PDA

View Full Version : Smells Like Teen Spirit



Silco
24 april 2008, 13:42
Ik ben bezig met de solo van dit nummer van Nirvana en die lukt aardig, want zo moeilijk is deze natuurlijk niet.

Het enige probleem wat ik ondervind is die bijna oneindige sustain die Kurt aan het eind van de solo heeft.
Als ik met de cd meespeel, stopt mijn gitaar veel eerder met doorklinken dan die van hem. Volgens mij gebruikt hij ook nog feedback aan het einde van die sustain.

Het gaat om dit filmpje: Klik Hier (http://youtube.com/watch?v=kPQR-OsH0RQ)
Vanaf 3.25 min hoor je die sustain en rond 3.36 komt (volgens mij) feedback op.

Nu was mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe ik die toon zo lang mogelijk kan laten door klinken.

RoelTM
24 april 2008, 13:56
betere gitaar wil wel eens helpen (weet niet welke je nu hebt)
volumeknop van de versterker wat meer naar rechts draaien is ook wel goed voor de sustain dacht ik...

Silco
24 april 2008, 16:06
Ik heb nu zo'n Ibanez starterset en een Vox AD 30... Dus die versterker harder dat lukt wel....

Een nieuwe gitaar hoop ik over een maand te hebben: :rockon:

Spitfire
24 april 2008, 16:54
Op je AD30 zit een compressor (comp) als het goed is, zet die eens aan. Verder zorgt meer gain altijd voor meer sustain.

Edit: en 'een betere gitaar' is echt onzin, hoeveelheid sustain verschilt gewoon van gitaar tot gitaar. Heeft puur met constructie te maken.

Silco
24 april 2008, 17:34
Op je AD30 zit een compressor (comp) als het goed is, zet die eens aan. Verder zorgt meer gain altijd voor meer sustain.

Edit: en 'een betere gitaar' is echt onzin, hoeveelheid sustain verschilt gewoon van gitaar tot gitaar. Heeft puur met constructie te maken.

Ok, ik ga die comp(ressor) eens proberen.

Ik heb wel ooit eens gelezen dat de soort hals (neck tru, ofzo iets) zorgt voor een langere sustain

bassej
24 april 2008, 19:22
kan je op zo'n ad eiglijk ook zonder effect spelen, want je moet je knopje ergens naartoe wijzen:D

Spitfire
24 april 2008, 20:58
kan je op zo'n ad eiglijk ook zonder effect spelen, want je moet je knopje ergens naartoe wijzen:D

Zit een bypass knop (met ledje) op hoor ;)


Ok, ik ga die comp(ressor) eens proberen.

Ik heb wel ooit eens gelezen dat de soort hals (neck tru, ofzo iets) zorgt voor een langere sustain

Bedenk wel dat je geluid dan dus wel gecomprimeerd wordt (zoek daarvoor even op google), en Cobain speelt zonder compressor als ik het goed heb. Gewoon een bak gain.
En dat van die sustain klopt inderdaad, over het algemeen hebben gitaren met gelijmde halzen een langere sustain dan met geschroefde en met een neck-through een langere sustain dan een gelijmde hals.
Maar ben je nou op zoek naar een langere sustain of naar het geluid van de solo?

Arvoitus
25 april 2008, 00:10
Dacht dat hij toch ook een boss pedaaltje gebruikt, overdrive?

Hij heeft zijn versterker gewoon vol openstaan, en dan krijg je automatisch meteen die feedback erbij. Met een klein versterker (zacht) gaat dat moeilijker, je kan ook dichter bij je versterker gaan staan (met je gitaar)

Luke-wannabe
25 april 2008, 08:35
Gewoon genoeg overdrive en met je gitaar naar de speakers gaan staan. Dan gaat -ie wel feedbacken.

Rude Perception
25 april 2008, 12:35
Het is gewoon een combinatie van veel gain, een lichte vibrato (en heen en weer gaan met de hals) en uiteindelijk eindigend in feedback.

Silco
25 april 2008, 18:18
Maar ben je nou op zoek naar een langere sustain of naar het geluid van de solo?

Eigenlijk beide... Want met die langere sustain kan ik de solo afmaken.

Die compressor heb ik geprobeerd, maar dat levert niks op.

Volgens http://guitargeek.com/rigview/84/ heb ik dezelfde effectpedalen als Cobain. Als ik de gain van mn versterker gebruikt en die boost met m'n Boss DS-1, kom ik al een redelijk eind.

Ik moet hem nog ff goed hard zetten om feedback eruit te krijgen, dat probeer ik maandag even, want dan ben ik home-alone:)

rocker_71
25 april 2008, 18:56
Ome Kurt gebruikte wel meer dan dat hoor.

Check hier nders even:
http://www.fortunecity.com/tinpan/manicstreet/635/kurts_stuff.html

(grote kans dat met een big muff je deze sustain wel krijgt)