PDA

View Full Version : Schakeling doet maf



Gerko
23 april 2008, 20:31
hoi,

Ik heb een zelfbouw telecaster met 2 strat elementen 1 3weg schakelaar 1 volumeknop en een uitgang.

Ik snap er even helemaal niks meer van...
Kheb meerdere wiring diagrams geprobeert maar als ik ze test op me versterker met een metalen stukje op de elementen tikken dan doet ie bij alle 3 standen beide elementen... (volges de multi meter doet ie dat niet :S )

kheb de schakelaar op deze manier geprobeert:

http://www.ibanez.com/support/wiring/2007/W070005.gif

en op deze manier:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0100212A/SD0100212APg2.pdf

en nog vele ideen van mezelf :chicken:

Multi meter geeft wel het goeie aan maar als ik hem aansluit niet...
Is mijn schakelaar stuk, mijn multi meter of doe ik toch echt iets fout? hij heeft het 4 maanden terug ooit een keer gedaan maar toen moest ik verven en ging hij uitelkaar en nu doet ie maf

G.G.
24 april 2008, 00:19
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik ben ook zo onhandig met dit soort schema's. Bij mij werkt de volgende manier het beste:


Ik bekijk alle onderdelen los:

Eerst elementen doormeten.

Schakelaar bekijken, aan de zijkant zie je de contactpunten. Aan beide kanten is er 1 punt dat altijd contact maakt en heeft in bepaalde standen verbinding met de andere punten. Zet je schakelaar in de brugstand en kijk wel contact je moet hebben voor het brugelement. Zelfde met het halselement. De draden die van de schakelaar richting pots gaan soldeer ik vast.

Pots doormeten: Buitenste twee contacten geven totaal (bijv. 500K) links en midden geeft 000K en midden en rechts geeft 500K. Draai je de knop de andere kant op dan zijn deze twee waarden omgekeerd. Uitgaande raden soldeer ik nu vast.

Op deze manier meet ik ook de tonepot om te zien of alles naar de behuizing (aarde) gedraait wordt.

Nu raak ik met de multimeter alle aardepunten aan om te kijken of die allemaal 000 aangeven.

Nu zou alles moeten werken. Ik doe het altijd zo, stap voor stap. Zo herken je een fout lekker snel.

Zit je draad van je toonpot aan de lipjes van de schakelaar vast (aan de andere kant als waar je elementen vast zitten) Dus 1 draad over beide contactpunten? Haal die dan eers los. Mogelijk heb je zo een verbinding gelegd tussen beide elementen en zijn ze allebij aan in alle standen.

Gerko
24 april 2008, 11:16
kzal wel weer moeten proberen, maar wat ik zo vreemd vind is dat als ik alles door meet van element naar schakelaar naar volume naar uitgang klopt alles...Nergens maakt hij contact of wat dan ook met het andere element...

Kzal zo meteen wel even een andere schakelaar proberen (5 way :( )

Gerko
24 april 2008, 12:13
probleem opgelost 8-)
Schakelaar was stuk ofzo, hij liet een heel klein signaal door en genoeg om beide elementen het te laten doen...

Heb nu een tele met 5 weg schakelaar 1 neck 2 neck+bridge 3 bridge 4 neck+bridge 5 neck

gebruik de brug pickup toch altijd maar weinig.

Zal binnekort mn tele even showen als ie helemaal in elkaar zit :soul:

Gerko
24 april 2008, 20:06
Gloeiende gloeiende...

Khad 2 oude strat elementen, en nu doet de neck element het niet of heel slecht...

die 2 draadjes maken geen contact meer met de windingen... Iemand evaring of verstand hoe je dit repareert? ( heb al geprobeert een koperen draadje weer terug te solderen maar op een of andere manier werkt ie dan nog steeds niet...)