PDA

View Full Version : Recensie Baja Tele, Blade Tele, Gibson SG special Faded, Hagstrom HJ-600



TimmU
24 april 2008, 00:14
Zo , ik was eergisteren in de music maniacs om 't een en ander te testen . Omdat het lekker in de buurt is ,en omdat een maat van me een nieuwe main-axe wil kopen. Wie ben ik om nee te zeggen tegen een dagje plankjes kwijlen.


Allereerst, Baja Tele.

Lekkere look , superlekkere feel , en een gave sound natuurlijk . De fase switch heb je alleen eigenlijk bar weinig aan , en de middenstand klonk echt heel wollig.Voor de rest vond ik het eigenlijk een gave gitaar, mooi afgewerkt , maar 1 ding viel me tegen. Zo veelzijdig vond ik hem eigenlijk helemaal niet, en ik ben echt een Fender fan.

Blade Tele.

Nooit een Blade gitaar in m'n handen gehad, maar toen ik hem omhad voelde het gelijk goed.Uitdagend ontwerp, standaard tele, aangepaste headstock ,en actieve (!!!!!) Elementen. Ook kon je nog kiezen met een 3way switch of je je brug/hals/beiden actief wou hebben . Geniaal.

Klonk lekker, rond, vol, meer bruikbaar. Nadeel: heb eigenlijk alleen gespeeld met de active switch aan op beide elementen, zonder klonk ie niet zo twangy als je verwacht van een tele, en heb je eigenlijk weinig aan de sounds.

Gibson SG Special Faded.

Met veel gelul aangekondigd door de ietwat onwetende verkoper, en wat een raar ding is dat . Moet zeggen dat ik hem óntzettend lekker vond spelen ,en alleen de middenstand met alles op 10 klonk gaaf. Ik snap natuurlijk , als je een Gibson sound tof vind dan is dit wat je zoekt, maar ik vond het een one-trick pony.


En als laatste, Hagstrom HJ-600.

Heb al een tijd lopen zeuren bij de muziekmaniakken wanneer ze hem eindelijk binnen hadden, en het was eindelijk zover. De verkoper was skeptisch , maar wát een bak zeg . Ontzettend gave afwerking.looks , en de bespeelbaarheid was prachtig. Jammer alleen dat je niet veel verder dan de 14e fret kwam zonder capriolen uit te halen.

De sound was onwaarschijnlijk tof . Ik heb er met gemak Slayer zitten spelen, en jazz trok ie onvermoeibaar. Alle standen waren tof, alleen het brug element vond ik ietsje te schel.

Alles heb ik getest door een Marshall Valvestate, en een Bogner Shiva 1x12 uit 2006. Dat vind ik altijd een gave combinatie om te testen. Zo van , als het op die valvestate kut klinkt dan hoef ik hem sowieso niet, komt ie door de eerste ronde op de valvestate dan is het veel gaver op de Shiva. Daarop kun je dan ook uitgebreid alle mogelijkheden testen.

Eindconclusie : de baja tele vind ik bruikbaar voor specifieke genres, de Blade tele was meer inzetbaar, maar NIET zonder de actieve elementen aan , de SG vind ik een redelijke one-trick pony , en de Hagstrom was écht te gek.

rickert
24 april 2008, 00:18
Kutrecensie, kutgitaren, kutklootzak.

Luke-wannabe
24 april 2008, 00:19
Ja maar live ga je op die Hagstrom echt geen Slayer trekken hoor. Dat piept als de jezus.

Edit: Rick waarom moet jij tog altijd voor mij zijn. Klootzak!

TimmU
24 april 2008, 00:23
Live speel ik sowieso geen slayer , ook niet op een hagstrom.

rickert
24 april 2008, 00:30
Ja maar live ga je op die Hagstrom echt geen Slayer trekken hoor. Dat piept als de jezus.

Edit: Rick waarom moet jij tog altijd voor mij zijn. Klootzak!
Ik ben de bomb. (mooi rond enzo)

Maar leuke recensie. En SG is opzich een onetrickpony, maar als dat is wat je zoekt is het toch prima!

