PDA

View Full Version : Wat te verwachten bij een auditie



artnaz
24 april 2008, 18:57
Binnenkort heb ik een auditie bij een goedlopende akoestische band (vier gitaren). Ik moet een een nummer begeleiden, en bij een ander de lead doen. En dat op gehoor van een niet al te beste live-opname.

Maar het lijkt me sterk dat ze alles op die twee nummers baseren. Wat kan ik nog meer verwachten? En zou het beter zijn om mijn "opdrachten" zo letterlijk mogelijk uit te voeren, of iets vrijer om mezelf wat meer te tonen?

Niet dat ik bezorgd ben of zo, maar ik ben wel benieuwd hoe zoiets in het algemeen gaat. En ik wil natuurlijk een zo'n goede mogelijke indruk achterlaten natuurlijk (ze kennen mij wel, maar alleen van mijn klassieke optredens en wat elektrisch gejengel toen ik net een elektrische gitaar had). :D

artnaz
25 april 2008, 17:37
Ik wist wel dat ik hem in Off Topic moest zetten! :D

sjoerd5
25 april 2008, 18:23
Rustig aan man, het is pas 2 uur later.
Dit is niet het drukst bezochte subforum, heb ff een avondje/dagje geduld.

gitaarvrouwtje
25 april 2008, 18:36
bij een begeleiding wil je horen dat je muziekaal genoeg bent om te horen wat andere muzikanten doen, om de zanger of zangeres te volgen met je begeleiding, dus of je oortjes hebt en strak kunt zijn

bij een lead is creativiteit en uitstraling belangrijk
dus ga niet idioot doen maar laat zien dat jij een band kunt sturen tot een hogere hoogte

maar t allerbelangrijkste wat ik toch zou zeggen is
be yourself no matter what you do

speel zoals je verwacht te gaan spelen, je eigen stijl mag er zijn
want anders is zit jij straks in een band waarvan er geen RUK aan is om er in te spelen omdat je je ei niet kwijt kunt

succes

artnaz
25 april 2008, 21:19
Ah, bedankt. Wat ik eigenlijk bedoelde is wat ik moet verwachten wat "opdrachten" betreft. Dus waar ze die dingen die je zelf al noemde vandaan halen. Alleen uit dat die twee nummers die ik moest uitzoeken, of kunnen ze bijv. "speel eens een funky loopje in G#", of "soleer hier eens over".

Het zal allemaal wel van de band afhangen natuurlijk, maar wat is gebruikelijk?

@Sjoerd: Wel meer dan twee uur hoor, maar dat neemt niet weg dat ik inderdaad te ongeduldig ben door mijn enthousiasme! :)

gitaarvrouwtje
25 april 2008, 21:43
ah zo , tsja dat zal inderdaad van de band afhangen
als ik voor mijn band een gitarist zou moeten uitzoeken, zou ik op diverse dingen letten

uiteraard techniek, en simpelweg of iemand zn akkoordjes kent
maar vooral ook op timing en muzikaal gevoel, hoor je zelf wat je doen moet etc
ik kan niet beoordelen of het belangrijk is voor deze band of jij je solo in E d of am kunt spelen
als je moet soleren lijkt me dat wel
en dat je je ritmes wat kent, zoals dat funky loopje of een strak reggae slagje (ja ik noem maar wat he) kan ook belangrijk zijn lijkt me
maar hoe zij dat gaan uittesten is natuurlijk niet te zeggen,
maar als jij het repertoire van die band een beetje kent kun je wel inschatten wat je moet kunnen en inschatten wat ze willen weten

bij de meeste audities die ik (zang) ooit heb gedaan ging het met name bij bands toch zo dat je gewoon samen aan t spelen gaat en gaat voelen of het muzikaal klikt

zelf zou ik trouwens ook heel belangrijk vinden of iemand qua persoonlijkheid bij de band past dus geen mega ego heeft ofzo

JohnLord
28 april 2008, 21:36
Ik heb al heel wat audities georganiseerd (en ook gedaan) en weet dat de persoonlijke klik het allerbelangrijkst is, anders wordt het niks. Spelniveau is tot op zekere hoogte niet belangrijk, muzikaliteit daarentegen wel.

artnaz
28 april 2008, 22:15
Ok, heb net die auditie gehad, en het ging goed! :)

Het waren 4 jongens met 4 gitaren, waarbij er eentje vertrokken en dus zoeken ze een vervanger. Bij één nummer moest ik de akkoorden uitzoeken. Dat heb ik nog beter gedaan dan zij zelf (de persoon die vertrokken is had blijkbaar de akkoorden van dat nummer gemaakt), en meespelen ging al meteen aardig. Ander nummer moest ik de lead doen, en dat ging super al zeg ik het zelf. Superaardige jongens ook, ik kon me prima met hun vermaken.

Aangezien er 4 gitaren zijn, moet er ook een duidelijke ritme zijn. Dus vaak is er iemand die dan heel prominent op afgedempte snaren zit te raggen. Dat moest ik dan ook doen, en dat zo strak mogelijk. Verder nog gesoleerd over een bluesje (ging redelijk) en over wat jazz-loopjes. Dat laatste was de eerste keer van mijn leven, dus er kwam niet veel moois uit mijn gitaar. :D Maar dat vonden ze ook niet erg, het was gewoon om te kijken of ik het toevallig kon.

Verder moest ik ze "laten janken" d.m.v. slechts twee akkoorden. Ik heel rustig een Am en Gsus4 (geen idee hoe ik er zo bijkwam) tokkelen, met later een melodie erin. Ze luisterden even, en zetten zelf ook in. Supersimpel, maar wat klonk het toch fantastisch met 4 gitaren! :) Ook moest ik een "pop-nummer" ter plekke maken. Ik begon wat te klooien, en na een tijdje had ik iets wat redelijk goed klonk.

In ieder geval, de jongens zijn echt supergoed op elkaar ingespeeld, en het klinkt geweldig. Ik heb wel een goede indruk gemaakt, al was ik wat langzaam met dat "nummer" maken en die "drums op gitaar", en dat jazz-gedoe had ik natuurlijk ook graag gewoon goed willen doen. Al met al denk ik dat ik een goede kans maak, ze krijgen nog een paar kandidaten, en dan hoor ik het wel.

Nu ben ik trouwens een nummertje aan het opnemen, dat zal ik ze ook sturen. Was in eerste instantie bedoelt voor een "gewone band", maar nu ben ik alles aan het omgooien voor 4 gitaren. :)