PDA

View Full Version : Fender Hot Rod Deluxe



MadSteven
23 april 2008, 23:38
Hoi mensen,

Ja, in Amerika is er veel country, jazz, blues, rock en het is geen wonder dat daardoor misschien wel de Fender Hot Rod Deluxe schijnbaar de meeste verkochte buizencombo ooit is.

Het verbaasd me ook niet echt. Meerdere malen heb ik door eentje gespeeld bij uittesten van gitaren en pedalen.

Maar ja, beetje rocker / metal / punk in Europa verwacht geen Fender op het podium, maar een Marshall. Zo niet Mesa/Boogie. Nou, en in Britrock is Orange ook al behoorlijk geaccepteerd.

Desondanks had ik mijn ogen goed open op Lowlands 2007 en ik heb verrektes veel Hot Rod Deluxejes gezien. Misschien gemod met Celestion G12P-80 speaker erin (klinkt beter, ik hoop het wel voor hun). Oh ja, en veel Orange amps. Ach ja, en een hoop Marshalls bij Motörhead, maar dat verwachtje ook :D

Ahum. Dit jaar heeft Fender Extension cabinets uitgebracht voor de Hot Rod Deluxe. Ze hadden natuurlijk al de anniversary editions uitgebracht, waar ik aanvankelijk niet van begreep waarom ze zoveel duurder waren, terwijl ze alleen een andere kleur hadden. De Celestion speaker dus :). En die speaker zit nu in de cab (of enclosure, hoe je het wil noemen). Kan iedereen die al jaren een Deluxe of Blues Junior heeft een cabje met een G12P-80 erin kopen. Een misschien leveren de stock speaker + G12P-80 wel een heel mooi geluid met elkaar, ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Nou ja, mijn ideale combo zou denk ik een Celestion Vintage 30 in de combo zijn en een Celestion G12P80 eronder.

Oh, de Deluxe gebruik je puur clean. Eventueel voor blues overdrive, of misschien indie-rock of stoner-rock. Sloot pedalen ervoor en heb je alsnog :rockon:

Wat vinden jullie van de Hot Rod Deluxe (en/of kleine broertje Blues Junior)? Terecht meest verkocht of niet?


Overigens zit ik eraan te denken vroeger of later mijn solid-state Fender te vervangen met een buizen. En toen kwam ik al snel hier uit. Onderhand zijn de Orange Tiny Terror en Line6 Spider Valve, eventueel Orange Rocker op de rader gekomen. Maar ja, wie van die? En hoeveel kost de goedkoopste JVM eigenlijk ook alweer?

Maar dat mijn voorkeur uitgaat naar Fender is ergens wel logisch. Als ik aan het spelen ben thuis, wil er nogal wat blues/bluesrock uitkomen. Voor basgitaren houd ik het strict bij Fender en kennelijk speelt Mike Dirnt (Green Day) zelfs over Fender basgitaar versterkers - ik heb voor versterking H&K, dat dan weer wel. Ik ben dol op Strats. En oh ja - mijn main acoustic is een Fender...

Maar ja... Eigenlijk zoek ik een rock-amp die blues doet. En als het even kan ook metal en ska/reggae - met hulp van pedaaltjes is totaal geen probleem. Mijn grootste angst zit in die ska/reggae kant. Gaat dat wel goed als je geen Fender gebruikt?!?

ColourofFire
24 april 2008, 00:04
Enig...wat is in godsnaam je punt?

TimmU
24 april 2008, 00:05
ska gaat lekker op Fender hoor.

Ik vind de Hotrod Deluxe een ontzettend gave amp!

oldgtarz.com
24 april 2008, 01:02
Ik heb de ouwe serie blues deluxe gehad, goeie amp, erg veelzijdig, werkt lekker met pedalen. Tip: laat um niet te heet worden. Die van mij viel spontaan uit elkaar...

TimmU
24 april 2008, 01:12
Nou ik heb een tijdje zo'n ding gebruikt bij gigs , en dan durfde ik hem toch ook echt ópen te gooien .Nooit ergens last van gehad.

