PDA

View Full Version : fender usa hype



Online
22 april 2008, 22:35
Ook zo nieuwsgierig wat er tegenwoordig onder een solid body verflaag zit van een Fender stratocater std USA zit?

Gezien de aanschafprijs durft bijna niemand de laag weg te schuren. Ik wel, het resultaat is verbluffend: 3 delig met knoesten en opvulmaterialen.....
En alle hardware en plastic komt tegenwoordig uit de lage lonen landen en gespoten wordt er in Mexico. In de USA groeit geen palissander voor de toets en de maple voor de hals komt uit Canada. Conclusie: alleen die matige body komt dus uit de USA ha ha ha

Kortom, de gitaar wordt enkel in de USA in mekaar gezet en je betaald voor de hype en de invoerrechten en het logo omdat je vindt dat als er maar "made in USA" op staat dat het wel even meer mag kosten en dus dat alleen in de USA de beste electrische gitaren gemaakt worden......

Danielovich
22 april 2008, 22:39
euh, dit was al bekend hoor.

SLOTJE.

Orpheo
22 april 2008, 22:44
en hoe zit het dan met transluscent finishes? :chicken:

Kaboemba
22 april 2008, 22:45
Eerste post en nu al de beste van het jaar, ik vind het knap.


Laat ze toch die sukkels, koop ik wel die zogenaamde mindere merken.
Whoehahahaha, lacht en stopt z'n ballen weer in de broek.

drap
22 april 2008, 22:48
Je vertelt niks nieuws dat vele houtsoorten niet uit Amerika komen en dat Fenders alleen nog maar in Mexico worden gespoten, heb je ook een bron? Het is namelijk absoluut niet zo, of je moet al anders kunnen bewijzen uiteraard. Zelfs de Highways worden in Amerika gespoten.

Je bent ook op de hoogte dat er meer modellen zijn dan jouw Amerikaantje? Heb je 'm trouwens ooit serieus alleen maar gekocht omdat er 'Made in USA' op stond? Da's best suf eigenlijk... Hoe ga je modellen met transparante of sunburst lak verklaren? Je zou toch zeggen dat het vol met knoesten en opvulmiddel zit en dat je dat dan zou kunnen zien, onieda.

Nou wil ik best dingen aannemen hoor en ik ben er niet om Amerikaanse Fenders te verdedigen, maar dit verhaal rammelt echt aan alle kanten. Kan me ook haast niet voorstellen dat je je daar voor aangemeld hebt eigenlijk.

Dirkdewaard
22 april 2008, 22:50
Troep het is allemaal troep, ik stop met gitaar spelen want het hout onder de verflaag is lelijk. WAANZIN!!

pasqual
22 april 2008, 22:51
foto na het schuren?

Pasqual.

Online
22 april 2008, 22:54
blijkt een mooi topic gezien de snelle reacties :-)

drap
22 april 2008, 22:54
Joepie als dat je doel was...

Dirkdewaard
22 april 2008, 22:56
OK ik reageer niet meer!




kut

Online
22 april 2008, 23:01
hallo drap, (Posts: 15.850) , speel je nog wel regelmatig?

Ik heb geen foto van na het schuren , maar was wel zeer teleurgesteld toen ik de kale body zag, de gitaar klonk en speelde niet verkeerd overigens, maar ik ben echt wat sceptisch geworden over de gebruikte materialen en de term USA made en of dat wat meer betekent dan "in elkaar gezet". Benieuwd naar wat meer kennis en ervaring op dit gebied dus.

Orpheo
22 april 2008, 23:05
made in usa MOET garant staan voor een bepaald percentage 'gemaakt in usa'. anders mogen ze die stempel niet dragen.

bodyhout word welicht uit de USA gehaald, halshout en toetshout uit buitenland etc etc, maar het word in de USA gemaakt. in de usa word de hals gefreesd en gefret, de body gefreesd en gelakt, word de trem unit gemaakt (geloof ik...), worden de picups gemaakt, de hele samenstelling van de gitaar, etc etc. Dat de gitaar in de USA gemaakt is, betekent niet dat ie helemaal uit de USA komt. hoe denk je dan dat dat zit met les pauls? alsof mahonie uit de USA komt....

drap
22 april 2008, 23:05
Ja oei, diep geraakt ben ik. Ik heb ook enorm de drang om me er over te verantwoorden nu...

Nou stonden er ook wat serieuze vragen en niet alleen van mij. Ik heb er geen probleem mee met dat je dingen beweert, maar enige bronvermelding kan geen kwaad.

TimmU
23 april 2008, 00:02
YES ! misschien wil "online" ook wel praten over gechamberde gitaren!!!!:D:D:D:D

Quink
23 april 2008, 00:03
Ja oei, diep geraakt ben ik. Ik heb ook enorm de drang om me er over te verantwoorden nu...

Ha ha, jij ook al? Ik ook, tot in het diepst van mijn ziel!! Knoesten! Argghh. Mijn hele wereldbeeld aan gort.....

Braindead
23 april 2008, 00:09
Dat vraagt om een fotootje!!!!!!!!!


Ook zo nieuwsgierig wat er tegenwoordig onder een solid body verflaag zit van een Fender stratocater std USA zit?

Gezien de aanschafprijs durft bijna niemand de laag weg te schuren. Ik wel, het resultaat is verbluffend: 3 delig met knoesten en opvulmaterialen.....
En alle hardware en plastic komt tegenwoordig uit de lage lonen landen en gespoten wordt er in Mexico. In de USA groeit geen palissander voor de toets en de maple voor de hals komt uit Canada. Conclusie: alleen die matige body komt dus uit de USA ha ha ha

Kortom, de gitaar wordt enkel in de USA in mekaar gezet en je betaald voor de hype en de invoerrechten en het logo omdat je vindt dat als er maar "made in USA" op staat dat het wel even meer mag kosten en dus dat alleen in de USA de beste electrische gitaren gemaakt worden......

Vonk
23 april 2008, 00:17
Ik ben benieuwd naar de foto's!

Je beweert dus eigenlijk dat er iemand in de Fenderfabriek rondloopt die bepaalt welk hout gebruikt gaat worden in combinatie met (on)doorzichtige lak...?

Orpheo
23 april 2008, 00:18
Ik ben benieuwd naar de foto's!

Je beweert dus eigenlijk dat er iemand in de Fenderfabriek rondloopt die bepaalt welk hout gebruikt gaat worden in combinatie met (on)doorzichtige lak...?

oh dat is een feit. de minder mooie (!) planken krijgen een dekkend laagje. ik weet niet meer zo snel waar dat staat, maar bijvoorbeeld warmoth bevestigd dat zij dat ook doen, en bij gibson heb ik dat ook wel eens gezien.

Danielovich
23 april 2008, 00:20
Ik vind het sowiso triest dat hij over het aantal posts gaat beginnen. Hij voelt zich duidelijk aangevallen en probeert zo de aandacht op een ander punt te vestigen om met zijn onzin weg te komen.

LUKT NIET

:)

Rinze
23 april 2008, 00:33
In de jaren 90 hadden een heleboel US-Stratbodies die uit drie delen bestonden op voor- en achterkant een "tweedelig" fineerlaagje. Die konden dan zowel met dekkende lak als in sunburst afgewerkt worden. Ik heb nog zo'n body, zit op mijn zelfbouwstrat. Verder niks mis mee hoor.

Vonk
23 april 2008, 00:44
oh dat is een feit. de minder mooie (!) planken krijgen een dekkend laagje. ik weet niet meer zo snel waar dat staat, maar bijvoorbeeld warmoth bevestigd dat zij dat ook doen, en bij gibson heb ik dat ook wel eens gezien.

Dus het aantal knoesten en opvulmateriaal maken dus (zeer) weinig uit voor het geluid? In dat geval zie ik niet het probleem van de TS.
Als de gitaar een dekkende laag heeft, wat maakt de staat van het hout dan uit als het toch goed klinkt? Eerlijkheid tegenover de consument? Haha je moest eens weten hoevaak je genaaid bent in je leven door bedrijven...

pannekoek
23 april 2008, 00:45
YES ! misschien wil "online" ook wel praten over gechamberde gitaren!!!!:D:D:D


ik heb een gechamberde les paul studio! klinkt fantastisch! en het scheelt wat gewicht als je 5 uur lang staat te repeteren met de band i.v.m ...VRESELIJKE SCHOUDERPIJN! :satisfie:

Orpheo
23 april 2008, 00:51
Dus het aantal knoesten en opvulmateriaal maken dus (zeer) weinig uit voor het geluid? In dat geval zie ik niet het probleem van de TS.
Als de gitaar een dekkende laag heeft, wat maakt de staat van het hout dan uit als het toch goed klinkt? Eerlijkheid tegenover de consument? Haha je moest eens weten hoevaak je genaaid bent in je leven door bedrijven...

opvulmateriaal is altijd nodig, behalve op houtsoorten met een heel dichte nerfstructuur. alder en ash hebben het nodig bijvoorbeeld (geloof ik, pin me er niet op vast, mahonie 100% zeker weten). een beetje vuller word altijd wel gebruikt. knoesten: tja, ligt eraan hoeveel het zijn. als het stuk hout vergeven is van knoesten, kan dat niet goed zijn, maar ja, her en der een knoest maakt niet zo heel veel uit denk ik (tenzij het niet in de neckpocket of bij de brug zit: 'dragend' deel van de gitaar, waar veel spanning op komt te staan!). er is nog genoeg 'normaal' hout om het te laten klinken, maar goed, then again: je hebt ook gitaren gehad van softboard en karton die goed klonken (danelectro bijvoorbeeld, of de red special: stukjes mahonie fineer, softboard, eiken toets en een mahonie hals).

Rocketman
23 april 2008, 01:06
Dit topic SCHREEUWT om pix.

Sartsj
23 april 2008, 02:41
Pics or it didn't happen...

(Sorry ik kon het niet laten :p)

MarkV
23 april 2008, 04:22
http://www.funnyforumpics.com/forums/this-thread-sucks/12/threadlikewheregoing753cz2.jpg

Kim Wilson
23 april 2008, 08:41
hallo drap, (Posts: 15.850) , speel je nog wel regelmatig?

...
Tsss, da's nog niks. :stop:

Maarreh, zonder plaatjes en bronnen is dit natuurlijk een waardeloos verhaal wat je hier zit te vertellen. Nare troll...

fuchs
23 april 2008, 08:44
+1 voor Kim Wilson.

Fuchs. (20 posts...)

G.G.
23 april 2008, 09:26
@ Online: Hout is een natuurproduct en kan dus qua uiterlijk ontzettend verschillen. Ik vind het niet meer dan logisch dat Fender de mindere stukken dekkend aflakt. Dat daarbij soms plekken gevult moeten worden vind ik ook niet zo'n ramp. Als het niet op bepaalde plekken in de constructie zit hoeft het niets uit te maken.

De echt mooie stukken worden voor een transparante finish apart gezet

Goed hout begint steeds schaarser te worden en zomaar alles weggooien omdat er een knoest in zit is waanzin.

Zolang je je gitaar niet kaalschuurt zie je er niets van. Een Fender strat is gewoon een massaproduct, en ze gaan echt niet ieder blok hout eindeloos inspecteren.

Als je geen knoesten of vulmiddel in je body wilt, dan moet je of bij Warmoth zijn met een blanke body of bij de houthandel en er zelf eentje maken.

Bart_Blueprint
23 april 2008, 09:30
YES ! misschien wil "online" ook wel praten over gechamberde gitaren!!!!:D

Jij zegt het, ik dacht het :D

Marc Oblivian
23 april 2008, 10:20
ik heb een gechamberde les paul studio! klinkt fantastisch! en het scheelt wat gewicht als je 5 uur lang staat te repeteren met de band i.v.m ...VRESELIJKE SCHOUDERPIJN! :satisfie:

Tsssss....papnekoek:-)

koentjo
23 april 2008, 10:23
@ Online: (...)
Als je geen knoesten of vulmiddel in je body wilt, dan moet je of bij Warmoth zijn met een blanke body of bij de houthandel en er zelf eentje maken.

Daar ben ik het totaal me eens, maar ik vind wel dat gitaren als Fender staan voor qualiteit, en knoestig hout past daar niet echt bij.

nu wil ik wel eens een fotootje zien, zitten de knoesten ook in de customshops?

Gitaarsound wordt niet het meest bepaald door body houtsoort.

Mr.Fingers
23 april 2008, 10:24
Al maakt Fender USA gitaar-bodies van samengeperste bejaarde Mexicanen, zolang het goed klinkt, zal ik ze blijven kopen.

Zamalan
23 april 2008, 10:29
Al maakt Fender USA gitaar-bodies van samengeperste bejaarde Mexicanen, zolang het goed klinkt, zal ik ze blijven komen.

