ik als het goed is deze week binnen)

ben erg benieuwd hoe het gaat klinken.

Realeigo
28 april 2008, 21:05
Niet veel anders. Je kan beter experimenteren met andere waarden, daarmee bereik je veel meer.

llahsraM
28 april 2008, 21:10
Niet veel anders. Je kan beter experimenteren met andere waarden, daarmee bereik je veel meer.

Ja 1 waarde is anders 250uF 25volt i.p.v. 220uF 25volt

Realeigo
28 april 2008, 21:13
En waar is dat? Ik gok in je tonestack of het is je brightcap die verderd. In beide gevallen betekent het volgens mij dat er meer en lager hoog word doorgelaten. Maar ik kan er naast zitten.

llahsraM
28 april 2008, 21:20
deze is dat

http://img153.imageshack.us/img153/507/deze2203wk5.jpg

llahsraM
28 april 2008, 21:27
waarom heeft deze JTM45 geen Channel 1 mix resistor bypass cap (zo noem je dat toch :chicken: ) Wat is het verschil in sound? minder gain ofzo?

http://www.larry-amplification.de/pixs/65.JTM45-PA.2.jpg

EDIT: en ik zie dat er geen 100pF bright cap op Hi treble volume pot zit?
wat is het verschil in sound zonder cap?

Realeigo
28 april 2008, 21:28
oh die. Als je die verhoogt, dan krijg je meer lagere bassen.

In mijn Plexi heb ik een shared 250uf/1k kathode bij V1.
Volgens mij is standaard bij JMP's een split kathode met 250uf/820 op normal input en 0.68uf/820 op de bright (of andersom :P) Maar zo te zien heeft de jouwe ook een shared kathode

Realeigo
28 april 2008, 21:32
waarom heeft deze JTM45 geen Channel 1 mix resistor bypass cap (zo noem je dat toch :chicken: ) Wat is het verschil in sound? minder gain ofzo?

http://www.larry-amplification.de/pixs/65.JTM45-PA.2.jpg

EDIT: en ik zie dat er geen 100pF bright cap op Hi treble volume pot zit?
wat is het verschil in sound zonder cap?

Waar moet ik die "mixresistor bypass cap" zien?

die 100pf bright cap zorg ervoor dat een gedeelte van je hoge tonen de volume pot bypassen en je daardoor meer "bright" krijgt. Schijnt dat veel mensen hem eruit halen. Kan je mee expirimenteren. Maar an jouw amp te zien zal er dan geen enkel verschil meer zitten tussen beide kanalen volgens mij.

llahsraM
28 april 2008, 21:40
http://img139.imageshack.us/img139/3079/sdafqt1.jpg

tussen die gele pijlen moet een cap zitten met een waarde tussen de 500 en 550pF

Realeigo
28 april 2008, 21:43
Dat is een 2de bright cap van je bright kanaal.

Chris Winsemius
28 april 2008, 21:45
waarom heeft deze JTM45 geen Channel 1 mix resistor bypass cap (zo noem je dat toch :chicken: ) Wat is het verschil in sound? minder gain ofzo?

http://www.larry-amplification.de/pixs/65.JTM45-PA.2.jpg

EDIT: en ik zie dat er geen 100pF bright cap op Hi treble volume pot zit?
wat is het verschil in sound zonder cap?

"mix-cap": meer midhoog en hoog op linker-kanaal, wat meer crunch ook, rechter-kanaal wordt wat doffer

"bright"-cap: geeft vooral op lagere volume-standen v/h linker kanaal meer helderheid

Zo'n JTM45 zonder "mix-cap" en "bright-cap" is 'n PA model, alléén 'n "mix-cap" is 'n BASS model, beide caps: LEAD model.

Chris Winsemius
28 april 2008, 21:47
Ja 1 waarde is anders 250uF 25volt i.p.v. 220uF 25volt

Verschil tussen die twee waardes is niet of nauwelijks waarneembaar.
(in a few words: waste of time and money :) )

llahsraM
28 april 2008, 21:53
Verschil tussen die twee waardes is niet of nauwelijks waarneembaar.
(in a few words: waste of time and money :) )

haha oke :p achja.. ik zie straks wel hoe die klinkt :)

Realeigo
28 april 2008, 21:54
De man met ervaring heeft weer gesproken :P
Maar volgens mij zat ik er wel xicht in de buurt met mijn beschrijvingen.

