PDA

View Full Version : Marshall lead 12 via PA in band gebruiken?



harrie
23 april 2008, 07:07
Ik speel tot op heden alleen akoestisch. De band waarin ik speel gebruikt een PA. Ik wil beginnen met het spelen van elektrische gitaar. Dat betekent dat er een elektrische gitaar en een versterker aangeschaft moet worden. De gitaar wordt waarschijnlijk een London City Telecaster. Ik heb mijn oog laten vallen op een Marshall lead 12 (inderdaad 12 Watt). Dit is in principe een oefenversterker. Ik vraag mij af of ik deze ook met optredens in de band kan gebruiken waarbij er dan een microfoon voorgezet wordt die op de mixer van de PA aangesloten. Of krijg ik dan toch nog problemen met het lage vermogen. Graag jullie ervaring/ mening/ tips.

Baker
23 april 2008, 09:53
Het kán wel. maar fijn is het niet vind ik.

Je zult hem goed moeten uitversterken en het geluid via de monitoren weer terug laten komen anders hoor je hem bijna niet.

Als je een wat grotere amp heb kun je de amp zélf als monitor gebruiken, en dat speelt i.m.o 100 keer lekkerder.

Maar zoals gezegd het kán wel. En je geluidsman zal er ook erg blij mee zijn.

belfrink
23 april 2008, 10:13
Ik zou niet al te veel besparen op een "oefen" versterker. Want zoals jij het zegd is het geen oefenversterker meer, maar ook een die je wilt aansluiten op de PA.

Buiten het feit dat een 12W Marshall niet echt de beste versterkers zijn, je redelijk voor aap staat op het podium met z`on klein ding en de versterker niet echt lekker zal klinken op hogere volumes kun je dus beter voor iets beters gaan.

Misschien is een Marshall VS of MVG iets, deze zijn ook redelijk goedkoop en geven een stuk beter geluid dan die 12W rammel dingen :)

heavy-metal-thunder
23 april 2008, 19:05
Ik zou niet al te veel besparen op een "oefen" versterker. Want zoals jij het zegd is het geen oefenversterker meer, maar ook een die je wilt aansluiten op de PA.

Buiten het feit dat een 12W Marshall niet echt de beste versterkers zijn, je redelijk voor aap staat op het podium met z`on klein ding en de versterker niet echt lekker zal klinken op hogere volumes kun je dus beter voor iets beters gaan.

Misschien is een Marshall VS of MVG iets, deze zijn ook redelijk goedkoop en geven een stuk beter geluid dan die 12W rammel dingen :)

ben je daar allemaal zo zeker van? Ik heb hier ooit op het forum een sample van een Les Paul over een lead 12 gepost en iedereen vond het geweldig en dacht aan een full power jcm 800.

Dude
23 april 2008, 19:17
ja ik heb die lead 12 ook en als je die op 10 zet is het ERG apart om te zien dat dr zo'n groot geluid uit zo'n klein bakkie komt. Echt niet te vergelijken met die kleine oefenversterkertjes van nu hoor.

guitarguru
23 april 2008, 19:21
Alles wat lekker klinkt gewoon versterken via PA en gaan met die banaan, toch?

Ken een gitarist met twee hele kleine Ibanez ampjes op het podium. Heel schattig, maar een rauwe bluesrock sound!! :rockon:

harrie
24 april 2008, 06:14
Mijn zoon heeft een Marshall Valvestate van 50 Watt. Heeft een mooi geluid vind ik. Onbespeeld produceert hij nogal wat ruis vooral op het distortion kanaal. Om deze reden gebruiken we hem niet in de band. Wanneer je een microfoon voor de versterker zet wordt de ruis ook mee versterkt, tot een onaanvaardbaar niveau. Vraag is of dit bij deze versterkers hoort en dat je naar oplossingen als ruisonderdrukkers moet grijpen of dat er iets mis is met te versterker wat te repareren is.

pol
24 april 2008, 15:11
Ik vind het zelf een beetje vervelend om volledig van de p.a. afhankelijk te zijn qua monitoring, maar met een goeie p.a. moet dit wel lukken met die marshall lead 12.

extreem veel ruis bij een valvestate is niet normaal nee, of er moet iets met de gitaar schelen, of je speelt met overdreven hoge gaininstellingen.

waarom die lead 12 en geen DSL combo ofzo ?