PDA

View Full Version : Boost in gitaar



dunnoaname
24 april 2008, 16:42
Ik was vanmiddag in een muziekzaak en heb een tijdje een fender powerhouse strat vastgehad. Cool ding; heeft een 12 dB boost als je de onderste toonknop helemaal opendraait. Als de toneknop helemaal dicht is is er geen boost.

Kan ik ook in mijn eigen gitaar een boost inbouwen? Hoe zorg ik ervoor dat unity gain bij de '0' van de pot ligt? Welk schema moet ik gebruiken voor de boost?

PS: Misschien past dit topic beter in zelfbouw of werkbank, maar daar komen zo weinig reacties.

nevyn292
24 april 2008, 17:03
Ik was vanmiddag in een muziekzaak en heb een tijdje een fender powerhouse strat vastgehad. Cool ding; heeft een 12 dB boost als je de onderste toonknop helemaal opendraait. Als de toneknop helemaal dicht is is er geen boost.

Kan ik ook in mijn eigen gitaar een boost inbouwen? Hoe zorg ik ervoor dat unity gain bij de '0' van de pot ligt? Welk schema moet ik gebruiken voor de boost?

PS: Misschien past dit topic beter in zelfbouw of werkbank, maar daar komen zo weinig reacties.

kijk eens naar EMG AB(afterburner) dat is zo'n dergelijke boost. bij GFS hebben ze er ook één, kost grof minder geld, maar die heb ik zelf niet.

hoe je zorgt dat hij bij de 0 ligt? je knop er goed opzetten!, je kan je knoppen eraf halen, draaien en er weer op doen, op die manier gaat het wel lukken.

erin bouwen is niet zo moeilijk, je koopt zo'n boostertje (bijvoorbeeld de EMG AB of die van GFS) en er zitten scherma's bij, beetje solderen en klaar.

let wel dat er dan een batterij (9v) in je gitaar moet, waar soms niet al teveel ruimte voor is in een gitaar

hoop dat je er wat aan hebt!

Rormo
24 april 2008, 17:14
Kun je niet eenvoudiger en goedkoper gewoon een pedaaltje kopen?

dunnoaname
24 april 2008, 17:15
kijk eens naar EMG AB(afterburner) dat is zo'n dergelijke boost. bij GFS hebben ze er ook één, kost grof minder geld, maar die heb ik zelf niet.

hoe je zorgt dat hij bij de 0 ligt? je knop er goed opzetten!, je kan je knoppen eraf halen, draaien en er weer op doen, op die manier gaat het wel lukken.


Bedankt voor de tip! Die EMG had ik nog niet gevonden.
Met dat verhaal over unity gain op de '0' bedoelde ik niet de '0' van de knop, maar het einde van de draai van de potmeter. De afterburner is push-pull, dus dan heb je dat probleem niet.

Wat ik echter nog zat te denken, kan ik niet gewoon een SHO zelf bouwen, en die in mijn gitaar aan een push-pull pot hangen. Aan ruimte geen gebrek, is een semi-hollow.

Arvoitus
24 april 2008, 17:28
Bedankt voor de tip! Die EMG had ik nog niet gevonden.
Met dat verhaal over unity gain op de '0' bedoelde ik niet de '0' van de knop, maar het einde van de draai van de potmeter. De afterburner is push-pull, dus dan heb je dat probleem niet.

Wat ik echter nog zat te denken, kan ik niet gewoon een SHO zelf bouwen, en die in mijn gitaar aan een push-pull pot hangen. Aan ruimte geen gebrek, is een semi-hollow.
Als je slim bent dan koop je die EMG niet, want die dingen zijn bijna alleen maar geschikt voor metal. En ze zorgen voor veel brom/ruis erbij.

Je kunt beter voor een booster van GFS gaan, imho.

dunnoaname
24 april 2008, 17:34
Kun je niet eenvoudiger en goedkoper gewoon een pedaaltje kopen?

Ik ga veel naar jamsessie's dan is dit handiger. Het beviel mij ook erg goed om gewoon op de gitaar zelf het effect te kunnen bedienen.

nevyn292
24 april 2008, 19:30
Bedankt voor de tip! Die EMG had ik nog niet gevonden.
Met dat verhaal over unity gain op de '0' bedoelde ik niet de '0' van de knop, maar het einde van de draai van de potmeter. De afterburner is push-pull, dus dan heb je dat probleem niet.

Wat ik echter nog zat te denken, kan ik niet gewoon een SHO zelf bouwen, en die in mijn gitaar aan een push-pull pot hangen. Aan ruimte geen gebrek, is een semi-hollow.

zou je iets duidelijker kunnen zijn? ik snap er eerlijk gezegd geen snars van wat je nou bedoelt met 0 :chicken:

dat ding staat toch altijd op 0 als die dicht gedraaid is?

bassej
24 april 2008, 19:43
hij bedoeld gewoon helemaal dicht niet dat de nul naar boen wijst, maar dat is logisch toch :chicken:

dunnoaname
25 april 2008, 10:11
Sorry, ik ben inderdaad niet zo duidelijk.

Wat ik wil is de volgende situatie:

Als ik de 'boost' knop dicht draai moet er gewoon het cleane, niet gebooste signaal uitkomen, unity gain dus. Ik wil niet dat mijn signaal wegvalt als ik de boost dicht zet. Op die powerhouse strat was het zo dat als je de boostkniop dichtdraaide dat er dan geen boost was, en ook geen volumecut.

Ik kan me voorstellen dat sommige boost schemaatjes die ik evt. zelf zou bouwen geen geluid doorlaten met de potmeter helemaal dicht. dat is dus niet de bedoeling.

Luigi
25 april 2008, 10:32
zou ook zeker eens kijken naar een Fender Midboost-kit (Clapton)!

nevyn292
25 april 2008, 15:55
Sorry, ik ben inderdaad niet zo duidelijk.

Wat ik wil is de volgende situatie:

Als ik de 'boost' knop dicht draai moet er gewoon het cleane, niet gebooste signaal uitkomen, unity gain dus. Ik wil niet dat mijn signaal wegvalt als ik de boost dicht zet. Op die powerhouse strat was het zo dat als je de boostkniop dichtdraaide dat er dan geen boost was, en ook geen volumecut.

Ik kan me voorstellen dat sommige boost schemaatjes die ik evt. zelf zou bouwen geen geluid doorlaten met de potmeter helemaal dicht. dat is dus niet de bedoeling.

voor zover IK weet, is dat NOOIT zo het geval. het is namelijk een boost, geen volume knop

Tupelo
26 april 2008, 16:45
Sinds de VSC op mijn Blade wil ik niet meer zonder.
Het is toch rete handig om in de buurt te hebben wanneer je nasa space center van je verwijderd is.
Ben je dolbij wanneer je jezelf kan boosten met een switchje op je gitaar.
Toch, de VSC op mijn Blade vervangen door een 25db mid/treble boost for tele van Guitarfetisj.

http://store.guitarfetish.com/activepreamps.html

Ik moet er nog even aan wennen, maar ik geloof dat die me wel bevalt.
Vooralsnog is het vooral boost.
Dat is het gouw wanneer je toch al met distortion speelt.
Het daadwerkelijk creeëren van nieuwe sounds gaat toch beter vanuit een clean situatie.
Maar goed.
Waarschijnlijk heb je de ruimte wel, in mijn optiek betekent dat (zeker gezien de prijs & dollar): 'Geen reden om er niet één op te zetten!' :)

Oh, bij mij draait een dubbele knop (mid/treble) met de klok mee/tegen voor mid/treble boost/cut.
In neutrale stand, heb ik gewoon mijn neutrale signaal.

dunnoaname
26 april 2008, 18:48
Ga denk ik toch voor de SRV boost van GFS. Beschrijving klinkt goed, niet duur, en ik heb meer dan genoeg treble uit mijn gitaar voor mijn smaak. Bedankt voor de tips !

G.G.
27 april 2008, 00:04
Ga denk ik toch voor de SRV boost van GFS. Beschrijving klinkt goed, niet duur, en ik heb meer dan genoeg treble uit mijn gitaar voor mijn smaak. Bedankt voor de tips !

Heb ik gehad, fantastisch ding!!!