PDA

View Full Version : pup setje



Igos du Iskana
24 april 2008, 10:22
Hey allemaal,
Ik heb een kleine Epiphone SG Special Model II staan. Niets bijzonders, maar wel met een superfijne nek. Ik zit er dus aan te denken om de standaard pups eruit te slopen en er wat leuks voor in de plek te zetten. Ik heb eigenlijk geen idee wat erzoal te doen is in pick-ups (ik heb me nog nooit met die dingen bezig gehouden)
ik wil als nek-element een lekker twangy geluid, misschien een p-90 achtig iets, om dat single-coil geluid eruit te krijgen
als brug element zoek ik wat vets, metal/hard-rock achtig. Hoeft geen actieve te zijn, maar moet wel kunnen scheuren.

Hebben jullie nog een paar sugesties over pups en over hoe je die dingen er eventueel in kunt laten zetten?
Cheers, Auke

M Kactus
24 april 2008, 10:43
Pickups vervangen kan je best zelf doen, hoor. Geen moeite, en als je secuur te werk gaat, kan er ook niks mislopen. Maak een schemaatje van hoe alles ervoor uitzag, neem desnoods een fotootje, en dan kan je op z'n minst terug naar hoe het was. De begeleidende schema's bij de meeste pups zijn overduidelijk.

In mijn Ibanez SZ heb ik in de nek een GFS mean90 gezet. Dat is de P90 in humbuckerformaat van Guitar Fetish. Een érg goede pickup die ik heel open en sprankelend vind klinken, zonder schel te zijn. Ik heb nog nooit een échte P90 gehad, dus kan ik niet vergelijken, maar ik hou wel van dit geluid. En dat voor een zéér voordelige prijs.
In de brug heb ik een Dimarzio Superdistortion gestopt, omdat ik op zoek was naar een hardrock/classic rock geluid. Een hotte humbucker die toch niet te hot was. Die past erg goed bij de zwaardere, donkerdere klank die een mahoniegitaar automatisch heeft. Ik ben nog even aan het twijfelen geweest over de Seymour Duncan Blackouts, maar actief en passief gaat niet zo goed samen ivm volumeverschillen.