PDA

View Full Version : Versterker door PA



Snarx
24 april 2008, 21:52
Wat ik niet begryp.
Er wordt dikwijls gezegd, dat je je amp moet instellen op hoog volume.
Maar overlaatst speelde ik op mijn school een optreden, en werden de versterkers door de PA gegooid. De geluidsman zei tegen ons dat we onze vresterker heel stil moesten zetten.
Wat maakt het dan uit dat je je geluid goed zet op een hoog volume. Op een lager volume klinkt het toch anbders? Of vergis ik mij nu zo enorm?

(sorry als het niet juist staan)

Jellyfish00
24 april 2008, 21:55
Als een buizenversterker op een hoog volume staat, gaan de buizen oversturen, krijg je een mooi(er) geluid. Bij transistor is dit niet zo. Vaak als je amp op het podium staat en door de PA wordt versterkt, dient het op het podium ook nog als monitor, zodat je zelf hoort wat je speelt.

Mr.Bluesbreaker
24 april 2008, 22:14
In een relatief kleine zaal hoor je in de zaal erg veel geluid dat van het podium komt. Helemaal wanneer je je gitaar-en basversterkers op het publiek richt.

Wat er dan gebeurt is dat je geluidsman bij luide bas/gitaarversterkers het zaalgeluid erg hard moet zetten om zang/toetsen/etc in balans te houden. Nadeel: soms wordt het totaalgeluid onpasselijk hard, maar vervelender is dat je podiumgeluid en alles wat er uit de monitoring komt erg hard moet, wat vaak resulteert in touwtrekspellen met versterkers harder zetten.
Als gitarist kun je dan een paar dingen doen om dit te voorkomen:

-je versterker zachter zetten (geef aan je technicus aan dat je het gitaargeluid wat meer op je monitor wilt hebben)
-je versterker niet op het publiek/de zaal richten. Zo kun je je versterker iets luider zetten zonder dat het direct invloed heeft op de balans van het zaalgeluid. Wanneer je in de openlucht staat op een festival is dit natuurlijk minder van toepassing dan in en kleine zaal.

Baker
24 april 2008, 23:17
De geluidsman zei tegen ons dat we onze vresterker heel stil moesten zetten.

hehehe :) , en jullie braaf de net aangeschafte marshalls op 2 gezet?

Snarx
25 april 2008, 00:04
Wat is dus uit Mr. Bluesbraker begryp, is het puur voor de balans van het geluid. Dat alles nog binnen de perken blijft en niet iedereen de volgende ochtend wakker wordt met barstende hoofdpijn en tuitende oren?





Origineel gepost door Snarx
De geluidsman zei tegen ons dat we onze vresterker heel stil moesten zetten.


hehehe , en jullie braaf de net aangeschafte marshalls op 2 gezet?

niet op 2, maar wel heel stil, moesten hem volledig dichtdraaien en dan heel lichtjes eraan draaien. Hij stond niet ver open, een mier kon het by wijze van spreken terug dichtdraaien door er gewoon eens tegen te botsen.

en btw, het was een Fender en een Orange (niet onze versterkers:p)

Maar hoe zit het dan met de Sound, moet je die dan na ieder optreden weer instellen zoals dat je zonder PA speelt of? (Sorry, op dit gebied echt een leek) Of maakt dit niet zoveel verschil?

Mr.Bluesbreaker
25 april 2008, 00:19
Balans in de brede zin.
Ik speel zelf in een band met ritmesectie (drums/bas/1* gitaar/toetsen) en een blazerssectie. (tenorsax/altsax/2*trompet) Vooral de blazers hebben een nogal extreme dynamiek: het kan van fluisterstil tot echt gehoorbeschadigend hard.

Ik probeer dan op het podium de balans te vinden dat ik goed kan meegaan met de dynamiek. Niet zo luid dat de zangeres zich harder zet op de monitoren, de bassist zijn versterker harder zet en de drummer luider begint te slaan.
En hard genoeg dat wanneer de blazers uithalen, ik mijn gitaar nog kan onderscheiden in het geweld.