Luke-wannabe
24 april 2008, 07:47
Live speel ik sowieso geen slayer , ook niet op een hagstrom.
Ja maar meer de muziekstijl.. Te veel gain imo.

Kim Wilson
24 april 2008, 08:07
Goeie recensie, Tim! Al kan ik me niet helemaal vinden in het verhaal over de Baja. Dat wollige op de middenstand herken ik iig niet. Heb je je niet vergist met de nekstand? Want dat is de tweede stand vanaf de voorkant.

Die faseswitch is idd een beetje een raar ding. Maar op de parallelle middenstand kun je er wel een soort van Strat-tussenstandje uithalen.

De Blade heb ik ook getest, maar die vond ik véél te bruut. Ligt er misschien ook aan hoe het actieve circuit is afgesteld, maar die ik getest heb had veel te veel output.

Rinze
24 april 2008, 08:19
Een SG een one-trickpony? Kun je toch alle kanten mee uit dacht ik. Van Doors via AC/DC tot SOAD, lijkt me een behoorlijke bandbreedte :cheerup:


Alle Baja's zijn kut.
Alle aktieve elementen zijn kut.

Hägström ïs kööl.

Harry
24 april 2008, 09:40
een gitaar kies je toch niet om zijn veelzijdigheid maar omdat die bij je stijl past?

schizo910
24 april 2008, 09:45
een gitaar kies je toch niet om zijn veelzijdigheid maar omdat die bij je stijl past?

Ik let er vooral op of hij bij de kleur van mijn ogen past...

Bart_Blueprint
24 april 2008, 10:15
Ik let er vooral op of hij bij de kleur van mijn ogen past...

:seriousf:

Luke-wannabe
24 april 2008, 10:42
Ik let er vooral op of hij bij de kleur van mijn ogen past...
Ik let er altijd op of ik wel bij m'n pik past.

JeroenSchaaf
24 april 2008, 10:44
Of je pik er in past?

Nieuwe rage in mijn band ZWAFFELE!

Chris Winsemius
24 april 2008, 10:53
een gitaar kies je toch niet om zijn veelzijdigheid maar omdat die bij je stijl past?

"deze kleurt mooi bij ons meubulair" is ook 'n goeie, zeker om je vrouw/vriendin om te praten :)

TimmU
24 april 2008, 13:28
@ Harry , mijn stijl is juist hartstikke veelzijdig, daarom gebruik ik dat als argument:)

Kim Wilson
24 april 2008, 13:33
Wat voor stijlen moet je gitaar aankunnen? Ik speel blues met mijn gitaar, en dat gaat geweldig. En ik heb mijn gitaar laatst gehoord over een dikke Marshall amp, en toen kwam me er toch een dikke vette rocksound uit! :o

Ik bedoel, da's toch behoorlijk veelzijdig. Ik moet er wel bijzeggen dat ik een andere speelstijl heb aangeleerd sinds ik die Baja heb, daar reageert dat ding nogal sterk op. Je zou kunnen zeggen dat je er een beetje op moet "leren spelen". :)

Harry
24 april 2008, 14:20
@ Harry , mijn stijl is juist hartstikke veelzijdig, daarom gebruik ik dat als argument:)

uiteraard! ;)
Maar ik denk dat het toch meer om persoonlijke voorkeur gaat dan om de veelzijdigheid van een gitaar. Die zit meer in je spel denk ik. Ik kan op een sg bijvoorbeeld rock, blues, jazz, funk en reggae spelen, maar dan op mijn manier, met mijn geluid.

edit: dit klinkt een beetje opschepperig, maar ik bedoel dus qua eigen stijl, niet qua techniek o.i.d.

schizo910
24 april 2008, 14:24
Sowieso hou ik juist wel erg van gitaren met een eigen karakter. Gitaren die heel veelzijdig zijn vind ik juist vaak minder aantrekkelijk omdat het al snel 13 in een dozijn is. Geef mij maar en gitaar met eigen kenmerken, stijlen staan bij mij persoonlijk absoluut los van gitaren...

niekb
24 april 2008, 17:48
Ik let er altijd op of ik wel bij m'n pik past.

Hahah nieuwe features, naast een bellycut ook een pikcut aan de achterzijde. Op maat gemaakt.

Hendriks
24 april 2008, 20:17
Hahah nieuwe features, naast een bellycut ook een pikcut aan de achterzijde. Op maat gemaakt.
Je slaat er een klein deukje in.

SGbanez
24 april 2008, 20:27
Op zich niet zo gek dat je de SG niet fijn vind als je Slayer(=ruk) speelt he :mad:

Rinze
24 april 2008, 20:55
Op zich niet zo gek dat je de SG niet fijn vind als je Slayer(=ruk) speelt he :mad:

Hmm, levensmoe?



SLAYERRRRRR!!!!!

http://www.vintagetshirtstore.com/images/Slayer_Small.JPG

Wizz
24 april 2008, 21:09
Ik begrijp het verhaal over de SG ook niet helemaal... Brugpickup met volume op tien en tone op nul -en een Marshall buizenbak met bas op nul en de rest op tien- is mijn favoriete motorzaagsoundje ; nekpickup met volume en tone op vier is vette jazz ; klein klikje naar de middenstand en je hebt een te gekke lead... je weet toch hopelijk wel waar die vier ronde dingetjes voor zijn, hè ?

Wizz

Rinze
24 april 2008, 21:14
Ik begrijp het verhaal over de SG ook niet helemaal... Brugpickup met volume op tien en tone op nul -en een Marshall buizenbak met bas op nul en de rest op tien- is mijn favoriete motorzaagsoundje ; nekpickup met volume en tone op vier is vette jazz ; klein klikje naar de middenstand en je hebt een te gekke lead... je weet toch hopelijk wel waar die vier ronde dingetjes voor zijn, hè ?

Wizz

Om voluit te zetten en verder te negeren.

Orpheo
24 april 2008, 21:36
Ik begrijp het verhaal over de SG ook niet helemaal... Brugpickup met volume op tien en tone op nul -en een Marshall buizenbak met bas op nul en de rest op tien- is mijn favoriete motorzaagsoundje ; nekpickup met volume en tone op vier is vette jazz ; klein klikje naar de middenstand en je hebt een te gekke lead... je weet toch hopelijk wel waar die vier ronde dingetjes voor zijn, hè ?

Wizz

maar het blijft een one trick pony. de hagstrom is veelzijdiger: lichte cleane licks vanwege coiltap, of dikke scheur vanwege humbuckers. maar dat is toch altijd zo met de 'normale' gitaren? les pauls, strats, tele's: one trick pony's qua geluid, die bij toeval heel veelzijdig inzetbaar zijn.

dunnoaname
25 april 2008, 10:44
Ik vond die baja ook maar niks. Brakke sound, vooral in dat rare extra standje. Vond eerlijk gezegd de highway 1 echt veel beter. Veel meer het echte geluid van een tele voor mij.

Kim Wilson
25 april 2008, 10:50
Brakke sound? De HW heeft idd een heel vol en rijk geluid, veel hoog en veel laag, de Baja is veel feller. Maar brak?

Welke HW heb je getest? Met maple of rw hals?

TimmU
25 april 2008, 11:44
Op zich niet zo gek dat je de SG niet fijn vind als je Slayer(=ruk) speelt he :mad:
m'n main axe is een strat, en dat is al hélemaal niet een typische slayer gitaar dunkt me . Ik vond een SG gewoon tegenvallen in veelzijdigheid. Hij rockt ontzettend, maar veel meer ook niet.Dat is mijn mening overigens.En het was een special faded, misschien kan het daar ook aan liggen hoor.

Rude Perception
25 april 2008, 11:53
Op zich niet zo gek dat je de SG niet fijn vind als je Slayer(=ruk) speelt he :mad:

Hmm.. TimmU nooit horen spelen zeker?:satisfie: