PDA

View Full Version : Leuk buizenamp projectje.



Realeigo
24 april 2008, 12:41
Ik heb hier een setje trafo's gevonden En daar wil ik graag een klein ampje van maken.

HEt gaat om een outputtrafo van 490 ish ohm primary
en een 1.2 ohm secondary

De power trafo heb ik nog niet getest, maar bij dit tafotje heb ik al twijfels dus eers maar ff vragen.

Negative K3 fan
24 april 2008, 17:19
met 490 primair en 1,2 ohm primair wens ik je veel succes daar een set eindbuizen en speakers bij te vinden...

je moet je wikkelverhouding meten en dat doe je niet door een multimeter op primair en secundair te zetten. Is die OT PP of SE?

Wat je moet doen is een kleine wisselspanning op de primaire kant zetten en dan de Usec meten om de wikkelverhouding te bepalen.

guitarnijboer
25 april 2008, 16:24
Het lijkt mij niet onmogelijk hoor, maar je moet eerst even goed de impedanties en het vermogen van de OT bepalen. Hiervoor zijn op het internet verschillende methoden te vinden.

Als de trafo zoals jij stelt bij 1,2 ohm secundair een primaire impedantie van 490 ohm heeft dan moet je gewoon een luidspreker nemen met een hogere impedantie zodat de primaire impedantie bruikbaar wordt voor gangbare buistypen.....

Voorbeeld:
Sluit je een 16 ohm speaker aan dan heb je (als jou opgegeven waarden kloppen) primair een impedantie van 6500 ohm. Er van uit gaand dat je trafo SE is kun je daar dan prima een erg gangbare 6V6 of EL84 op aansluiten voor een watje of 5 vermogen. Lijkt me dus prima te doen. Gewoon het schema van de Fender Champ nabouwen zou ik zeggen en je hebt een leuk versterkertje....

Realeigo
25 april 2008, 16:46
Bedankt voor de tip, maar er is inmiddels al zoŽn jonge onderweg:
http://www.audiokit.it/ITAENG/Trasformatori/Hammond/125SEpic.jpg
Samen met wat onderdeeltjes voor een Vjr achtige apperaat en een Eminence 10" speaker.
En op school staat er al een mooi 10" combotje op me te wachten.

Realeigo
25 april 2008, 17:11
Ik zal trouwens ook de achtergrond van het projectje uitleggen.

Ik heb van school de opdracht gekregen naast hun bestaande projectje van een Mosfet versterkertje een klein buizenversterertje dat in hetzelfde chassis en combokastje past.
Ik heb gekozen voor een valvejunior te "klonen" en heb ook op SEwatt een hoop mods opgezocht.
Heb daarna bij tubetown verschillende onderdelen besteld waaronder ook extra dingen zodat i het ontwerp een beetje an tweaken naar smaak.
Ik kwam in totaal op 175 euro aan onderdelen uit. Best redelijk.

Dit is een samengevat boodschappenlijstje
Hammond 125ESE OT.
Toroidal PT
Metaalfilm 0,5w weerstanden
Metaaloxide 2w en hoger weerstanden
Gedeeltelijk F&T elko's rest van onbekend merk.
Mallory condensatoren.
Eminence Legend 105 speaker
JJ 12AX7 en EL84
en nog wat andere hardware.
Dat allemaal voor maar 175 euro.

En dat kan nog goedkoper.
Als het namelijk via leverancier van school word besteld dan scheelt het 19% btw. Maar dan zit je wel met goedkopere onderdelen opgescheept, wat ook weer $$ scheelt. Maar daar heb ik bewust niet voor gekozen omdat ik het prototype zelf houd.
Uitendelijk zou je dan zonder buizen en speaker wel op 75 euro of minder voor onderdelen moeten uitkomen.

Realeigo
28 april 2008, 11:34
Dit kwam net ff door de brievenbus! :D

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0144.jpg

Jimwoud
28 april 2008, 12:00
Hey, Waar heb je dat besteld?

Ben benieuwd naar je project.

Realeigo
28 april 2008, 12:08
Hey, Waar heb je dat besteld?

Ben benieuwd naar je project.

Bij Tubetown.de

En omdat ik van school een volledige idiot proof handleiding voor het project moet maken... Zal ik die hier ook maar posten :P

GeofJackon
28 april 2008, 17:58
buizenamps en idiot proof in een zin... Lijkt me niet simpel

Realeigo
3 mei 2008, 21:13
Kwam vandaag een leuk chassis aanwaaien voor mijn prototype
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5030034.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5030035.jpg

Een oude hi-fi eindtrap die nog made in the uk is! Maar deed het niet meer dus. Slope en er een buizenbakin bouwen!