Het lekkerste speelt het in mijn ogen wanneer je als band op het podium zoveel mogelijk 'naturel' al in balans bent.

johnnyz
25 april 2008, 00:37
-je versterker zachter zetten (geef aan je technicus aan dat je het gitaargeluid wat meer op je monitor wilt hebben

Das dus juist niet wat je wilt: gitaar uit een monitor. Gitaargeluid uit de monitor is K*T.
Ik wil gitaar uit mn versterker! Je hebt toch niet voor niets een bepaald geluid.

Baker
25 april 2008, 08:41
Wat ik niet begryp.

Ik zal het proberen uit te leggen.

De geluidsman is verantwoordelijk voor het totaal geluid in de zaal.
Als je amp op het podium te hard staat, hoort iedereen in de zaal het geluid van die amp van het podium komen. De geluidsman heeft er geen controle meer over.

Een ander nadeel is, dat door het feit dat de amp op het podium te hard staat, de rest van de band zichzelf niet meer kan horen. Daardoor gaat gitarist II zijn amp ook harder zetten, gaat de drummer harder meppen, waardoor de monitor van de zanger harder moet, maw een opwaardse spiraal waardoor er een enorme brei aan geluid op het podium ontstaat en waar de geluidsman helemaal niets aan kan doen.

Jullie geluidsman wilde deze situatie voor zijn en heeft jullie gesommeerd de amps overdreven zacht te zetten.

Neem niet weg, dat het voor de muzikanten, (en met name de gitaristen) wel lekker is om je eigen sound in je rug te voelen. Je hebt bijvoorbeeld niet voor niets een buizenamp en gitaarspeakers in je CAB die je gitaargeluid een eigen smaak geven.

Bij grote optredens heb je dit probleem niet.
De gitarist kan zijn amp nooit zo hard zetten op het podium dat ie achter in de arena nog veel te hard staat.

Bij gigs zonder geluidsman heb je dit probleem ook niet. Dan komt de complete bandsound vanaf het podium. (daarom hebben wij bijvoorbeeld geen geluidsman)

Het probleem ontstaat dus bij kleine gigs waarbij toch een geluidsman aanwezig is. Als je dan én een lekker podiumgeluid wil hebben, én een fatsoenlijk controleerbaar geluids in de zaal, dan zul je goed moeten overleggen met de geluidsman en beide welwillend zijn. Dit vereist een ervaren geluidsman én een ervaren band. Als één van de twee die ervaring mist dan wordt het geluid alsnog een brei, of de muzikanten horen zichzelf slecht. Helaas zie je dit dan ook vaak gebeuren bij bandjes.

duidelijker zo?

Succes!

oomSam
25 april 2008, 09:10
Klopt volledig mbakker75!

De bandleden moeten zelfs soms wat inboeten om een goed zaalgeluid te krijgen.
Veelal is dit niet leuk, maar door wat ervaring in het plaatsen van versterkers en alles wat logisch op te stellen kan al veel bereikt worden.

Het jezelf niet gewend maken om op 70% van een 100 watt marschall te spelen zal er ook wel bij helpen. Zo waanzinnig luid moet dat allemaal niet gaan. Geloof me, ik heb wel wat ervaring in luide bands. Ik was er de drummer. :sssh:

oom Sam :soul:

ben79
25 april 2008, 11:47
dingen die ik het laatste jaar vaak doe is je amp niet naar de zaal richten, schuin of dwars zetten dus en de monitors ook wegdraaien van je amp zodat ze niet tegen mekar op gaan zingen...

jonesd
25 april 2008, 12:01
Das dus juist niet wat je wilt: gitaar uit een monitor. Gitaargeluid uit de monitor is K*T.
Ik wil gitaar uit mn versterker! Je hebt toch niet voor niets een bepaald geluid.

Hoewel ik ook liever mijn amp als monitor gebruik, vind ik dat dit toch genuanceerd moet worden. Als het geluid dat uit je monitor echt K*T klinkt, betekent dit meestal dat hetgeen door de mic wordt opgevangen ook K*T klinkt.

Dan kan je toch best even de positie van de mic nagaan en de toonregeling van je amp aanpassen...

peter_heijnen
25 april 2008, 12:20
Waar is de rock en roll mensen?

[generaliseer]Als ik een band ga zien, wil ik in eerste instantie de band zelf horen en niet de zogenaamde perfecte mix van een of andere op zichzelf kickende beginnende geluidsman. Draai het eens om: als de gitaren te hard zijn om ok nog via de pa uit te versterken, dan zijn ze mss juist goed. Daar kan de zang over de pa alleen maar van profiteren.[generaliseeroff]

Het wordt anders wanneer je in het theater speelt of op een bruiloft waar het niet hard kan en je sowieso voor de poen staat, maar in de kroeg en op rockpodia gewoon gaan, zolang je het geheel/idee maar dient. Zie je het voor je, ingehuurde geluidsman tegen punkbandje: zeg jongens dat klinkt helemaal te gek, maar...... Wiens bandje is het nu eigenlijk helemaal?

Mijn idee: eerst op het podium een juiste balans en energie creeren, en dan pas aan het zaalgeluid werken door dat door te versterken wat nodig is, en dat wat niet nodig is ook niet.

Baker
25 april 2008, 12:39
Waar is de rock en roll mensen?

[generaliseer]Als ik een band ga zien, wil ik in eerste instantie de band zelf horen en niet de zogenaamde perfecte mix van een of andere op zichzelf kickende beginnende geluidsman. Draai het eens om: als de gitaren te hard zijn om ok nog via de pa uit te versterken, dan zijn ze mss juist goed. Daar kan de zang over de pa alleen maar van profiteren.[generaliseeroff]

+1
Dat zeg ik, daarom hebben wij geen geluidsman ;)

CasB
25 april 2008, 12:39
Je kan wel leuk het podiumgeluid in balans brengen, maar je moet ook nog zorgen dat je de zang er bovenuit krijgt.

Podiumgeluid het liefst behoorlijk zacht, er bestaat zoiets als monitoring... Tuurlijk wil je jezelf eigenlijk uit de amp horen, maar dan ga je constant alles harder en harder zetten, en dat wordt het een brei...maarja, jij kon in ieder geval jezelf horen, en de zaal hoorde alles door elkaar, als 1 muur van geluid/herrie...

Eko
25 april 2008, 12:40
Als je het beter voor elkaar wilt hebben , stap dan eerst eens af van 100 watt bakken op een klein podium. Het gezwam dat dat mooier klinkt hoor ik al jaren. Neem een 35-50 watt buizenbak , zet hem dwars of schuin en zet hem bijna helemaal open. Heeft de geluidsman genoeg aan een goede Shure er voor en jij hebt het geluid waar je met je 100 watt bak alleen maar van droomt.
Als je alleen jezelf maar wilt horen , ga dan niet in een band spelen of gebruik een in-ear systeem.
Ik wil niet bruut over komen, maar als je optreed wil je graag hebben dat het publiek je goed hoort. Dat is wat anders dan een grote selfkickshow.

peter_heijnen
25 april 2008, 12:45
Je kan wel leuk het podiumgeluid in balans brengen, maar je moet ook nog zorgen dat je de zang er bovenuit krijgt.
Nee, als je de zang er niet bovenuit krijgt is het eenvoudig niet in balans. Balans wil dus niet zeggen dat de gitaren keihard staan.....

Als het op het podium in balans staat, is de rest een peuleschilletje.

CasB
25 april 2008, 13:43
Niet per se...ik drum nogal hard, en als alles dan in balans is, dan is het nog heel moeilijk om de zang er bovenuit te krijgen.

Voor een blues/cover/jazzbandje zal dit wel anders liggen :P

peter_heijnen
25 april 2008, 13:48
Draai je het zo niet om? De drummers waar ik mee speel spelen allemaal hard, maar als de zang er niet bovenuit te krijgen is spelen ze wel zachter.

TimmU
25 april 2008, 13:53
Hoewel ik ook liever mijn amp als monitor gebruik, vind ik dat dit toch genuanceerd moet worden. Als het geluid dat uit je monitor echt K*T klinkt, betekent dit meestal dat hetgeen door de mic wordt opgevangen ook K*T klinkt.

Dan kan je toch best even de positie van de mic nagaan en de toonregeling van je amp aanpassen...
Ik zou dan gewoon nog een 2x12 voor je smoel zetten op 't podium. ben je ook gelijk klaar.

oomSam
25 april 2008, 14:42
Gitarist van The Mavericks zet tussen z'n 2 monitors gewoon een fender 2x12". En de combo achteraan voor de organ. Hij hoort volgens mij alles wel deftig. Zo'n 2x12" is meer dan voldoende.

Wat hier ook al aangehaald is, en waar ik een ENORM probleem mee heb (al mensen WEIGEREN dat te doen) is de amp schuin plaatsen.

Ik heb in een band gespeeld en ze hoorden hunzelf niet. 2 halfstacks. (marshall's overigens, 100 watter top en een 50 watter)

En ze stonden beiden recht. "ja" zeg ik "je hoort jezelf niet, zit neer ofwel plaats je speakerkast hoger of schuin zodat hij in gezicht speelt, zo zul je jezelf gigantisch goed horen zonder de top op 60%-70% open te zetten in deze garage".
De reply was "maar dat is niet mooi en dat is niet rock" komende van een vent van 40!!! Man ... kindertjes toch!

Dus plaats ze schuin aub, en niet recht tov de monitor; want dat klinkt héél erg ambetant.

hah niet cool ... ik kan het nog altijd niet geloven ... 'niet cool :rockon:'

oom Sam :soul:

pimmetje
25 april 2008, 15:22
Draai je het zo niet om? De drummers waar ik mee speel spelen allemaal hard, maar als de zang er niet bovenuit te krijgen is spelen ze wel zachter.+1 Als je te hard speelt, moet je gewoon 's wat zachter leren spelen. Geldt voor allemaal, ook de drummer.

Ik speel in twee bandjes die elkaars tegenpool zijn. Bij de een moet alles altijd loeihard en voluit. Gevolg: altijd kutgeluid en gezeik met terecht moedeloze geluidslui.
De andere band speelt altijd op net volume en is daardoor automatisch al met het totaalgeluid meer in balans. Dan zorgt de geluidsman dat het geheel netjes wordt uitversterkt en dat ook het monitor-geluid goed is.
Achteraf wordt er dan juist regelmatig nog ff lekker met de geluidsman(nen) geproost... iedereen blij met elkaars werk.

Vriend van me is ook al eeuwen geluidstech... had ooit ook weer 's zo'n bandje dat maar niet zachter wilde en wel bakken aan eisen hadden betreffende mics, monitors en hoe 't allemaal zou moeten klinken... kuttaak, maar hij begon er maar aan.
Op een bepaald moment begon de hele zooi een enorme piep te vormen. Band boos en vraagt aan de geluidstech: "wat is dat dan verdomme?!".
Antwoord klonk droog: "Ik geloof een fis.".
Band vroeg de rest van de avond maar niets meer :D.

