PDA

View Full Version : Topnut Vervangen



The Mess
24 april 2008, 16:51
Ik heb een (redelijk) lang verhaal voor een korte vraag:

Een tijdje geleden toen ik nog dommer deed dan nu heb ik de topkam van mijn stratje vervangen. Toen ik de oude eruitgesloopt had kwam ik erachter dat de nieuwe (met een rechte onderkant) er niet fatsoenlijk (recht) in paste.
Ik had toen waarschijnlijk een andere topkam moeten kopen maar dat heb ik dus niet gedaan.
Destijds heb ik het toen (beetje klungelig) het stukje hout weggehaald, en nu zit de topkam er (redelijk) in. Hij klemt wel, en als je er op drukt komt de ene kant een beetje omhoog.

Tijd om dat maar eens recht te gaan zetten dus, maar wat is volgens jullie de beste manier? (En er dan maar meteen een Graph Tech in doen.)

barno
24 april 2008, 16:59
kammetje deruit, ruimte egaal uitsteken met beiteltje, wat superglue, nieuwe kam derop.

G.G.
24 april 2008, 17:24
kammetje deruit, ruimte egaal uitsteken met beiteltje, wat superglue, nieuwe kam derop.

Liever geen superglue. zorg gewoon dat ie strak past, dan verschuift ie niet en is ie later gemakkelijker te vervangen.

barno
24 april 2008, 17:42
Liever geen superglue. zorg gewoon dat ie strak past, dan verschuift ie niet en is ie later gemakkelijker te vervangen.

ik doe er beetje superlijm aan, enkel om het op zijn plaats te houden omdat het dan makkelijker is om de snaarsleufjes te vijlen.

no 1 hops
24 april 2008, 18:23
in sommige kant en klaar topkammen zitten twee gaatjes aan de onderkant.
die boor ik door en dan met twee hele kleine spijkertjes zet ik hem vast.

wat betreft de TS
als je die hebt, dun sleutelvijltje, aan beide brede zijden met een slijpsteen glad maken, zodat je op de smalle kant alleen nog vijlen kan.
krijg je de bodem van de sleuf mooi vlak mee

Enra
24 april 2008, 18:39
Een drupje hobbylijm is meer dan voldoende; maar dan ook echt een druppie. Voor de rest moet zo'n kammetje gewoon goed pas zijn. Dat drupje lijm helpt gewoon om hem op zijn plaats te houden.

The Mess
24 april 2008, 19:13
Bedankt voor de tips!
Wat betreft de klemming van het kammetje: hij zit nu vast met houtlijm, hij kon er zonder die lijm vrij makkelijk in en uit (maar hij wiebelde niet echt), ik had per ongeluk de kantjes ook wat afgeveild.
Is dit erg? En voldoet houtlijm?

Laatste vraag: welke vijltje moet ik gebruiken en waar kan ik die kopen?

no 1 hops
24 april 2008, 19:34
Bedankt voor de tips!
Wat betreft de klemming van het kammetje: hij zit nu vast met houtlijm, hij kon er zonder die lijm vrij makkelijk in en uit (maar hij wiebelde niet echt), ik had per ongeluk de kantjes ook wat afgeveild.
Is dit erg? En voldoet houtlijm?

Laatste vraag: welke vijltje moet ik gebruiken en waar kan ik die kopen?
kijk maar eens bij de 2,50 euro bakken en zoek een sleutelvijltjes set.

Enra
24 april 2008, 19:50
Bedankt voor de tips!
Wat betreft de klemming van het kammetje: hij zit nu vast met houtlijm, hij kon er zonder die lijm vrij makkelijk in en uit (maar hij wiebelde niet echt), ik had per ongeluk de kantjes ook wat afgeveild.
Is dit erg? En voldoet houtlijm?

Laatste vraag: welke vijltje moet ik gebruiken en waar kan ik die kopen?

Ja hoor, houtlijm voldoet ook!

The Mess
24 april 2008, 21:52
Heel erg bedankt allemaal, ik ga het van de vakantie maar eens fiksen denk ik!

Ik had nog een vraagje (heeeel erg offtopic): op mijn Epiphone SG draaien de potmeters niet normaal 'recht'.
Als je er van de zijkant tegenaan kijkt dan maakt de knop een soort golfbeweging (op en neer), dichter naar de body toe en er weer vanaf.
Het kan natuurlijk aan de potmeter zelf liggen, maar ik heb er vanmiddag even snel een nieuwe ingezet om te testen, en daar deed hij het ook bij...

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Cavity niet helemaal evenwijdig met de oppervlakte van de body?

no 1 hops
24 april 2008, 23:10
Heel erg bedankt allemaal, ik ga het van de vakantie maar eens fiksen denk ik!

Ik had nog een vraagje (heeeel erg offtopic): op mijn Epiphone SG draaien de potmeters niet normaal 'recht'.
Als je er van de zijkant tegenaan kijkt dan maakt de knop een soort golfbeweging (op en neer), dichter naar de body toe en er weer vanaf.
Het kan natuurlijk aan de potmeter zelf liggen, maar ik heb er vanmiddag even snel een nieuwe ingezet om te testen, en daar deed hij het ook bij...

