PDA

View Full Version : Wanneer is zuiver zuiver genoeg? Peterson kopen?



Otje
24 april 2008, 19:10
Ik heb 't idee dat mijn oren steeds gevoeliger worden :hippie: . "Vroegâh" was mijn gitaar gestemd als de naald van het metertje netjes in het midden stond. Da's over. De lage E moet iets omlaag, de B een ietsje omhoog, etc. Kleine dingen, maar als ik ze niet doe zit ik met kromme tenen bij accoorden als Gmaj, B7, D7, Dmin, etc. Hoe korter de mensuur van de gitaar, hoe belangrijker deze kleine dingen worden. Mijn akoustische gitaar met .012 en lange mensuur heeft de minste aanpassingen nodig, dan komt de Hägstrom met lange mensuur en .010, dan de Les Paul met korte mensuur en .011 en tot slot de Baby Taylor met 3/4 mensuur. Baby moet ik echt op het gehoor stemmen - aan een apparaat heb je niks. Ik zet de A-snaar op 440 en doe de rest op basis daarvan.

Kan me haast niet meer voorstellen dat iemand op een gewone gitaar (dus zonder Buzz Feiten) kan spelen zonder dit soort kleine aanpassingen te doen. De vullingen vallen uit m'n kiezen, zo vals vind ik het. Brrrr. Mijn gitaren hebben geen Buzz Feiten en met de kleine aanpassingen vind ik dat ook niet nodig. Probleem is wel dat ik de tijd moet nemen om te stemmen en dat iedereen dat hoort.... :(

Hoe lossen jullie dit op? Peterson strobe tuner kopen? Helpt volgens mij niet, omdat dat ding alleen preciezer is als een gewone tuner. Dus de afwijking t.o.v. 440 is kleiner, maar de aanpassingen die ik doe zorgen ervoor dat sommige snaren bewust niet op 440 staan maar op 439, 440.5 of 441.

Eko
24 april 2008, 20:02
Een gitaarstemmen , zonder BF, blijft een kwestie van compromissen. Vertrouw je gehoor en niet de tuner. Inderdaad op A stemmen en de rest op gehoor. Zo doe ik het thuis. Op een podium gebruik ik de TU-2 om echt verlopen te herstellen. De meeste mensen in een publiek horen het verschil nog niet eens als je in een verkeerd accoord speelt, laat staan of je gitaar echt zuiver is. Dan is voor mij de tuner genoeg.

oldgtarz.com
24 april 2008, 20:15
Ik heb zo'n Peterson Strobostomp2 en ik moet zeggen dat het allemaal net wat beter klinkt dan mijn korg dtr1000, vooral de speciale gtr setting (die is ingebouwd maar moet je wel aan zetten) is echt te gek! Allemaal net even wat lekkerder. Hij kan ook overweg met Buzz Feiten, heb ik zelf niet nodig maar 't is wel handig, dat geldt overigens ook voor de ingebouwde DI.
Hij is niet goedkoop (€ 222,-, bij Purple) maar ik denk dat ie het dubbel en dwars waard is!

Otje
25 april 2008, 07:17
Ik heb zo'n Peterson Strobostomp2 en ik moet zeggen dat het allemaal net wat beter klinkt dan mijn korg dtr1000, vooral de speciale gtr setting (die is ingebouwd maar moet je wel aan zetten) is echt te gek! Allemaal net even wat lekkerder. Hij kan ook overweg met Buzz Feiten, heb ik zelf niet nodig maar 't is wel handig, dat geldt overigens ook voor de ingebouwde DI.
Hij is niet goedkoop (€ 222,-, bij Purple) maar ik denk dat ie het dubbel en dwars waard is! Dat is wel heel slim, dat er diverse presets opzitten. Kan dat ding ook overweg met akoustische gitaren zonder pre-amp? Dus zit er een microfoontje in?

oldgtarz.com
25 april 2008, 08:25
De strobostomp is echt voor podium gebruik, geen mic dus. De StroboFlip heeft wel een mic en is kwa presets nog wat uitgebreider. Je schijnt er een heel orkest mee te kunnen stemmen (incl Piano!)