CasB
25 april 2008, 15:42
Tja, ik ben zelf drummer en drum redelijk hard...maar dat hoeft niet te betekenen dat de gitaren ook zo hard moeten staan dat ze mij overstemmen of ongeveer even hard zijn. Je staat niet in de oefenruimte waar je niet alles kan versterken om elkaar te kunnen horen. Op het podium wel, en daar zijn mogelijkheden om jezelf en de anderen goed te kunnen horen, maak daar dan ook gebruik van. En niet gelijk gaan miepen dat je jezelf direct vanuit je amp wil horen...

jaapjan1986
25 april 2008, 16:30
Een gitaaramp hoort bij een uitversterkte gig gewoon aan de zijkant van het podium te staan, en dus niet op het publiek gericht maar daar gewoon een 90 graden hoek vanaf. Bovendien is een verhoging om de versterker op te plaatsen ook zeer wenselijk. Volgens mij los je daar de helft van de problemen al mee op. Voor geluidsmannen die niet nadenken over de plaatsing van versterkers maar wel dikke Orange toppen helemaal dicht laten draaien kan ik eigenlijk maar weinig begrip opbrengen...

Mitch
25 april 2008, 16:52
Op het podium wel, en daar zijn mogelijkheden om jezelf en de anderen goed te kunnen horen, maak daar dan ook gebruik van. En niet gelijk gaan miepen dat je jezelf direct vanuit je amp wil horen...
Blij dat ik niet bij jou in de band zit :D Als je op een bescheiden podium als gitarist nog een monitor nodig hebt om jezelf te kunnen horen door de drums heen, dan zijn de verhoudingen zoek binnen de band qua volume. Of de akoestiek van de zaal is gewoon kut, dat kan natuurlijk ook. Al verscheidene keren in tenten gestaan waar je gewoon geen normaal podium geluid kon krijgen. Als je met zijn allen dan een beetje goede en collegiale instelling hebt, zeg je: proberen een tandje zachter en een minder duidelijk geluid voor lief nemen: als het voor het publiek maar goed overkomt heb je toch een goede show gedraaid.

Baker
25 april 2008, 17:16
Als je het beter voor elkaar wilt hebben , stap dan eerst eens af van 100 watt bakken op een klein podium. Het gezwam dat dat mooier klinkt hoor ik al jaren. Neem een 35-50 watt buizenbak , zet hem dwars of schuin en zet hem bijna helemaal open. Heeft de geluidsman genoeg aan een goede Shure er voor en jij hebt het geluid waar je met je 100 watt bak alleen maar van droomt.
Als je alleen jezelf maar wilt horen , ga dan niet in een band spelen of gebruik een in-ear systeem.
Ik wil niet bruut over komen, maar als je optreed wil je graag hebben dat het publiek je goed hoort. Dat is wat anders dan een grote selfkickshow.

Is ook weer wat overdreven. In een classic rockband kan het heerlijk zijn om twee brullende marshall stacks te hebben. (zoals wij)

Dat wil niet zeggen dat we helemaal geen rekening houden met de rest van de band of met het publiek. Die dingen gaan heus niet op 10. Maar het klinkt gewoon lekkerder dan een 1x12-je met een mic. Directer, echter, meer ballen, meer rock&roll

Baker
25 april 2008, 17:28
Dit idee :rockon:
http://www.xs4all.nl/~butme/overig/tandem.jpg

Baker
25 april 2008, 17:31
zoals je ziet hebben we de amps ook nog es een keer uitversterkt.
Niet om het nóg harder te laten klinken, maar meer om het wat "breder" te laten klinken. Het geluid komt dus relatief hard van het podium, en relatief zacht uit de PA speakers.

pol
25 april 2008, 18:22
Wij doen het altijd zo :

gitaren luid genoeg op het podium dat we onszelf goed horen spelen, en de drums ook nog goed horen.

enkel zang door de monitors, bij grote podiums ook wat drums, geen gitaar erdoor, en ook geen bas, en dat werkt prima zo, misschien als je met een vaste geluidsman wekt die weet wat je wil horen dat het nog gaat om gitaar in de monitors te zetten, maar meestal is dat toch kut en kan er beter maar zo weinig mogelijk uit die monitors komen, die dingen zorgen anders toch maar voor feedback + de meeste p.a. mensen kunnen er niet mee overweg.

amps heel stil zetten op het podium ben ik niet zo voor, ik wil niet afhankelijk zijn van een monitormix om mezelf te horen spelen, daarvoor sleep ik geen 4 x 12 + versterker mee.

Eko
25 april 2008, 19:57
Pol,
Die feedback komt omdat mensen het volume van die monitoring omhoog willen hebben. En dat komt omdat 9 van de 10 keer de eigen versterking zo hard staat dat je de monitoring niet hoort.
Gouden stelregel op een podium: Als je elkaar niet hoort, volume omlaag. De nogal narrige opmerking van mij over de 100 watt bakken komt voort uit eigen ervaring. De meesten die dit wilden, in de afgelopen jaren , kwamen er pas heel laat achter dat een kleinere amp , maar dan vol open , hetzelfde effect kan geven. Meermalen ben ik naar kroegen geweest waar een band de Marshall tops helemaal open had staan om er achter te komen dat ze elkaar niet goed hoorden. Sterker nog , het publiek stond meer buiten te luisteren dan binnen want dat was daar niet om aan te horen zo hard.
Het ergste hiervan was dat er goede gitaristen stonden , het was alleen geen band.

pol
25 april 2008, 20:06
jaja, maar onze eisen qua monitoring zijn altijd heel simpel, enkel zang erdoor, en vooral niet te luid, maar dat is blijkbaar nog moeilijk voor sommige p.a. mensen.

laatste optreden ook, zanger een paar keer gevraagd of die monitors stiller konden wat hij had last van feedback op zijn micro

p.a. man kon de knop blijkbaar niet vinden om die monitors stiller te zetten...

en kleine ampjes vol open zetten, daar kunnen we als metalband niks mee, een klein ampje vol open klinkt niet strak en gedefinieerd genoeg.

en al die 100 wat master volume's zijn prima controleerbaar, we zetten die dingen ook nooit overdreven luid, mensen blijven bij ons gewoon voor het podium staan.

Wat ook veel gitaristen fout doen is hun geluid veel te scherp maken, da's ook fataal natuurlijk, met een beetje volume wordt het dan al snel pijnlijk voor het publiek.

Eko
25 april 2008, 22:05
Feedback kan komen door monitoring die te hard staat, maar ook door microfoons die te ver open moeten staan omdat de zangers niet voldoende volume produceren. Als de gain dan te ver open moet gaat het snel gieren.
Soms kun je met een uitgebreide e.q. te grootste risicogebieden knijpen. Of zorg voor een goede eigen microfoon.
Als de versterkers op een podium te hard staan, moet de microfoon voor de zang iets verder open om hem beter uit te laten komen ( of hij moet heel veel harder zingen). Dan krijg je dus enz. Dus als je je volume in amps weet te beperken voorkom je een hoop problemen. Ik weet heus wel dat een 4 x 12 opengeschroefd een mooie sound oplevert. Een enkele 12 inch met een microfoon er voor EN er achterin levert echter over een p.a. een verbazingwekkend goede sound en minder problemen op het podium.

Baker
26 april 2008, 10:54
Een enkele 12 inch met een microfoon er voor EN er achterin levert echter over een p.a. een verbazingwekkend goede sound en minder problemen op het podium.

Maar dat stelt wel hele hoge eisen aan de gebruikte mic, PA, PA speakers en geluidsman, anders geeft het juiste méér problemen op het podium. Laatst nog een band gezien die het ook op deze manier deed. Het gitaargeluid klonk gewoon niet lekker, ik miste druk en punch en die specifieke buizenbak sound was ver te zoeken.

Nu was dit ook niet zo'n geweldige band en ze hadden kwa PA en afregeling de zaak gewoon niet goed voor elkaar.

Baker
26 april 2008, 10:58
Een enkele 12 inch met een microfoon er voor EN er achterin levert echter over een p.a. een verbazingwekkend goede sound en minder problemen op het podium.

en dat kon trouwens wel eens een hele goeie tip zijn...