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Cavity niet helemaal evenwijdig met de oppervlakte van de body?bij sommige potmeters zit er een soort lipje evenwijdig aan de as.
doe je daar niks aan dan komt de potmeter dus schuin naarboven vast te zitten en krijg je die wiebel pot.
.
twee oplossingen.
1 extra moer die je eerst over de schroefdraad draaid voordat je hem door het hout haald
2 knip dat lipje eraf met een goede knijptang

The Mess
24 april 2008, 23:34
bij sommige potmeters zit er een soort lipje evenwijdig aan de as.
doe je daar niks aan dan komt de potmeter dus schuin naarboven vast te zitten en krijg je die wiebel pot.
.
twee oplossingen.
1 extra moer die je eerst over de schroefdraad draaid voordat je hem door het hout haald
2 knip dat lipje eraf met een goede knijptang

Volgens mij zat er idd een extra moertje aan, maar als je die erop draait dan houd je geen pot meer over om boven het hout vast te zetten. Over welk lipje je het hebt is me trouwens niet helemaal duidelijk...

no 1 hops
25 april 2008, 08:25
Volgens mij zat er idd een extra moertje aan, maar als je die erop draait dan houd je geen pot meer over om boven het hout vast te zetten. Over welk lipje je het hebt is me trouwens niet helemaal duidelijk...die lipjes zitten er niet altijd.
maar als je boven op de potmeter kijkt vanaf de as kant dan kan het neit missen op je ziet hem als die erop zit
kijk maar eens op dit plaatje, links boven op de potmeter (donkergrijs)daar staat een heel klein stukje metaal rechtop
http://www.guitarsupplies.nl/b_633.jpg

GravyTrain
25 april 2008, 19:27
Volgens mij krijg je met zo'n lipje op een pot geen wiebelpot maar gewoon een scheve pot die altijd de zelfde kant op scheef staat, dat lipje ligt immers steeds aan de zelfde kant van het gat. Een wiebelknop krijg je alleen als het asje krom is (kan misschien krom gegaan zijn door het scheef monteren door een lipje op de pot) of als knop scheef is.

The Mess
30 april 2008, 13:21
Volgens mij krijg je met zo'n lipje op een pot geen wiebelpot maar gewoon een scheve pot die altijd de zelfde kant op scheef staat, dat lipje ligt immers steeds aan de zelfde kant van het gat. Een wiebelknop krijg je alleen als het asje krom is (kan misschien krom gegaan zijn door het scheef monteren door een lipje op de pot) of als knop scheef is.

Even een kick:
Ik denk dat ik er dus maar nieuwe pots op ga zetten, en om zeker te weten dat ik ze boven en onder ruimte overhoud om ze vast te zetten met moertjes zijn long-shaft pots misschien wel makkelijk.
Is dit een dom idee, en zou ik te weinig ruimte overhouden in de control-cavity, of de moeite waard om te proberen?

http://store.guitarfetish.com/losh25aupotf.html

no 1 hops
30 april 2008, 13:30
Volgens mij krijg je met zo'n lipje op een pot geen wiebelpot maar gewoon een scheve pot die altijd de zelfde kant op scheef staat, dat lipje ligt immers steeds aan de zelfde kant van het gat. Een wiebelknop krijg je alleen als het asje krom is (kan misschien krom gegaan zijn door het scheef monteren door een lipje op de pot) of als knop scheef is.daar heb je gelijk in.
wat wel kan is dat de knop zijn eigen schacht niet recht is of een van de twee delen van de gespleten as boven op niet recht is

The Mess
30 april 2008, 13:33
daar heb je gelijk in.
wat wel kan is dat de knop zijn eigen schacht niet recht is of een van de twee delen van de gespleten as boven op niet recht is

Zouden die long-shaft pots dan een goede oplossing zijn?

Jochie
30 april 2008, 13:44
Nog ff een reaktie op je nut
Je zou een Fender rollernut kunnen aanschaffen.
Kan je je lekker uitleven op je tremelo en je snaartjes blijven lekker op stemming.
Ik heb hem ook op mijn Stratje en wil niets anders meer.
ps. hoe kan je een foto uploaden?

no 1 hops
30 april 2008, 14:07
Nog ff een reaktie op je nut
Je zou een Fender rollernut kunnen aanschaffen.
Kan je je lekker uitleven op je tremelo en je snaartjes blijven lekker op stemming.
Ik heb hem ook op mijn Stratje en wil niets anders meer.
ps. hoe kan je een foto uploaden?kan je niet.
je moet daarvoor eerst ergens een upload mogelijkheid zoeken zoals photobucket.
daarop plats je de foto en je hebt bij photobucket dan direct de link die je kunt copieren en hier op het forum gebruiken

no 1 hops
30 april 2008, 14:08
wat betreft de longshafts
lijkt mij een goed idee, heb je toch net wat meer afstel mogelijkheid.
vraag er echter wel dubbele moertjes bij

The Mess
30 april 2008, 15:15
Nog ff een reaktie op je nut
Je zou een Fender rollernut kunnen aanschaffen.
Kan je je lekker uitleven op je tremelo en je snaartjes blijven lekker op stemming.
Ik heb hem ook op mijn Stratje en wil niets anders meer.
ps. hoe kan je een foto uploaden?

Is een optie! Maar ik wil A. goedkoop uit zijn (goedkope gitaar) en B. ik heb m'n tremolo ooit gesloopt en die wordt dus binnenkort vastgezet.

Toch bedankt voor je input :)

The Mess
9 mei 2008, 16:59
wat betreft de longshafts
lijkt mij een goed idee, heb je toch net wat meer afstel mogelijkheid.
vraag er echter wel dubbele moertjes bij

Zouden die lange shafts wel in een cavity van een sg passen?

Saf
12 mei 2008, 14:47
probeer ook eens ee nandere knop ero pte zetten. heb wel een keertje mee gemaakt dat het "busje" i nde knop net niet recht in de knop zat waardoor je ook een wiebel knop kreeg.