Eko
24 april 2008, 07:51
Trek je niet teveel aan van het materiaal wat op festivals staat. Veel bands hebben een lijst met wat ze op het podium willen hebben. Alleen omschrijven ze het vaak maar summier. De organisatie houdt zich er ook niet altijd aan. Vandaar dat ze vaak maar iets neerzetten. Goedkoop huren dus.
Grotere bands hebben hun sponsoren om rekening mee te houden en zorgen er voor dat alles wel klopt.
Als Orange geplugt wordt kan het best zijn dat je die wat meer ziet op de podia, dat houdt niet in dat iedere artiest ineens Orange als favoriet heeft.

De Hotrod deluxe is een prima versterker en voor zijn prijs zeker aantrekkelijk. Dat is de belangrijkste reden. Zoek er maar een met een even mooie reverb er op voor dezelfde prijs.

Kim Wilson
24 april 2008, 08:15
Ik heb jaren zo'n ding gehad. En ik was er ook altijd behoorlijk enthousiast over. Maar op den duur ging mij iets in die amp tegenstaan. Het klinkt altijd schreeuwerig en kil, hoe je hem ook afstelt, of wat voor speakers je er ook aanhangt. Ik heb zelfs een 2x12 cab met G12H30's eraan gehad, maar nog steeds hoorde ik het typische karakter van de Hotrod.

Rock is er op een fatsoenlijke manier ook niet uit te trekken. Hij mist gewoon die duw in het midlaag. De bas is heel losjes, en zit eigenlijk veel te laag in het spectrum. Je hebt alleen maar sublaag. Als je meer bas erin draait, krijg je niet een meer duwend geluid, maar wel meer sublaag. En dat wil je niet als gitarist. Een eq-pedaaltje is dus een must bij die amp.

En die reverb is nou ook niet direct de heilige graal. De veren zijn eigenlijk te lang, en met de reverb boven standje 3 is het niet meer te harden.

Begrijp me goed, voor cleane doeleinden zijn het hartstikke leuke versterkers. Ze gaan snoeihard, zijn behoorlijk betrouwbaar en zijn nieuw ook nog netjes geprijsd. Het zijn mooie buizenamps voor de gevorderde beginner.

episua
24 april 2008, 10:17
Ik was eigenlijk ook altijd tevreden met mijn hotrod. Vooral het gewicht valt echt ontzettend mee en vind ik dan ook echt een pluspunt, ook de reverb is voor deze klasse erg mooi. Maar wat Kim Wilson zegt moet ik ook in mee gaan, de versterker klinkt gewoon vaak erg schreeuwerig en kil met inderdaad véél te veel sublaag.
Heb net een Vox Ac30cc2 gekocht, hou toch meer van het britse geluid maar het gewicht is t.o.v. de hotrod echt een minpunt.

Arjan12
24 april 2008, 10:21
Ik heb een Blues Jr en ben er erg tevreden mee. Clean klinkt hij fantastisch, maar toch ook wel een beetje kil zoals Kim Wilson zegt (zal wel het beroemde/beruchte Fender-clean zijn :satisfie: ).

Als je 'm overstuurt klinkt 'ie hartstikke goed en met een RAT ervoor is er echt wel stevige rock uit te krijgen.

Kim Wilson
24 april 2008, 10:21
Gewicht vind ik niet zo'n groot issue. Het moet goed klinken. Als dat toevallig betekent dat ie hartstikke zwaar is, so be it. Ik heb nu een Bandmaster Reverb met originele speakerkast. Vreselijk lomp en onhandelbaar, die kast is net zo breed als een normale 4x12, en is 25 cm hoger. En er zitten maar twee 12" speakers in. Maar het klinkt als een klokje, en daar gaat het voor mij om. En hij kostte maar iets meer dan een nieuwe Hotrod.

En het is ook niet helemaal eerlijk om een Hotrod Deluxe (1x12) qua gewicht te vergelijken met een AC30CC2 (2x12). Je had ook een CC1 kunnen halen. ;)

Kim Wilson
24 april 2008, 10:24
Ik heb een Blues Jr en ben er erg tevreden mee. Clean klinkt hij fantastisch, maar toch ook wel een beetje kil zoals Kim Wilson zegt (zal wel het beroemde/beruchte Fender-clean zijn :satisfie: ).

Als je 'm overstuurt klinkt 'ie hartstikke goed en met een RAT ervoor is er echt wel stevige rock uit te krijgen.
Nee, dat is niet het beroemde Fender clean. Het beroemde Fender clean komt uit de ouwe bakken, hoe ouder hoe mooier. Nu moet ik erbij zeggen dat de nieuwe Bassman '59 RI amps ook wel erg goed klinken. Maar dat mag ook wel, voor €1400...

Het beruchte Fender clean komt idd uit de Hotrod-serie (Blues Deluxe/Deville, Hotrod Deluxe/Deville). Die klinken echt duidelijk anders dan wat Fender vroeger heeft gemaakt. Vraag The Sure Thing maar eens, die zwerft hier ook wel ergens op het forum. :)

E-J
24 april 2008, 10:35
...
Maar ja... Eigenlijk zoek ik een rock-amp die blues doet. En als het even kan ook metal en ska/reggae - met hulp van pedaaltjes is totaal geen probleem. Mijn grootste angst zit in die ska/reggae kant. Gaat dat wel goed als je geen Fender gebruikt?!?

Ik vind de Hotrod/Blues serie vrij goed, alleen haal je er vrij weinig meer uit dan een net clean en een beetje oversturing. Een rockamp vind ik het zeker niet. Ik sluit me bij Kim en bij Episua aan. Thuis klinkt de Hotrod of Blues Deluxe heel lekker maar in een band... ik vond het niet je van het. Hij heeft zoveel laag en zo weinig mid dat je meer in de regionen van de bassist staat te spelen en het hoog is erg penetrerend. Ik had het gevoel dat hij nauwelijks mid had en juist (te) veel bass en hoog. Het is niet echt een gebalanceerde versterker, zelfs met een Les Paul bleef het schreeuwerig. Achteraf gezien is het Fender clean ook niet het clean voor mij. Geef mij maar meer iets zoals Vox... :)

episua
24 april 2008, 12:40
Gewicht vind ik niet zo'n groot issue. Het moet goed klinken. Als dat toevallig betekent dat ie hartstikke zwaar is, so be it. Ik heb nu een Bandmaster Reverb met originele speakerkast. Vreselijk lomp en onhandelbaar, die kast is net zo breed als een normale 4x12, en is 25 cm hoger. En er zitten maar twee 12" speakers in. Maar het klinkt als een klokje, en daar gaat het voor mij om. En hij kostte maar iets meer dan een nieuwe Hotrod.

En het is ook niet helemaal eerlijk om een Hotrod Deluxe (1x12) qua gewicht te vergelijken met een AC30CC2 (2x12). Je had ook een CC1 kunnen halen. ;)

Je hebt helemaal gelijk hoor, eigenlijk hoort gewicht niet zo'n groot issue te zijn, klank staat voorop. Maar de CC2 kan je dankzij z'n twee handvaten met 2 man makkelijker tillen dan de CC1 in je uppie.

niekb
24 april 2008, 13:21
Ik heb hier ook een Hrd deluxe en heb een beetje een haat liefd verhouding met dat apparaat.

Ik heb een volume box gemaakt zodat het volume beter te regelen is en ik m thuis goed kan gebruiken.
Op het moment dat ik nu de pre amp ver open draai is de enorme bas veel minder.
Ik heb wel het idee dat de eminence speaker het wat moeilijk heeft op sommige momenten.

Ik gebruik het cleane kanaal met een mt 2 (shoot me ghehe) Wat ik zo fijn vind aan dit pedaal is dat de mid eq gesplit is en je die beter kan regelen.
Ik heb de preamp buizen vervangen door meer highgain buisjes dus hij breekt eerder op dan normaal.

Ik speel stonerachtige dingetjes en dan vind ik het rondere volle geluid lekker. Super strak hoeft ie niet perse te zijn...alhoewel, ik irriteer me wel eens aan de reverb als ik m dichtgedraaid heb. Het lijkt wel of ie altijd wat hollig is dan. Ik vind hem overigens helemaal niet schreeuwerig.

