PDA

View Full Version : Dilemma



oomSam
24 april 2008, 12:17
Beste mensen,

ik zit met een dilemma. Ik heb onlangs een koopje gedaan. Een Fender Concert Reverb Combo, nieuwe lampen en de bekende aanpassingen aan de reverb-tank zijn uitgevoerd. Nu, hij klinkt echt als een BEL. Hij klinkt echt enorm clean ... en kan ook dat net ietsje meer crunch geven.

Nu, wil ik er een cabinet bij om meer een echt vette rocksound te maken. Niet echt speciaal bedoeld om die combo op aan te sluiten. Later komt er een mooie lampentop (iets van bogner, marshall, Dr. Z, ofzo).

Ik was in eerste instantie van plan om zelf een cabinet te maken. En met zelf bedoel ik mijn oom die houtbewerking heeft gestudeerd.
Na wat zoekwerk vond ik dit best te doen. 2x12", V30 of greenbacks, bogner oversized afmetingen, in berk/eik ... u snapt wel ...

Mijn gedachten zijn wel wat verandert toen ik begon te denken waarom dit niet meer mensen doen.
Het prijsverschil om zelf een cab te maken tov er eentje te kopen ligt bij mij rond de 300 tot 400 euro. Een toch wel niet héél klein bedrag.

Mijn vraag is nu ... zal zo'n kast van een merk beter klinken dan een zelfgemaakte en waarom? Er zitten dezelfde speakers in ... de afmetingen hetzelfde ... ja inderdaad de tolex is misschien mooier aangebracht ...

Heb ik hier een verkeerd beeld van?

Bedankt om mij wat meer uitleg te geven!

Jullie nieuwe gitaarvriend, oom Sam

bert k
24 april 2008, 12:55
Hallo en welkom oom Sam!

Kastje maken is best te doen, zeker met een deskundige oom in de buurt. Er is al heel veel over geschreven hier op het forum, als je even zoekt, vind je zeker iets waar je wat aan hebt.

oomSam
24 april 2008, 13:37
Hallo en welkom oom Sam!

Kastje maken is best te doen, zeker met een deskundige oom in de buurt. Er is al heel veel over geschreven hier op het forum, als je even zoekt, vind je zeker iets waar je wat aan hebt.

Bedankt Bert!

Ik heb al veel gelezen. U kan niet geloven hoeveel keer ik het topic "een eigen speakerkast maken" (iets in die aard) al doorgelezen heb.

Men vraag was gewoon of je dezelfde kwaliteit kunt evenaren in vgl met een kast die je koopt. Niet qua uitzicht zozeer, want smaken verschillen, maar qua kwaliteit in geluid.

oom Sam

bert k
24 april 2008, 13:51
Ongetwijfeld! Die merk-kasten zijn ook maar gewoon hout en tolex. Als je dezelfde maten aanhoudt is het geen probleem. Je kan zelfs betere materialen gebruiken dat het voorbeeld.

Kim Wilson
24 april 2008, 14:03
Zelfde maten, zelfde constructie en minstens net zo goed materiaal (geen Gamma-plex dus), dan moet het helemaal goed komen. Er is laatst tijdens een meeting trouwens een zelfbouw cab als beste uitgeroepen van de toen aanwezige cabs. Dat is een grotere 2x12 dan gebruikelijk, maar toch...

Hier staat een verslag van die meeting:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104990&page=6&pp=40


Succes iig met je keuze.

oomSam
24 april 2008, 14:08
Bedankt Kim & Bert ...

Laten we maar eens materialen gaan zoeken 8-) !

Ik post de cab dan hier wel eens. Andere reacties zijn nog altijd welkom natuurlijk!

oom Sam

oomSam
24 april 2008, 15:31
Dus dit gaat het ongeveer worden. Ik wil dat hij er 'classy' gaat uit zien.

Geschatte kosten: 400-500 euro. Valt best mee niet?

Breedte
75,57 Cm 29 3/4" Inch

Hoogte
65,41 Cm 25 3/4" Inch

Diepte
30,48 Cm 11 7/8" Inch

Baffle
+- 4cm inside cabinet

Board-thickness
2cm/2,5cm

Hout
eik

Connections
1x jack Fem

Back
Open, 1/3, 2/3, Clossed (3 panels met groeven)

Speakers
Celestion v30 12” x2

Handles
2 built-in handles + 1 tweed top strap

Corners
Medium/Small leather corners or golden (iron) corners

Wheels/Feet
4 plastic black feet

Speakercable
Stock

Tolex/Finish
Stain mahonie, lak finish

Grille
Gray/Beige

Tilt
10% angle on baffle

Speakerseparation
Fixed oak seperator

Speakerconnection
Parrallel

oom Sam

JohnLord
24 april 2008, 16:35
Als ik je lijstje zo doorlees, kun je die top strap handle wel achterwege laten, wordt een loodzwaar ding. Waarschijnlijk ook erg mooi...

bert k
24 april 2008, 16:51
Hm, ik zou een paar dingen heroverwegen.