Win! :cooler:

koentjo
23 april 2008, 10:42
Al maakt Fender USA gitaar-bodies van samengeperste bejaarde Mexicanen, zolang het goed klinkt, zal ik ze blijven komen.

als het precies doet wat je wil dat het doet, zou ik dat zeker doen :)

pupanus1
23 april 2008, 10:44
Bejaarde mexicanen schijnen wel wat schel te klinken, komt vast door al die bonen die ze in hun leven hebben gegeten...

Kim Wilson
23 april 2008, 10:45
Bejaarde mexicanen schijnen wel wat schel te klinken, komt vast door al die bonen die ze in hun leven hebben gegeten...
Ah, vandaar dat sommige gitaren klinken als een droge scheet. :D

schizo910
23 april 2008, 10:53
Ah, vandaar dat sommige gitaren klinken als een droge scheet. :D

Hmmm, bij bonen denk ik nu niet meteen aan droge scheten...

Kim Wilson
23 april 2008, 10:59
Een natte scheet dan, speciaal voor jou. :cooler:

Wizz
23 april 2008, 11:05
Nog geen twee maand geleden bezocht ik de Fender Corona-fabriek (Califuckingphonia, USA) en m'n bek viel open : Ik had de fabrieken van Gibson, Martin, Rickenbacker, Ernie Ball/Musicman en Taylor al eerder bezocht, en ook ik had van Fender het beeld dat het om een grote assemblage-hal ging, waar op maandag tienduizend zwarte strats met een maple toets, op dinsdag een even groot aantal met een rosewood toets, enzovoorts, in elkaar geknutseld werden. Niets bleek minder waar : Iedere dag werd er de complete catalogus gebouwd. Van highway tot cs relic, maar ook de Jackson USA, de Gretsch USA, en de versterkers. Ongelooflijk.
De boodschap van de ts is dat de prijs/kwaliteit verhouding uit het lood is, en dat is natuurlijk sowieso bullshit: Een gitaar is een emotie, en de kwaliteit zit voor minstens de helft tussen de oren van de gitarist. Als prijs/kwaliteit verhouding een issue wordt bij de aanschaf van gitaren, is de rock 'n' roll gestorven.

Wizz

Chris Winsemius
23 april 2008, 11:10
+1!

Nog wat meer info: Fender amps en gitaren werden v/a het begin (eind jaren 40) voornamelijk in elkaar gezet door Mexicanen in de US of A.

Nielsje
23 april 2008, 11:10
Hey Wizz, heb je misschien nog wat foto's mogen schieten op locatie? Ben benieuwd!

schizo910
23 april 2008, 11:53
Nog geen twee maand geleden bezocht ik de Fender Corona-fabriek (Califuckingphonia, USA).....blablablabla.

Wizz

En je hebt mij niet eens gevraagd of ik stiekum in je koffer mee wilde als verstekeling... tsssss....

Wizz
23 april 2008, 12:04
Hey Wizz, heb je misschien nog wat foto's mogen schieten op locatie? Ben benieuwd!

Jawel ! Vele tientallen, maar ik vind foto's posten op gitaarnet veel teveel gedoe... moeten ze eerst maar eens wat aan doen.

Wizz

Nobler
23 april 2008, 12:05
Ik herinner me een verhaal uit een gitaarboek uit de jaren '70 dat als belangrijke gasten bij Gibson werden ontvangen, dat de open haard van de ontvangstruimte dan werd gestookt met afgekeurde Les Paul bodies. Of dat waar is weet ik niet (klinkt als borrelpraat), maar als het zo is vind ik het toch eigenlijk wel triest, inderdaad omdat hout in het algemeen schaars wordt en we een beetje om het milieu moeten denken. Misschien dat ze dat bij Gibson ook gedacht hebben en dat we daar uiteindelijk Epiphone in zijn huidige vorm aan te danken hebben. Er is natuurlijk een heel verschil tussen hout dat 'niet mooi' is, puur esthetisch dus, en hout dat niet geschikt is voor een gitaar body. Hout dat wel geschikt maar is maar niet mooi genoeg voor een doorzichtige finish kan toch prima met een laagje dekkende verf aan het zich onttrokken worden? Ik zou het zonde vinden als ze het mooiste hout dekkend schilderen.

G.G.
23 april 2008, 12:10
dat de open haard van de ontvangstruimte dan werd gestookt met afgekeurde Les Paul bodies.

Zullen wel constructie fouten zijn geweest, of er bleken scheurtjes in te zitten, die je voor het frezen niet kon zien. Als ze gewoon lelijk waren, of kleine oneffenheden hadden, dan werden ze wel dekkend afgewerkt.

Mitch
23 april 2008, 12:11
hallo drap, (Posts: 15.850) , speel je nog wel regelmatig?

Wauw, je eerste post staat vol met ongefundeerde negatieve uitlatingen, in je tweede post zeg je dat je blij bent met je provocatieve post en in je derde post begin je al met het spelen op de persoon.
Bedankt voor de tip, je staat op de radar.

Kim Wilson
23 april 2008, 12:12
Ik herinner me een verhaal uit een gitaarboek uit de jaren '70 dat als belangrijke gasten bij Gibson werden ontvangen, dat de open haard van de ontvangstruimte dan werd gestookt met afgekeurde Les Paul bodies. Of dat waar is weet ik niet (klinkt als borrelpraat), maar als het zo is vind ik het toch eigenlijk wel triest, inderdaad omdat hout in het algemeen schaars wordt en we een beetje om het milieu moeten denken. ...
Een open haard scheelt wel in je gasverbruik. :)

no 1 hops
23 april 2008, 12:19
Jawel ! Vele tientallen, maar ik vind foto's posten op gitaarnet veel teveel gedoe... moeten ze eerst maar eens wat aan doen.

Wizzcontributie gaan vragen zodat ze grotere servers kunnen huren, dan liever ook nog een forum zonder wachtwoord en inlognaam.
sorry maar je opmerking komt echt wel heel vreemd over.

met een gratis photobucket account waarin je fotoos automatisch links krijgen om te plaatsen in bv een forum die je kunt copieren en plakken.
is dat teveel gevraagt?

Wizz
23 april 2008, 12:29
contributie gaan vragen zodat ze grotere servers kunnen huren, dan liever ook nog een forum zonder wachtwoord en inlognaam.
sorry maar je opmerking komt echt wel heel vreemd over.

met een gratis photobucket account waarin je fotoos automatisch links krijgen om te plaatsen in bv een forum die je kunt copieren en plakken.
is dat teveel gevraagt?

Wel voor een digibeet als ik. Zit ik dus echt de rest van de dag achter de computer. En dat terwijl de zon schijnt...

Wizz

Chris Winsemius
23 april 2008, 12:32
Wel voor een digibeet als ik. Zit ik dus echt de rest van de dag achter de computer. En dat terwijl de zon schijnt...

Wizz

Wouter:

pak 'n mooie Taylor en ga lekker op 'n terrasje spelen :)

groetjes van Cora en mij

Aimé
23 april 2008, 12:34
Ik vind het sowiso triest dat hij over het aantal posts gaat beginnen. Hij voelt zich duidelijk aangevallen en probeert zo de aandacht op een ander punt te vestigen om met zijn onzin weg te komen.

LUKT NIET

:)

Misschien zou de discussie wat beter verlopen moest ie ook niet direct zo worden "aangevallen". Sjonge

Kim Wilson
23 april 2008, 12:37
Misschien zou de discussie wat beter verlopen moest ie ook niet direct zo worden "aangevallen". Sjonge
Dan had ie met een fatsoenlijke openingspost moeten komen. Het is zijn eerste post op dit forum, spuwt een bos loze, negatieve en foute info zonder bronnen of foto's, vind je het dan vreemd dat ie niet op veel sympathie hoeft te rekenen?

no 1 hops
23 april 2008, 12:44
Wel voor een digibeet als ik. Zit ik dus echt de rest van de dag achter de computer. En dat terwijl de zon schijnt...

Wizznou ja, dat moet ook weer niet met dit mooie weer.
en digibeet in dit digitaal tijdperk , dat is echt niet makkelijk voor sommigen.
jammer dat we bijna anders niet meer kunnen.

Blend
23 april 2008, 18:42
OK ik reageer niet meer!




kut

gast, ik val van m'n stoel hier :D

(komt ook omdat ik in 'n melige bui ben...)

sjaakies
23 april 2008, 21:35
hier wat foto´s in de fabriek van Fender

http://www.keesdee.nl/nieuwsbericht.php?id=103

bassmart
24 april 2008, 17:26
Damn.. Het blijft toch wel echt het walhalla he.. Had je niet een paar mooie halsjes mee kunnen nemen? merken ze tog niet :satisfie: