PDA

View Full Version : SM57 tegenwoordig ook als overhead



vincent136
23 april 2008, 17:22
Lol, tot mijn grote verbazing zie ik dat The Rifles, toch wel een redelijk bekende britse indie band, een sm57 gebruikt als overhead. Althans, tijdens hun concert in Vera, Groningen:

http://img175.imageshack.us/my.php?image=rifle14fj8.jpg

Raaar, je zou verwachten dat zo'n band die een hele Europese tour doet wat overal wel uitverkocht is het anders zou aanpakken. Volgens mij heb je door zo'n sm57 boven je kitje één grote brei aan drumgeluiden + de bijkomende gitaaramps...

Baker
23 april 2008, 17:47
ik zou eigelijk niet weten waarom dat niet zou kunnen....

bert k
23 april 2008, 20:16
Volgens mij heb je door zo'n sm57 boven je kitje één grote brei aan drumgeluiden + de bijkomende gitaaramps...
En waarom zou dat zo zijn? Een 57 is gewoon een microfoon, net als alle anderen. Die klankverschillen zijn er echt wel, maar niet zo dramatisch als je denkt.

Dick Wolkendeck
24 april 2008, 12:27
En waarom zou dat zo zijn? Een 57 is gewoon een microfoon, net als alle anderen. Die klankverschillen zijn er echt wel, maar niet zo dramatisch als je denkt.

Ahaaa nu is het hoge woord er uit ;) hahaha.


Ik heb nog ergens een opname met een zelfgemaakte microfoon. Gewoon een klein speakertje aansluiten op de mic ingang en presto! Klote geluid, hahaha.

[open deur] Maar goed, waar je de microfoon neerzet, bepaalt ook erg veel, toch? [/open deur]

bert k
24 april 2008, 12:55
Ik denk dat de plaatsing veel belangrijker is dan het type mic.

bass blom
24 april 2008, 13:27
ik kreeg onlangs een opname, van een zangeres.. en ik hoorde overduidelijk dat het met een dynamische mic was gedaan.

ik vroeg of dat zo was..

ja, een sm57, mijn condensatormicrofoon werkt niet, snoertje kwijt..

en voor overhead zou het nou niet bepaald mijn keuze zijn, voor opname dan wel.

vincent136
24 april 2008, 16:05
Aha, ik keek er nogal vreemd tegen aan, zo'n sm57 als overhead, helemaal omdat het toch wel anders/beter kan, helemaal in een concertzaal. Het wil denk ik ook wel, maar toch.. :o

El Capitain
24 april 2008, 18:58
misschien waren de condensators stuk bij vera...

kan een noodoplossing zijn.

Han S
24 april 2008, 20:59
Ik zie wel eens SM58's als OH bij jazzbands op TV en dat klinkt nog helemaal niet zo verkeerd. Denk vooral niet dat een condensator altijd beter klinkt.

Frits van Mourik
24 april 2008, 23:27
Zal Bert zich ook wel herinneren:

We waren in de legendarische Ballad Sound Studio om een zangeres op te nemen.
We hebben toen (redelijk tijd zat)
een B&K 4001, een U87FET, een pracht van een U47 en een SM57 kunnen uitproberen,
waarbij 't - bij die zangeres - erg opviel, dat de verschillen tussen de U47 en de SM57
eigenlijk maar marginaal waren...

guhlenn
25 april 2008, 10:15
LOL. blijft leuk...

harrie-beton
25 april 2008, 10:44
Als je een dynamische microfoons zoals de sm57 erg hoog ophangt registreert hij bijna geen bas en dat is een voordeel bij het opnemen van bekkens. Je mist wel dat mooie tophoog in de bekkens zoals op de CD's van de simple minds (track 1).

Han S
25 april 2008, 12:39
Ja, het blijft een matig microfoontje. :D

vincent136
25 april 2008, 18:14
ah, weer wat 'geleerd' hier :-)

bert k
25 april 2008, 20:11
Ga HIER (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm)eens luisteren. Het is een microfoontest die ik een paar jaar geleden met Frits heb opgenomen. Een hele kluit microfoons, alles naar de multitrack, en vergelijken maar. De K&K is het ingebouwde element van mijn gitaar, verder zijn het allemaal condensatormics, én een SM57! Geeft goed het verschil weer. Niet zo veel eigenlijk.

dunnoaname
26 april 2008, 19:56
Vind er bij die mic test eerlijk gezegd best grote verschillen tussen zitten. De Behringer is aardig., maar wel een heel eigen geluid. De Neumann KM84 en de Rode NT1 vond ik lekker klinken.
Ik heb geen idee van de prijs van deze microfoons, dus ik zal wel niet beinvloed zijn van dat ik vantevoren al denk dat iets beter zou moeten klinken.

bert k
26 april 2008, 20:35
Prijzen varieren enorm. De Behringer is 150 euro, de Neuman U87 is 4000.

Uiteraard zijn er verschillen. Als je de luxe hebt om te kunnen kiezen dan neem je wat het lekkerste klinkt. Maar heb je maar 1 mic dan kom je ook een eind. Je kan met je toonregeling nog veel bijstellen.

Dick Wolkendeck
28 april 2008, 11:25
Mooie test. Hoewel de sm57 voor mij het minst klinkt als zodanig, zal dit wel werken in een bandgeluid of zo. Ik vond de Audio Technica het meest klinken zoals ik een gitaar (mijn Taylor) in het echt hoor. De Neuman KM84 klinkt voor mij te dun, beetje veraf. DE U87 is wel weer mooi, maar misschien een beetje te veel "opgepoetst". Is dat nu kleuring, of klinkt die Lakewood erg helder met weinig mid? Misschien de AT en die U87 samen?

Groet!

bert k
28 april 2008, 13:17
Hij klinkt vrij helder, maar met een redelijk stevig midden. Maar het is een OM maat, dus kleiner dan een Dreadnaught, hij is wat zachter en heeft beslist minder bas. Hij is lang niet zo rinkelig als een Taylor, maar ook weer niet dat warme, houten geluid van een Martin.

Heb je ook naar het eindresultaat geluisterd? Dat zijn twee takes, de accoorden met twee Behringers (!) en de solo met de Audio Technika.

Dick Wolkendeck
28 april 2008, 14:33
Hij klinkt vrij helder, maar met een redelijk stevig midden. Maar het is een OM maat, dus kleiner dan een Dreadnaught, hij is wat zachter en heeft beslist minder bas. Hij is lang niet zo rinkelig als een Taylor, maar ook weer niet dat warme, houten geluid van een Martin.

Heb je ook naar het eindresultaat geluisterd? Dat zijn twee takes, de accoorden met twee Behringers (!) en de solo met de Audio Technika.

Inderdaad. Da's prima! Ook mooi gespeeld. De Behringers klinken "leeg", dat geeft ruimte voor de solo.

fivelastwords
8 mei 2008, 20:38
Leuke test, vind die interne mic (K&K wel vreselijk klinken en de SM57 legt het hier idd flink af tegen de condensators)! Wel een aardig overdreven galm op het geheel naar mijn smaak, maar zéker nice gespeeld en idd slim om die Behringers te gebruiken voor de begeleiding omdat ze wat dof zijn.