- Doe alles in Europese maten, anders reken je jezelf gek. Is ook in de winkel heel lastig.

- Houtdikte 2 cm? Ga voor 1,8 cm, dat is een standaarddikte en goed verkrijgbaar. Echt dik genoeg. Dikker is niet nodig, en maakt hem erg zwaar.

- Eikenhout? Als lood, en duur! Meest gebruikt is goede kwaliteit multiplex, ook door de echte merken. Tweede keus is MDF.

oomSam
24 april 2008, 16:56
Tophandle is puur afwerking hoor. :) I want it to be flash! :soul:

Welja ... het zijn de inches die ik omgerekend heb van een Boger 2x12" oversized.

Houtdikte ... uiteraard 1,8 cm ... het was een benadering. Ik was eerlijkgezegd vergeten wat de standaardmaat was. Dat was net hetgeen m'n oom wist!

Ik wil hem wel in eikenhout. 1. Afwerking en 2. Hij mag wel wat wegen, want ik laat hem toch in m'n studio staan. En als hij mee moet steek ik hem wel in een flightcase. Gewicht is volledig geen issue. M'n combo weegt 40 kg ... dus dit valt best mee ....
Als hij in mdf is ofzo moet ik hem tolexen en 1. Dat wil ik niet en 2. Ik kan dat niet. :sssh:

oom Sam

pasqual
24 april 2008, 21:06
een combo van 40 kg???? jezus, wat is dat dan voor een ding?
de mijne is zo'n 31 kg en dat vind ik al zwaar genoeg! maar ja, als ie goed klinkt, moet het maar.

succes met je cab en groeten Pasqual.

bert k
24 april 2008, 21:42
Het nadeel van massief hout is dat het werkt, dus kromtrekt. Multiplex doet dat niet. Als je mooi berkenmultiplex neemt, en je behandelt het met beits, ziet het er zomaar uit als eiken. (Ik vraag me trouwens af of het je lukt binnen je budget met eikenhout.)

oomSam
24 april 2008, 22:07
Het nadeel van massief hout is dat het werkt, dus kromtrekt. Multiplex doet dat niet. Als je mooi berkenmultiplex neemt, en je behandelt het met beits, ziet het er zomaar uit als eiken. (Ik vraag me trouwens af of het je lukt binnen je budget met eikenhout.)

Best wel denk ik. Kromtrekken ... op zo'n korte afstand. Ik en m'n oom hebben best wel wat verstand van hout.

oom Sam

oomSam
24 april 2008, 22:11
een combo van 40 kg???? jezus, wat is dat dan voor een ding?
de mijne is zo'n 31 kg en dat vind ik al zwaar genoeg! maar ja, als ie goed klinkt, moet het maar.

succes met je cab en groeten Pasqual.

JA, 40 kg is niet niets, ik weet het. Het is echt zot! Wat een basrespons van een combo, nog nooit gezien. Er zitten dan ook 4 speakers in.

Hij klinkt echt als een bel. Hij wordt zwaarder, maar ook beter hanteerbaar want ik zal hem in een flightcase steken. Bedoeling is als hij meemoet dat die in een trailer komt. Dus dat transporteren is voor mij echt geen belemmering. Gewicht volledig niet.

oom Sam

bert k
24 april 2008, 23:22
Nee, kromtrekken zal wel meevallen idd. Hij is niet zo groot, daar heb je gelijk in.

Wordt wel een gave boekenkast, van eikenhout... Doe je er ook bolpoten onder? :D

oomSam
25 april 2008, 07:57
Nee, kromtrekken zal wel meevallen idd. Hij is niet zo groot, daar heb je gelijk in.

Wordt wel een gave boekenkast, van eikenhout... Doe je er ook bolpoten onder? :D

Dat is nog eens een idee! :rockon:

Gewoon zwarte euhm 'pootjes' zullen het wel doen zeker. Was eerst van plan om ook wielen eronder te zetten. Maar aangezien hij wrs toch in een flightcase komt ... so what's the nut hé?! :satisfie:

Enkel hetgeen ik waar nog over twijfel is de invloed van een tussenschot tussen de speakers. Ik denk dat ze 'bassiger' gaan klinken door een kleinere ruimte. Misschien probeer ik ervoor te zorgen dat ik dat tussenschot kan wegnemen. Dat zou wel een luxe zijn!

oom Sam