In band situatie ben ik nog zoekende, we hebben daarvoor nog te weinig geoefend samen om de juiste instellingen te vinden (maar daar komt verandering in :rockon::p)

Clean speel ik alleen thuis op laag volume en daar ben ik zeer tevreden over. Lekker helder.
Het drive kanaal heb ik het maar niet over, dat is huilen met de pet op.

Dit is ook de setup waar ik het maar mee moet doen... Budgettechnisch gezien en als je je daar bij neerlegt dan wordt het allemaal al een stuk zonniger.

Mitch
24 april 2008, 15:44
Maar ja... Eigenlijk zoek ik een rock-amp die blues doet.
Bondig een vraag stellen, zouden ze daar ook cursussen voor hebben :seriousf:
Mijn god, wat een enorm verhaal over HRDlxjes en hun fabelachtige populariteit terwijl eigenlijk je vraag is wat een aardige amp zou zijn als opvolger van je Fender transistor. Met wat je aangeeft zou dat in principe kunnen met een HRD, maar net zo makkelijk met een Engl Thunder, of een Koch Studiotone of een Peavey DeltaBlues of een Vox AC15....kortom: doe jezelf een lol en ga voral niet teveel van tevoren zitten denken wat nou interessant zou kunnen zijn, maar ga naar een winkel, test een berg uit en laat je verrassen. Waar je bijvoorbeeld een associatie zou kunnen hebben bij Engl met hard rock, zou het clean je misschien beter kunnen bevallen dan die van een HotRod. Zou zo maar kunnen, ga gewoon lekker op jacht.

johantipker
24 april 2008, 22:05
Bondig een vraag stellen, zouden ze daar ook cursussen voor hebben :seriousf:
Mijn god, wat een enorm verhaal over HRDlxjes en hun fabelachtige populariteit terwijl eigenlijk je vraag is wat een aardige amp zou zijn als opvolger van je Fender transistor. Met wat je aangeeft zou dat in principe kunnen met een HRD, maar net zo makkelijk met een Engl Thunder, of een Koch Studiotone of een Peavey DeltaBlues of een Vox AC15....kortom: doe jezelf een lol en ga voral niet teveel van tevoren zitten denken wat nou interessant zou kunnen zijn, maar ga naar een winkel, test een berg uit en laat je verrassen. Waar je bijvoorbeeld een associatie zou kunnen hebben bij Engl met hard rock, zou het clean je misschien beter kunnen bevallen dan die van een HotRod. Zou zo maar kunnen, ga gewoon lekker op jacht.

Mitch.. wat hou je je in!!!!!

nee sorry.. ik weet toevallig, dat je een bloedhekel aan deze amps hebt, maar je verwoordt het keurig... :D Goed advies trouwens voor de topic starter.

Goed, back on topic:

ik heb een hrdl sinds januari 2003. Ik gebruik hem icm met een Boss ME50 (een van de meest afgekraakte apparaten op het web...)

waarom weet ik niet, maar de combinatie werkt voor mij en goed ook....
op de een of andere manier halen ze het goeie in elkaar naar boven.
Op andere versterkers heb ik de me50 wel eens ronduit vreselijk horen klinken.... :D

pluspunten:

sound.. het clean klinkt groots en vol...
compacte size, ga je zeer waarderen als je vaak in het centrum van de grote steden moet zijn..

minpunten:

sound....

ik mis een goeie crunch.....
het klinkt niet vintage
input output jacks zijn low quality, gaan gauw stuk
(apparaat is gebouwd op een (te) fragiele printplaat, schijnt gauw stuk te gaan, dit heb ik zelf nog nooit ondervonden trouwens)

Verder heb ik er vele gigs mee gedaan (ik ben beroepsmuzikant).. hij klonk overal goed en deed het altijd.
Hij deed z'n kunstje bij mij altijd prima.
Ik ben niet heel enthousiast over de ingebouwde speaker, ik overweeg de aanschaf van een Vintage 30.
Verder zijn er nog een aantal mods enzo mogelijk.

oomSam
25 april 2008, 09:18
Ik ben overlaatst op pad gegaan op zoek naar nieuwe combo. Bluesy, crunchy, jazzy, je weet wel-toon.

Heb mesa f50, Fender Concert Reverb (gemod), fender hotrod deluxe + z'n kleine broer getest.

Toen ik naar de fender hotrod deluxe wilde luisteren was hij jammergenoeg kappot. Ik heb dan naar z'n kleine broer geluisterd, en dat was echt niets volgens mij. Ik ben nu ook geen virtuoos, maar ik vond het niet zo goed klinken. Voor z'n geld klinkt hij degelijk.

Harde toon voor een fender versterker.

Dan de f50. Klinkt mooi, maar erg 'in-ya-face' geluid. Zelfs het clean geluid. Ik ging voor iets met meer schwung ... als je snapt wat ik bedoel.

Heb de concert reverb getest (met nieuwe lampen en gemod aan de reverb-tank) en die klonk echt precies zoals ik het wilde. Sprankelend mooi clean, lekkere crunch. Een echte blues, jazz-amp.
Mooie bassrespons, maar niet boomy.

Rock amps zijn fenders zoiezo niet echt volgens mij. (kijk dan eerder dan iets met aparte top, marshall, dr Z, orange, engl ...)

Dat zijn mijn ervaringen.

oom Sam :soul:

Mitch
25 april 2008, 09:47
Mitch.. wat hou je je in!!!!!

nee sorry.. ik weet toevallig, dat je een bloedhekel aan deze amps hebt, maar je verwoordt het keurig... :D Goed advies trouwens voor de topic starter.
.
Ik kan wel objectief zijn als ik mijn best doe :D

Harald
25 april 2008, 11:22
ik heb een hrdl sinds januari 2003. Ik gebruik hem icm met een Boss ME50 (een van de meest afgekraakte apparaten op het web...)

waarom weet ik niet, maar de combinatie werkt voor mij en goed ook....
op de een of andere manier halen ze het goeie in elkaar naar boven.
Op andere versterkers heb ik de me50 wel eens ronduit vreselijk horen klinken.... :D

Hoeft natuurlijk niet zozeer de combinatie effect amp te zijn als de gebruiker. Bij zo;'n effecten bak kun je ook heel veel anders instellen, en het is ook net hoe je speelt. Mijn Maxon OD808 is toch een stuk dynamischer dan wat er in mijn oude muliteffect zat qua distortion en overdrive.

Heb mijn setup (zowel de oude met een Sessionnette 75, als de nieuwe met een Hotrod deluxe) op sessies gehad, en het blijft verbluffend hoe verschillend verschillende gitaristen klinken op dezelfde amp, zelfde effectenbak, en zelfde gitaar, en vaak zonder ook maar één instelling te veranderen. Bij de ene gitarist klinkt het bagger, bij de volgende lijkt er een geweldige setup te staan. Zit toch ook in de handjes. Wat je ook kiest, het moet ook bij jou passen.

Wel eens een Koch Studiotone geprobeerd, daar had ik helemaal niets mee. Tijd terug met Eelco Gelling op de planken gestaan. Die had zijn Gibson rechtstreeks over een Koch Multitone, een fantastische sound (maar wel snoeihard trouwens... Helaas hangt er een behoorlijk prijskaartje aan die dingen :( , anders was ik hem gelijk serieus gaan uitproberen.)

johantipker
28 april 2008, 22:06
Hoeft natuurlijk niet zozeer de combinatie effect amp te zijn als de gebruiker. Bij zo;'n effecten bak kun je ook heel veel anders instellen, en het is ook net hoe je speelt. Mijn Maxon OD808 is toch een stuk dynamischer dan wat er in mijn oude muliteffect zat qua distortion en overdrive.

Heb mijn setup (zowel de oude met een Sessionnette 75, als de nieuwe met een Hotrod deluxe) op sessies gehad, en het blijft verbluffend hoe verschillend verschillende gitaristen klinken op dezelfde amp, zelfde effectenbak, en zelfde gitaar, en vaak zonder ook maar één instelling te veranderen. Bij de ene gitarist klinkt het bagger, bij de volgende lijkt er een geweldige setup te staan. Zit toch ook in de handjes. Wat je ook kiest, het moet ook bij jou passen.

Wel eens een Koch Studiotone geprobeerd, daar had ik helemaal niets mee. Tijd terug met Eelco Gelling op de planken gestaan. Die had zijn Gibson rechtstreeks over een Koch Multitone, een fantastische sound (maar wel snoeihard trouwens... Helaas hangt er een behoorlijk prijskaartje aan die dingen :( , anders was ik hem gelijk serieus gaan uitproberen.)



dit formuleer je heel goed; ik zie het hier dagelijks met de leerlingen in mijn lespraktijk en dan vooral met elektrische gitaren, klinkt vaak bagger... men probeert vaak een goeie sound te krijgen met meer drive en nog meer drive...
maar tone laat zich veel eerder vangen met een een goeie aanslag en van die lekkere harde vingertoppen.... dan hoeft die gainknop ook niet zo hoog..
veel mensen lijken ook geneigd te zijn om te spelen met hun oren dicht, het samenspel tussen vingers aanslag en oren, is zo belangrijk om goed te leren gitaarspelen. Ik raad de serieuzere gitaarstudenten ook wel eens aan om toch ook een goeie western gitaar aan te schaffen, is wat harder werken, maar het komt de elektrische gitaar tone wel vaak zeer ten goede... hoewel elektrische gitaar spelen wel een compleet andere discipline blijft...

Overigens die multitone heb ik wel eens getest, maar ik vond met name het cleane kanaal erg tegenvallen....zo Koch!...:D... en zo kunen smaken toch erg verschillen... de heer E. Gelling krijgt volgens mij ook nog wel zijn sound uit een natte krant...

Han S
28 april 2008, 22:18
Ik heb ook zo'n Hotrod de Luxe in de studio staan en laatst had ik een gitarist met een Les Paul en na een tijdje begon dat geluid me enorm te irriteren. Terwijl er later iemand van een bluesband dat ding gebruikte met een Strat en dat klonk dan weer super.

Zo'n amp heeft een totaal ander geluid dan bijvoorbeeld een Marshall, tis maar wat je mooi vindt. Ik vind dat je met de toonregeling van de Hotrod ook niet veel kan doen, een redelijk beperkte amp dus.

johantipker
28 april 2008, 22:36
Ik heb ook zo'n Hotrod de Luxe in de studio staan en laatst had ik een gitarist met een Les Paul en na een tijdje begon dat geluid me enorm te irriteren. Terwijl er later iemand van een bluesband dat ding gebruikte met een Strat en dat klonk dan weer super.

Zo'n amp heeft een totaal ander geluid dan bijvoorbeeld een Marshall, tis maar wat je mooi vindt. Ik vind dat je met de toonregeling van de Hotrod ook niet veel kan doen, een redelijk beperkte amp dus.

in een ander topic zei je,dat je er ook allerlei verschillende speakerkasten op aansluit, doet dat nog veel? Bijv hoe klinkt een kast met vintage 30 speakers?

Vorig jaar heb ik (mede dankzij jouw lovende reviews) een sp -b1 gekocht,

doet t idd waanziing voor de akoestische gitaar, maar ik vind 'm ook heel goed klinken voor de hodrod, je hoeft niet eens op zoek naar de sweetspot, hang 'm er voor, beetje off axis en t klinkt al heel snel goed.... (sorry beetje offtopic)

Han S
28 april 2008, 22:44
Die Hotrod klinkt met de V30's beter dan met zijn eigen speaker, maar ook dat is een kwestie van smaak. Ik heb cabinets met V30's, met G12 65's en met greenbacks en dat maakt echt wel verschil. Ik heb ook kasten met een 15" RCF en kasten met een 18" EV en zelfs met 4*10" en alles wordt op alles geprobeerd. Een 15" RCF L15 PA speaker klinkt op een London City verassend goed bijvoorbeeld.

Maar die Hotrod heeft twee jack uitgangen voor de speakers en alles wordt daar ingeplugd, van 4 ohm tot 16 ohm en hij doet het nog altijd prima. Ik zou me er niet zo gek druk om maken, als er maar een speaker in zit want een buizenamp heeft een gruwelijke hekel aan een open uitgang waar niks in zit.