Het heeft mij iig aangezet om bij verelec nog wat verschillende soorten en maten kondensatoren en elco's en weerstanden te gaan bestellen om mijn Custom Valve junior te tweaken.

Chris Winsemius
28 april 2008, 21:57
haha oke :p achja.. ik zie straks wel hoe die klinkt :)

Wel hetzelfde merk gebruiken dan :)

Puerco
28 april 2008, 22:49
Ik heb ook wat veranderingen geprobeerd, bright caps erop/eraf/andere waarde, die 56K slope resistor met 250pF cap verwisseld voor 33K en 500pF (ook bekend als jimi hendrix mod), de one wire mod (gainstages serieel achter elkaar) maar vind alles zoals het origineel is toch wel het lekkerst klinken.
Ik heb wel een setje nieuwe caps besteld bij Chris maar verwacht er geen dag en nacht verschil tussen maar meer wat nuances, ik zie het wel. Wel de beste service die ik ooit heb meegemaakt!
Een mooie output trafo staat ook nog op het verlanglijstje en een paar alnico speakers. Beiden zullen voor een groter verschil zorgen dan wat condensators neem ik aan maar kosten ook wat meer.

llahsraM
2 mei 2008, 14:41
:o:o:o !!! ik heb vandaag de master volume verwijderd en de elco's op de print vervangen voor SPrague Atom. Ook heb ik de caps vervangen voor silver micas met de orginele waardes van de marshall jtm45 1966..

Maar het is best een grote verandering in de sound :o ben er echt verbaast over.. Geen flubberig laag ofzo echt lekker strak zo als het hoort. Ik heb hem erg heet gebiast.. 1 eindbuis is 44,8mA en de andere 42mA op 417volt

Ben erg blij met de amp zo
Doe er voorlopig niets aan !!

llahsraM
2 mei 2008, 16:53
DIe SPrague Atom caps zijn een stuk groter ook als die Holy grail caps van ceriatone

Puerco
2 mei 2008, 22:50
We lijken wel broers ofzo :D Ik heb vandaag ook alle condensators van de hele amp vervangen met uitzondering van die mica's dan.
Die 2 grote potten, heb ik zelfs vervangen en alle mallory's door TAD mustard clones en de elko's ook van sprague atom.
Omdat het me beter leek om de caps eerst te vormen (is dat de goede vertaling van "forming caps"??) heb ik een 100K weerstandje tussen de rectifier en de eerste cap gezet en zonder buizen (wel de GZ34 rectifier) aangezet totdat het spannings verschil over de weerstand van meer dan 200 naar +/- 3 Volt gezakt was. Hierna zijn de caps dus gevormd en heb ik de weerstand weer verwijdert en hier ging het mis....... Ik wist dus wel degelijk dat ik de caps moest ontladen (stond nog een paar honderd Volt op) maar ik dacht ik gebruik wel een geisoleerd tangetje. Ging goed op zich, weerstandje eruit, draadje weer op zijn plek vast maar verbinding was een beetje droog en ik zie graag mooie glimmende verbindingen dus beetje soldeer erbij, houdt deze oen het soldeerdraad in zijn hand, tegen die draad met spanning.... DAmn, dat voel je wel.... ( En nu zelfs voel ik het nog :D)
Waarom ik mijn stommiteit hier uitgebreid vertel? Omdat ik hoop dat anderen daardoor niet zo eigenwijs zullen zijn als ik en gewoon caps ontladen als je iets moet doen in de amp wat ook maar in de buurt komt van zulke hoge spanningen. Ik had in 1 hand die soldeerdraad tegen die spanning terwijl die hand rustte op het chassis en de andere hand NIET in de amp anders had het VEEL erger kunnen zijn dan een beetje zere hand.
Voor de goede orde: dit was met de stekker ERUIT.
Het geluidverschil vind ik niet heel erg groot maar dat had ik ook niet verwacht. Het klinkt wel wat opener en iets harmonischer maar caps moeten net als speakers ingespeeld worden dus het is nog vroeg om iets over te zeggen en ik moet de amp ook nog even op zijn staart trappen want dat wil ik mijn buren niet aandoen in de avonduurtjes.
Ik denk dat bij jou het grote verschil ook meer komt doordat je hem warm gebiast hebt. Ik heb mijne ook op 44mA bij 408 spanning op pin 3 (rond 70%) en dat klinkt bij deze amps toch wel het fijnste.
Wat voor speakers gebruik je er eigenlijk bij??? Ik heb zelf v30's maar vind dat geen lekkere combi. Waarschijnlijk einde van de maand even een paar weber silver bells bestellen denk ik. Je gaat me toch niet vertellen dat jij ook....

johantipker
2 mei 2008, 23:04
ach jong toch... dat zijn linke dingen.. en zit in zo'n klein hoekje.... domme pech.. maar je bent er nog!!!!! En daar ben ik blij om!

Doet je hand echt nog pijn?

Puerco
2 mei 2008, 23:14
ach jong toch... dat zijn linke dingen.. en zit in zo'n klein hoekje.... domme pech.. maar je bent er nog!!!!! En daar ben ik blij om!

Doet je hand echt nog pijn?
Hehe, helemaal geen pech, pure stomiteit :chicken:
Terwijl ik heel goed wist waar ik mee bezig was maar ik dacht van ach dat ene draadje dat gaat zo ook wel even snel...
Nee het doet geen zeer meer maar heeft wel een uurtje een vervelende tinteling gegeven en ik ben me lamgeschrokken :)
Bedankt voor je bezorgdheid.

Chris Winsemius
3 mei 2008, 11:40
Ik heb zelf v30's maar vind dat geen lekkere combi. Waarschijnlijk einde van de maand even een paar weber silver bells bestellen denk ik. Je gaat me toch niet vertellen dat jij ook....

Celestion (Heritage) M20s of Alnico Blues!
Origineel zaten er Alnico's of M20s bij JTM45s.

peter_heijnen
3 mei 2008, 12:17
Hehe, helemaal geen pech, pure stomiteit :chicken:
Terwijl ik heel goed wist waar ik mee bezig was maar ik dacht van ach dat ene draadje dat gaat zo ook wel even snel...
Nee het doet geen zeer meer maar heeft wel een uurtje een vervelende tinteling gegeven en ik ben me lamgeschrokken :)
Ik ben lang geleden eens vanuit hurkstand door de kamer gevlogen omdat ik toen totaal onwetend mijn kapotte marshall had opengeschroefd om er eens een kijkje in te nemen. Maar dat zelfs voor de niet-leek een ongeluk in zo'n klein hoekje hoekje zit weerhoudt mij toch behoorlijk van enige aspiraties mbt het werken aan buizenamps, damn!

llahsraM
3 mei 2008, 12:17
Ik heb ook de beker elco's vervangen (die grote elko's, er zat eerst JJ in en nu F&T) maar ik had de amp eerst 2 dagen niet gebruikt toen ik ze ging vervangen. OOk heb ik met een multimeter gekeken of er stroom op stond. Hij gaf 9volt aan. Ik heb geen schok gekregen gelukkig :) (waar ik wel bang voor was een beetje) Gelukkig is de schok je niet fataal geweest kerel!! ik heb die silver mica's vervangen omdat ze een andere waarde hadden als de orginele amp. Ik had ze besteld bij Newtone-Online. Super bedrijf!! had ze de volgende dag al binnen. IK heb zelf een 2x12 cab met Celestion g12-65 speakers (niet de reissue) Klinken best leuk. Ik wil een keer een 2x12 g12-H30 cab proberen of eentje met green backs. Een 4x12 wil ik ook nog is proberen de rechte kast zegmaar.. niet de slanted versie die iets schuin loop..

IK vind zelf dat het geluid erg is veranderd :o was er zeer verbaast over. Misschien ook omdat ik alles nu tegelijk heb vervanderd (PPIMV eruit, alle elco's vervangen, silver micas)

Ik ga zeer binnenkort is wat opnemen!! me laptop is nu alleen kapot :(:( dus ik wacht op een vervangende pc voor op me kamer. Heb jij al sound clipsjes gemaakt? ben zeer benieuwd!

Puerco
3 mei 2008, 12:22
Celestion (Heritage) M20s of Alnico Blues!
Origineel zaten er Alnico's of M20s bij JTM45s.
Zijn die niet een beetje krapjes qua Wattage?? 2X 15Watt maakt 30Watt en volgens mij pomt een JTM45 er meer dan dat uit. Vandaar dat ik zat te kijken naar die weber alnico silver bell in 30Watt uitvoering en pre-rola doping. Of Scumnico's. Als het maar AlNiCo speakers zijn die klinken alsof ze zo uit de sixties komen en het volle vermogen van de amp kunnen verwerken. (Hoor ik iemand daar 4x 12 alnico blue roepen???)
Ik heb net de amp even open kunnen gooien met de nieuwe caps en ook hier hoor je dus het verschil meer op hoog volume, het klinkt wat voller en ronder en lijkt iets later te oversturen maar klinkt dan wel meteen wat lekkerder en wat meer "woody" (hoe noemen we dat in NL?)

Wat gebruikt de topicstarter eigenlijk voor speakers???

llahsraM
3 mei 2008, 12:42
Zijn die niet een beetje krapjes qua Wattage?? 2X 15Watt maakt 30Watt en volgens mij pomt een JTM45 er meer dan dat uit. Vandaar dat ik zat te kijken naar die weber alnico silver bell in 30Watt uitvoering en pre-rola doping. Of Scumnico's. Als het maar AlNiCo speakers zijn die klinken alsof ze zo uit de sixties komen en het volle vermogen van de amp kunnen verwerken. (Hoor ik iemand daar 4x 12 alnico blue roepen???)
Ik heb net de amp even open kunnen gooien met de nieuwe caps en ook hier hoor je dus het verschil meer op hoog volume, het klinkt wat voller en ronder en lijkt iets later te oversturen maar klinkt dan wel meteen wat lekkerder en wat meer "woody" (hoe noemen we dat in NL?)

Wat gebruikt de topicstarter eigenlijk voor speakers???

Die greenbacks zijn 25w per speaker en die g12h30 30watt per speaker

Chris Winsemius
3 mei 2008, 12:49
H30s vind ik zelf niet zo'n lekkere combi (uitgaande van een originele JTM45 en 'n late 60s cab).

JTM45s zitten qua vermogen rond de 30 Watt en twee ABs krijg je niet opgeblazen (geen BASgitaar gebruiken), vergis je niet in die M20s qua klank & feel...

bass blom
3 mei 2008, 13:16
ja die 20's zijn echt heel erg lekker, heb er in oktober 4 gehoord met een oude les paul, man wat was dat smullen :p

Puerco
4 mei 2008, 00:01
@peter: Leuk dat je me een niet-leek noemt maar ik ben ook nog maar een beginner hoor. Voor deze amp had ik wel een soldeerbout maar nooit iets anders gesoldeerd dan kabeltjes etc. Ik heb wel heel veel gelezen voornamelijk op het Metro forum (http://forum.metroamp.com/index.php) en weet inmiddels precies hoe MIJN amp in elkaar zit maar waar alle onderdeeltjes voor dienen is nog steeds een beetje magie. Maar aan de hand van layouts zoals deze (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM45ceriatone.jpg) zie je precies hoe de amp in elkaar zit en hoe alle onderdeeltjes met elkaar verbonden zijn, dan word het bijna net lego :D
Wat wel heel belangrijk is dat je de veiligheids regels in acht neemt en voordat je een draad gaat solderen waar 400Volt op staat dat je die condensators ontlaadt dan is er niks aan de hand.
Ik maakte dus de fout om ze niet te ontladen en daarna met een soldeerdraad aan te raken, ik wist dus dat ik fout bezig was maar dacht dat het wel goed zou gaan en dat zou het zelfs gegaan zijn als ik die soldeerdraad bij het kokertje waar het in zit vast had gehouden.
Gelukkig had ik de regel dat je maar 1 hand tegelijk in de amp mag steken wel opgevolgd want als ik de andere hand op het chassis gehad had dan had ik het mischien zelfs nooit hier kunnen posten.....
Om caps te ontladen is er een speciaal tooltje dat je simpel zelf kunt maken met een 200K weerstandje en een draadje met een krokodillenklemmetje, zie DIT (https://amptechtools.powweb.com/stick.htm) voorbeeld.

@Chris: Ik had begrepen dat de JTM45 30Watt clean geeft maar indien vol open VEEL meer dan dat, vandaar de wens voor 2X 30Watt. Als jij echter zegt dat het probleemloos kan met 2x AlNiCo blue van 15Watt per stuk (en ik zal de laatste in de wereld zijn om jou tegen te spreken!!) dan moet ik dat mischien nog eens heroverwegen. Ik gebruik de amp vrijwel altijd met een weber mass ertussen dus lager vermogen speakers zouden niet verkeerd zijn dan. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om de amp op 10 te zetten zonder die mass ertussen en zonder de speakers op te blazen. Bass speel ik er niet op, wel een paar keer over die v30's gedaan voor een paar uur lang en die gingen er VEEL beter door klinken :D

@llahsraM: Nee ik heb geen opnames helaas, buiten het feit dat ik niet de meest geweldige speler ben heb ik ook geen goede microfoon, alleen zo een computerdingetje, en om nou van die fotocamera filmpjes te posten doet de boel ook geen recht dus helaas...

jacky
4 mei 2008, 00:31
H30s vind ik zelf niet zo'n lekkere combi (uitgaande van een originele JTM45 en 'n late 60s cab).

JTM45s zitten qua vermogen rond de 30 Watt en twee ABs krijg je niet opgeblazen (geen BASgitaar gebruiken), vergis je niet in die M20s qua klank & feel...


Hmmmm heb er pas toch een gehad die 40W a 45W clean gaf met kt66 van tungsoll en 65 flat out

wel gemeten vanaf 200 Hz tot rond de 1200 Hz en dan verloopt het natuurlijk wel wat en met passieve belasting

Puerco
4 mei 2008, 11:39
llahsraM, welke van die silver mica's die je vervangen hebt hadden eigenlijk een andere waarde en door welke waarde heb je die vervangen eigenlijk?
De waardes die HIER (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM45ceriatone.jpg) in de layout staan kloppen toch? (47pF, 250pF, 100pF en 500pF) Metro amps (http://forum.metroamp.com/download.php?id=876) gebruikt ook dezelfde waardes (alleen een 330uF V1 cathode cap en een 500pF bright cap op de bright volume pot).
Ik heb zelf een klein beetje gespeeld met andere waardes maar toch maar weer bij deze waardes teruggekomen.

Realeigo
4 mei 2008, 11:50
llahsraM, welke van die silver mica's die je vervangen hebt hadden eigenlijk een andere waarde en door welke waarde heb je die vervangen eigenlijk?
De waardes die HIER (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM45ceriatone.jpg) in de layout staan kloppen toch? (47pF, 250pF, 100pF en 500pF) Metro amps (http://forum.metroamp.com/download.php?id=876) gebruikt ook dezelfde waardes (alleen een 330uF V1 cathode cap en een 500pF bright cap op de bright volume pot).
Ik heb zelf een klein beetje gespeeld met andere waardes maar toch maar weer bij deze waardes teruggekomen.

Echte JTM45 waardes zijn in jouw volgorde: 47pf, 270pf, 100pf, 560pf
Schema (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jtm45tr.gif)

Als je mazzel hebt kan je bij verelec nog wat Nos mica's krijgen in die waarden. (Ik heb 2 nos 560's in mijn plexi zitten. Een in de tone stack en een bij de grid van v2 als bright cap. Zie Schema (http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Realeigosuperlead-1.jpg) )

Puerco
4 mei 2008, 12:01
Echte JTM45 waardes zijn in jouw volgorde: 47pf, 270pf, 100pf, 560pf

Als je mazzel hebt kan je bij verelec nog wat Nos mica's krijgen in die waarden. (Ik heb 2 nos 560's in mijn plexi zitten. Een in de tone stack en een bij de grid van v2 als bright cap)
Oh, bedankt. Dat zijn zeker oude standaard waardes van dit soort condensatortjes? Geen grote verschillen maar net groot genoeg dat het me weer niet lekker zit en ik zin krijg om de soldeerbout er weer bij te halen.
Klinken die NOS mica's beter of is alleen de waarde belangrijk?

Realeigo
4 mei 2008, 12:03
Geen flauw idee...
Mijn amp is dead stock en nog niet gemod.. dus verschillen kan ik niet over oordelen..

Chris Winsemius
4 mei 2008, 19:08
Qua speakers en vermogen: in de eerste 1962/bluesbreaker combo's zaten twee (15 Watt) As en daarna (toen alle As werden vervangen door keramische speakers) twee M20s.

Ik heb hier 'n cabinet met twee 60s M20s die ik heb overgenomen van Bert van Mooi Wark. Ik ga d'r voorzichtig mee om maar weet dat er scheurende 50 Watters aan hebben gehangen. 'n 60 Watt V30 kreeg ik niet kaduuk met 'n SLO100 op ruit-brekend-volume, ik ken mensen die 15 Watt ABs gebruiken in 22 Watt DeluxeReverbs en de enige keer dat ik 'n kapotte Celestion had meegmaakt (even afgezien van wat verhalen van David H. die op duitse tournees per avond één H30 verbrande met 'n 100 Watt Boogie) was door basgitaarmisbruik (cleane 40 Watt Fender op twee T75s... 1`tje kaduuk door te lage frequenties).

"Veiligheids-marge" is mijn voorkeur ook maar Celestions zijn zeer stevige speakers.

Keramisch vs. Silver Mica: gewoon op je oren afgaan, kan per amp/circuit/speler schelen wat "het beste" is.

llahsraM
7 mei 2008, 16:04
llahsraM, welke van die silver mica's die je vervangen hebt hadden eigenlijk een andere waarde en door welke waarde heb je die vervangen eigenlijk?
De waardes die HIER (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM45ceriatone.jpg) in de layout staan kloppen toch? (47pF, 250pF, 100pF en 500pF) Metro amps (http://forum.metroamp.com/download.php?id=876) gebruikt ook dezelfde waardes (alleen een 330uF V1 cathode cap en een 500pF bright cap op de bright volume pot).
Ik heb zelf een klein beetje gespeeld met andere waardes maar toch maar weer bij deze waardes teruggekomen.


Beetje late reactie :)

Eentje had 510pF (nu 500pF), en eentje had 240pF (nu 250pf) en eentje had 50pF (nu 100pF)

Amp klinkt lekker rauw nu

llahsraM
7 mei 2008, 17:40
http://img329.imageshack.us/img329/6475/dsc03223xu7.jpg

llahsraM
7 mei 2008, 17:40
Net even weer de bias gecheckt
Eerst de versterker 20minuten aan laten staan en toen gaan meten.

Eerste meting:
Plate Voltage = 417 volt
1ste KT66 = 47,5mA
2de KT66 = 44,5mA

15minuten later weer een meting gedaan

Tweede meting:
Plate Voltage = 415 volt
1ste KT66 = 47 mA
2de KT66 = 44 mA

IS die zo goed gebiast?? niet te warm? Ik moet zeggen, nu ik hem warmer heb gebiast klinkt die beter maar ik weet niet of dit te hoog is voor de buizen. Shuguang KT66 buizen

llahsraM
7 mei 2008, 20:59
even een kort test filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=r6disLjY23Y

bass blom
7 mei 2008, 21:09
even een kort test filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=r6disLjY23Y

hee, vertel eens hoe je het geupload hebt?
ik zie dat de nieuwe kwaliteit omschakeling beschikbaar is bij je filmpje.

llahsraM
7 mei 2008, 21:13
ik zie het inderdaad ook nu :) ik heb hem gewoon normaal geupload.. verder niets gedaan.
BTW: het geluid van de hoge kwaliteit vind ik slechter.. gaat soms hard dan zacht... althans hier bij mij

bass blom
7 mei 2008, 21:26
ik zie wel verschil en hoor geen..

edit, ja toch wel, beter is helderder.

Jim Haagmans
8 mei 2008, 13:03
:soul: Jeuzus klinkt dat ding lekker rauw zeg!! yeah :D

OY OY OY OY

llahsraM
8 mei 2008, 14:44
Ja dat vind ik ook:D ben er ook zeer blij mee met mijn rauwe JTM45;)